A Megbocsátás gyakorlása témakörben a relaxációs gyakorlatunk a „Hintaszék” játék és a Napimádás volt. Bagdi Bella Ho’oponopono című dalának meghallgatása után a Ho’oponopono interaktív játékot is eljátszottuk, amihez egy hajbókoló mozdulatot találtak ki, és úgy mondogatták egymásnak a „varázsszót”. Ezután elmeséltem a Tündéri bocsánat című mesét, és igyekeztünk megtanulni a Tündérbocsánatot, vagyis a mondókát.
A Jön a zombi! – játékot átalakítottam, és nem is zombis játékként játszottuk, mert azt éppen elég idő volt leépíteni év elején, így Jön a fogót! játszottunk: kakaslépésben lehetett közlekedni mindenkinek, a fogó, akit megfogott, varázsszóval menekülhetett meg. (Sajnálom!; Kérlek, bocsáss meg!; Köszönöm!; Szeretlek.; Ho’oponopono.)
Megbocsátás gyakorlásának jele is felkerült a Boldogságvárra, és a hosszú távú célunk újabb részcélját is teljesítettük.
(Az útépítés miatt nem a falu vége, hanem a falu kezdete táblánál fotózkodtunk!)
Megbocsátás
Sajnos ebben a hónapban is online módon tudtuk csak megtartani Boldogságóránkat.
A feladat az volt, hogy mindenki készítsen otthon egy krepp papírból készült jácintot és egy rövid videoban üzenhetett is a csoportnak valami pozitívat. Itt nagyon fontos volt a szülők folyamatos kontrollja és visszacsatolása a gyerekek felé.
Az elkészült virágokat mindenki behozhatta és egyszeri alkalomra felhasználhatta a jácintját egy konfliktushelyzet megoldásaként a későbbiekben: „Béke, béke, barátság, mi volt ez a szamárság?” mondóka elmondását követően.
A második évfolyammal a megbocsátás témakörét jártuk körül. Meghallgattuk a hónap dalát. Majd megbeszéltük mit rejt magában ez a kifejezés. Szituációs játékokkal kitértünk a megbocsátás nehéz feladataira. Észrevettem, hogy a tanulók komolyan odafigyelnek egymásra. Egyre jobban megismerik egymást az idő múlásával, tudják, ki mikor haragszik és azt is, kihez, hogyan kell szólni, ahhoz hogy megbékéljen. Ezek után követ rajzoltunk, majd kérdésemre- Ki, kire haragszik most?- belevésték a személy nevét a rajzolt kövecskébe. A tanóra végére megbocsátottak. Ebben segített az elkóborolt kis elefánt meséje. Ahogy eljátszottuk a kis történetet, mindenki rájött arra, nem jó haragban, méregben élni. Fő feladatunk a papírhajó készítés volt. Örömmel fogadta az osztály, hogy vízre is engedhettük. Eközben ügyesen elmagyarázták, miért fontos megbocsátani, hogyan tudjuk az embereket kiengesztelni. A témakör feldolgozása újabb érdekes tapasztalat volt számunkra.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Ráhangolódásként meghallgattuk a hónap dalát majd szituációs játékokon keresztül gyakoroltuk a bocsánatkérést. Szívecskét készítettük egy szeretett személynek, akit megbántottunk.
Báthory István Általános Iskola
A magyar költészet napja 🇭🇺✍️
A jeles nap alkalmából etika órai feladatot kaptak a tanulók. A cél egy kedvenc vers bemutatása volt szófelhő formájában. Nagyon színvonalas művek érkeznek folyamatosan a gyerekektől.
8. Téma: A megbocsátás gyakorlása
A megbocsátás nagyon fontos az emberi kapcsolatokban. Vannak a gyerekek között apró nézeteltérések a mindennapok folyamán.
A téma feldolgozását beszélgetéssel kezdtük. A gyerekek felelevenítették, hogy ki, mikor és miért haragudott meg valaki másra. Mit éreztek olyankor és hol fájt az nekik. Olyan is volt, aki megosztottak velünk, hogy ő nagyon szomorú volt és sírt is, amikor megbántották.
A mesével folytattuk a témát megkedvelték, megértették a lényegét. Miközben színeztek elmondtam nekik a mondókát a megbocsátásról és a hét folyamán többször felidéztük. A megbocsátás szavait gyorsan megjegyezték és a játékban ügyesen alkalmazták.
Bella dalával indítottak, a jól érzem magam boogieval, sikerült fergeteges hangulatot teremteni. Majd megbeszéltük a testmozgás fontosságát életünkben. Meghallgatták a lusta király című mesét is, mely nagyon tanulságos volt a számukra, az hogy mennyire fontos a mozgás. Végül gyufásdoboz átadós ügyességi játékot játszottunk és jól éreztük magunkat Bella boogie dalán. 🙂👏👍😍
A gyerekek Kriszti nénivel beszélgettek a sértődöttségről, haragról, és a megbocsátás szerepéről. Köveket díszítettek, és átadták annak, akitől bocsánatot kértek, mert valami miatt megbántották a másikat.
A Boldogság órák programjának keretében a havonta változó tematika szerint a megbocsátás fontosságával, gyakorlásával is foglalkoznak a gyerekek. Kucsera Károlyné Kovács Szilvia, iskolánk intézményvezető-helyettese az alsó tagozatos óráin újszerű megközelítésben dolgozta fel a témakört. Padlet, azaz egy oktatási segédlet, digitális felület segítségével virtuális faliújságot készített. Ezen a gyerekekkel történő beszélgetések alapján bejegyzéseket, képeket helyezett el, így vezetve rá őket az egymással való kommunikáció helyes kezelésére. A feldolgozás során tisztázták a legfontosabb cselekedeteket, fogalmakat, a megbocsátás gyakorlásának módjait és sikeres lépéseit.