A dalok meghallgatása után jót beszélgettünk a témáról, majd versben mondtuk el:
Varázsszavakat használunk,
Csak úgy érzem, hogy ritkán.
SAJNÁLOM, ha bántalak,
Bár nem gondolom tisztán.
KÖSZÖNÖM, hogy így is
MEGBOCSÁTASZ nekem.
Tudod, hogy SZERETLEK,
Akár hogy is teszem.
Megbocsátás
I. Relaxáció: A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.
II. Szeretetgombóc játék: Mi vagyunk a szeretetgombóc és te vagy benne a töltelék:
III. Mesefeldolgozás:Az ügefogyott légy.
IV. Sógyurmából medál készítése és kifestése
V. A medál átadása, annak akinek meg tudsz bocsájtani.
VI. Zárókör: Beszélgetés: Történt-e már veled olyan, hogy apró hibából nagy bajt okoztál?
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1. a osztályos kis diákjai a „Megbocsátás” téma feldolgozását „A három csibe ” című történet olvasásával kezdték.
Megbeszélték, hogy milyen sérelem érte a meseszereplőket és ez milyen érzéseket váltott ki belőlük.
Felidézték, hogy milyen esetben sikerült már nekik megbocsátaniuk. Minden gyerek elkészítette saját bocsánatkérő kártyáját, amit átadott annak, akit megbántott.
Javasolta a tanító a gyerekeknek, hogy készítsenek bocsánatkérő szíveket, és adják oda annak a családtagjuknak, aki esetleg haragudhat rájuk.
A megbocsátás az egyik legfontosabb dolog a lelkünknek…
Ezt a gyerekek is tudják… és érzik… szívesen alkalmazzák is a mindennapokban…
egymásnak rajzokat készítettek, ha megbántották a másikat, átbeszélték, elnézést kértek és megbocsátottak! 🙂
Egy családban vagy egy osztály közösségében elkerülhetetlenek bizonyos súrlódások , nézeteltérések , esetleg konfliktusok. Ok sokféle lehet. Ezek feloldása néha nem egyszerű . Katartikus élményt okozhat a társas kapcsolatokban , ha újra egymásra találunk . Tisztázzuk a félreértéseket , szándékokat . Félretesszük indulatainkat , vélt vagy éppen valós sérelmeinket.
A közös érdeklődés , a közösségek – család , csapat , osztály , stb.- érdekei felülírhatják a személyes elégedetlenségeinket.
Példák : Az ünnepek alatt rendeződtek a családi viszályok.
A focicsapatnak egységre van szüksége.
Minden nap együtt jártunk régen iskolába , és az egy nagyon kellemes időszak volt.
És még annyi más.
A gyerekekkel eljátszottuk a ” Haragom kifújom…” játékot, melyet valamennyien nagyon élveztek. A játék után lehetőségük volt a ” Gyurmaarc” megvalósítására, amit saját magukon, majd a papír tányérokon gyurmával is megmintázhattak. Volt olyan gyerek aki a mintázás közben is átérezte a megmintázott lelkiállapotot.
A gyerekekkel meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono című dalát. A szöveg kapcsán elbeszélgettünk a „kérem” ” köszönöm” ” sajnálom” ” kérlek bocsáss meg” szavak használatáról és jelentőségéről a mindennapokban. Mindnyájan konkrét példákat is tudtak mondani,hogy mikor alkalmazták, illetve hogy bennük milyen érzést váltott ki.
Örömmel ültek fel a Varázsszőnyegre, ami elrepítette őket a mesék birodalmába:
Élt egyszer egy király…. / Boldogságóra könyv 180.o./
Nagyon viccesnek találták a gyerekek ezt a „feladatot”. Tetszett nekik, hogy az ujjukra rajzoltunk és tudtak velük játszani. Volt olyan is, aki csak csendes megfigyelő volt, nem szeretett volna arcokat az ujjaira, de a beszélgetésbe ő is becsatlakozott. Volt olyan, aki egyből átvette az irányító szerepet és a történetét nagyon szépen elmondta.
A gyerekekkel a megbocsátás és a bocsánatkérés fontosságáról beszélgettünk. Saját példákat hoztak fel. Megbeszéltük, hogy milyen rossz, amikor hosszú ideig tartunk haragot valakivel, s ezzel leginkább magunknak ártunk. Az is fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni. A gyerek ezután bocsánatkérő kártyát készítettek valamelyik osztálytársuknak. Igyekeztek minél szebb, díszesebb rajzokat készíteni. A kártyát utána odaadták, annak, akinek rajzolták. Nagy öleléssel fejezték ki a megbocsátásukat.
Megbocsátás kártya
Összeveszünk, haragszunk, mérgesek, szomorúak vagyunk… nekünk sem jó érzés, akit megbántottunk, annak sem. Mit tehetünk? Kérjünk bocsánatot, bocsássunk meg… kellemes, jó érzés jár át bennünket, nyugalmat érzünk a szívünkben.