Áprilisban a megbocsátással foglalkoztunk. Az óra elejét a már megszokott beszélgetéssel indítottuk a megbocsátás témakörében. A tanulók nagyon aktívak voltak, hiszen elmondhatták sérelmeiket, majd az ezekre adott megoldási módokat. A megbocsátás ritkán került elő megoldási módként, ezért beszéltünk annak fontosságáról, előnyeiről, hasznosságáról is.
A „Hangalámondás” feladatot választottam az osztálynak. 4 csoportot alkottunk, majd megnéztük a kisfilmet. A csoportok megbeszélték a történést, és az alábbi témák köré szerveződtek a problémák: férj-feleség konfliktus, haláleset, anya-gyermek konfliktus, baráti konfliktus. Mindegyik csoport nagyon ötletesen oldotta meg a feladatot, és a végén kivétel nélkül a megbocsátás győzött.
Megbocsátás
Székesfehérvári Kossuth lajos Általános Iskola
A 4 varázsszóhoz – sajnálat, megbocsátás, szeretet és köszönet – kapcsolódó érzelmet kifejező rajzok.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A téma feldolgozását követően elkészítettük a forgatható játékunkat.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Minden hónapban aktuális téma.Egy osztályközösségben előfordulnak azok a pillanatok , amikor elővesszük a megbocsátás művészetét. Megbeszéljük az éppen előforduló eseteket, amelyek kézfogással és bocsánat kéréssel végződnek.
A megbocsátásról beszélgettünk. Meséltek arról,hogy kinek és hogyan bocsátottak már meg. Meg tudtak-e bocsátani. Ők kértek-e már bocsánatot valakitől.Elkészültek az érzelmeket ábrázoló arcok is.
A 8.hónapban vagyunk. A hónap témája: A Megbocsátás gyakorlása
A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom…relaxációval kezdtük programunkat. A hónap meséjét” A tündéri bocsánat meséjét, Lola és Lili történetét idéztük fel.
Beszélgettünk a megbocsátásról. Vannak helyzetek, amikor különösen nehéz megbocsátani! „Megbocsátani annyit tesz, hogy elfogadjuk a másik emberben lakozó értéket, még akkor is ha cselekedetét helytelenítjük”.
Megbocsátás fontos, mert megbetegíthet a harag, a düh. Ilyenkor alkalmazható Varázsszavaink: Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek! A hónap dalára a Hooponopóra hajóztunk,táncoltunk, és megismertük a király történetét, aki a bennszülöttektől megtanulta azokat a varázsszavakat, amivel segíthetjük a megbocsátást, a hibák kijavítását.
A szeretetgombóc játékunk során mindenki kapott egy kis szeretet tölteléket!
Ezután a szeretetrobot játékunkban robotként követtük az utasításokat.
A Szörnyi játék során minden kis sünis megmenekült, hiszen sikerült kimondani valamelyik varázsszót, így senkit sem kapott el Szörnyi! Jó móka volt.
Boldogságóra – Április: A megbocsátás gyakorlása
Piros szívvel motiváltuk a gyermekeket, mely során beszélgetés alakult ki, a megbocsátásról. Beszélgettünk a szó jelentéséről, milyen rossz érzés, ha valakit megbántanak és milyen jó az, amikor utána mégis bocsánatot kérnek tőlünk és újra pozitív érzéssel vagyunk egymás iránt. Később a szívet odaadhatták annak, akitől bocsánatot szerettek volna kérni, mert megbántották a társukat valamikor, valamivel. A megbocsátás jeleként átölelték egymást a gyerekek.
Igaz sajnos sokan nem érzik még a súlyát a megbántásnak, megbánásnak és a bocsánatkérésnek sem, de gyakorlással, magyarázattal, példamutatással elérhetjük, hogy megtanulják e szó, fogalom jelentését és fontosságát.
A Boldogsàg óra bevezetèsekèpp ahogy szoktuk, relaxàciós gyakorlattal kezdôdött: Szàrnyalltunk, mint a madarak. Felidèztünk szemèlyes tapasztalatokat, èrzelmeket a megbocsàtàs tèmakörèvel kapcsolatosan, beszèlgetô körben. Bàbjàtèk alkalmàval megismerkedtünk Simi Sünivel ès baràtaival. A gyermekek erkölcsi èrzèke a mese àltal fejlôdött, ok-okozati összefüggèseket vonhattak le a mese fonalàt követve. Elsajàtítottuk a Ho’oponono címû dalt is, melyhez kapcsolódó Hawai-i ôslakosok törtènte segítsègünkre volt e varàzsszó megèrtèsèhez. A megbocsàtàs jele felkerült boldogsàgvàrunk 8. lèpcsôfokàra. Közösen megszàmlàltuk ès azonosítottuk a szeretet fa gyümölcsit. Az elmaradhatatlan tànc mègszebbè varàzsolta a tevèkenysègünket.
Ezen a héten egy ismert, klasszikus mesével foglalkoztunk, a Csipkerózsikával. A hét minden napjára komplex foglalkozásokat terveztem.
Előkészítésként várat építettünk szép nagy, színes elemekből. Megfigyeltük, összehasonlítottuk, mértük a tornyok magasságát, a kerítések és utak hosszát. A várépítés rendkívül megragadta a gyermekek figyelmét, így könnyedén léphetünk tovább minden nap.
Következő napon vendégeket hívtunk a várba, így remekül lehetett gyakorolni az udvarias kommunikáció formuláit. Amikor minden vendég megérkezett, vidám dalokkal. játékokkal szórakoztattuk őket. A Cifra palota új dalként szerepelt. Azt, hogy milyen lehet egy „cifra palota”, meglehetősen gyorsan megfejtették a gyerekek, így ennek kapcsán össze is gyűjtöttük azokat a szavakat melyek eszükbe jutottak.
A Csipkerózsika mesét diafilmen néztük meg. Érdekes volt, hogy a pörgős, színes, mozgó filmekhez szokott gyerekek milyen nehezen lassultak le a diafilm tempójához. Azok a gyerekek, akiknek képeskönyvből mesélnek otthon, könnyebben vették fel ezt a nyugodtabb ritmust.
Harmadik, negyedik napunk legkedveltebb eleme az a játék volt, amikor egy királylány vagy királyfi elaludt a várban, és a többiek, mint egy rózsabokor, körülfonták őt. Az első variációban arra voltam kíváncsi, hogyan érzik magukat a gyerekek ilyen helyzetben. A „körülfonás” szabályait már a játék elején megbeszéltük, be is tartották a gyerekek. Senkit nem szorongatott meg a rózsabokor. Ezt a körülfonást addig tartottuk, amíg fel nem ébredt a kiránylány vagy a királyfi, és azt nem mondta, köszönöm, már jól vagyok. A játék után megbeszéltük, ki, hogyan érezte magát. Volt, akit zavart, hogy a társai túl közel voltak hozzá, és a hosszú hajú lány csiklandozta az arcát; Egy kisfiú azt mondta: „Nagyon jó volt a rózsabokorban aludni. Olyan érzés volt, mint amikor anyukám átölel.”
Másik variációban egy lovag (később egy bátor királylány) is szerepelt. Ők szabadították ki a rózsabokorból az alvó társakat. A rózsa ágait (a karokat) a lovag megsimogatta, a rózsabokor szépen lassan utat engedett neki. Amikor elérte a királylányt, megsimogatta az arcát, a lány felébredt, és megölelhették egymást, ha úgy akarták, kézen fogva vagy csak egymás mellett kisétálhattak. Ezzel a lehetőséggel élt is egy kisfiú. Az érzések megbeszélésénél ez szóba került, elfogadtuk, hogy ő így érzete jól magát a játékban. A rózsabokor közepén alvók közül volt, aki az ébredés pillanatát szerette a legjobban, volt, aki magát az alvást. Egyik kisfiú a sokadik játék után megjegyezte:
Jó volt rózsabokornak lenni, mert együtt védtük meg azt, aki középen aludt.
Mitől védtétek meg?
Mindentől, ami bántani akarta őt.
A hét utolsó napján részleteket néztünk meg Csajkovszkij: Csipkerózsika című balettjéből. Szándékom szerint a Keringőt mutattam volna meg a gyerekeknek, de nagyon kíváncsiak voltak a keresztelőre, és a gonosz tündér érkezésére is. Így aztán módunk volt összehasonlítani a tündérek mozgását, a zene hangulatának változását, a király és az udvarnép mozdulatait és arckifejezéseit.
A hét záró beszélgetésén egy nagyon fontos kérdésre tértünk ki. Lehet, hogy ennek a korosztálynak kissé nehéz ez a téma, de a mese kapcsán annyira kézenfekvő volt, hogy nem lehetett kihagyni. Arról beszélgettünk, hogy volt-e olyan, hogy nagyon megbántódtak; hogy volt-e olyan hogy ők megbántottak valakit; és a mesére vonatkozóan: mit érezhetett a 13. tündér, akkor, amikor az összes tündért meghívták, csak őt nem? ; Az őt ért sérelem miatt szükséges volt-e megátkozni a kis királylányt? Mit tehetett volna mást?; Lett volna mód az átkot elkerülni? A királyi család mit tehetett volna, hogy senkit ne bántson meg?;
Reggeli után színes kendőkkel táncoltunk, mintha Csipkerózsika esküvőjén lennénk. A könnyű kendők libbenése nem csak a lányokat varázsolta el, de kétségtelen, hogy ők egészen ebédig képesek lettek volna a kendőkkel táncolni, játszani.
Gyerekeink gyakran még az egyes játékeszközök megszerzése érdekében alakítanak kapcsolatokat egymással. Ha ez nem sikeres gyakran segítünk a megbocsájtás gyakorlásában.