Az igaz barátokra mindig számíthatunk!
Megbocsátás
Projekt leírása:
Beszélgető kör a jó és a rossz cselekedetekről, a bocsánatkérés módjairól, a felelősségvállalásról, az önismeretről.
Kiemelten figyelünk a testbeszédre, hiszen a maszk használata miatt, a mimika háttérbe szorul.
Feladat:
Megbocsátás hajói elhelyezése a az osztálytutajon, papírhajók hajtogatása origami papírból.
Az igazi megbocsátás talán mindenki életében a legnehezebb feladat. A gyerekek napi szintű összeveszésével és kibékülésével napi szinten találkozunk. Néhányuknak könnyű, míg másoknak igen nehéz a megbocsátás. Ezt „gyakoroltuk” ma játékos formában.
Egy olyan rövid videóval kezdtük az órát, ami a megbocsátásról, az okozott sebek begyógyításáról/begyógyulásáról szólt. Utána kavicsokra írtuk annak a nevét, akitől bocsánatot szeretnénk kérni, míg a kavics másik oldalára szimbolikus megbocsátó jelet, üzenetet rajzoltak a gyerekek. A kreatívkodás után relaxációs gyakorlattal átmozgattuk elfáradt testünket és lelkünket. Az óra végén Az eltévedt kiselefántról című mesét dramatizáltuk és mimetizáltuk és a hónap dalát hallgatva megrajzoltuk a főszereplőt: Fánit.
Nehéz téma. Sajnos minden nap adódik konfliktushelyzet, ezért napi szinten gyakoroltatjuk a bocsánatkérés, vigasztalás, megbocsátás módját.
A megbocsátás egy folyamat. Mind megbocsátani, mind bocsánatot kérni sokszor nehéz dolog.
Bocsánat – hangzik el sokszor egy nap, mégis vannak napok, hetek, évek óta magunkba fojtott rossz érzések.
A gyerekekről arról beszélgettünk, hogy mit is jelent valójában, bocsánatot kérni és adni.
Utána arra kértem őket, hogy egy színes lapra írják le, milyen esetben felejtettek el bocsánatot kérni valakitől, és most tegyék meg. Vagy mikor bántotta meg őket valaki, és azt a sérelmet azóta is hurcolják magukban. Bármelyiket is választották, a végére írják oda: Bocsánatot kérek…./ Megbocsátok.
Ezeket az írásokat nem kellett felolvasniuk, megosztaniuk a többiekkel – a lényeg az volt, hogy egy kicsit elgondolkodva, idézzék fel a történteket.
Végül egy kis szertartás keretében ezeket a színes lapokat elégettük, mintegy megszabadulva az emlékekhez kötődő nehéz gondolatoktól, megbocsátást remélve, megbocsátva.
Áprilisban bocsánatkérő kártyát készített mindenki a saját gondolatai alapján.
Olyan képeket mutattam be a gyerekeknek, ahol különféle szituációk voltak láthatóak arról, hogyan bántják meg egymást a leggyakrabban a mindennapok során. Pl belekiabálok a másik fülébe, viccből meghúzom az osztálytársan haját, de az nem biztos, hogy neki jól esik, esetleg csúfolódunk, kibeszéljük a másikat, összeveszünk a holmijainkon, játékokon, kiabálok a másikkal. Megbeszéltük, hogy ezek mind-mind bántó helyzetek és az ilyen eseteket helyre kell hozni: bocsánatot kérni, megbeszélni, kiengesztelni a megbántott személyt.
Páros munka volt, kaptak egy-egy szituációt és azt kellett leírniuk, hogy ők miképpen hoznák helyre az adott problémát. Természetesen, miután mindenki elkészült közösen megbeszéltük a feladatokat.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
A megbocsátás témaköre nagyon közel állt a csoport életében. Mivel a konfliktusok megoldàsaként és a bocsánatkérést alkalmazzuk már korábban is, de most a mese , a bàbozàs elolvassák még jobban elmélyítettük a gyermekek számára a mondanivalót és a helyes viselkedést.
A fiúk nem voltak annyira elfogadóak előtte a megbocsátás terén, de sikerült úgy sajatjukkà tenni a mondanivalóját, hogy alkalmazzák is azt, ha rosszat tesznek társuk felé.
Korábbi óvodai életünk re visszatekintve mindenkit kertünk, hogy menjen oda csoport társához, akit valaha vagy mostanában megbántott és kérjen bocsánatot, piros szívvel jelképezve és szavakba öntve a bocsánatkérést.
Nagyon élvezték ezt a fajta játékot és mindenki talált olyan kisfiút vagy kislányt , akitől bocsánatot is kért.
Székesfehérvári Németh László Általános Iskola
A gyerekeknek két lehetőséget kínáltam fel, a „Kőbe vésve” és a „Megbocsátás hajója” feladatot. A legtöbben az utóbbit választották, de azokat is hihetetlen kreativitással valósították meg. A Kőbe vésve feladatnál szintén csodálatos dolgok születtek, a főkép is ezt mutatja.