Kópé Klub
A relaxációs gyakorlat után felolvastam Mészöly Miklós A bánatos medve című meséjét. Ezután meséltek arról, hogy előfordult-e már velük, hogy akaratlanul kellemetlenséget okoztak, vagy egy apró hibából nagy baj lett, és ez hogyan oldódott meg? Beszélgettünk arról, miért fontos a megbocsátás?
Elmondtam a varázsszavakat, elmeséltem, hogy honnan származnak, hogyan oldják meg ezek a szavak a nézeteltéréseket.
Amikor megjegyezték a varázsszavakat, eljátszottuk a „Jön a zombi” játék változatát, amit csoportom számára alakítottam át.
Majd készítettünk el egy szívet, amelyen látszik, hogy hogyan változik át a haraggal teli, neheztelő szív felszabadult, megbocsátott szívvé!
Közben Bagdi Bella: Hoponopono c. dalát hallgattuk.
Megbocsátás
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal indítottam, majd beszélgettünk arról, mit jelent a megbocsátás? A gyerekek meséltek olyan helyzetekről, amikor nekik kellett megbocsátaniuk, és amikor bocsánatot kellett kérniük valakitől.
Elmondtam (meg is jegyeztük) a „varászszavakat” amiket használva könnyebben megy a bocsánatkérés és a megbocsátás.
Körbe ülve babzsákot adtunk tovább. Először a Sajnálom szóval kezdték a mondatot, annak adva a babzsákot, akitől bocsánatot szerettek volna kérni valamiért. Majd a Köszönöm szóval ismét elindult a babzsák.
Ezután akinek volt kedve gyúrmaarcokat készíthetett, közben meghallgattuk Bagdi Bella: Hoponopono c. dalát
A „Szeretetgombóc” játékot többször is alkalmaztuk (ha valaki sírósan érkezett, vagy összeveszett a társával, vagy rendetlen volt stb.)
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
A megbocsátani annyit jelent, mint megérteni valakit…
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Cím: A szemet szemért elv csak oda vezet, hogy az egész világ megvakul. (Mahatma Gandhi)
Időpont: 2022. 04. 27.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert
A foglakozás célja volt, hogy képesek legyenek felismerni kollégistáink, hogy az empátia, a megbocsátás képessége nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. Mindenki elmondhatta, miért fontos, hogy ne hordozzunk magukban sérelmet.
Ezek után egy – a foglalkozásvezető által összeállított – prezentációból megtudhatták, hogy minden ember életében előfordul, hogy megbántják, az élet velejárója.
Emberi tulajdonság, hogy a bántásra bántással, megtorlási szándékkal reagálunk. Végső soron viszont megkeserítjük ezzel az életünket, mi válunk boldogtalanná, ha ezeket a negatív gondolatokat magunkkal „cipeljük”, és nem teszünk tudatosan a testi-, lelki egészségünk megóvása érdekében.
Megismerték, hogy a megbocsátás nem egyenlő a felejtéssel, a felmentéssel, a mentegetéssel, vagy a megbékéléssel. Azért kell megbocsátani, mert nem tudjuk a sérelmet elfelejteni mondja Lewis Benedictus Smedes amerikai filozófus.
Ismereteket kaptak arról is, hogy milyen lelki előnyökkel jár, ha képes az ember a megbocsátásra.
Feladatul kapták, hogy határozzák meg:
Milyen módon fejezhetik ki a megbocsátásukat mások felé?
Melyek a megbocsátást lehetetlenné tevő tényezők?
Készítsenek egy megerősítést, ami segít a megbocsátásban!
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Felismerték a foglalkozáson résztvevők, hogy az empátia, a megbocsátás képessége nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. Ügyesen dolgoztak az ezekkel kapcsolatos feladatokban.
Jó hangulatú, életteli foglalkozás volt, ahol könnyen megnyíltak a fiúk. Okos gondolatokat osztottak meg egymással és velem.
Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Havi témánk feldolgozását a „Haragomat kifújom”-című relaxációs gyakorlattal kezdtük. A gyermekek körben ülve nagy levegőt vettek, majd a mondókát elmondva kifújták haragjukat. Jóleső érzés volt megszabadulni a bennünk felgyülemlett feszültségtől.
Másodikként a „Bánatos medve” című feladatot valósítottam meg. A gyerekeknek nagyon tetszett a mese, élvezték az interaktív részeket, amely során ők is részesei lehettek a mesének, mozoghattak, mondókázhattak, énekelhettek. Ezután asztalhoz ültünk és elkészítettük a csoport „Gyurmaarcát”. Jó volt látni, ahogy elgondolkodnak egy-egy érzelem kifejezésén és arcukon is jól látható volt a különböző érzelmek megnyilvánulása. Beszélgettünk arról, hogyan bocsájtanak meg szüleik nekik, ha valami rosszaságfélét csinálnak, hogyan békülnek ki. Sok kedves szituációt osztottak meg velem a gyerekek, jó volt hallgatni, hogy a konfliktusok után végül mindenki megnyugszik és szeretettel rendezik nézeteltéréseiket.
Zárásként meghallgattuk a hónap dalát.
A gyermekekkel a múlthèten megemlèkeztünk a Föld vilàg napjàról puzzlek, szelektìv hulladék gyűjtő jàtèkkal, kis filmekkel, kèszítettünk egy pàlyàzatra is újrahasznosított dolgokból egy projektet. Pet palackkokkal lenyomatoztunk tavaszi fákat. Feldìszítettük ès körbe tàncoltuk a Föld napjàn az óvodànkban àlló Hàla fànkat, amit tavaly ültettünk 🙂
A héten az anyák napja és a megbocsátás volt a két témánk. Átbeszéltük a gyerekekkel a szülői szerepek fontossàgát, miért legyünk hálásak az anyukánknak, hogyan tudunk mi is szerepet vállalni a segítség nyújtásban.
Sok fejlesztő jàtékot kèszítettem a gyerekeknek amiket ki is próbáltak ( árnykép keresők, szívek számolása kosárba, puzzlek, memóriák. )
A megbocsátás témáját egész héten ismételtük elöször elmesèltem nekik a varázsszavakról a mesèt, majd a jelentèsüket beszéltük át. Ezután a terembe sétálva mindenki megölelt valakit és mondott egy varászót közben, ha elhalkult Bagdi Bella zenéje.
Érzelem és megbocsátás kártyákat helyeztünk a falra és ezekről beszélgettünk hogy kitalálkozott már velük , ki szokta alkalmazni bocsánat kérésnél, ki mit érez ha bocsánatot kér vagy ha neki megbocsátanak, kinek kell megbocsátani.
Színeztek is a gyerekek a témával kapcsolatosan.
Elmeséltem nekik Bezzeg Andrea Tündérbocsánat című meséjét, azt utána közösen feldolgoztuk.
Anyáknapi verset,énekeket gyakoroltunk és fejlesztő játékokkal játszottunk.
A hónap témáját a mesével vezettem be. A tanúságos történet megbeszélésével kezdtük, majd a megbocsátásról mondták el a gyerekek a gondolataikat, véleményüket. A bőröndök segítségével idézték fel sérelmeiket, rossz élményeiket, érzéseiket. Nem is volt olyan könnyű rangsorolni, eldönteni, melyik méretű bőröndbe „zárják” azokat. Változó érzelmeikről, érzéseikről a kis arcok hajtogatása közben őszintén nyilvánultak meg.
Sokféle tevékenységre adott alkalmat e havi témánk, amelyek segítettek könnyebbé tenni, gyakorolni, átélni a bocsánatérést, megbocsátást. A relaxációs gyakorlat után a gyerekek gipszből kitűzőt készítettek, hogy annak adhassák, akit megbántottak. Nagyon jó ötletnek bizonyult a „Szeretetgombóc”. A hónap végére szinte mindenki volt „töltelék”. Ezt folytatni fogjuk, mert elmondásuk szerint a megnyugvás, védelem, biztonság érzését élték át. Egy következő alkalommal a bőröndökkel foglalkoztunk. Megbeszéltük, hogy bármikor elővehetjük, és segítségükkel megszabadulhatunk rossz érzéseinktől, haragunktól.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Hangulatköröket készítettünk, mellyel a gyerekek érzelmeit fejezték ki. Minden reggel és délután megmutatták, hogy éppen milyen hangulatban voltak. Etika órán a dobókockával játszottunk az arcunkkal. Többféle játékot is kipróbáltunk!
Megtanultunk egy kis versikét, amit akkor mondtak el a gyerekek, ha valamin kicsit összekaptak.
„Béke, béke, barátság,
összeveszni szamárság!
Ha még egyszer összeveszünk,
azon nyomban kibékülünk!”
A bocsánatkérés nem ment mindig őszintén, de utána mindig kibékültek és egy jót játszottak együtt.
A Boldogságóra e havi témáját bevezetésként az ajánlott bábjáték bemutatásával kezdtem, mely nagyon tetszett a gyermekeknek. Beszélgetés keretében elemeztük a süni viselkedését, a barátai megbocsátását. Kértem, hogy mondjanak példákat arra, hogy őket mivel bántották már meg és hogyan tudtak megbocsátani és ez milyen érzést keltett bennük. Életkorukból adódóan a gyerekek egymás közötti konflitusát említették a legtöbben. Ezután a szőnyegen fekve, egymás kezét fogva végeztünk relaxációs gyakorlatot Bagdi Bella: Ho oponopono című dalára. Majd az érzelmek kifejezésével játszottunk, hogyan is tudjuk kifejezni mások felé az érzéseinket úgy, hogy nem szólalunk meg. Színeztünk megbocsátás jelét és oda adtuuk annak akinek „szüksége” volt rá, mert valaki esetleg megbántotta az oviban vagy otthon.
Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséje után a gyerekek kaptak két tündér bábot és eljátszhatták a két testvér viselkedését, új történeteket is találhattak ki, és így gyakorolhatták a megbocsátás módját mindig más-más szavakkal.