Nagyon viccesnek találták a gyerekek ezt a „feladatot”. Tetszett nekik, hogy az ujjukra rajzoltunk és tudtak velük játszani. Volt olyan is, aki csak csendes megfigyelő volt, nem szeretett volna arcokat az ujjaira, de a beszélgetésbe ő is becsatlakozott. Volt olyan, aki egyből átvette az irányító szerepet és a történetét nagyon szépen elmondta.
Megbocsátás
A gyerekekkel a megbocsátás és a bocsánatkérés fontosságáról beszélgettünk. Saját példákat hoztak fel. Megbeszéltük, hogy milyen rossz, amikor hosszú ideig tartunk haragot valakivel, s ezzel leginkább magunknak ártunk. Az is fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni. A gyerek ezután bocsánatkérő kártyát készítettek valamelyik osztálytársuknak. Igyekeztek minél szebb, díszesebb rajzokat készíteni. A kártyát utána odaadták, annak, akinek rajzolták. Nagy öleléssel fejezték ki a megbocsátásukat.
Megbocsátás kártya
Összeveszünk, haragszunk, mérgesek, szomorúak vagyunk… nekünk sem jó érzés, akit megbántottunk, annak sem. Mit tehetünk? Kérjünk bocsánatot, bocsássunk meg… kellemes, jó érzés jár át bennünket, nyugalmat érzünk a szívünkben.
A gyerekekkel elkészítettük a megbocsátás szimbólumát : egy szivárványszínű szívecskét
Hogyan csoportosíthatjuk érzéseinket?
Miből látom, ha valaki nem érzi jól magát?
Hogyan engedjük el sérelmeinket?
A hónap során megbeszéltük az aktuális témakört, a megbocsátást. A gyerekekkel beszélgetőkör keretén belül megbeszéltük, hogy kit, milyen sérelmek értek, hogyan lehet megbocsátani az embereknek és milyen megbocsátási formák vannak. A gyerekek elmondták, hogy csoporton belül ki bántotta meg őket. Ezeket az információkat felhasználtam és eljátszottuk a Szeretetgombóc c. játékot. A játék során több gyerek jelentkezett, hogy szeretne a „gombóc tölteléke” lenni. Meghallgattuk a hónap dalát, amivel még inkább ráhangolódtak a témára. Jó volt hallani a gyerekek önálló gondolatait és az élményeiket, amiket elmeséltek. Várjuk a következő témát.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Valós konfliktus megoldásának keresése
-megbeszélés, véleményalkotás, megbocsátás
2. Progresszív relaxációs gyakorlatok -feszültségoldás
3. „Tündéri bocsánat” című mese meghallgatása
-beszélgetés a történetről
-Mit tennél, ha lenne egy varázspálcád?
egyéni hozzászólások meghallgatása
4. Hónap zenéje
5. Munkafüzetből feladatmegoldás, színezés, zenehallgatás közben.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A mese története magával ragadta a gyerekeket….sokat beszélgettünk a témáról. A zene nagyon tetszett most is,sokat hallgattuk,énekeltük. Mindenki átgondolta,hogy ki az,akitől esetleg megbocsátást vár és annak készíti el a kidíszített szívecskét. Volt olyan kisgyerek,aki virágot hozott a megbocsátás jeléül.
A varázsszőnyegen a Megbocsátás szigetre repültünk. Ott aki akarta, elmesélhette, hogy emlékszik e arra, hogy valakit megbántott, de megbocsájtottak neki. Legtöbben az otthoni huncutságaikat mesélték el. De akadt akinek a megbocsájtás szó idegen volt. Dramatikus játékokkal eljátszottuk a Tündéri bocsánat című mesét, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Megtanultuk a Tündéri bocsánat verset azóta is alkalmazzuk. Készítettünk Megbocsátó kártyákat és megbeszéltük, hogyha valakit megbántja a másikat ezzel a kis kártyával és saját szavaival elnézést kér, hogy megbocsájtást kapjon.
Április hónap témája a megbocsátás gyakorlása volt. A foglalkozások elején a könyvben található mozgásos relaxációs gyakorlatok közül végeztünk néhányat. Ezt követően elmeséltem nekik a Tündéri bocsánat című mesét. Megbeszéltük a mese lényegét, mondanivalóját, majd beszélgettünk a témával kapcsolatosan, válaszoltunk a könyvben feltett kérdésekre. Meghallgattuk a megbocsátás hónap dalát. Az asztalhoz ülve piros szíveket készítettünk, színeztünk. Körben állva, minden gyerek valamelyik társának átadta a szívecskét egy varázsszó kíséretében. A varázsszavak fontosságát külön hangsúlyoztam és felhívtam a figyelmüket arra, hogy minél gyakrabban használják ezeket otthon és itt az óvodában is.