Csoportunkban fontosnak tartjuk a gyermekek érzelmi nevelését. Gyakran beszélgetünk arról, hogy ki, mitől érzi jól, vagy rosszul magát. Életkorukból fakadóan segítséget igényelnek még konfliktusaik megoldásában. A témához kapcsolódóan mindenki számára készítettünk egy szívet. Ezt a szívet – ha szükséges volt – annak a kisgyermeknek adták át a napi beszélgetőkör végén, akit esetleg megbántottak. A hónap végén a szíveket a csoportszoba ajtaján helyeztük el, így emlékeztetve őket arra, hogy mennyire fontos bocsánatkérés és a megbocsátás.
Megbocsátás
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A gyerekek a vírushelyzet után visszatérve, nagyon örültek egymásnak. Boldogan játszottak együtt, és készültünk a Föld világnapjának megünneplésére. Földgömbön és térképen figyelhettük meg a földrészeket, vizeinket, hegyeinket, majd asztaloknál földrészekhez tartozó állatokat, embercsoportokat, növényeket csoportosítottunk. Igyekeztem a különböző embercsoportok megismerésével a másság elfogadását középpontba állítani. Földgömböt festettek, közös képet készítettek gyurmából és fonaltekeréssel pillangókat is alkottak. Majd megérkezett Boldogság Dóra is aki a megbocsájtásról mesélt a gyerekeknek. A mesét követően a gyerekeket arra kértem, meséljenek el olyan történetet , amikor valamelyik csoportban lévő társuk megbántotta őket, és nagyon haragudtak rá. Nagyon sok történet elhangzott, de minden történet után, aki megbántotta a sértettet, valamelyik varázsszót használva bocsánatot kért tettéért, egy öleléssel megerősítve . Volt aki annyira meghatódott a bocsánatkérés során, hogy majdnem elsírta magát. Ez a közös kis bocsánatkérő játék engem is nagyon meghatott, és néha az én szememből is könnyeket csalt elő. Csak a játék végén jutott eszembe, hogy ezekről a csodálatos pillanatokról elfelejtettem képeket készíteni, így a gyerekek érzelmei amik az arcukra volt írva, csak az én és remélem az ő emlékeikben marad meg még nagyon sokáig. A továbbiakban is szeretném napi rutinunk részeként a csoportban fenntartani a bocsánat kérés ezen formáját.
Hogyan érzünk, amikor valaki megbánt minket?
Kinek rossz érzés a harag?
Lehetsz-e boldog igazán boldog, ha haragszol a barátodra, osztálytársadra…?
Miért fontos a bocsánatkérés? Kinek segítünk azzal, ha megbocsátunk?
A boldogság óra Megbocsájtás témaköre a csoport számára nagyon hasznosnak bizonyult.Sokat segitett abban, hogy a gyerekek tudatosabban, önállobban tudják rendezni konfliktusaikat.
A mesével inditottuk a hetet, a kérdések közös megvitatása után a fákon lévő szivecskéket összekötöttük a megfelelő számképekkel.
A Ho, oponnopono interaktiv játék segitségével megtanultuk a varázsszavakat, melyeket azóta is sűrön gyakorolnaka gyerekek.
Az április igen vegyesre sikeredett. Voltunk iskolában és online oktatásban is. Többnyire otthonról dolgoztunk.
Mindenki várta már, hogy az iskolában viszontláthassa barátait, osztálytársait, tanárait. Az online órarend lazább volt,
feladat viszont volt elég így is. Még otthon a füzeteinkben megírtuk a megbocsátásról szóló gondolatainkat, de Feri bácsi
az iskolában fotózott le bennünket utólag. Nem vagyunk egyíszerű csapat. Sok egyéniség alkotja osztályunkat. Tudunk jól tanulni, segíteni mindenkinek, de a szánkat nehezen tartjuk, akkor is beszélünk, ha nem kellene. Naponta előfordul, hogy összevitatkozunk valamin, a fiúk a focin, a lányok inkább a pletykákra érzékenyek. Ilyenkor jól jön a megbocsátás, egy darabig megint szent a béke. Kibékülünk, megbocsátunk egymásnak és persze magunknak is. Ezz utóbbi sokkal könnyebb,
nem is tudjuk, miért. Volt, aki a csáládtagjainak, mások idegeneknek bocsátottak meg. Jókat nevettünk, amikor kiderült, vannak, akik saját szüleiknek bocsátanak meg, amikor fordítva kellene, hogy legyen.
Egy biztos, nehezen lehet megbocsátani a koronavírus okozta gondokat, pedig mostanában abból van a legtöbb probléma.
Hatos Ferenc Általános Iskola és AMI
1. ÉRZELMEK AZ ARCON.
2. ARCUNKRA VAN ÍRVA.
3. A MEGBOCSÁTÁS.
4. EZ VAGYOK ÉN.- KETTŐS ARC KÉSZÍTÉSE.
A foglalkozáson szituációsjátékokkal próbáltuk kifejezni, megérezni a megbocsátás örömét. Megállapítottuk, hogy az arcunkra van írva a megbántottság, a szomorúság, az öröm, a vidámság, a megbocsátás érzése. Mindannyian rajzokban jelenítettük meg a különböző érzéseket. Összegyüjtöttük azokat a jó tulajdonságokat, amelyeket őszintén tudunk értékelni társaikban.
Énekeltünk, zenét hallgattunk. Bagdi Bella: Imádok élni, Sajnálom, Öröm tölti be a szívem című dalokkal ismerkedtünk meg.
A foglalkozáson szituációsjátékokkal próbáltuk kifejezni, megérezni a megbocsátás örömét.
Megállapítottuk, hogy az arcunkra van írva a megbántottság, a szomorúság, az öröm, a vidámság, de a megbocsátás érzése is. Mindannyian rajzokban jelenítettük meg a különböző érzéseket.Összegyűjtöttük azokat a jó tulajdonságokat, amelyeket őszintén tudunk értékelni társainkban.Énekeltünk, zenét hallgattunk. Bagdi Bella: Imádok élni, Sajnálom, Öröm tölti be szívem című dalokkal ismerkedtünk meg.
A hónap első két hetében a rendkívüli helyzet miatt az óvoda zárva volt.
A hónap második felében tartottam meg a megbocsátás témáját az óvodai csoportomban. A téma nehézségétől bevallom egy kicsit tartottam, hogy hogyan is tudom feldolgozni az óvodás korosztállyal ezt a nem túl vidám témát. De az volt az észrevételem, hogy sikerült, a gyerekek szívesen elmondták, ha valakit megbántottak és az érzést, hogy megkönnyebbültek.
A témát a jó időnek köszönhetően az udvaron tartottam meg. A foglalkozást a haragom kifújom, mint a cica nyújtózom című relaxációs gyakorlattal kezdtük. Úgy vettem észre, hogy a gyerekeknek nagyon tetszett, jól érezték magukat a játékos gyakorlatban. A relaxáció után meghallgattuk Bagdi Bella: Hooponopono című dalát. Az volt az észrevételem, hogy a gyerekeknek tetszett a dal és csukott szemmel, nyugodt légkört megteremtve hallgatták végig a dalt. Az ének meghallgatása után az arcukkal fejezték ki, hogy milyen az arcuk, amikor megbocsátanak nekik és milyen, amikor megbocsátanak valakinek. Mindegyik gyerek kreatívan kitudta fejezni érzelmét az arcán.
Beszélgetőkör, bocsánat gondolatok a gyerekektől:
– Kishúgomnak azt mondtam, hogy nem szeretnék vele játszani. (6 éves kisfiú)
– Nővéremet megbántottam játék közben, de úgy vigasztaltam meg, hogy megsimogattam. (6 éves kislány)
– Megbántottam az unokatestvéremet, hogy azt mondtam neki, hogy nem fogyott. (6 éves kisfiú)
– Az óvodai barátnőmet, azzal bántottam meg, hogy azt mondtam neki, hogy nem leszek a barátja. (5 éves kislány)
– Azt mondtam a barátomnak, hogy nagyon szőrös a keze. (7 éves kisfiú)
– Megbántottam a bátyámat, mert nem adtam oda neki a labdát. (7 éves kislány)
– Azzal bántottam meg a barátnőmet, hogy nem homokoztunk együtt. (5 éves kislány)
A beszélgetőkör után az volt a tapasztalatom, hogy a gyerekek életkori sajátosságainknak megfelelően képesek kifejezni mondanivalójukat. A szókincsük gazdag, beszédjük választékos.
A foglalkozást Bagdi Bella: Repülj velem című dalával zártuk. Utánzó mozgással táncoltunk a dalra, a legkisebb gyerekek is bekapcsolódtak a táncba.