A gyerekek a mesét érdeklődve hallgatták, ügyesen színeztek. Megismerték a szivárvány alapszíneit. A zenét színezés alatt hallgatták.
Megbocsátás
Beszélgettünk arról a gyerekekkel, hogy miért fontos a bocsánatkérés, ha megbántunk valakit, és hogy mennyire nehéz számukra bocsánatot kérni. Gondoltak valakire, akitől szeretnének bocsánatot kérni, és megrajzolták a „Megbocsátás hajóját”, ami elviszi bocsánatkérésüket a hullámokon át.
Ebben a hónapban kevesebbet találkoztunk egymással, ami meglátszódott a gyerekeken. Nagyon hiányoztunk egymásnak. Ez a pandémiás időszak megviseli őket is. A beszélgetésekre még nagyobb szükség van ilyenkor. Hamarabb össze kapnak, a játék is kiélez problémákat, érzékenyebbekké, ingerültebbekké váltak. Nehezen lehet őket vissza billenteni. Megbántják egymást, megsértődnek és az utána következő probléma megoldása, megbeszélése és a megbocsátás, része a mindennapi életünknek. Szerencsére a megbocsátás érzését megismerték, elfogadták. Nehéz munka volt ezt megmutatni, éreztetni.
Az utánozós játékkal egymás arckifejezését kellett utánozniuk, amit mindig megbeszélés követ. Ilyenkor sokat nevetünk, felelevenítünk emlékeket.
A párok önállóan választották egymást és a megnevezett érzelmeket is meg kellett mutatniuk az arcukon.
A három csibe című mesét feeldolgoztuk, egy lapra lerajzolták egymás mellé a házakat és bemutatták a kis csibék előnyös és előnytelen tulajdonságait. Párhuzamot vontunk köztük és a csibék között. Megbeszéltük, hogy melyik magatartás milyen érzelmeket váltott ki, az adott viselkedés milyen következményeket hozott. Elmondták, hogy mi volt a helyes és a helytelen.
Nagyon őszintén tudtak beszélni a hibáikról, az érzéseikről, a gondolataikról. Megfogalmazták, hogy miben kell változniuk ahhoz, hogy ne legyenek rossz érzésik. Sok feszültséget sikerült feloldani ezeken az órákon. A zenék varázslatos erejét nem csak a boldogság órákon használjuk, mert a lenyugtató hatását a többi kolléga is észre vette a gyerekek viselkedésén. Megtanultunk bocsánatkérő levelet is írni. Ezeket önállóan használják már otthon is.
Szorgalmatos Mesekert Óvoda Bölcsőde és Konyha
A hónap témájának feldolgozása során a beszélgetések hatására sok egyéni élmény, eset került szóba.A gyerekek szivesen beszéltek a velük történt esetekről, levonták az esetleges tanulságokat.
2021.04. Megbocsátás
Kiscsoportos (3-4 éves) gyerekekkel a megbocsátásról beszélgetni meglehetősen nehéz. Inkább a mindennapokba építettük be, tudatosan ügyelve arra, hogy ha szükséges, a megfelelő mélységben beszélgessünk róla.
Kiscsoportban hónapok telnek el, amíg összecsiszolódnak a szeptemberben egymásnak még idegen csemeték, és összekoccanások, súrlódások nyomán „megtanulják egymást”. A véletlenül felborított torony, az összekuszált autópálya, az elszakadt papírlap szomorúságot okoz annak, akit ilyen kár ér; Az udvaron is előfordul, hogy összefutnak, meglökik, vagy labdával eltalálják egymást.
Az ilyen véletlen eseményeket mindig igyekszünk helyrehozni (megvigasztalni, újraépíteni, megragasztani, stb.), és ebben maximálisan példát mutatunk, és segítünk a gyerekeknek, hogy ők is a tőlük telhető módon tegyék meg. Példamutatással és / vagy kérdésekkel, segítünk nekik:
Mit tegyünk?
Hogyan tegyük jóvá:
Hogyan vigasztaljuk meg?
A másik féltől pedig azt „várjuk”, hogy vegye észre, hogy valóban véletlen esemény történt, fogadja el a jóvátételt, és a bocsánatkérést.
Szerencsére szándékosság nem szokott előfordulni, úgyhogy most még nincs szükség erről „komolyan” beszélgetni.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 2. b osztály tanulói a megbocsátás hónapjában a mesefeldolgozása során érzékelték, milyen fontos a megbocsátás az életünkben.
A megbocsátás virágát nem feltétlenül megbántáshoz kötjük. Elég , ha szeretettel adjuk!
A megbocsátás virágát nem feltétlenül megbántáshoz kötjük. Elég , ha szeretettel adjuk!
Nagyon kedves ünnepünkre készültünk: az Anyák napjára.
Mindegyik gyermek nagy szeretettel készítette ajándékát, tanulta meg versét, énekét.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Kiscsoportos koruk óta kiemelt feladatom a csoportban,hogy törekedjenek arra,hogy figyelembe vegyék egymás érzéseit,illetve,hogy bátran fejezzék azt ki szavakkal is. Mindennapjaink fontos része,hogy használják a varázsszavakat társaikkal és felnőttekkel egyaránt. Szabad játék alatt nagyon ritkán veszekednek egymással és természetes számukra a bocsánatkérés. Nagyon sokszor hallom,hogy „szeretlek”!