Havi témánk feldolgozását a „Haragomat kifújom”-című relaxációs gyakorlattal kezdtük. A gyermekek körben ülve nagy levegőt vettek, majd a mondókát elmondva kifújták haragjukat. Jóleső érzés volt megszabadulni a bennünk felgyülemlett feszültségtől.
Másodikként a „Bánatos medve” című feladatot valósítottam meg. A gyerekeknek nagyon tetszett a mese, élvezték az interaktív részeket, amely során ők is részesei lehettek a mesének, mozoghattak, mondókázhattak, énekelhettek. Ezután asztalhoz ültünk és elkészítettük a csoport „Gyurmaarcát”. Jó volt látni, ahogy elgondolkodnak egy-egy érzelem kifejezésén és arcukon is jól látható volt a különböző érzelmek megnyilvánulása. Beszélgettünk arról, hogyan bocsájtanak meg szüleik nekik, ha valami rosszaságfélét csinálnak, hogyan békülnek ki. Sok kedves szituációt osztottak meg velem a gyerekek, jó volt hallgatni, hogy a konfliktusok után végül mindenki megnyugszik és szeretettel rendezik nézeteltéréseiket.
Zárásként meghallgattuk a hónap dalát.
Megbocsátás
A gyermekekkel a múlthèten megemlèkeztünk a Föld vilàg napjàról puzzlek, szelektìv hulladék gyűjtő jàtèkkal, kis filmekkel, kèszítettünk egy pàlyàzatra is újrahasznosított dolgokból egy projektet. Pet palackkokkal lenyomatoztunk tavaszi fákat. Feldìszítettük ès körbe tàncoltuk a Föld napjàn az óvodànkban àlló Hàla fànkat, amit tavaly ültettünk 🙂
A héten az anyák napja és a megbocsátás volt a két témánk. Átbeszéltük a gyerekekkel a szülői szerepek fontossàgát, miért legyünk hálásak az anyukánknak, hogyan tudunk mi is szerepet vállalni a segítség nyújtásban.
Sok fejlesztő jàtékot kèszítettem a gyerekeknek amiket ki is próbáltak ( árnykép keresők, szívek számolása kosárba, puzzlek, memóriák. )
A megbocsátás témáját egész héten ismételtük elöször elmesèltem nekik a varázsszavakról a mesèt, majd a jelentèsüket beszéltük át. Ezután a terembe sétálva mindenki megölelt valakit és mondott egy varászót közben, ha elhalkult Bagdi Bella zenéje.
Érzelem és megbocsátás kártyákat helyeztünk a falra és ezekről beszélgettünk hogy kitalálkozott már velük , ki szokta alkalmazni bocsánat kérésnél, ki mit érez ha bocsánatot kér vagy ha neki megbocsátanak, kinek kell megbocsátani.
Színeztek is a gyerekek a témával kapcsolatosan.
Elmeséltem nekik Bezzeg Andrea Tündérbocsánat című meséjét, azt utána közösen feldolgoztuk.
Anyáknapi verset,énekeket gyakoroltunk és fejlesztő játékokkal játszottunk.
A hónap témáját a mesével vezettem be. A tanúságos történet megbeszélésével kezdtük, majd a megbocsátásról mondták el a gyerekek a gondolataikat, véleményüket. A bőröndök segítségével idézték fel sérelmeiket, rossz élményeiket, érzéseiket. Nem is volt olyan könnyű rangsorolni, eldönteni, melyik méretű bőröndbe „zárják” azokat. Változó érzelmeikről, érzéseikről a kis arcok hajtogatása közben őszintén nyilvánultak meg.
Sokféle tevékenységre adott alkalmat e havi témánk, amelyek segítettek könnyebbé tenni, gyakorolni, átélni a bocsánatérést, megbocsátást. A relaxációs gyakorlat után a gyerekek gipszből kitűzőt készítettek, hogy annak adhassák, akit megbántottak. Nagyon jó ötletnek bizonyult a „Szeretetgombóc”. A hónap végére szinte mindenki volt „töltelék”. Ezt folytatni fogjuk, mert elmondásuk szerint a megnyugvás, védelem, biztonság érzését élték át. Egy következő alkalommal a bőröndökkel foglalkoztunk. Megbeszéltük, hogy bármikor elővehetjük, és segítségükkel megszabadulhatunk rossz érzéseinktől, haragunktól.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Hangulatköröket készítettünk, mellyel a gyerekek érzelmeit fejezték ki. Minden reggel és délután megmutatták, hogy éppen milyen hangulatban voltak. Etika órán a dobókockával játszottunk az arcunkkal. Többféle játékot is kipróbáltunk!
Megtanultunk egy kis versikét, amit akkor mondtak el a gyerekek, ha valamin kicsit összekaptak.
„Béke, béke, barátság,
összeveszni szamárság!
Ha még egyszer összeveszünk,
azon nyomban kibékülünk!”
A bocsánatkérés nem ment mindig őszintén, de utána mindig kibékültek és egy jót játszottak együtt.
A Boldogságóra e havi témáját bevezetésként az ajánlott bábjáték bemutatásával kezdtem, mely nagyon tetszett a gyermekeknek. Beszélgetés keretében elemeztük a süni viselkedését, a barátai megbocsátását. Kértem, hogy mondjanak példákat arra, hogy őket mivel bántották már meg és hogyan tudtak megbocsátani és ez milyen érzést keltett bennük. Életkorukból adódóan a gyerekek egymás közötti konflitusát említették a legtöbben. Ezután a szőnyegen fekve, egymás kezét fogva végeztünk relaxációs gyakorlatot Bagdi Bella: Ho oponopono című dalára. Majd az érzelmek kifejezésével játszottunk, hogyan is tudjuk kifejezni mások felé az érzéseinket úgy, hogy nem szólalunk meg. Színeztünk megbocsátás jelét és oda adtuuk annak akinek „szüksége” volt rá, mert valaki esetleg megbántotta az oviban vagy otthon.
Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséje után a gyerekek kaptak két tündér bábot és eljátszhatták a két testvér viselkedését, új történeteket is találhattak ki, és így gyakorolhatták a megbocsátás módját mindig más-más szavakkal.
A Boldogságóra e havi témáját bevezetésként az ajánlott bábjáték bemutatásával kezdtem, mely nagyon tetszett a gyermekeknek. Beszélgetés keretében elemeztük a süni viselkedését, a barátai megbocsátását. Kértem, hogy mondjanak példákat arra, hogy őket mivel bántották már meg és hogyan tudtak megbocsátani és ez milyen érzést keltett bennük. Életkorukból adódóan a gyerekek egymás közötti konflitusát említették a legtöbben. Ezután a szőnyegen fekve, egymás kezét fogva végeztünk relaxációs gyakorlatot Bagdi Bella: Ho oponopono című dalára. Majd az érzelmek kifejezésével játszottunk, hogyan is tudjuk kifejezni mások felé az érzéseinket úgy, hogy nem szólalunk meg. Színeztünk megbocsátás jelét és oda adtuuk annak akinek „szüksége” volt rá, mert valaki esetleg megbántotta az oviban vagy otthon.
Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséje után a gyerekek kaptak két tündér bábot és eljátszhatták a két testvér viselkedését, új történeteket is találhattak ki, és így gyakorolhatták a megbocsátás módját mindig más-más szavakkal.
Beszámoló
Boldogságóra 8. : A megbocsátás gyakorlása
Az óra időpontja: 2022. április
Résztvevők: 1. és 4. osztály
A megbocsátás témájával egész hónapban foglalkoztunk, hiszen gyerekek között gyakran előforduló konfliktus forrás egymás megbántása. Az elsősökkel a Bűnbánó elefánt című verses mesét olvastuk, s beszéltük meg. Tanulságként megfogalmaztuk, hogy a megbocsátás lehetőségével élve saját magunkkal is jót teszünk. Beszélgettünk arról, is hogyan tudjuk kifejezni, ha valakinek megbocsátunk.(Bocsánatkérés, apró gesztusok, kedvesség, rajz…) A picikkel elkészítettük a változó érzelmek fejecskéket. A rajzolás és a színezés közben a hónap dalát hallgattuk A problémával küzdő , szeretetre vágyó gyerekekkel szívesen játszottuk a szeretet gombócot. Sokan kérték az első és negyedik évfolyamon is a töltelék szerepét, s szívesen ölelték egymást körbe önzetlenül. A villámlazítást sokszor alkalmazták a gyerekek a hónap során, hiszen ha valaki megbántotta őket nem reagálták le tettlegesen , hanem a mérgük elszállta után bocsánatot tudtak kérni egymástól. A tanulók többször meditáltak is a hónap folyamán.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Beszélgetőkör: megszoktunk-e bocsátani? Miért jó ez nekünk és másoknak?
Relaxáció: a haragom kifújom… Mese: A bánatos medve.
Körben állva a Dal éneklése, párválasztás, ölelés.
Bocsánatvirág átadása. Anyáknapjára hangolódva: Mit csinál a kiskezem? …vers mondogatása, eljátszása. Édesanya mindig megbocsát.
Befejezés: a hónap dala szabadon választott mozgással.