Negyedikes csoportommal beszéltünk a megbocsátás fontosságáról, arról, hogy magunknak is fontos, hogy tudjunk megbocsátani. Éppen egy aktuális konfliktushelyzet volt a csoportban, így azt próbáltuk feloldani az aktuális témát beleszőve. Látszott a gyerekeken, hogy örülnek annak, hogy valaki mediátorként segít nekik feloldani a konfliktust. Feladatként bocsánatkérő, illetve megbocsátó üzeneteket kellett, hogy írjanak.
Megbocsátás
Reggel, a tanítás előtt bevittem az osztályba kisebb köveket, és megkérdeztem tőlük, ki az aki bevállalja, hogy a tanítás végégig a kezében lesz a kövecske. Majdnem mindenki vitt követ, kicsit poénnak vették a dolgot, nem tudták mire megy ki a dolog.
Az utolsó órám volt velük, azzal kezdtük, hogy megkérdeztem milyen volt a napjuk a kővel. Volt aki hozzáragasztotta ragasztószalaggal a kezéhez, volt aki beismerte, hogy elege van belőle, meg olyan is, aki feladta idő közben. Kicsit beszéltünk arról, milyen az, amikor haragot tartunk, nem tudunk megbocsátani, miért is hasonlít a dolog arra, ahogy a követ szorongattuk egész nap. Utána felírtuk a táblára, hogy megbocsátás és el kezdtük összeírni együtt, miből tudjuk, hogy a másik megbocsátott, illetve hogy fejezzük ki a sajnálatunkat. Sajnos nem mindent irtunk fel, a végére már csak beszéltgettünk róla. Utána megnéztük a Forgive c. kisfilmet és arról faggattam őket, vajon milyen gondolatok lehettek a fickó fejében. Végül meghallgattuk a Homokba kell írni a szót” c. dalt közösen. Egészen elcsendesedtek, és bár nem mondták meg mennyire értettek egyet a dallal, de biztosan megérintette őket.
Nehéz volt ez a témakör, úgy láttam még szinte soha senkivel nem beszélgettek ilyenről. Örülök, hogy ez a témakör is sorra kerülhetett.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 3. osztálya
Ebben a tanévben is nagyon sok jó és rossz dolog is történt velünk. Az óra elején ezekről a történésekről beszélgettünk. Főként a jó dolgokra emlékeztünk vissza, viszont volt egy két dolog, amelyeket hurcoltak a gyerekek a kis lelkükbe. Volt akinek a testvérét bántotta meg egyik osztálytársa, vagy játék fajult el kicsit…, ezeket a sérelmeket rajzolták a bőröndbe. Nagyon szép színes képek kerültek bele, majd azokat tisztázták egymás között! Igy a sérelmeket nem vitték tovább, nem haragudtak már egymásra, megbocsátották azokat! Az óra jó hangulatban telt!
Szegedi Fekete István Általános Iskola
A megbocsájtás témaköréből a szeretetgombóc feladatot választottuk.
Relaxációs zenével indítottuk a foglalkozást. Előtte beszélgettünk a szeretetről,megbántásról és a megbocsájtásról, bocsánatkérésről. A zene alatt a gyerekek arra gondoltak ,hogy mostanában kit bántották még, és kérték e bocsánatot. Ezt el is mondták a zene után.
Elmeséltem nekik a Tündéri bocsánat című mesét. Ehhez varázspálcát használtam .
Ezután rajzolhattak a meséről vagy színezhették a bocsánatkérő mondóka színezőjét. A foglalkozás végén barátságszíveket osztogattak egymásnak.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
Egy családban vagy egy óvodai csoportban elkerülhetetlenek bizonyos súrlódások , nézeteltérések . Az ok sokféle lehet. Ezek feloldása néha nem egyszerű feladat . Katartikus élményt okozhat a társas kapcsolatokban , ha újra egymásra találunk , megbocsátunk egymásnak. Tisztázzuk a félreértéseket , félretesszük indulatainkat , vélt vagy éppen valós sérelmeinket. Az óvodás korosztályra nagyon jellemző, hogy a gyerekek sűrűn összevesznek, de a következő pillanatban már újra együtt játszanak, mintha misem történt volna. Csoportunkban bevett szokás, hogy egy-egy összevesés után megbeszéljük a problémát, majd a gyerekek kezet nyújtanak egymásnak, vagy megölelik egymást, és már megy is minden tovább. A megbocsátás témakörét a mesével dolgoztuk fel, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Voltak kérdéseik, melyekre válaszoltam. Megkérdeztem tőlük, hogy kinek bocsátottak meg utoljára, és miért. Természetesen számunkra apró összezörrenések voltak az okok, de a gyerekek ezeket nagyon komolyan veszik. Tapasztalataim szerint vannak olyan gyerekek, akik nehezebben bocsátanak meg. Náluk a robotos játék nagyon jól bevált. Elnevették magukat, felszabadultak, és így könnyebben megbocsátottak. Hiszem, ha óvodás kortól ráirányítjuk a gyerekek figyelmét arra, hogy nem jó egymásra haragudni, mert az bennünk is rossz érzést kelt, talán megérzik ennek fontosságát, és felnőtt korukban is ennek megfelelően fognak élni.
Ebben a hónapban nagyon sokat foglalkoztunk a Földdel, a megvédésével, az ellene elkövetett bűnökkel, hogy mit tudunk mi tenni, mi az amivel mi is hozzájárulhatunk a Föld fenntarthatóságához. Egyik alkalommal egy közös éneklésre hívtunk iskolatársakat, akikkel együtt egy nagyon szép dalt tanultunk. Ezt szeretnénk megosztani.
„Megbocsátás”
A gyerekek a szőnyegen sarkukon ültek a haragjukat kifújták.
„A haragomat kifújom,mint a cica nyújtózkodom.”
Meghallgatták Bezzeg Andrea:Tündéri bocsánat című meséjét.
Bagdi Bela:Repülj velem zenéjére elutaztak Hawai szigetére a varázsszőnyegen.
Bagdi Bela : Hooponopo zenéjére mozogtak.
Szeretetgombóc :- Mi vagyunk a szeretetgombóc és te vagy benne a töltelék.Addig maradnak amíg a töltelék azt nem mondja.Köszönöm.