A gyerekekkel elkészítettük a megbocsátás szimbólumát : egy szivárványszínű szívecskét
Megbocsátás
Hogyan csoportosíthatjuk érzéseinket?
Miből látom, ha valaki nem érzi jól magát?
Hogyan engedjük el sérelmeinket?
A hónap során megbeszéltük az aktuális témakört, a megbocsátást. A gyerekekkel beszélgetőkör keretén belül megbeszéltük, hogy kit, milyen sérelmek értek, hogyan lehet megbocsátani az embereknek és milyen megbocsátási formák vannak. A gyerekek elmondták, hogy csoporton belül ki bántotta meg őket. Ezeket az információkat felhasználtam és eljátszottuk a Szeretetgombóc c. játékot. A játék során több gyerek jelentkezett, hogy szeretne a „gombóc tölteléke” lenni. Meghallgattuk a hónap dalát, amivel még inkább ráhangolódtak a témára. Jó volt hallani a gyerekek önálló gondolatait és az élményeiket, amiket elmeséltek. Várjuk a következő témát.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Valós konfliktus megoldásának keresése
-megbeszélés, véleményalkotás, megbocsátás
2. Progresszív relaxációs gyakorlatok -feszültségoldás
3. „Tündéri bocsánat” című mese meghallgatása
-beszélgetés a történetről
-Mit tennél, ha lenne egy varázspálcád?
egyéni hozzászólások meghallgatása
4. Hónap zenéje
5. Munkafüzetből feladatmegoldás, színezés, zenehallgatás közben.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A mese története magával ragadta a gyerekeket….sokat beszélgettünk a témáról. A zene nagyon tetszett most is,sokat hallgattuk,énekeltük. Mindenki átgondolta,hogy ki az,akitől esetleg megbocsátást vár és annak készíti el a kidíszített szívecskét. Volt olyan kisgyerek,aki virágot hozott a megbocsátás jeléül.
A varázsszőnyegen a Megbocsátás szigetre repültünk. Ott aki akarta, elmesélhette, hogy emlékszik e arra, hogy valakit megbántott, de megbocsájtottak neki. Legtöbben az otthoni huncutságaikat mesélték el. De akadt akinek a megbocsájtás szó idegen volt. Dramatikus játékokkal eljátszottuk a Tündéri bocsánat című mesét, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Megtanultuk a Tündéri bocsánat verset azóta is alkalmazzuk. Készítettünk Megbocsátó kártyákat és megbeszéltük, hogyha valakit megbántja a másikat ezzel a kis kártyával és saját szavaival elnézést kér, hogy megbocsájtást kapjon.
Április hónap témája a megbocsátás gyakorlása volt. A foglalkozások elején a könyvben található mozgásos relaxációs gyakorlatok közül végeztünk néhányat. Ezt követően elmeséltem nekik a Tündéri bocsánat című mesét. Megbeszéltük a mese lényegét, mondanivalóját, majd beszélgettünk a témával kapcsolatosan, válaszoltunk a könyvben feltett kérdésekre. Meghallgattuk a megbocsátás hónap dalát. Az asztalhoz ülve piros szíveket készítettünk, színeztünk. Körben állva, minden gyerek valamelyik társának átadta a szívecskét egy varázsszó kíséretében. A varázsszavak fontosságát külön hangsúlyoztam és felhívtam a figyelmüket arra, hogy minél gyakrabban használják ezeket otthon és itt az óvodában is.
Relaxációs gyakorlatunk a ,, Lemegy a nap, lankad a kar..” volt. A hónap dalát is énekeltük. ( Ho’ oponopono). Felidéztünk olyan helyzeteket, amikor valami rosszat tettek, majd megbocsátottak nekik. Felidéztük az érzést. Meghallgattuk a ,, Tündéri bocsánat című mesét. A munkafüzet feladatai alapján megkerestük, hogy hol lakik a megbocsátás. Majd le is rajzoltuk a megbocsátás ajándékát.
Mindenki követ el hibákat de meg kell tudnunk egymásnak megbocsátani. A gyermekeknek is ezt a példát mutatjuk és erre próbáljuk őket nevelni.
Az Elengedés című óra keretében, először a Meg akarod változtatni a világot? című feladat egy részét végeztük el. A tanulóknak felolvastam a 14 pontot és megkértem őket, hogy 1-5-ig pontozzák magukat az adott felvetés kapcsán. Az 1-et akkor írták, ha egyáltalán nem jellemző rájuk az adott dolog, az 5-öt, ha nagyon jellemző. Összességében arra az eredményre jutottunk, hogy többségükben ott van a világ megváltoztatásához szükséges erő. Arra is fény derült a beszélgetések közben, hogy mely dolgokon lenne érdemes változtatniuk, amivel jobbá tehetnék a világot és ezáltal a saját életüket is.
Az óra végén, már a szabadban, az Engedem a kezem című feladatot végeztük el, mely nagy sikert aratott. Megfogták egymás kezét, egy korábbi nagyobb sérelemre gondoltak az osztállyal kapcsolatban, vagy osztálytárssal kapcsolatban és elengedték mindazt, melyet jól szimbolizált a kezük elengedése. Nagyon jó feladat volt, hiszen végzősként sok sérelmet elengedtek az elmúlt négy évben, most ezeket így is elengedhettük és megbeszélhettük, feleleveníthettük közösen.