A kiválasztott téma indításakor az Ügyefogyott légy c.mese elolvasása és dramatizálását követően arról beszélgettünk, hogy mi történik velünk, ha megbántanak, ha valamilyen sérelem, vagy csalódás ér bennünket. Látszik ez rajtunk, az arcunkon, a testtartásunkon? Magunkban hordozzuk a megbántottságunkat, vagy jobb, ha megszabadulunk tőle? Kipróbáltuk, hogy hogyan változnak érzelmeink azután, ha egy lapra ráírjuk azt, ami bánt, majd a lapot összegyúrjuk és a kukába dobjuk. Ez volt a ” Bánat-gombóc”.Ezt rajzban is kifejeztük: „Ilyen vagyok, ha…… és ilyen vagyok, ha…. ” Mindenki egy-egy alap-fejre rajzolta érzelmeit, ami két ellentétes érzelmi állapotot tükrözött. A ” Haragomat kifújom,mint a cica nyújtózom ” relaxációs gyakorlat mindenkinek tetszett. Arra jutottak a tanulók, hogy ha megbántottunk valakit, a legnehezebb, de egyben a legfelszabadítóbb dolog, ha bocsánatot kérünk attól , akit megsértettünk. Gyakran megesik, hogy a gyermekek, akár akarva, akár akaratlanul megbántják társaikat, s ez nem jó érzés. Majd egy internetes játékot végigjátszva
(https://wordwall.net/hu/resource/13386653/fejleszt%c3%a9s/%c3%a9rzelmek ) készítettünk „Érzelmi dobókockát”. Ennek egy-egy oldalát a másik felé fordítva tudatjuk a társunkkal, hogy ő most milyen érzelmeket váltott ki belőlünk.
Megbocsátás
Téma feltárása(hogyan fejleszti a megbocsátás a személyiséget)
Megbocsátás 6 szintje(szakirodalom)
Hogyan kezeljük ,ha megbántottak, vagy ha megbántunk valakit?
Empátiajáték
Megbocsátás 3 lépcsője,előnyei
Értékeld, ha megbocsátanak neked!
Híres közszereplők a megbocsátás gyakorlásáról(Gandhi,Mandela,Tutu) Kutatómunka
Ho’oponopono videóelemzés
A gyerekek ügyesen ráéreztek a megbocsátás fontosságára, lényegére.
április a megbocsátás
1.feladat
Péntek 5. órában volt a boldogságóra. Történelem óra helyett volt osztályfőnöki óra.
A tanulók egyesével jöttek be, repült a labda és megkérdeztem a belépőtől, hogy számodra mit jelent a megbocsátás? meglepődtek, de értékes válaszok születtek. Az alábbiak:
nem lehet
lehetőség, tiszta lap
lehetőség
nem egyenlő a felejtéssel
szeretet
Ezer esetből egy az igazi, a többi színjáték
nehéz,ha az ember egyszer megégette magát.
amíg harag van nincsen megbocsátás
megenyhül az ember egy idő után
tiszta lap
idővel minden könnyebb
mindenkinek egy esélye van
teljesen elengedem
2.Két tanuló írta a táblára, hogy számukra mit jelent e megbocsátás, ide felkerült a békülős szex is.
3. Majd kis lapra felírták, hogy nekik kinek kell mostanság megbocsátani. Az alábbi megoldások születtek: osztálytárs, barát, egy volt barát, van olyan is, aki nem haragszik senkire, van, akinek saját magának kell, de még nem tudja, hogy hogyan. Volt olyan válasz is, hogy jelenleg családtagok, a világnak és magának-e 3 együtt szerepelt.
4.Elmeséltem nekik: A sivár és a kígyó c. örmény mesét, ami tetszett nekik nagyon. Közösen beszélgettünk erről.
5. Majd befejezték a tanulók A tékozló fiú c. mesét.
Az alábbi variációk születtek:
1.A nagy vigadás után az első napon a kisebbik fiú munkára jelentkezett édesapjánál. az édesapja annyit mondott, hogy kövesd a bátyád, ő már mindent tud. a tékozló fi bátyjához szegődött és együtt mentek dolgozni. Kezdetben a bátyja szolgaként bánt vele. majd ahogy teltek a napok és úgy enyhült meg a szíve. A nap végén együtt vidáman mentek haza és a tornácon apjuk nyakába borulnak.
2.A kisebbik fiú megbánja minden tettét és munkához látott, hogy legyen pénzük a testvére megbocsájtott neki. a fiú olyan sokat dolgozott, hogy végül gazdagok lettek.
3.A legidősebb fiú belátta apja igazát. szívében ő is megörült testvérének a visszatérésének. Köszöntötte a hazatért testvérét. Együtt ünnepelt a családdal.
4.A tékozló fiú megbánta, amit tett, munkát vállalt, hogy legyen pénze, hogy ne az apjától kérjen. A testvére megbocsátott neki. a legkisebb fiú végül annyit dolgozott, hogy gazdagok lettek. Többé nem kellett, hogy a pénz miatt aggódjanak.
5. A tékozló fiú bátyja is megtanult örülni és vigadni, jót beszélgetett a család.
6..Elisabeth Kübler-Ross-David Kessler: Életleckék c. könyvből felolvastam nekik A megbocsátás leckéjét.
A kamaszoknak nagyon nehéz dolga van ebben a témában. Nálunk az enyhe értelmi fogyatékos csoportban különösen fontos, hogy megtanítsuk a gyerekeknek, hogyan kell reagálni dolgokra, hogyan kell bocsánatot kérni, és bizony azt is, hogy hogyan bocsássunk meg valakinek. Néha olyan mély sérelmek ülepednek le a gyerekekben, hogy bizony nagyon nehéz nekik őszintén, szívből megbocsátani valakinek.
Az áprilisi témakörhöz néhány gyakorlatot végeztünk:
Először megbeszéltük, mik azok a sérelmek amelyekért különösen nehéz megbocsátani.
A válaszok sokrétűek voltak, de végezetül abban egyeztünk meg, hogy a testi bántás is megbocsáthatatlan, de a lelki bántás lehet, hogy sokkal mélyebb nyomokat hagy az emberben.
Ezután meghallgattuk a hónap dalát.
Végül kötetlen beszélgetésben próbáltuk kibogozni a szálakat, hogy ki kire miért haragszik, ha egyáltalán van ilyen (van), és meg tud-e bocsátani. Sajnos ezen még dolgoznunk kell, mert bizony egyik-másik sérelem olyan mély, hogy még ha dolgozunk is rajta, nehéz a megbocsátás.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Ma a gyerekekkel elkezdtük a húsvéti készülődést, dobókockával bátány építő versenyt játszhattak, majd különböző alakú nyukakat kellett azonos formájú répákkal párosítani padlórobot segítségével. A robot tudott arckifejezést is változtatni, így az érzelmekről kezdtünk beszélgetni, ki hogyan érkezett óvodába, milyen jó és rossz élmények jutnak az eszébe, majd ezeket a történeteket gyúrmával egy nyuszifejen is megjeleníthették vizuális formában.
Széchenyi István Általános Iskola Jászkarajenő
A nehéz téli hónapok után a tavasz érkezése és a Boldogságórák is sok kellemes pillanatot hoztak napjainkba.Örömfát készítettünk, új versszakot írtunk az „Izgő-mozgó” dalhoz, eljátszottuk „A hétdombi csodatevő szivárvány” című mesét.
Dési Huber István Általános Iskola
Felidéztünk egy olyan eseményt, amikor megbántottunk valakit, beszélgettünk az érzéseinkről.
A bocsánatkérő kártyákat egy kosárban tartjuk a tanteremben, bármikor használhatják a gyerekek, ha szeretnének valakitől bocsánatot kérni.
A megbocsátás gyakorlása
A villámlazítás relaxációt követően meghallgattuk a Sajnálom, kérlek bocsáss meg kezdetű dalt.
A téma bevezetése a megbocsátás szó magyarázatával kezdődött. Gyűjtöttünk a gyerekek életéből példákat a megbocsátásra, amikor ők bocsátottak meg vagy nekik bocsátottak meg. Megbeszéltük az érzéseket, melyek kísérték a megbocsátást.
Képeket kerestem, melyek alkalmat adtak a megbocsátásról beszélgetni. Mondatokat fejeztettem be a gyerekekkel:
-Sajnálom, hogy…
-Bocsáss meg…
-Köszönöm, hogy…
-Szeretlek, mert…
Elolvastuk A megbocsátás jele című mesét és megbeszéltük a történet tanulságát.
Elkészítették a megbocsátás kártyáit – rajzzal vagy szöveggel – a gyerekek és átadták annak, akihez szólt.
A foglalkozást a megbocsátás dalának meghallgatásával zártam.
Az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük a szőnyegen. A gyakorlat segít ellazulni, megnyugodni. Majd arról beszélgettünk, hogy ha ingerültek vagyunk, hajlamosak vagyunk olyat tenni vagy mondani, amivel másokat megbántunk. Ugyanígy minket is megbánthatnak, és ezeken a sérelmeinken túl kell jutni, meg kell próbálni megbocsátani. Felidéztek a gyerekek olyan dolgokat a közelmúltból, amikor valamilyen sérelem érte őket. Elmondták érzéseiket ezzel kapcsolatban és gyakran hangzott el a gyerekektől az, hogy nem bocsátottam meg. Közösen próbáltunk olyan érveket felhozni, olyan apró fogódzókat keresni, hogy miért érdemes megbocsátani és elkerülni a haragot, hogy érzem magam, amikor haragszom és hogy amikor megbocsátok neki. Mindenki készített egy rajzot a saját példáját rajzolta le.