Kavics vagy medál. A kavics mellett döntöttünk. Meghallgattuk a hónap dalát, majd beszélgettünk, hogy hogyan érezzük magunkat, amikor valaki megbánt. Ezután arról, hogy milyen érzés lehet annak, akit mi bántunk meg. A végén nagyon fontos tanulságot fogalmaztak meg a kicsikéim. Azt mondták, hogy nagyon nehéz bocsánatot kérni, de még nehezebb megbocsátani. De ettől sokkal rosszal, amikor a másik gyerek, a barátunk, a testvérünk, apukánk, anyukánk haragszik ránk és nem szól hozzánk, szomorú miattunk.
Azt mondják az kér bocsánatot, akiben nagyobb a szeretet. Ezt a szeretet igyekszünk mi növelni ezeken a foglalkozásokon. Már nagyon várták, hogy hozzákezdhessenek a kavicsokat festeni. A festés öröme és a gondolat, hogy így is kifejezhetjük a másik felé bocsánatkérésünket, nagyon tetszett a gyerekeknek. Volt, aki többet is készített, mert úgy érezte, hogy több osztálytársának is szeretne békekavicsot adni. Jó volt látni az arcukat, hogy mennyire jól esett nekik, amikor a másik gyerektől megkapták ezt a kis kincset, mert tudjuk, hogy az egyik legnagyobb kincs, amikor azt érezzük, hogy fontosak vagyunk a másiknak. A kicsik között, egy osztályközösségben minden nap előfordulnak megbántások, megbántódások, ezért nagyon jó, ha van a kezünkben eszköz, amivel ezeket el tudjuk simítani. A mai Boldogság órán ezt történt.
Megbocsátás
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A megbocsátás nehéz feladat. A gyerekek hosszan tudták sorolni sérelmeiket, de többnyire meg is tudtak bocsátani annak, aki véleményük szerint bántotta őket. Persze akadtak helyzetek, amiken még dolgozni kell.
Ismét eltelt egy hónap. A 3. évfolyam a megbocsátás témakörét járta körül. Átbeszéltük, mit jelent haragudni, megbocsátani, jóvátenni hibáinkat. Meghallgattuk a hónap dalát. Relaxáltunk különböző szituációkban. Meséket dolgoztunk fel a témakörnek megfelelően. Nem maradtak ki az elgondolkodtató, véleményt kinyilvánító, valamint a kézműves feladatok sem. A bőrönd gyakorlattal elengedtük a számunkra bántó gondolatokat. Kavicsfestés közben megosztottuk egymással félelmeinket, valamint pozitív érzéseinket. A tanulók kavicsképei azt mutatják, ki hogyan érzi magát, ha kis csínyeik jóvátétele után megbocsátást nyernek.
Óvodásainkkal a megbocsájtás erdejét készítettük el, rajzzal, színezéssel, dekorálással, majd szeretet gyümölcsöket ragasztottunk a fákra. E havi alkotásunk is csoportmunkaként készült el, lelkesedéssel és sok-sok örömmel.
A megbocsátás gyakorlásához a következő játékokat játszottuk:
1. Relaxáció: A haragom kifújom…
2. Témafeldolgozás mesével: Mészöly Miklós: A bánatos medve (Dirmeg-dörmög a medve…, Mackó, mackó ugorjál…, Lepke, lepke, lepke…, Süss, süss, napsugár… mondókákkal, dalokkal kiegészítve)
3. Szeretetgombóc – akinek szüksége van egy ölelésre, azt megöleljük
4. Varázsszőnyeg – elrepülünk Hawaii szigetére
5. Hoo’ponopono – interaktív játék
6. Zárókör – amelyben arról beszélgettünk, hogyan kérünk bocsánatot, hogyan bocsájtunk meg a másiknak az oviban és hogyan a családban?
A témakörhöz kapcsolódó játékokat és mesét is élvezték a gyerekek. A Varázsszőnyeg és Hoo’ponopono játékot már ismerték a Boldogság világnapján tartott témanapról. A mesébe ágyazott mondókák, dalok pedig interaktívvá tették azt. A szeretetgombócba kb. a gyermekek fele bújt bele egyszerre.
A nyolcadik téma a megbocsátás gyakorlása volt a boldogságóra keretében.
Cél, feladatrendszer: A gyerekek megtanuljanak megbocsátani! Elsődleges cél, feladat, hogy a gyerekek megértsék, hogy a megbocsátással elsősorban maguknak tesznek jót! Kiemelt fejlesztési terület, differenciált fejlesztést igénylők: érzelmek megélése, empátia, megbocsátás képessége, türelemre való képesség (harag elengedése). Relaxációs gyakorlatok voltak, csoportos, és egyéni is. Megbeszéltük, hogyan kezeljük, ha megbántottak, vagy ha megbántunk valakit. A negatív érzések elengedését. Azért ez nem túl könnyű feladat!!!! Szerintem a témakörökből ez a legnehezebb, gyereknek-felnőttnek egyaránt! De szerintem a gyerekek sokkal könnyebben megbocsátanak, hamar tudják kezelni a negatív érzéseket. Amilyen gyorsan jön, gyorsan is múlik számukra, főleg ha jól tanítjuk a kezelési technikákat. Ebben a hónapban történt, hogy egy kisfiú megharapta az egyik kislány ujját. Egyáltalán nem jellemző ez nálunk egyik gyerekre sem. Nem is igazán értettem. Megkérdeztem tőle, hogy ez miért történt? Azt mondta a kisfiú, hogy ő most dinoszaurusz, azért csinálta. A gyermeki fantázia működött. Úgy tudtam ezt lekezelni, hogy azt mondtam a kislánynak, hogy: „Téged látott a legszebb dínó lánynak, ezért történt a dolog. A dínó fiúk, így jelzik a tetszésüket!” A kislánnyal madarat lehetett fogatni! Mindenkinek boldogan mesélte el a történteket! A legszebbnek látta magát! Másnap reggel pedig a kisfiú a saját kiskertjéből hozott a kislánynak egy szál tulipántot, bocsánat kérésként. Olvadoztam a látottakon. Ahogy ezek a kicsikék viselkedtek egymással! A bocsánat kérés, és az azonnali megbocsátás öleléssel. Minden bele szólás nélkül. Ez kettőjük története volt! Fotókat készítettem róla, úgy hogy közben ne zavarjam őket. Ezért is töltöttem fel ezt folyamatában. Déli pihenő időben többször mondják a gyerekek: „Légy szíves boldogság órás mesét meséljél! Bármelyiket, mert mi mindet szeretjük!” Ez számomra nagyon fontos vissza jelzés, főleg, hogy ilyen kicsi gyerekekről van szó. Érzelmileg azonosulni tudnak a történetekkel, még azokkal is, amit úgy gondoltam, hogy nagyobb csoportos gyerekeknek való. Nagyon szerették természetesen a sünis, Megbocsátás-bábjátékot. Azonosulni tudnak a szereplők lelkiállapotával, érzelmeivel. Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat meséjét is nagyon szerették! „Ha valakit megbántottál” mondókából megtanultuk a 4 varázsszót, amit az anyák napi műsorba is beépítünk, továbbá az ajándékon is rajta lesz! Nem varázs kártyánk, hanem papírból készült varázs cserepes virágunk lesz! Minden gyermek használja a 4 varázsszót! (Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!). Azért csak ennyit, mert kicsik révén, (3-4 évesek) még ennyire képesek. „Mire használnád a varázspálcád?” kérdésre még nagyon vegyes válaszok születtek, nehezen fejezik ki érzéseiket, gondolataikat. Bagdi Bella: Személyiség fejlesztő gyerek dalokat hallgattunk. (Kiemelt volt: Bagdi Bella: Ho’oponopono). Játékaink voltak: – Kire haragszol?- Varázs szőnyeg (B.B. Repülj velem zenével ) – Ho’oponopono interaktív játék- varázs szavak. Jön a zombi- ez nagy kedvenc volt! Végül felragasztottuk a Boldogság vár nyolcadik lépcsőfokát.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
Vidám játékkal indult a boldogságóránk, hiszen „ A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” segített megszabadulni a pillanatnyi dühtől, minden megbántástól. A bánatos medve című mese és a medvés mondókák is hasonlóan a megbocsájtást erősítették a gyerekekben. A „Szeretetrobot” játékkal tehették meg, azt ami nekik kellemetlen, kiengesztelhették a szomorú társukat. A legkedveltebb a Szeretetgombóc játék volt, jókedvre derített mindenkit a „töltelék” szerep. Végül beszélgettünk arról, otthon hogyan a bocsátanak meg egymásnak, hogyan történik a kibékülés egy-egy vita, vagy rossz cselekedet után. Jó hangulatban telt a boldogságóránk.
Már szeptember óta gyakoroljuk, használjuk a „varázsszavakat” a gyerekekkel: jó reggelt, kérem, köszönöm, a szeretetkör során pedig a-szeretlek- szavak. Ebben a hónapban újakkal bővült: a sajnálom, és a kérlek bocsáss meg kifejezésekkel. Ezek a szavak nagyon fontosak a gyerekekkel, mivel koruknál fogva egyre több konfliktust élnek meg. Igyekszem mindig tudatosítani bennük, hogy a barátoknál is lehet vita, attól még ugyanúgy szeretik egymást. Ha megbántunk valakit, szívből kell bocsánatot kérni. Erre jók a varázsszavak. A téma feldolgozásánál elmeséltem nekik a süni történetét, a nyuszival, mókussal és a medvével. Sokan kaptak kedvet lerajzolni. Bábozással gyakoroltuk a szituációkat, illetve készítettünk virágokat, amivel bocsánatot lehetett kérni.
Egész héten ezt játszottuk, és elhatároztuk, hogy ezután is a mindennapjaink része lesz a „szeretetgombóc” játék!
Mindenkinek szüksége van támogatásra, ölelésre, szeretetre, ha elkeseredik, rossz élmény éri, megbántják, csalódik.
A szeretetre vágyó gyerek volt a „töltelék”, a többiek a „szeretetgombóc”.
A Boldogságóra keretén belül beszéltünk a megbocsátás fontosságáról, módjairól és megváltó erejéről. A megbocsátás azt jelenti, hogy nem akarunk megtorlást egy múltban elszenvedett igazságtalanságért, és elengedjük a szóban forgó dolog miatt érzett sértettségünket. A hosszasan dédelgetett harag és neheztelés ugyanis fizikailag és érzelmileg is kimeríti az embert, ezért fontos, hogy meg tudjunk bocsátani másoknak és saját magunknak egyaránt. Mindenki követ el hibákat, sőt, néha kifejezetten ostobán viselkedünk. Ilyenkor jól eső érzés, ha tudjuk, hogy mások megbocsátanak nekünk. A foglalkozás során, a lányok, olyan szavakat írtak le, ami eszükbe jutott a mai témáról, a megbocsátásról.