A boldogságórák alkalmával a gyerekek szívesen és örömmel vesznek részt a beszélgetésekben, az adott témához pozitívan állnak hozzá.
A hónap témája „A megbocsátás gyakorlása”. A téma feldolgozását egy beszélgetéssel kezdtük, ahol mindenki elmondhatta, hogy volt-e már szomorú, megbántott, ha igen, akkor miért. Érzelmeket ábrázoltunk: vidám és szomorú arckifejezéseket készítettünk gyurmából.
Ezt követően meghallgattuk Mészöly Miklós „A bánatos medve” című meséjét. A mese során mondókáztunk, dirmegtünk-dörmögtünk, tenyerünk segítségével lepkét röptettünk.
A történet megtanított minket az igazi barátság titkára. Az igazi barátság titka a következő varázsszavak használata: „Sajnálom. Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!”
Megbocsátás
Negyedikesek lévén ez az a téma, amit napi szinten elő kell vennünk. Most 2 órát szántunk arra, hogy mindenkinek maghallgassuk a mondanivalóját. Elmondták az osztály előtt a sérelmeiket, napi problémáikat, majd mindenkinél csináltunk egy szeretetgombócot, ami nagyban oldta a bennük lévő feszültséget. Ezután megbeszéltük, segítették egymást, hogyan engedhető el a feszültség, hogyan tudnak minél előbb megbocsátani, és felszabadítani saját maguk lelkét.
Dátum: 2022.04.25
Korcsoport: 3-4 évesek
Boldogságóra
A mai Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom”, „Napimádás”.
A gyakorlat után megkérem a gyerekeket, hogy üljünk le a szőnyegre egy kört alkotva. Beszélgetni kezdünk miért jó megbocsátani, mit is jelent a megbocsátás szó. A beszélgetés után elmesélem nekik Bezzeg Andrea Tündéri bocsánat címü meséjét. A mese végén elmondjuk miről is szólt, mi volt a tanúlsága.
Ebben a hónapban tartjuk a húsvétot is és beszélgetünk róla, mit ünnepelünk húsvétkor. Ez után megkérem őket üljünk az asztalokhoz, mert húsvéti tojásokat fogunk festeni tempera és ecset segítségével. Miután a tojások megszáradtak a nap folyamán a gyerekek odaadhatták a saját festett tojásaikat annak a társuknak, akit esetleg volt, hogy megbántottak. Gyakorolták a bocsánatkérést. Nagyon élvezték a gyerekek, mosolyogva, örömmel ajándékoztak egymásnak.
A Boldogságórát Bagdi Bella egyik dalával zártuk.
A hónap témáját, a megbocsátást relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, ilyen volt A haragom kifújom… című játék. A gyerekeknek tetszett ez a fajta relaxáció, így több, mint háromszor megismételtük a gyakorlatot. Vizuális tevékenységként a Gyurmaarc című játékot választottam, csak kicsit másképpen, mivel épp nem volt gyurmánk. A gyerekek saját maguknak vágtak ki fejet, szájat, szemöldököt, szemet. Volt aki vágott hozzá orrot is, volt aki anélkül ábrázolta. Többféle érzelmeket alkottak meg a gyerekek, ezeket a saját arcukon is eljátszották mimikával. Majd ami a leginkább tetszett nekik, azt a végén oda is ragaszthatták a kivágott fejre. Zárókörként a gyerekekkel leültünk a szőnyegre és megbeszéltük, hogy kit ki bántott meg és hogyan, hogyan lehet megbocsátani egymásnak. A gyerekek csoporton belül is beszéltek a sérelmeikről, megbocsátásokról, illetve az otthoni, szüleikkel való békülésről is szívesen meséltek.
Az áprilisi hónap témáját, a megbocsátást a hétköznapokban is gyakoroljuk. Relaxációs gyakorlatokkal kezdtük meg tevékenységeinket. Ezek között szerepelt „A haragom kifújom…” című játék is. A „Bánatos medve” című mese meghallgatása közben, a gyermekekkel mondókáztunk, eljátszottuk a mackódalt. A mesét követően a gyermekek elmesélték, hogy ők már voltak- e mérgesek valakire, kitől kértek már bocsánatot? A beszélgetés után „Szeretetgombóc” játékot játszottunk, melyet nagyon kedveltek, mindenki szeretett volna középen lenni. Kézműves tevékenységek során elkészítettek többféle gyurmaarcot, melyek különböző érzelmeket ábrázoltak. Mielőtt megalkották, a saját arcukon is eljátszották mimikával. A gyermekek elkészíthették a „megbocsátás” virágát muffin papírból, melyet átadhattak annak, akinek megbocsátanak.
A foglalkozást ez alkalommal is relaxációval indítottuk. „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.” és a „Domborítok, mint a cica. házba bújok, mint a csiga.” mondókára nyújtóztunk, összegömbölyödtünk, ellazultunk.
A témát beszélgetéssel vezettem be: „Biztosan veletek is előfordult már, hogy összevesztetek valamelyik barátotokkal vagy akár az anyával, apával, testvéretekkel és megbántva éreztétek magatokat. Sőt, az is biztosan előfordult már mindenkivel, hogy megbántottatok valakit, akit pedig nagyon szerettek. Emlékeztek ilyenre? Van, aki szeretné elmesélni mi történt? Hogyan éreztétek magatokat ekkor?”
Minden gyermeknek volt ezzel kapcsolatos élménye, ezt örömmel meg is osztották egymással. Volt, akinek óvodai konfliktusa volt a legemlékezetesebb, mások testvérükkel, szüleikkel való sérelmeiket mesélték el.
Beszélgettünk a veszekedések, viták megoldásáról is, hogyan végződött, a kibékülés / megbocsátás milyen érzéssel töltötte el őket.
Ezt követően színezőket kaptak, melyek különböző szituációkat ábrázoltak. Meg kellett keresniük és ki kellett színezniük azt a képet, ahol úgy érzik a gyerekek megbántották egymást és bocsánatot kellene kérniük. (pl. csúfolódó, kiabáló-veszekedő gyerekek, agresszió….). Színezés közben meghallgattuk a Ho’oponopono dalt, kértem őket, hogy figyeljék meg milyen varázsszavakat hallanak a dalban. Az egyik kisfiút annyira meghatotta a dal, hogy bár nem tudta megfogalmazni miért, de a sírást is elkezdte. Nem csak én, a többi gyermek is érezte és meg is fogalmazta, hogy ezek a meghatottság könnyei lehetnek.
Amikor kiszínezték, kivágták a kis képeket, ügyesen felidézték a dal varázsszavait. Ezek fel is kerültek a kis képek mellé a tablónkra.
A témához a Mese a kis sünről, aki más mint a többi c. mesét választottam, mely a megbocsátásról szól. A gyerekek a mese végén egymásnak körbeadva, örömmel ölelgették meg a kis sünt, aki képes volt megbocsátani az őt -tüskétlen kinézete miatt -kicsúfoló süntársainak, akik végül megbánva gonoszkodásaikat még tüskéket is varrtak új barátjuknak.
Mese után a Kibékülünk? játék következett. A Kinek nincsen párja dalra mindenki párt választott magának, akivel játékiból csúnyán összevesztünk, mégpedig úgy, hogy elővettük a legcsúnyább, legharagosabb nézésünket, mintha nagyon dühösek volnánk a párunkra. Utána kézfogással, mondókával kibékültünk.
„Béke, béke, barátság, mi volt ez a szamárság?
Semmi, semmi barátom, csak egy lyuk a gatyádon.”
” Béke, béke barátság, összeveszni szamárság.
Ha mi egyszer összeveszünk, azon nyomban kibékülünk! Ölelés!!!”
A vicces mondóka minden veszekedő arcára mosolyt csalt, így több alkalommal, párcserével is el kellett játszanunk.
A Jön a zombi játék, ami ez után következett, úgy érzem az új kedvenc játék lesz. A délelőtt folyamán ezután többször is maguk kezdeményezték. Mivel mindenki szeretett volna zombi lenni, ezért sokszor már szándékosan nem mondták ki a varázsszavakat, erre majd szabálymódosítással valami megoldást keresek, hogy mindenki lehessen zombi, de ez a játék lényegét ne vegye el, hogy inkább meg sem szólalnak.😊
A foglalkozás lezárásaként meghallgattuk a Hahó együttes Barátság c. dalát. A zenére szabadon mozoghattak, táncolhattak, a refrénre (Béke, béke barátság, mi volt ez a szamárság….) párt választottak maguknak, akivel kisujjfogással „kibékültek”.
Ezen a napon már kaptam is egy szívmelengető visszajelzést arról, hogy ez alkalommal is sikerült valamit „elültetnem gyermekeim szívében. Két gyermek közt konfliktus alakult ki. Az egyik nagycsoprtos kislány odaszaladt, összefűzte a kezüket és emlékeztette őket mit tanultunk Boldogságórán. „Fogjátok meg egymás kezét és mondjátok! Béke, béke, barátság, mi volt ez a szamárság? Semmi, semmi barátom, csak egy lyuk a gatyádon.” A modókát nagy nevetés követte, ezzel a vita el is volt simítva. 🙂
Az aktuális téma feldolgozását összekapcsoltuk a Föld napjával. Először képeket válogattunk, megbeszéltük, hogy mikor „boldog” és mikor „szomorú” a Földünk. Majd a szív formájú Földre gyurmából arcot készítettünk. Sokféle érzelmet /vidám, szomorú, ijedt, bocsánatkérő, megbántott, stb./ próbáltunk megjeleníteni. Ezután mindenki vidám arcot rajzolt a Földnek és köré rajzolta azokat a dolgokat, amelyek szebbé teszik ezt a csodálatos bolygót.
Az órán a megbocsátásról beszélgettünk különböző történetek kapcsán. Közben kulcsszavakat gyűjtöttünk a témával kapcsolatban.
A beszélgetőkörben bevezetésként Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak című dalát hallgattuk meg a gyerekekkel. Megbeszéltük, miről szól a dal. Az ovisaim ügyesen megfogalmazták: ha valakit megbántunk, bocsánatot kell kérnünk. Elmeséltem a gyerekeknek, hogy az én életemben is előfordult olyan eset, mikor olyan dolgot tettem, amiért bocsánatot kellett kérnem. Volt olyan alkalom is, hogy engem bántottak meg. A bocsánatkérés és a megbocsátás is nehéz feladat.
Elmeséltem Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című történetét, majd megbeszéltük, mikor használjuk a varázsszavakat. Arról érdeklődtem, hogy ki emlékszik olyan történetre, ahol megbocsátott valakinek vagy neki bocsátott meg valaki. Többen meséltek arról, hogy megbántották szüleiket, testvéreiket valamilyen cselekedettel.
„Én használtam már a sajnálom szót, amikor otthon összetörtem a vázát.”
„Sajnálom, hogy eltörtem a csoportban a múltkor a babakocsit.”
„Sajnálom, hogy megütöttem a testvéremet, Blankát. Veszekedtünk és megütöttem.”
Ezután a következő kérdésre kerestem a választ: „Mit tennél, ha lenne egy varázspálcád, mint a tündérnek a mesében?”
„Ha lenne egy ilyen varázspálcám, elpusztítanám a háborút.”
„Visszacsinálnék mindent a régire. Ne legyen több csata.”
„A Bencét átváltoztatnám jóvá.”
A tavalyi év óta rendszeresen használjuk a „Mérges torta” elnevezésű táblácskánkat, mely remekül működik. Ennek a módszernek a segítségével sok konfliktust sikerült kezelni, ill. elkerülni.
A munkafüzet feladatai közül is választottam a gyerekeknek, megtanultuk a megbocsátás mondókát és Bagdi Bella dalai is sokszor szóltak a csoportszobában.
(A főképen éppen két kislány békülése látható. 🙂 )
A Föld napján együtt énekeltük el a ” Gyújts egy gyertyát a Földért” című dalt. Amikor tanultuk a szöveget, nagyon sokat beszélgettünk a tartalmáról, hogy megértsék a gyerekek a lényegét! Néhány megoldást is megfogalmaztunk, hogy mi, hogyan óvhatjuk meg a Földet, és vele együtt magunkat is!