Boldog Dóra – mint mindig – nagy örömmel érkezett meg a Napocska csoportba, mert végtelen nagy szeretettel fogadják a gyerekek. Nem maradhat el az ölelés sem, mindenkinek egyenként, egy-egy csak neki szóló üdvözléssel. S az élet, mint nagy „rendező”, „tálcán” kínált egy lehetőséget a téma bevezetésére. Az egyik kisfiú nagy szeretetével igen erősen szorította meg Boldog Dóra nyakát, el sem akarta engedni. Dóra szólt neki, tudja, hogy nem szándékosan, de fájdalmat okozott a szorítással. S ekkor, ez a kisfiú-aki már 3. éve Boldogórás- azt mondta bocsánat. Dóra így lehetőséget kapott megbocsátani, s azt mondani köszönöm, szeretlek. Csodálatosan sikerült így bevezetni a négy varâzsigét, melyet a nagycsoportosok már jól ismernek és gyakorolnak is. Eztán a Boldogságfaló szörny játékot játszottuk, melyben a szörny el akarja venni a gyerekektől a boldogságot azzal, hogy megérinti őket. Ezt úgy tudták megakadályozni, ha kimondták valamelyik varázsigét, mert akkor a szörnynek már nincs hatalma felettük. Nagyon izgalmas volt, sok nevetéssel. Eztán körbeállva átkaroltuk egymás vállát, így megalkottuk a megbocsátás jelét. S végül, mivel már az anyák napi készülődésben voltunk, az eltévedt kisverébről mesélt Dóra. Ez a kisveréb messze repült az anyukájától. Nagyon megijedt, hogy nem találja meg,ezért megfogadta, hogy bocsánatot kér tőle a meggondolatlansága miatt, csak újra rátaláljon. Természetesen egymásra találtak, s a madármama megbocsátott kismadarának. Ho’oponopono!
Megbocsátás
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
A megbocsátás a mi osztályunkban mindennapos téma. Nagyon gyakoriak az összetűzések, de szerencsére, amilyen gyorsan kialakul a konfliktus, olyan gyorsan megy a megbocsátás is. Sok verset, relaxációs gyakorlatot tanítottam a gyerekeknek, melyek segítségével könnyebb a békülés. A szeretetgombócot többször is megcsináltuk az osztályban, hisz sokan vágytak arra, hogy „töltelékek” lehessenek. Ahogyan a képen is látszik az öleléstől feltöltődött mindenki, s mosolyt csalt az arcokra.
A Csiga-biga csoportba járó gyermekek megalkották közösen a Föld napjához kapcsolódóan a Megbocsátás „szimbólumát”. Fákkal körülölelt „Földünkön” megfogalmazták a megbocsátás szavait. Ezek a szavak, és ezeknek a szavaknak a jelentése igen nagy tartalommal bír. Ha rendszeresen és szívből jövően használjuk őket, tudunk egységet alkotni a Földön, békében, szeretetben sikerül együtt élnünk. A megbocsátás képessége fontos eleme a pozitív „beállítódásnak” és ez nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. A csoportokban erősítjük az egymásra figyelést, a szeretet, az empátiát, hiszen a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.
A Katica csoportban a megbocsátás téma feldolgozását Bagdi Bella énekével kezdtük meg. A gyerekekkel a már máskor is hallgatott dalra, játékos mozdulatokkal jártunk körbe. Később, gyertyát gyújtva és azt körbeülve beszélgettünk a megbocsátásról, arról, hogy volt-e már, hogy valakit megbántottak vagy pedig ők maguk bántottak-e már meg valakit. Ezt követően áttértünk arra, hogy megbocsátottak-e? Ha igen, akkor hogyan, ha nem akkor pedig miért?! Felsoroltuk, hogy mik azok a források, amelyek kellenek a megbocsátáshoz, valamint miért fontos hogy meg tudjunk bocsátani. A Föld napja alkalmából megfestettük a Földet, amely számunkra a szeretetet, az összetartozást, összetartást jelképezi. A gyerekek örömmel vettek részt a tevékenységekben.
A Csiga-biga csoportba járó gyermekek megalkották közösen a Föld napjához kapcsolódóan a Megbocsátás „szimbólumát”. Fákkal körülölelt „Földünkön” megfogalmazták a megbocsátás szavait. Ezek a szavak, és ezeknek a szavaknak a jelentése igen nagy tartalommal bír. Ha rendszeresen és szívből jövően használjuk őket, tudunk egységet alkotni a Földön, békében, szeretetben sikerül együtt élnünk. A megbocsátás képessége fontos eleme a pozitív „beállítódásnak” és ez nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. A csoportokban erősítjük az egymásra figyelést, a szeretet, az empátiát, hiszen a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.
A Katica csoportban a megbocsátás téma feldolgozását Bagdi Bella énekével kezdtük meg. A gyerekekkel a már máskor is hallgatott dalra, játékos mozdulatokkal jártunk körbe. Később, gyertyát gyújtva és azt körbeülve beszélgettünk a megbocsátásról, arról, hogy volt-e már, hogy valakit megbántottak vagy pedig ők maguk bántottak-e már meg valakit. Ezt követően áttértünk arra, hogy megbocsátottak-e? Ha igen, akkor hogyan, ha nem akkor pedig miért?! Felsoroltuk, hogy mik azok a források, amelyek kellenek a megbocsátáshoz, valamint miért fontos hogy meg tudjunk bocsátani. A Föld napja alkalmából megfestettük a Földet, amely számunkra a szeretetet, az összetartozást, összetartást jelképezi. A gyerekek örömmel vettek részt a tevékenységekben.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Só-liszt gyurmából készítettünk a gyerekekkel medálokat, befestettük, díszítettük. Átadhatták egymásnak, ill. hazavihették a szüleiknek, testvérüknek, ha bocsánatot akartak tőlük kérni. Rajzoltunk vonatot is – „Milyen terhet viszel?” – a vagonokba beírhatták sérelmeiket és a hozzájuk kapcsolódó érzelmeiket, amit a kisvonat elvitt messzire…
Kisvárda Egyesített Óvoda Tompos úti tagintézménye
Kisebb viták elsimítását nálunk a barátság kövek oldják meg. Ezeket ők festették színesre.
Angol órán tartottam a Boldágságórát. Először megnéztük a rövid ‘Forgive’ című videót és megbeszéltük, hogy mi történhet a filmben. Azután a javasolt szinkronizálást végeztük el.
Házi feladatként mindenki választott egy történelmi szereplőt és kis kutatást végzett a tetteiről.
Órán írták meg a gyerekek levelet angolul. Segítségnek kaptak néhány kifejezést, amelyet használhattak a levélben.
Zárásként kicserélték a leveleket, elolvasták azokat, majd eldöntötték, hogy megbocsátanának-e a levél írójának.
Beszámoló: megbocsátás
Intézményünk a 2021-2022-es tanévtől az Erősségközpontú Oktatási programban is részt vesz. Ez egy egész tanévre szóló program, amely során a gyerekek és pedagógusaik együtt fedezhetik fel saját erősségeiket és hozhatják ki magukból a lehető legtöbbet. A 24 karaktererősség szoros összefüggésben van a Boldogságórák témaköreivel. A megbocsátás a boldogságórákon az április hónapjának témája, emellett egyike a 24 karaktererősségnek. Már több ízben is olyan erősség feldolgozását választottam, ami összhangban van az aktuális témával. A megbocsátás is egy ilyen közös pont. A témát több tanórán, foglalkozáson dolgoztuk fel. Ráhangolódás: Az első foglalkozást azzal kezdtük, hogy beszélgettünk róla, miért fontos a megbocsátás gyakorlása. Segítségünkre voltak a gondolkodást segítő mondatok: A sérelmek elengedése a harag cipelése helyett, megtisztul a szívünk, jobban érezzük magunkat, mindenki megérdemel még egy esélyt, varázsszavak: sajnálom, kérlek bocsáss meg, szeretlek.
A beszélgetés után kényelmesen elhelyezkedtünk a szőnyegen, ülve, fekve, térdelve, kinek melyik pozíció volt kényelmes. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ho-oponopono című dalát.
A következő játékokat használtuk fel saját élmény szerzésére, tapasztalatok cserélésére, a téma megismerésére, feldolgozására:
1. Elkészítettük a Megbocsátás kártyákat. A gyerekek ötletei alapján gyűjtöttünk utasításokat a kártyák hátoldalára. Miután elkészültek a kártyák, kipróbáltuk a hármas parancs (Hármas parancs: húzzatok három kártyát, olvassátok fel, vagy kérjetek segítséget az olvasáshoz, jegyezzétek meg a három utasítást, majd hajtsátok végre!) és az activity (Activity: egy kiválasztott játékos húz egy kártyát, elolvassa a kártyán lévő utasítást, végrehajtja. A többieknek ki kell találnia, mi lehetett a kártyára írva. Az a játékos lesz a következő, aki a legpontosabban megfogalmazza, mi volt a kártyára írva.) játékokat. Tanulságos történeteket halottunk egymástól. Ezeket a játékokat magyar nyelv és irodalom órákon figyelem, emlékezet, szókincs, beszédkészség, kommunikáció fejlesztésére is használtuk.
2. Tátika
Vizuális kultúra órán megtanultunk tátikát hajtogatni. Közösen gyűjtöttük össze, mik legyenek a megoldandó feladatok. A játékot etika, matematika órán, szabadidőben is tudtuk játszani. Az előzőekhez hasonlóan nagyon sokféle képességet fejleszt. S még szórakoztató is.
Zárókör babzsákkal: kört alakítottunk a megszokott módon, a babzsák adogatásával mindenki befejezte a mondatot a saját történetei alapján (Sajnálom, hogy…)
A hónap során elkészült a megbocsátás fánk is. A kis drótokra sorra felkerültek a gyöngyszemek minden olyan esetben, amikor sikerült bocsánatot kérni, megbocsátást nyerni.
Megint kiálltuk a próbát, megszereztük a megbocsátás jelvényét is.
A megbocsátás a legnehezebb téma a 10 közül. A játékok segítségével azonban úgy gondolom, sikerült a gyerekekkel megismertetni, felkínálni nekik olyan megoldási mechanizmusokat, mintákat, amiket aztán a mindennapokban használhatnak.
Konyári Óvoda Katica csoport
Aktuális témából kiindulva beszélgettünk a szeretettről, kedvességről, jóságról. Megbeszéltük, hogy milyen fontos jónak és szófogadónak lenni. Bár néha előfordul, hogy huncutok, „rendetlenek” vagyunk, ilyenkor bocsánatot kérünk. Fontos az is, hogy annak, aki rosszat tesz/mond nekünk, annak megtudjunk bocsátani. És vannak a varázsszavak: kérlek, bocsánat, szeretlek, sajnálom, köszönöm. Mondjuk bátran amikor csak lehet.
A rövid bevezető beszélgetés után (mit jelent a megbocsátás, milyen érzelmeket ismernek,….) „arcjáték” következett. Arckifejezéssel mutattak be különböző érzelmeket. Majd papíron jelenítették meg.