Áprilisi hónap témája a megbocsátás Gyakran előfordul, hogy megbántunk valakit. Ez annak sem jó, akit megbántunk, és annak sem, aki megbántotta a másik embert. Fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni, és megbocsátani is. Ezen a foglalkozáson kavicsokat festettünk, azért, hogy megajándékozzuk vele azt, akit megbántottunk.
Megbocsátás
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mennyire fontos a bocsánatkérés, ha megbántottunk valakit! Szinte rosszul érezzük magunkat a bőrünkben, nem is tudjuk igazán mi a bajunk, pedig a probléma kézenfekvő, hiányzik a másik, aki fontos nekünk, miközben megbántottunk. Ebben nyújtott segítséget számunkra Bagdi Bella Sajnálom kezdetű dalának meghallgatása. A relaxációs zenehallgatást követően kedves, aranyos képek jelentek meg. Először olyanok, amelyek a sajnálat különböző megjelenési formáit tartalmazták, utána pedig azok, amelyek a megbocsátást illusztrálták. Ez után arra kértem a gyerekeket , hogy gondoljanak valakire, akire legutóbb haragudtak, megbántottak! Most gondoljatok vele kapcsolatban olyasmire, amit szeretnek benne, vagy amit megköszönnének neki! Köszönjék meg egy saját maguk által készített aprósággal! Nagyon tetszett a gyerekeknek a feladatat, mindenki tudta “ kitől szeretne bocsánatot kérni”, és megbocsátani!
Így készült sógyurmából még az osztály egésze számára is “ A Béke Angyala”, aki majd mindig vigyázni fog ránk és ügyelni arra, hogy a szeretet éljen a közösségükben! A haragnak, sértődöttségnek nálunk nincs helye!
Készült kavics dekupázsolása, kis repülők spatulákból, könyvjelző, “ nyugi labda”, pillangó, stb.
Nagyon kreatívak és ügyesek voltak a gyerekek!
Egy kis kiállító sarkot is berendeztünk a teremben, de volt olyan diák is, aki egy ölelés mellett átadta egy társának a meglepetést, mert úgy gondolta, őt valamiért megbántotta, és ezzel szerette volna a számára jelezni, fontos neki, szereti!
Az óra végén A szeret nem fogy el sosem című dalt hallgathattuk meg a gyerekekkel.
A hónap témája egész tanévre és mindig vonatkozik mindannyiunkat, fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni, ha megbántottunk valakit…még , ha akaratlanul is! Őszintén kérjünk bocsánatot, mutassuk ki a szeretetünket a másik felé. Tudjunk bocsánatot kérni és megbocsátani szeretettel- szeretve!
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
„A megbocsájtásról könnyű beszélni, ám valóban meg is tenni az egyik legnehezebb dolog a világon.”
Megbocsátani és bocsánatot kérni bizony nem könnyű. Ebben a hónapban ezt a boldogságóra témát dolgoztuk fel óvodásaimmal. A gyerekek a téma bevezetése és beszélgetés során felidézték, mikor volt utoljára valakivel kapcsolatosan rossz érzésük, mikor érezték azt, hogy neheztelnek valakire és miért? Nagyon érzelmes csoport, így rögtön tudtak válaszolni és többnyire az fájt nekik a legjobban, mikor egy barátjuk bántja meg őket. Ezután megfordítottam a kérdést és megkérdeztem tőlük, hogy van e olyan személy, akitől ők kérnének bocsánatot valamiért? Itt is sok jelentkező volt és el is mondták, kitől és miért kérnének bocsánatot. Készítettek annak az illetőnek szívecskés rajzokat, és akinek a csoportban volt a választott személyük annak egy bocsánatkérés közben át is adták. Megbeszéltük, hogy sokféle módja van a bocsánatkérésnek (szóban, ölelés, puszi…stb), a lényeg az, hogy szívből jöjjön és az arra adott reakció is. A képeket elnézve szerintem ez sikerült 🙂
A hónap meséje után Bagdi Bella Repülj velem c. dalára táncoltunk és olyan jó hangulatúra sikerült, hogy még a szomszédos kiscsoportosok is átjöttek hozzánk, így aztán együtt táncoltunk tovább. Boldog és örömteli érzelmeket láttam a gyerkőcök arcán! A megbocsátás hónapjának feladatai közül a gyurmaarcot választottam, így előkerültek a különböző érzések és érzelmek. Készítésük közben a hónap dalát, a Ho’oponopono c. dalt is meghallgattuk. A közös fotó készítése közben is kértem őket, mutassanak minél többféle érzelmeket az arcukon. Imádom azt a fotót! A haragunk és sérelmeink nem maradnak velünk, hisz megtanultunk megbocsátani és megtanultuk a megbocsátását fogadni is, csak a varázsszavak maradnak velünk: „Sajnálom! Kérlek bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!” Jobb veled a világ! 🙂
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Hibázni emberi dolog! Ezt már a 3. c osztály is tudja. Ennek a hónapnak a feladata segített a gyerekeknek abban, hogy a másik hibáit elfogadni és megbocsátani fontos emberi tulajdonság! Ennek gyakorlása, mindennapi feladatunk.
Április témaköre: Megbocsátás
I. óra:
1: Relaxáció
2: Móra Ferenc: Nagyapó c. elbeszélés feldolgozása
3: Szerepjáték: Játsszuk el a bocsánatkérést!
4: Hallgassuk meg és énekeljük el Bagdi Bella: Ho’opanopono c. dalát!
5: feladat: Kacsintó játék
6. Tojástartó készítése
7: Meditáció
II. óra:
1. Relaxáció
2. Mozaiktojás készítése
3. Értékelés
4. Meditáció
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni „Móra Ferenc: Nagyapó” című olvasmány főszereplőjével. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a feladatokat.
Nagyon örültek, hogy tojástartót készítettünk, mellyel meglepték azt a társukat, akit megbántottak a hónap folyamán. Persze többet is készítettünk és így készülődtünk a húsvéti ünnepekre.
A 2. órában pedig mozaiktojást csináltunk. Mindkét órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy elértem célomat, hiszen a diákjaim a dupla óra alatt megértették, hogy milyen fontos szerepe van a bocsánatkérésnek életünk során. Az órák után már nem kellett figyelmeztetni őket arra, hogy kérjenek bocsánatot, ha valamelyik társukat megbántották. Maguktól is képesek voltak a bocsánatkérésre. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam a diákjaimat a feladatok oldása közben. Még a viselkedészavarral küzdő gyerkőcöm is elfogadóbb volt társaival szemben, amiért természetesen nagyon megdicsértem a többiek előtt. Sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet tudtam kiosztani az óra végén.
A 4. osztállyal dolgoztuk fel ezt a témát.
Relaxációval kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát.
A mese elolvasása után megbeszéltük, hogy melyik meseszereplőnek milyen sérelmei voltak.
Ezután kitöltötték a keresztrejtvényt, megbeszéltük ki milyen terhet cipel és hogy milyen fontos a megbocsátás.
A gyerekek elmondták, hogy mennyit fontos a bocsánatkérés. Akit bántottak, akinek sérelmet okoztak bocsánatkéréssel rendezni lehet a kapcsolatokat.
A 4. osztállyal dolgoztuk fel ezt a témát.
Relaxációval kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát.
A mese elolvasása után megbeszéltük, hogy melyik meseszereplőnek milyen sérelmei voltak.
Ezután kitöltötték a keresztrejtvényt, megbeszéltük ki milyen terhet cipel és hogy milyen fontos a megbocsátás.
A gyerekek elmondták, hogy mennyit fontos a bocsánatkérés. Akit bántottak, akinek sérelmet okoztak bocsánatkéréssel rendezni lehet a kapcsolatokat.
A hónap során elvégzett feladatok:
Április a megbocsátás hónapja. Életünk során gyakran kerülünk konfliktusba, összetűzésbe egymással, társainkkal, barátainkkal, szüleinkkel, testvéreinkkel, azokkal, akikkel a szürke hétköznapok vagy éppen az ünnepnapok alkalmával találkozunk. Ezek a nézeteltérések sokszor elkerülhetetlenek. Ilyenkor egyik vagy másik fél, lehet, hogy mindkettő sérül, megbántódik, megsértődik az összetűzés kapcsán. Ez belső feszültséget, lelki gyötrődést okoz bennünk, innentől célunk kell, hogy legyen ennek a lelkiismeretfurdalásnak a megszüntetése, ami legkönnyebben bocsánatkéréssel valósítható meg. Ha emberi kapcsolataink igazak, kellőképpen elmélyültek és őszinték, akkor a sértett fél meg tud bocsátani. Ilyenkor elég lehet akár egy ölelés, egy mosoly, egy kedves szó is talán, de mindenképpen a feloldozás, a megkönnyebbülés elérése a cél. Erre kerestünk megoldásokat, alternatívákat beszélgetéseink során a gyerekekkel.
Először azt latolgattuk, hogy milyen érzés a megbántottság, a sértődöttség, mit érzünk ilyenkor, mit lehet belőle észrevenni az arcunkon, testtartásunkon. A leggyakrabban használt fogalmak a következők voltak: ijedtség, bánat, szomorúság, elkeseredettség, lehangoltság, düh, befelé fordulás. A „Gyurmaarc” című feladat segítségével ezeket meg is próbáltuk érzékeltetni, vagyis 3-4 fős csoportokban kartonból kivágott körlapokra gyurmából különböző érzéseket kifejező arcokat raktak ki a gyerekek, a vidámtól egészen a búskomorságig bezárólag. Ez után megállapítottuk, hogy legjobb, ha általában jó a kedvünk, ezért próbáljunk meg mindig tisztelettel fordulni mások felé. Ha netán mégis ellentmondásba kerülünk, minél előbb kérjünk bocsánatot, hogy feloldjuk a feszültségeket. Ehhez készítettünk „bocsánatkérő” kártyákat, amiket mindenki kedvére díszíthetett, és átadhatott annak, akivel nézeteltérése volt a múltban.
Mosolygós-piros, közömbös-sárga és szomorú-zöld „szmájli” arcokat egyébként a tanulóim feladatainak, magatartásának értékelésére is használok rendszeresen. Ezek az arcok egy-egy A/4-es színes lapon virítanak a tanterem falán. A gyerekek keresztnevét egyenként fából készült ruhaszárító csipeszre írtam, amit mindig arra a szmájlira csíptetünk, amit munkavégzésével kiérdemel az adott gyermek. Önértékelésre is kiválóan alkalmas ez a rendszer, szeretik nagyon a gyerekek, mert látványos és egyértelmű.
A 4. osztályosokkal elolvastuk a segédanyagokban található és Panyi Katinka által írt, „Az ügyefogyott légy” című láncmesét, aminek kapcsán megbeszéltük, hogy cselekedeteinkkel olykor bonyodalmat okozhatunk másoknak, de ezek a bonyodalmak hibáink bevallásával és vállalásával, valamint bocsánatkéréssel gyorsan orvosolhatók. Hogy erre emlékezzünk, lerajzoltuk a mese sarkalatos szereplőit, tárgyait és egy körforgásban helyeztük fel őket a táblára. Ezzel tettük érzékletessé, hogy a rossz dolgok visszafordíthatók és kellő alázattal a gondok megoldhatók.
Az 1. osztályosaimmal Mészöly Miklós által írt, „A bánatos medve” című, szintén a segédanyagok között található mesét dolgoztuk fel. Az állandóan szomorú mackóval együtt lettünk mi is folyamatosan egyre vidámabbak, közösön mondtuk, játszottuk a mesében szereplő mondókákat, énekeltünk, ami olyan sikert aratott a gyerekek körében, hogy többször is el kellett mesélni és játszani a történet. Ettől a motivációtól fellelkesedve gyönyörű pipacsmezőt készítettünk, hogy a virágok révén legyen mivel pótolni a kiskecske szarvát, amit a mesében a medve véletlenül letört. Vidáman énekeltük el a „Süss, süss, napsugár…” kezdetű dalt, és ahogy a kecske és a medve is igaz barátként tették a mese végén, mi is megöleltük egymást.
Sokat beszélgettünk a közelünkben dúló orosz-ukrán háborúról a gyerekekkel, ennek kapcsán készítettünk a faliújságunkra technika órán „Háború és béke” felirattal egy tablót, ami kapcsolódik a „megbocsátás” témaköréhez. (Az ötletet az internetről vettem, a 4. osztályosokkal valósítottuk meg.) Piros-fehér-zöld színű lapokból repülőket, szíveket, lepkéket hajtogattunk, amiket a magyar zászlónak megfelelően fekete kartonlapra ragasztottunk fel. A fekete szín a háborút, a nemzeti színek a hazánkban lévő békét szimbolizálják. Megbeszéltük, hogy a vérengzés és a pusztítás milyen egyszerűen elkerülhető lenne, ha a háborúzó felek megbocsátanának egymásnak, béketárgyalásokat kezdeményeznének és megegyeznének egymással. A téma egyébként annyira lázba hozta a fiúkat, hogy projektmunkában egy csatateret ábrázoló, 3D-s tablót is készítettek.
Április 22-én a Föld napja alkalmából meghallgattuk és együtt énekeltük Bagdi Bellával és a gyermekkórussal a Gyújts egy gyertyát a Földért! című dalt. Sokat beszélgettünk a Földet érő káros hatásokról és megegyeztünk abban, hogy milyen szép és egészséges lehetne a világ, ha mindenki odafigyelne a környezetvédők tanácsaira és megfogadná azokat. A gyerekek megígérték, hogy este, otthon a családjuk körében gyújtanak egy mécsest, ami azt jelképezi, hogy bocsánatot kérünk a Földtől az őt ért, emberek általi környezetszennyezés miatt.
Hogy emlékezzünk a hónap során tanultakra a megbocsátásról, az ajtóra és a táblára a következő „varázsszavak” kerültek: SAJNÁLOM! BOCSÁNAT! KÖSZÖNÖM! SZERETLEK!
A Föld napján tartott foglalkozásunk óravázlata és a melléklete: