Egy családban vagy egy osztály közösségében elkerülhetetlenek bizonyos súrlódások , nézeteltérések , esetleg konfliktusok. Ok sokféle lehet. Ezek feloldása néha nem egyszerű . Katartikus élményt okozhat a társas kapcsolatokban , ha újra egymásra találunk . Tisztázzuk a félreértéseket , szándékokat . Félretesszük indulatainkat , vélt vagy éppen valós sérelmeinket.
A közös érdeklődés , a közösségek – család , csapat , osztály , stb.- érdekei felülírhatják a személyes elégedetlenségeinket.
Példák : Az ünnepek alatt rendeződtek a családi viszályok.
A focicsapatnak egységre van szüksége.
Minden nap együtt jártunk régen iskolába , és az egy nagyon kellemes időszak volt.
És még annyi más.
Megbocsátás
A gyerekekkel eljátszottuk a ” Haragom kifújom…” játékot, melyet valamennyien nagyon élveztek. A játék után lehetőségük volt a ” Gyurmaarc” megvalósítására, amit saját magukon, majd a papír tányérokon gyurmával is megmintázhattak. Volt olyan gyerek aki a mintázás közben is átérezte a megmintázott lelkiállapotot.
A gyerekekkel meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono című dalát. A szöveg kapcsán elbeszélgettünk a „kérem” ” köszönöm” ” sajnálom” ” kérlek bocsáss meg” szavak használatáról és jelentőségéről a mindennapokban. Mindnyájan konkrét példákat is tudtak mondani,hogy mikor alkalmazták, illetve hogy bennük milyen érzést váltott ki.
Örömmel ültek fel a Varázsszőnyegre, ami elrepítette őket a mesék birodalmába:
Élt egyszer egy király…. / Boldogságóra könyv 180.o./
Nagyon viccesnek találták a gyerekek ezt a „feladatot”. Tetszett nekik, hogy az ujjukra rajzoltunk és tudtak velük játszani. Volt olyan is, aki csak csendes megfigyelő volt, nem szeretett volna arcokat az ujjaira, de a beszélgetésbe ő is becsatlakozott. Volt olyan, aki egyből átvette az irányító szerepet és a történetét nagyon szépen elmondta.
A gyerekekkel a megbocsátás és a bocsánatkérés fontosságáról beszélgettünk. Saját példákat hoztak fel. Megbeszéltük, hogy milyen rossz, amikor hosszú ideig tartunk haragot valakivel, s ezzel leginkább magunknak ártunk. Az is fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni. A gyerek ezután bocsánatkérő kártyát készítettek valamelyik osztálytársuknak. Igyekeztek minél szebb, díszesebb rajzokat készíteni. A kártyát utána odaadták, annak, akinek rajzolták. Nagy öleléssel fejezték ki a megbocsátásukat.
Megbocsátás kártya
Összeveszünk, haragszunk, mérgesek, szomorúak vagyunk… nekünk sem jó érzés, akit megbántottunk, annak sem. Mit tehetünk? Kérjünk bocsánatot, bocsássunk meg… kellemes, jó érzés jár át bennünket, nyugalmat érzünk a szívünkben.
A gyerekekkel elkészítettük a megbocsátás szimbólumát : egy szivárványszínű szívecskét
Hogyan csoportosíthatjuk érzéseinket?
Miből látom, ha valaki nem érzi jól magát?
Hogyan engedjük el sérelmeinket?
A hónap során megbeszéltük az aktuális témakört, a megbocsátást. A gyerekekkel beszélgetőkör keretén belül megbeszéltük, hogy kit, milyen sérelmek értek, hogyan lehet megbocsátani az embereknek és milyen megbocsátási formák vannak. A gyerekek elmondták, hogy csoporton belül ki bántotta meg őket. Ezeket az információkat felhasználtam és eljátszottuk a Szeretetgombóc c. játékot. A játék során több gyerek jelentkezett, hogy szeretne a „gombóc tölteléke” lenni. Meghallgattuk a hónap dalát, amivel még inkább ráhangolódtak a témára. Jó volt hallani a gyerekek önálló gondolatait és az élményeiket, amiket elmeséltek. Várjuk a következő témát.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Valós konfliktus megoldásának keresése
-megbeszélés, véleményalkotás, megbocsátás
2. Progresszív relaxációs gyakorlatok -feszültségoldás
3. „Tündéri bocsánat” című mese meghallgatása
-beszélgetés a történetről
-Mit tennél, ha lenne egy varázspálcád?
egyéni hozzászólások meghallgatása
4. Hónap zenéje
5. Munkafüzetből feladatmegoldás, színezés, zenehallgatás közben.