A megbocsátásról beszélgettünk. Meséltek arról,hogy kinek és hogyan bocsátottak már meg. Meg tudtak-e bocsátani. Ők kértek-e már bocsánatot valakitől.Elkészültek az érzelmeket ábrázoló arcok is.
Megbocsátás
A 8.hónapban vagyunk. A hónap témája: A Megbocsátás gyakorlása
A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom…relaxációval kezdtük programunkat. A hónap meséjét” A tündéri bocsánat meséjét, Lola és Lili történetét idéztük fel.
Beszélgettünk a megbocsátásról. Vannak helyzetek, amikor különösen nehéz megbocsátani! „Megbocsátani annyit tesz, hogy elfogadjuk a másik emberben lakozó értéket, még akkor is ha cselekedetét helytelenítjük”.
Megbocsátás fontos, mert megbetegíthet a harag, a düh. Ilyenkor alkalmazható Varázsszavaink: Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek! A hónap dalára a Hooponopóra hajóztunk,táncoltunk, és megismertük a király történetét, aki a bennszülöttektől megtanulta azokat a varázsszavakat, amivel segíthetjük a megbocsátást, a hibák kijavítását.
A szeretetgombóc játékunk során mindenki kapott egy kis szeretet tölteléket!
Ezután a szeretetrobot játékunkban robotként követtük az utasításokat.
A Szörnyi játék során minden kis sünis megmenekült, hiszen sikerült kimondani valamelyik varázsszót, így senkit sem kapott el Szörnyi! Jó móka volt.
Boldogságóra – Április: A megbocsátás gyakorlása
Piros szívvel motiváltuk a gyermekeket, mely során beszélgetés alakult ki, a megbocsátásról. Beszélgettünk a szó jelentéséről, milyen rossz érzés, ha valakit megbántanak és milyen jó az, amikor utána mégis bocsánatot kérnek tőlünk és újra pozitív érzéssel vagyunk egymás iránt. Később a szívet odaadhatták annak, akitől bocsánatot szerettek volna kérni, mert megbántották a társukat valamikor, valamivel. A megbocsátás jeleként átölelték egymást a gyerekek.
Igaz sajnos sokan nem érzik még a súlyát a megbántásnak, megbánásnak és a bocsánatkérésnek sem, de gyakorlással, magyarázattal, példamutatással elérhetjük, hogy megtanulják e szó, fogalom jelentését és fontosságát.
A Boldogsàg óra bevezetèsekèpp ahogy szoktuk, relaxàciós gyakorlattal kezdôdött: Szàrnyalltunk, mint a madarak. Felidèztünk szemèlyes tapasztalatokat, èrzelmeket a megbocsàtàs tèmakörèvel kapcsolatosan, beszèlgetô körben. Bàbjàtèk alkalmàval megismerkedtünk Simi Sünivel ès baràtaival. A gyermekek erkölcsi èrzèke a mese àltal fejlôdött, ok-okozati összefüggèseket vonhattak le a mese fonalàt követve. Elsajàtítottuk a Ho’oponono címû dalt is, melyhez kapcsolódó Hawai-i ôslakosok törtènte segítsègünkre volt e varàzsszó megèrtèsèhez. A megbocsàtàs jele felkerült boldogsàgvàrunk 8. lèpcsôfokàra. Közösen megszàmlàltuk ès azonosítottuk a szeretet fa gyümölcsit. Az elmaradhatatlan tànc mègszebbè varàzsolta a tevèkenysègünket.
Ezen a héten egy ismert, klasszikus mesével foglalkoztunk, a Csipkerózsikával. A hét minden napjára komplex foglalkozásokat terveztem.
Előkészítésként várat építettünk szép nagy, színes elemekből. Megfigyeltük, összehasonlítottuk, mértük a tornyok magasságát, a kerítések és utak hosszát. A várépítés rendkívül megragadta a gyermekek figyelmét, így könnyedén léphetünk tovább minden nap.
Következő napon vendégeket hívtunk a várba, így remekül lehetett gyakorolni az udvarias kommunikáció formuláit. Amikor minden vendég megérkezett, vidám dalokkal. játékokkal szórakoztattuk őket. A Cifra palota új dalként szerepelt. Azt, hogy milyen lehet egy „cifra palota”, meglehetősen gyorsan megfejtették a gyerekek, így ennek kapcsán össze is gyűjtöttük azokat a szavakat melyek eszükbe jutottak.
A Csipkerózsika mesét diafilmen néztük meg. Érdekes volt, hogy a pörgős, színes, mozgó filmekhez szokott gyerekek milyen nehezen lassultak le a diafilm tempójához. Azok a gyerekek, akiknek képeskönyvből mesélnek otthon, könnyebben vették fel ezt a nyugodtabb ritmust.
Harmadik, negyedik napunk legkedveltebb eleme az a játék volt, amikor egy királylány vagy királyfi elaludt a várban, és a többiek, mint egy rózsabokor, körülfonták őt. Az első variációban arra voltam kíváncsi, hogyan érzik magukat a gyerekek ilyen helyzetben. A „körülfonás” szabályait már a játék elején megbeszéltük, be is tartották a gyerekek. Senkit nem szorongatott meg a rózsabokor. Ezt a körülfonást addig tartottuk, amíg fel nem ébredt a kiránylány vagy a királyfi, és azt nem mondta, köszönöm, már jól vagyok. A játék után megbeszéltük, ki, hogyan érezte magát. Volt, akit zavart, hogy a társai túl közel voltak hozzá, és a hosszú hajú lány csiklandozta az arcát; Egy kisfiú azt mondta: „Nagyon jó volt a rózsabokorban aludni. Olyan érzés volt, mint amikor anyukám átölel.”
Másik variációban egy lovag (később egy bátor királylány) is szerepelt. Ők szabadították ki a rózsabokorból az alvó társakat. A rózsa ágait (a karokat) a lovag megsimogatta, a rózsabokor szépen lassan utat engedett neki. Amikor elérte a királylányt, megsimogatta az arcát, a lány felébredt, és megölelhették egymást, ha úgy akarták, kézen fogva vagy csak egymás mellett kisétálhattak. Ezzel a lehetőséggel élt is egy kisfiú. Az érzések megbeszélésénél ez szóba került, elfogadtuk, hogy ő így érzete jól magát a játékban. A rózsabokor közepén alvók közül volt, aki az ébredés pillanatát szerette a legjobban, volt, aki magát az alvást. Egyik kisfiú a sokadik játék után megjegyezte:
Jó volt rózsabokornak lenni, mert együtt védtük meg azt, aki középen aludt.
Mitől védtétek meg?
Mindentől, ami bántani akarta őt.
A hét utolsó napján részleteket néztünk meg Csajkovszkij: Csipkerózsika című balettjéből. Szándékom szerint a Keringőt mutattam volna meg a gyerekeknek, de nagyon kíváncsiak voltak a keresztelőre, és a gonosz tündér érkezésére is. Így aztán módunk volt összehasonlítani a tündérek mozgását, a zene hangulatának változását, a király és az udvarnép mozdulatait és arckifejezéseit.
A hét záró beszélgetésén egy nagyon fontos kérdésre tértünk ki. Lehet, hogy ennek a korosztálynak kissé nehéz ez a téma, de a mese kapcsán annyira kézenfekvő volt, hogy nem lehetett kihagyni. Arról beszélgettünk, hogy volt-e olyan, hogy nagyon megbántódtak; hogy volt-e olyan hogy ők megbántottak valakit; és a mesére vonatkozóan: mit érezhetett a 13. tündér, akkor, amikor az összes tündért meghívták, csak őt nem? ; Az őt ért sérelem miatt szükséges volt-e megátkozni a kis királylányt? Mit tehetett volna mást?; Lett volna mód az átkot elkerülni? A királyi család mit tehetett volna, hogy senkit ne bántson meg?;
Reggeli után színes kendőkkel táncoltunk, mintha Csipkerózsika esküvőjén lennénk. A könnyű kendők libbenése nem csak a lányokat varázsolta el, de kétségtelen, hogy ők egészen ebédig képesek lettek volna a kendőkkel táncolni, játszani.
Gyerekeink gyakran még az egyes játékeszközök megszerzése érdekében alakítanak kapcsolatokat egymással. Ha ez nem sikeres gyakran segítünk a megbocsájtás gyakorlásában.
A megbocsátás képességét gyakorolni kell, és ehhez mérhetetlen szeretetre van szükség. A csoport ennek a hangulatával végezte rajzokat.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A megbocsátás témáját az érzelmek, érzések kifejezésével dolgoztuk fel. A foglalkozást relaxációval, közös beszélgetéssel kezdtük. Miért jó egy-egy konfliktus után kibékülni, hogyan könnyebbülünk meg attól, ha nem hordozunk magunkban haragot?! Négy csoportot alkottunk, ahol a gyermekek közösen, együttműködve készítették el a vidám, szomorú, csodálkozó, mérges arckifejezéseket gyurmából. A szőnyegen körben ülve utánoztuk az érzelmeket. Megbeszéltük, ki mikor volt szomorú, vidám, mérges, hogyan csodálkozott rá a meglepetésekre. A foglakozást folytatásos, kitalált mesével zártuk, ahol a négy érzelem megjelent.
A megbocsátás különösen jó téma a nagyböjt időszakában. A gyermekek érdeklődő tekintettel hallgatták Mészöly Miklós meséjét. Több nap is együtt elmondtuk a bánatos medve történetét, aktívan bekapcsolódtak ebbe. Majd ötletet adtam nekik a szükség esetén előforduló konfliktusok megoldására vonatkozóan, a megbocsátás kártyák elkészítésével kapcsolatban.
A kiválasztott téma indításakor az Ügyefogyott légy c.mese elolvasása és dramatizálását követően arról beszélgettünk, hogy mi történik velünk, ha megbántanak, ha valamilyen sérelem, vagy csalódás ér bennünket. Látszik ez rajtunk, az arcunkon, a testtartásunkon? Magunkban hordozzuk a megbántottságunkat, vagy jobb, ha megszabadulunk tőle? Kipróbáltuk, hogy hogyan változnak érzelmeink azután, ha egy lapra ráírjuk azt, ami bánt, majd a lapot összegyúrjuk és a kukába dobjuk. Ez volt a ” Bánat-gombóc”.Ezt rajzban is kifejeztük: „Ilyen vagyok, ha…… és ilyen vagyok, ha…. ” Mindenki egy-egy alap-fejre rajzolta érzelmeit, ami két ellentétes érzelmi állapotot tükrözött. A ” Haragomat kifújom,mint a cica nyújtózom ” relaxációs gyakorlat mindenkinek tetszett. Arra jutottak a tanulók, hogy ha megbántottunk valakit, a legnehezebb, de egyben a legfelszabadítóbb dolog, ha bocsánatot kérünk attól , akit megsértettünk. Gyakran megesik, hogy a gyermekek, akár akarva, akár akaratlanul megbántják társaikat, s ez nem jó érzés. Majd egy internetes játékot végigjátszva
(https://wordwall.net/hu/resource/13386653/fejleszt%c3%a9s/%c3%a9rzelmek ) készítettünk „Érzelmi dobókockát”. Ennek egy-egy oldalát a másik felé fordítva tudatjuk a társunkkal, hogy ő most milyen érzelmeket váltott ki belőlünk.