Hibázni emberi dolog! Ezt már a 3. c osztály is tudja. Ennek a hónapnak a feladata segített a gyerekeknek abban, hogy a másik hibáit elfogadni és megbocsátani fontos emberi tulajdonság! Ennek gyakorlása, mindennapi feladatunk.
Megbocsátás
Április témaköre: Megbocsátás
I. óra:
1: Relaxáció
2: Móra Ferenc: Nagyapó c. elbeszélés feldolgozása
3: Szerepjáték: Játsszuk el a bocsánatkérést!
4: Hallgassuk meg és énekeljük el Bagdi Bella: Ho’opanopono c. dalát!
5: feladat: Kacsintó játék
6. Tojástartó készítése
7: Meditáció
II. óra:
1. Relaxáció
2. Mozaiktojás készítése
3. Értékelés
4. Meditáció
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni „Móra Ferenc: Nagyapó” című olvasmány főszereplőjével. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a feladatokat.
Nagyon örültek, hogy tojástartót készítettünk, mellyel meglepték azt a társukat, akit megbántottak a hónap folyamán. Persze többet is készítettünk és így készülődtünk a húsvéti ünnepekre.
A 2. órában pedig mozaiktojást csináltunk. Mindkét órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy elértem célomat, hiszen a diákjaim a dupla óra alatt megértették, hogy milyen fontos szerepe van a bocsánatkérésnek életünk során. Az órák után már nem kellett figyelmeztetni őket arra, hogy kérjenek bocsánatot, ha valamelyik társukat megbántották. Maguktól is képesek voltak a bocsánatkérésre. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam a diákjaimat a feladatok oldása közben. Még a viselkedészavarral küzdő gyerkőcöm is elfogadóbb volt társaival szemben, amiért természetesen nagyon megdicsértem a többiek előtt. Sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet tudtam kiosztani az óra végén.
A 4. osztállyal dolgoztuk fel ezt a témát.
Relaxációval kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát.
A mese elolvasása után megbeszéltük, hogy melyik meseszereplőnek milyen sérelmei voltak.
Ezután kitöltötték a keresztrejtvényt, megbeszéltük ki milyen terhet cipel és hogy milyen fontos a megbocsátás.
A gyerekek elmondták, hogy mennyit fontos a bocsánatkérés. Akit bántottak, akinek sérelmet okoztak bocsánatkéréssel rendezni lehet a kapcsolatokat.
A 4. osztállyal dolgoztuk fel ezt a témát.
Relaxációval kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát.
A mese elolvasása után megbeszéltük, hogy melyik meseszereplőnek milyen sérelmei voltak.
Ezután kitöltötték a keresztrejtvényt, megbeszéltük ki milyen terhet cipel és hogy milyen fontos a megbocsátás.
A gyerekek elmondták, hogy mennyit fontos a bocsánatkérés. Akit bántottak, akinek sérelmet okoztak bocsánatkéréssel rendezni lehet a kapcsolatokat.
A hónap során elvégzett feladatok:
Április a megbocsátás hónapja. Életünk során gyakran kerülünk konfliktusba, összetűzésbe egymással, társainkkal, barátainkkal, szüleinkkel, testvéreinkkel, azokkal, akikkel a szürke hétköznapok vagy éppen az ünnepnapok alkalmával találkozunk. Ezek a nézeteltérések sokszor elkerülhetetlenek. Ilyenkor egyik vagy másik fél, lehet, hogy mindkettő sérül, megbántódik, megsértődik az összetűzés kapcsán. Ez belső feszültséget, lelki gyötrődést okoz bennünk, innentől célunk kell, hogy legyen ennek a lelkiismeretfurdalásnak a megszüntetése, ami legkönnyebben bocsánatkéréssel valósítható meg. Ha emberi kapcsolataink igazak, kellőképpen elmélyültek és őszinték, akkor a sértett fél meg tud bocsátani. Ilyenkor elég lehet akár egy ölelés, egy mosoly, egy kedves szó is talán, de mindenképpen a feloldozás, a megkönnyebbülés elérése a cél. Erre kerestünk megoldásokat, alternatívákat beszélgetéseink során a gyerekekkel.
Először azt latolgattuk, hogy milyen érzés a megbántottság, a sértődöttség, mit érzünk ilyenkor, mit lehet belőle észrevenni az arcunkon, testtartásunkon. A leggyakrabban használt fogalmak a következők voltak: ijedtség, bánat, szomorúság, elkeseredettség, lehangoltság, düh, befelé fordulás. A „Gyurmaarc” című feladat segítségével ezeket meg is próbáltuk érzékeltetni, vagyis 3-4 fős csoportokban kartonból kivágott körlapokra gyurmából különböző érzéseket kifejező arcokat raktak ki a gyerekek, a vidámtól egészen a búskomorságig bezárólag. Ez után megállapítottuk, hogy legjobb, ha általában jó a kedvünk, ezért próbáljunk meg mindig tisztelettel fordulni mások felé. Ha netán mégis ellentmondásba kerülünk, minél előbb kérjünk bocsánatot, hogy feloldjuk a feszültségeket. Ehhez készítettünk „bocsánatkérő” kártyákat, amiket mindenki kedvére díszíthetett, és átadhatott annak, akivel nézeteltérése volt a múltban.
Mosolygós-piros, közömbös-sárga és szomorú-zöld „szmájli” arcokat egyébként a tanulóim feladatainak, magatartásának értékelésére is használok rendszeresen. Ezek az arcok egy-egy A/4-es színes lapon virítanak a tanterem falán. A gyerekek keresztnevét egyenként fából készült ruhaszárító csipeszre írtam, amit mindig arra a szmájlira csíptetünk, amit munkavégzésével kiérdemel az adott gyermek. Önértékelésre is kiválóan alkalmas ez a rendszer, szeretik nagyon a gyerekek, mert látványos és egyértelmű.
A 4. osztályosokkal elolvastuk a segédanyagokban található és Panyi Katinka által írt, „Az ügyefogyott légy” című láncmesét, aminek kapcsán megbeszéltük, hogy cselekedeteinkkel olykor bonyodalmat okozhatunk másoknak, de ezek a bonyodalmak hibáink bevallásával és vállalásával, valamint bocsánatkéréssel gyorsan orvosolhatók. Hogy erre emlékezzünk, lerajzoltuk a mese sarkalatos szereplőit, tárgyait és egy körforgásban helyeztük fel őket a táblára. Ezzel tettük érzékletessé, hogy a rossz dolgok visszafordíthatók és kellő alázattal a gondok megoldhatók.
Az 1. osztályosaimmal Mészöly Miklós által írt, „A bánatos medve” című, szintén a segédanyagok között található mesét dolgoztuk fel. Az állandóan szomorú mackóval együtt lettünk mi is folyamatosan egyre vidámabbak, közösön mondtuk, játszottuk a mesében szereplő mondókákat, énekeltünk, ami olyan sikert aratott a gyerekek körében, hogy többször is el kellett mesélni és játszani a történet. Ettől a motivációtól fellelkesedve gyönyörű pipacsmezőt készítettünk, hogy a virágok révén legyen mivel pótolni a kiskecske szarvát, amit a mesében a medve véletlenül letört. Vidáman énekeltük el a „Süss, süss, napsugár…” kezdetű dalt, és ahogy a kecske és a medve is igaz barátként tették a mese végén, mi is megöleltük egymást.
Sokat beszélgettünk a közelünkben dúló orosz-ukrán háborúról a gyerekekkel, ennek kapcsán készítettünk a faliújságunkra technika órán „Háború és béke” felirattal egy tablót, ami kapcsolódik a „megbocsátás” témaköréhez. (Az ötletet az internetről vettem, a 4. osztályosokkal valósítottuk meg.) Piros-fehér-zöld színű lapokból repülőket, szíveket, lepkéket hajtogattunk, amiket a magyar zászlónak megfelelően fekete kartonlapra ragasztottunk fel. A fekete szín a háborút, a nemzeti színek a hazánkban lévő békét szimbolizálják. Megbeszéltük, hogy a vérengzés és a pusztítás milyen egyszerűen elkerülhető lenne, ha a háborúzó felek megbocsátanának egymásnak, béketárgyalásokat kezdeményeznének és megegyeznének egymással. A téma egyébként annyira lázba hozta a fiúkat, hogy projektmunkában egy csatateret ábrázoló, 3D-s tablót is készítettek.
Április 22-én a Föld napja alkalmából meghallgattuk és együtt énekeltük Bagdi Bellával és a gyermekkórussal a Gyújts egy gyertyát a Földért! című dalt. Sokat beszélgettünk a Földet érő káros hatásokról és megegyeztünk abban, hogy milyen szép és egészséges lehetne a világ, ha mindenki odafigyelne a környezetvédők tanácsaira és megfogadná azokat. A gyerekek megígérték, hogy este, otthon a családjuk körében gyújtanak egy mécsest, ami azt jelképezi, hogy bocsánatot kérünk a Földtől az őt ért, emberek általi környezetszennyezés miatt.
Hogy emlékezzünk a hónap során tanultakra a megbocsátásról, az ajtóra és a táblára a következő „varázsszavak” kerültek: SAJNÁLOM! BOCSÁNAT! KÖSZÖNÖM! SZERETLEK!
A Föld napján tartott foglalkozásunk óravázlata és a melléklete:
Ebben a tanévben is közösen ünnepeltük a Föld napját az alsó tagozaton. Játékos, vidám foglalkozással, közös énekléssel hívtuk fel a gyerekek figyelmét arra, mit tehetnek a környezetük megóvása érdekében. A foglalkozás végén elénekeltük Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát. A foglalkozásra készített fejlesztő játékok bármely tanórán használhatók, változatosabbá téve a tanulást.
A felhasznált források linkjei:
http://www.okosdoboz.hu/jatek?id=869&AbilityArea=-1&NatTemakor=-1
https://hajraegeszseg.hu/cikk/2016-04-22/halaval-a-bolygonk-fele-ma-van-a-fold-napja
https://moderniskola.hu/2022/04/fold-napja-logopedus-szemmel/?fbclid=IwAR3pX_dLLH9izAlDiuqlYAeZkv1HttjuMWFjbnT8CIZIia2KMmy8uBJlqfI
1. Előkészítés:
Vendégek köszöntése, mivel érkeztél? Mire készülsz, vajon miről fogunk beszélgetni? (A gyerekek és felnőttek úgy helyezkednek el a tanteremben, hogy az alkalmas legyen kreatív alkotásra.)
2. Téma bevezetése:
Most éppen mi jó nekem?
Tedd fel magadnak a kérdést, ne gondolkozz sokáig, válaszolj!
3. Téma ismertetése:
Április 22. a Föld napja.
– Miért kell óvnunk a Földet?
– Mit tehetünk mi, kis emberek?
Egy rövid videó fogtok látni, melyből megtudjátok, miért kér segítséget a Föld.
4. Téma feldolgozása:
– Szeretnél te is segíteni a Földnek?
– Foglaljuk össze, te mit tehetsz!
Hogy ne feledd, amit ígértél, hoztam varázsképeket, amit akkor fogsz látni, ha kiszínezed!
5. Játékforgó:
– Szelektív hulladékgyűjtés játék:
Az iskolába megérkeztek a szelektív kukák.
Segíts te is a hulladék szétválogatásában!
– Grimaszolj úgy, mint a Föld! memória játék
– Segíts szebbé varázsolni a bolygót!
– Párosítsd a Földet a holddal!
6. Gyertya gyújtás:
S most gyújtsunk mi is egy gyertyát a Földért!
7. Értékelés:
Hogy érezted magad az órán?
Ha jól érezted magad, segíts, ments meg egy békát! A tóba szennyeződés került. A csipeszekkel ki kell menteni a békákat a tóból.
Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola
A 2.z osztály tanulói-akik elsős koruk óta részt vesznek a Boldogságóra programban-, idén is csatlakoztak a „Jobb Veled a Világ!” Föld napi programjához.
Ma délelőtt gyertyát gyújtottunk a Földért, beszélgettünk arról, mit tehetünk mi a teremtett világ megóvásáért. Meghallgattuk Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért! című dalát.
Napközis foglalkozáson egy, a témához kapcsolódó szép plakátot készítettek.
A Föld napi program délután iskolaszépítéssel, növényültetéssel folytatódik, majd hétfőn egy játékos vetélkedővel zárul számukra.
A Föld napjának megünneplésére világszerte április 22 –én kerül sor. A Makói óvodában a környezeti nevelés kiemelten fontos terület, ezért a Föld napját intézményi szinten rendszeresen tartjuk meg.
A gyermekek figyelmét különböző tevékenységek és élmények által hívjuk fel arra, hogyan tudjuk a Földünket óvni, védeni, szeretni. Arra neveljük őket, hogy kisgyermekként mi mindent megtehetnek azért, hogy még sok generáció élvezhesse a szépségeit.
A pedagógusok kreatív ötleteinek köszönhetően a Föld napjára nagyon színvonalasan készültünk fel.
A gyermekek több állomáshelyen haladhattak végig, ahol megismerték a Föld meséjét, vulkánkísérletben vettek részt, fejlesztő és mozgásos játékokat próbáltak ki, majd elkészítették a Föld szimbólumának nyakláncát.
Az „Egy gyermek-egy palánta” nevű virágosítás programunk évek óta hagyomány ezen a napon, amikor a családok nagyfokú támogatásával, minden csoport virágpalántákkal, bokrokkal, fákkal díszíti fel udvarát.
A mai nap zárásaként a Boldogságóra Program kérésének eleget téve csatlakoztunk az „Énekelj Földért” mozgalomhoz, ahol Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát hallgattuk meg több, mint száz óvodás gyermekkel együtt, gyertyát gyújtva, különféle mozdulatokkal kisérve.