A Csiga-biga csoportba járó gyermekek megalkották közösen a Föld napjához kapcsolódóan a Megbocsátás „szimbólumát”. Fákkal körülölelt „Földünkön” megfogalmazták a megbocsátás szavait. Ezek a szavak, és ezeknek a szavaknak a jelentése igen nagy tartalommal bír. Ha rendszeresen és szívből jövően használjuk őket, tudunk egységet alkotni a Földön, békében, szeretetben sikerül együtt élnünk. A megbocsátás képessége fontos eleme a pozitív „beállítódásnak” és ez nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. A csoportokban erősítjük az egymásra figyelést, a szeretet, az empátiát, hiszen a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.
A Katica csoportban a megbocsátás téma feldolgozását Bagdi Bella énekével kezdtük meg. A gyerekekkel a már máskor is hallgatott dalra, játékos mozdulatokkal jártunk körbe. Később, gyertyát gyújtva és azt körbeülve beszélgettünk a megbocsátásról, arról, hogy volt-e már, hogy valakit megbántottak vagy pedig ők maguk bántottak-e már meg valakit. Ezt követően áttértünk arra, hogy megbocsátottak-e? Ha igen, akkor hogyan, ha nem akkor pedig miért?! Felsoroltuk, hogy mik azok a források, amelyek kellenek a megbocsátáshoz, valamint miért fontos hogy meg tudjunk bocsátani. A Föld napja alkalmából megfestettük a Földet, amely számunkra a szeretetet, az összetartozást, összetartást jelképezi. A gyerekek örömmel vettek részt a tevékenységekben.
Megbocsátás
Erzsébethelyi Általános Iskola
Só-liszt gyurmából készítettünk a gyerekekkel medálokat, befestettük, díszítettük. Átadhatták egymásnak, ill. hazavihették a szüleiknek, testvérüknek, ha bocsánatot akartak tőlük kérni. Rajzoltunk vonatot is – „Milyen terhet viszel?” – a vagonokba beírhatták sérelmeiket és a hozzájuk kapcsolódó érzelmeiket, amit a kisvonat elvitt messzire…
Kisvárda Egyesített Óvoda Tompos úti tagintézménye
Kisebb viták elsimítását nálunk a barátság kövek oldják meg. Ezeket ők festették színesre.
Angol órán tartottam a Boldágságórát. Először megnéztük a rövid ‘Forgive’ című videót és megbeszéltük, hogy mi történhet a filmben. Azután a javasolt szinkronizálást végeztük el.
Házi feladatként mindenki választott egy történelmi szereplőt és kis kutatást végzett a tetteiről.
Órán írták meg a gyerekek levelet angolul. Segítségnek kaptak néhány kifejezést, amelyet használhattak a levélben.
Zárásként kicserélték a leveleket, elolvasták azokat, majd eldöntötték, hogy megbocsátanának-e a levél írójának.
Beszámoló: megbocsátás
Intézményünk a 2021-2022-es tanévtől az Erősségközpontú Oktatási programban is részt vesz. Ez egy egész tanévre szóló program, amely során a gyerekek és pedagógusaik együtt fedezhetik fel saját erősségeiket és hozhatják ki magukból a lehető legtöbbet. A 24 karaktererősség szoros összefüggésben van a Boldogságórák témaköreivel. A megbocsátás a boldogságórákon az április hónapjának témája, emellett egyike a 24 karaktererősségnek. Már több ízben is olyan erősség feldolgozását választottam, ami összhangban van az aktuális témával. A megbocsátás is egy ilyen közös pont. A témát több tanórán, foglalkozáson dolgoztuk fel. Ráhangolódás: Az első foglalkozást azzal kezdtük, hogy beszélgettünk róla, miért fontos a megbocsátás gyakorlása. Segítségünkre voltak a gondolkodást segítő mondatok: A sérelmek elengedése a harag cipelése helyett, megtisztul a szívünk, jobban érezzük magunkat, mindenki megérdemel még egy esélyt, varázsszavak: sajnálom, kérlek bocsáss meg, szeretlek.
A beszélgetés után kényelmesen elhelyezkedtünk a szőnyegen, ülve, fekve, térdelve, kinek melyik pozíció volt kényelmes. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ho-oponopono című dalát.
A következő játékokat használtuk fel saját élmény szerzésére, tapasztalatok cserélésére, a téma megismerésére, feldolgozására:
1. Elkészítettük a Megbocsátás kártyákat. A gyerekek ötletei alapján gyűjtöttünk utasításokat a kártyák hátoldalára. Miután elkészültek a kártyák, kipróbáltuk a hármas parancs (Hármas parancs: húzzatok három kártyát, olvassátok fel, vagy kérjetek segítséget az olvasáshoz, jegyezzétek meg a három utasítást, majd hajtsátok végre!) és az activity (Activity: egy kiválasztott játékos húz egy kártyát, elolvassa a kártyán lévő utasítást, végrehajtja. A többieknek ki kell találnia, mi lehetett a kártyára írva. Az a játékos lesz a következő, aki a legpontosabban megfogalmazza, mi volt a kártyára írva.) játékokat. Tanulságos történeteket halottunk egymástól. Ezeket a játékokat magyar nyelv és irodalom órákon figyelem, emlékezet, szókincs, beszédkészség, kommunikáció fejlesztésére is használtuk.
2. Tátika
Vizuális kultúra órán megtanultunk tátikát hajtogatni. Közösen gyűjtöttük össze, mik legyenek a megoldandó feladatok. A játékot etika, matematika órán, szabadidőben is tudtuk játszani. Az előzőekhez hasonlóan nagyon sokféle képességet fejleszt. S még szórakoztató is.
Zárókör babzsákkal: kört alakítottunk a megszokott módon, a babzsák adogatásával mindenki befejezte a mondatot a saját történetei alapján (Sajnálom, hogy…)
A hónap során elkészült a megbocsátás fánk is. A kis drótokra sorra felkerültek a gyöngyszemek minden olyan esetben, amikor sikerült bocsánatot kérni, megbocsátást nyerni.
Megint kiálltuk a próbát, megszereztük a megbocsátás jelvényét is.
A megbocsátás a legnehezebb téma a 10 közül. A játékok segítségével azonban úgy gondolom, sikerült a gyerekekkel megismertetni, felkínálni nekik olyan megoldási mechanizmusokat, mintákat, amiket aztán a mindennapokban használhatnak.
Konyári Óvoda Katica csoport
Aktuális témából kiindulva beszélgettünk a szeretettről, kedvességről, jóságról. Megbeszéltük, hogy milyen fontos jónak és szófogadónak lenni. Bár néha előfordul, hogy huncutok, „rendetlenek” vagyunk, ilyenkor bocsánatot kérünk. Fontos az is, hogy annak, aki rosszat tesz/mond nekünk, annak megtudjunk bocsátani. És vannak a varázsszavak: kérlek, bocsánat, szeretlek, sajnálom, köszönöm. Mondjuk bátran amikor csak lehet.
A rövid bevezető beszélgetés után (mit jelent a megbocsátás, milyen érzelmeket ismernek,….) „arcjáték” következett. Arckifejezéssel mutattak be különböző érzelmeket. Majd papíron jelenítették meg.
A könyvtárba lépve minden tanuló kapott egy nagyméretű, nehéz kézikönyvet, amelyet a foglalkozás során végig abban a kezükben kellett tartaniuk, amivel nem írnak. Körbeültünk, és meghallgattuk a Ho’oponopono-t. Ezt követően a gyerekeknek egy lapra fel kellett írniuk öt olyan embernek a nevét, aki iránt haragot éreznek, 1-től 10-ig tartó skálán osztályozniuk kellett az általuk elszenvedett sérelem nagyságát, illetve saját haraguk mértékét. Írhattak olyan dolgot is, amiért magukra haragszanak. Amikor elkészültek, a lapot a náluk lévő könyvbe kellett helyezniük. Ezután megosztottam velük négy olyan ember történetét, akik képesek voltak a megbocsátást gyakorolni . (A bibliai József, aki saját testvéreinek bocsát meg;egy amerikai bokszoló, aki sikeres felnőttként azt a férfit támogatja, aki iskoláskorukban zaklatója volt, egy auschwitzi túlélő , akivel Mengele kísérletezett gyermekkorában, az 1972-es hírhedt napalm támadás egyik vietnámi áldozata.) A történetek kapcsán megbeszéltük milyen fajtái lehetnek a megbocsátásnak, milyen szakaszokon keresztül juthatunk el a teljes megbocsátásig, hogyan kell bocsánatot kérnünk, miért segít, ha bele tudjuk élni magunkat más helyzetébe (akár áldozatok vagyunk, akár elkövetők), hogyan bocsáthatunk meg magunknak. Eközben időnként mindenkinek el kellett végeznie egy-egy egyszerű feladatot (leguggolni, nyújtózkodni, sétálni), figyelve arra, hogy a náluk lévő könyvet ne tegyék le. Az óra végéhez közeledve rámutattunk arra, hogy ez a nehéz könyv olyan volt az órán , mint a haragunk, amit magunkkal cipelünk, számos kellemetlenséget okoz nekünk fizikailag is. Végül újra elővettük az óra elején írtakat , és átgondoltuk. Lehetőség nyílott arra, hogy megváltoztassuk azokat az „osztályzatokat”, amiket az óra elején adtunk, illetve aki akarta, az szét is téphette a papírját. Miközben a lapocskákat tépkedtük a Kovalszky meg a Vega Varázsszavak című dalát hallgattuk.
Megbocsátás gyakorlása
A témát, Panyi Katalin által összeállított feladatok segítségével dolgoztuk fel. Mészöly Miklós: A bánatos medve meséje közel áll a gyermekekhez. Mindazokat az érzéseket, melyeket a kis medve átél és elmond, azokat az érzéseket a gyerekek is megtapasztalták már. Beszélgetés során emlékeztek a rossz történésre. A mesébe szőtt dalokat és mondókákat már régről ismerik a gyerekek örömmel mondtuk és játszottuk el közösen.
A gyurmaarc játék sok vidám percet szerzett a csoportnak. Szebbnél szebb arcok készültek.
A megbocsátás témához kapcsolódó foglalkozásokat minden alkalommal a Ho’Oponopono című dal közös meghallgatásával kezdtük. Először megbeszéltük, miről szólt a dal, ki – melyik szóra, gondolatra emlékszik belőle és hogy mikor szoktuk ezeket a szavakat használni. Relaxáció után kifújtuk magunkból a haragot, mint a cica – próbáltuk tudtosítani a légzést, mellkasi és hasi légzésre koncentrálva.
Mesének „A bánatos medve” című Mészöly Miklós mesét halgathatták meg a gyermekek. A következő alkalmakkal már interaktív módon el is játszottuk mondókákkal, dalos játékokkal kiegészítve. A gyerekek kedvenc medvés játéka a „Medve koma” című, ezért ezt játszottuk el a mese lezárásaként.
A gyurmaarc készítés nagyon felkeltette a gyerekek érdeklődését, melyet kooperatív technika alkalmazásával dolgoztunk fel. A gyerekek négy csapatban dolgoztak. Csapatonként egy megbántott vagy egy boldog arcot kellett elkészíteniük. Minden csapat alkotását megnéztük, majd a csapatok gyurmaarcot cseréltek, és a meglévő érzelmet kellett megváltoztatniuk. A látott képek alapján nagyon jól meg tudták fogalmazni a gyerekek a hozzá tartozó érzelmeket, és azok megoldását is.
A Föld napja alkalmából mi is csatlakoztunk a közös énekléshez. A dalt pedig elvittük a többi csoportba járó gyermekekhez is.
Végül elkészítettük a megbocsátás virágait, melyeket pont anyák napjára vihettek haza a gyermekek! 🙂