Jó, ha tisztában vagyunk érzéseinkkel, érzelmeinkkel. Mit érzünk, ha haragszunk, s mit, ha megbocsátunk.
Megbocsátás
Az órát a gyurmaarc nevű játékkal kezdtük, arcjátékkal fejeztünk ki különböző érzelmeket (megbántottság, ijedség…). Aztán beszélgetőkör formájában dolgoztuk fel a megbocsátás témakörét. Kit milyen sérelmek értek? Hogyan bocsátott meg? Varázsszavakat gyűjtöttünk tarisznyánkba: sajnálom, kérlek, bocsáss meg, szeretlek. Meghallgattuk a hónap dalát. Megállapítottuk, hogy megbocsátani jó, hiszen aki megbocsát, lemond a haragról. Akinek megbocsátanak nő az önbizalma, hinni kezd abban, hogy jobbá válhat. A megbocsátás gyakorlása egyben az elengedés művészete is. Ennek illusztrálásaként, tudatosításaként repítettük el papírmadarainkat. Aztán elkészítettük a megbocsátás fáját Örömöt virágzik a csodafa!
Témahét
2022. március 25.-29.-ig
4. hét
A Boldogságóra Program 8. hónapjának témája:
A megbocsájtás gyakorlása + Anyák napja
HÉTFŐ:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente + Foglalkozást kezdő relaxáció: 16, 17, 18+ (Mozdulj rá!)
A téma bevezetése: Gyerekek! Kerültetek már olyan helyzetbe, amikor valami rosszat tettetek? Milyen érzés volt? Milyen volt arra várni, hogy bocsánatot nyerjetek? Hogyan kértetek bocsánatot? Mi lett a történet vége? A szüleitek haragudtak már rátok, valamiért? Hogyan tettétek jóvá a rossz dolgot, azért, hogy megbocsátsanak? Itt a csoportban bántott e már meg valaki, okozott e valamilyen sérelmet neked, haragszol e valakire? Hogyan tudnál megbocsájtani? Mondj egy jó tulajdonságát annak, akire haragszol! Bocsáss meg neki, öleld meg, fogjatok kezet!
A Boldogságóra Program 8. hónapjának témája: A megbocsájtás gyakorlása
Zh: Bagdi Bella:
hooponopono www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
Kf.: Zene meghallgatása után éneklés
Anyák napi dal meghallgatása. Az anyák napi ajándék készítése.
KEDD:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
Matematika
Komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente: mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá! +ÉNO+ foglalkozást kezdő relaxáció: 16, 17, 18+ (Mozdulj rá!)
Mese: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat
Vers: K. László Szilvia: Tavaszváró ének
Anyák napi versek gyakorlása Lásd mellékletben
Matematika: Számolási készség gyakorlása (mini- mattal, hozzáadás, elvevés: +, -)
Számképekkel ismerkedés (Gondoltam egy számra: a nagyobbik számszomszédja X, a kisebbik számszomszédja Y. Melyik ez a szám?)
Feladatlap: 56, 57, 58, 59, 60, feladatlapok színezése egyéni választás szerint.
61. old. számold meg a szívecskéket és kösd össze a számképekkel.
Az anyák napi ajándék készítése, folytatása
SZERDA:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Külső világ tevékeny megismerése
(Matematikai tapasztalatszerzéssel)
Komplexen
A hétfői nap ismétlése, gyakorlása + Foglalkozást kezdő relaxáció: 16, 17, 18, + (Mozdulj rá!)
Zh: Bagdi Bella: hooponopono www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
Kf.: Zene meghallgatása után éneklés
A téma bevezetése: Gyerekek! Kerültetek már olyan helyzetbe, amikor valami rosszat tettetek? Milyen érzés volt? Milyen volt arra várni, hogy bocsánatot nyerjetek? Hogyan kértetek bocsánatot? Mi lett a történet vége? A szüleitek haragudtak már rátok, valamiért? Hogyan tettétek jóvá a rossz dolgot, azért, hogy megbocsátsanak? Itt a csoportban bántott e már meg valaki, okozott e valamilyen sérelmet neked, haragszol e valakire? Hogyan tudnál megbocsájtani? Mondj egy jó tulajdonságát annak, akire haragszol! Bocsáss meg neki, öleld meg, fogjatok kezet!
Az első osztályosok mesét mondanak nekünk 10 órától! Azután együtt játszunk az udvaron.
CSÜTÖRTÖK:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
(komplexen)
A keddi nap ismétlése, felidézése, gyakorlása, folytatása Mindennapos testnevelés reggelente: mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá! +ÉNO+ foglalkozást kezdő relaxáció: 3, 5, 7, 11+ (Mozdulj rá!)
Mese: Varázsszőnyeg interaktív játék
Vers: Anyák napi versek gyakorlása
www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
Zh: Bagdi Bella: https://www.youtube.com/watch?v=zYz7bWA8jDM Repülj velem
*Feladatlap: Színezd ki a megbocsátás jelét!
*Gyerekek által választott feladat, játék
PÉNTEK: Anyák napi bemutató foglalkozás anyák napi műsorral egybekötve!
(Lásd mellékletben+ PPT film, zenével)
Játék: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok személyiségfejlesztő kártyajáték. Szabad játék a fejlesztő játékokkal a csoportszobában.
Játék: Játék az elsőosztályosokkal az óvoda udvarán
Bagdi Bella: Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért
REFLEXIÓ:
Április 22-én, a Föld napján meghallgattuk Bagdi Bella gyönyörű dalát és elénekeltük a csoportban. Annyira tetszett nekünk, hogy a többi csoportba is átmentünk, hogy közösen meghallgathassuk és elénekelhessük. Köszönjük ezt a gyönyörű dalt, ami megdobogtatta a szívünket.
A következő hét is nagyon mozgalmasan telt. Készültünk az „Anyák napjára” versekkel, dalokkal, bemutató foglalkozással és egy kis videóval az édesanyáknak és a nagymamáknak a köszöntésére. Közben a Boldogságóra program 8, hónapjának a témáját dolgoztuk fel, a megbocsájtás gyakorlását. A varázsigéket, varázsszavakat hamar megjegyezték a gyerekek: sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek! Az egyik kisfiú a csoportban elég verekedős volt sokáig. Mostanra elértük azt, hogy nem kezdeményez konfliktusokat, ha megbánt valakit, akkor bocsánatot kér. Az édesanyjának is elmondja, amiket az óvodában megtanult a boldogságórákon a Boldogságórákról. Több gyermek pozitív irányba változott. Nagyon szeretem tartani ezeket a tevékenységeket, a gyerekek pedig már alig várják azt a hetet, amikor újból boldogságórát tartunk. Örömmel mondták, hogy már a 8. lépcsőfokra is feljutottunk. Már csak kettő van hátra!
Szerdán eljöttek hozzánk az elsősök, akik megmutatták, hogy milyen szépen tudnak már olvasni. Mesét olvastak nekünk, amit mi figyelmesen végighallgattunk. Köszönjük, hogy megosztották velünk ezt a nagy tudást, az olvasás szépségét!
Pénteken az édesanyákat és a nagymamákat köszöntöttük Anyák napja alkalmából. Nagyon vártuk már, hogy újra együtt lehessünk itt az óvodánkban! Egy rövid, kis bemutató foglalkozás keretében ízelítőt adtunk a tudásunkról, illetve a heti Boldogságóránkról. A varázsszavakat elmondtuk az anyukáknak is. A dalokat, a verseket gyönyörűen „elszavalták” a gyerekek, majd az általuk készített ajándékokat átadták. Ilyenkor természetes, hogy a könnyeiket törölgették a meghatottságtól az édesanyák. Az általunk készített videó megnézése, meghallgatása tette rá az i-re a pontot. Nagyon megható és szép volt az Anyák napi kis ünneplésünk, műsorunk.
Köszönöm a gyerekeknek, a kollégáimnak és a szülőknek!
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
Kinek mi jut eszèbe ha azt mondom, hogy megbocsàtàs. Tettem fel a kérdést a gyerekeknek. Azt hittem, hogy nagyon “általános” dolgokat fognak mondani,de meglepetésemre olyan dolgokat mondtak, aminek nagyon örültem. A segèdanyagban szereplő feladatokat mind megcsinâltuk. Nagyon érdekes volt a gyerekek szàmâra ez a témakör.
Fazekas József Általános Iskola
Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatával kezdtük az óránkat. Elmondtam a gyerekeknek, hogy ma szükségünk lesz arcunk izmaira, így ezek bemelegítésével kezdtünk. Az Arcizomlazítás játékosan nevű relaxációban először felfújtuk az arcunkat, majd pukkanó hangot hallatva kipréseltük a levegőt. Néhányszor elvégeztük a feladatot, megalapozva ezzel az óra jó hangulatát.
Ezután különböző érzelmeket játszottunk el a mimikánk segítségével. Az arcunkra volt írva, hogy mikor vagyunk mérgesek, szomorúak, meglepődöttek, vidámak, fáradtak és viccesek.
Az online feladattár Változó érzelmek feladatával folytattuk érzelmeink kimutatását: a lapozható játék segítségével üzentünk egymásnak, hogy éppen milyen érzéseket táplálunk a másik iránt, majd beszélgetéssel meg is oldottuk a nehezebb helyzeteket, a haragot felváltotta a megbocsátás, majd az öröm. Itt beszéltük meg azt is, hogy a megbocsátás mindkét fél számára boldogságforrás, valamint átvettük az elméleti hátteret, hogy milyen pozitív változásokat okozhat lelkiállapotunkban a megbocsátás, és hogyan mérgezheti életünket, ha cipeljük magunkkal a sérelmeinket és elmulasztunk megbocsátani a másiknak.
Mindenki átgondolta az érzéseit, majd visszaemlékeztünk korábbi sérelmeinkre, fájdalmainkra is. Hogy ne cipeljük ezeket úgy, mint nehéz bőröndöket az életünkben, óránk fő feladataként megpróbáltuk letenni ezeket a nehéz terheket. Beleírtuk a bőröndökbe nagyság, súlyosság szerint mindazt, ami bántott minket, majd látványosan, gyűrve, tépve, kidobva megszabadultunk minden korábbi rossz élményünktől.
Ezután gyakoroltuk a megbocsátás varázsszavait: kérlek, bocsáss meg; sajnálom; köszönöm; szeretlek. Meghallgattuk a hónap dalát, majd együtt énekeltük Bellával ezeket a varázsszavakat. Ezután körbe állva egymáshoz fordulva ki is mondtuk őket, miközben rájöttünk, hogy szemtől szembe nem is olyan egyszerű őszintén kimondani ezeket a szavakat. Gyakorlásképpen egy lapra le is írta mindenki a 4 mondatot, amit kitettünk az osztályterembe, hogy mindig segítsen nekünk ezeknek a szavaknak a használatában. Anyák napjához közeledve a Szeretlek kifejezésnél elidőztünk kicsit, hogy mekkora ereje is van ennek a szónak, majd elénekeltük szivecskés tánccal kísérve a Szeretem, szeretem, szeretem az Anyukám dalunkat, amit az édesanyáknak tanultunk meg.
Miután elsimítottuk a kimondott konfliktusokat, mindenki megbocsátott és mindenkinek megbocsátottak, a Szeretetgombóc feladattal zártuk az órát. Elénekeltem a gyerekeknek a boldogságóra képzésen személyesen Panyi Katinkától tanult Szeretetgombóc dalt, megtanulták a gyerekek, hogy annal „nincs jobb semmi, mint szeretetgombócban tölteléknek lenni”! Ki is próbáltuk, hogy milyen érzés a töltelék szerepe, hatalmas ölelésekkel fejeztük be az órát.
A megbocsátás téma feldolgozásához ebben a hónapban az oktatási segédanyagot használtam fel. Kedvelt meséim közé tartozik „Mészöly Miklós: A bánatos medve” című meséje. Örömmel fogadtam ennek a mesének a kibővített változatát. Relaxációs gyakorlatként az ajánlott légzés- és mozgásgyakorlatot használtam. (A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.)
Ezt követően elbáboztam nekik az ajánlott mesét, amit feszült csendben, nagy érdeklődéssel hallgattak és a végén megtapsoltak.
A mesét követően megkérdeztem őket, hogy szoktak-e otthon valami rosszaságfélét csinálni. Hogyan szoktak bocsánatot kérni? Nem jöttek egyből a válaszok. Ezért a saját gyermekkori példámat mondtam el nekik, hogy milyen rosszat cselekedtem és hogyan kértem bocsánatot az Édesanyámtól. A példám hatására megnyíltak a gyermekek és elmondták a rosszaságaikat. Pl. az egyik kisfiú a testvérével kipocsékolta a festéket, Anya nagyon haragudott és bocsánatot kértek tőle. Az egyik kislánytól a rendetlensége miatt elvették a tabletet, de nem kért bocsánatot, hanem magától elvette azt és a szülei engedték. Megbeszéltük, hogy ez így nem volt szép dolog, hanem legközelebb kérjen bocsánatot és ha megengedik, hogy elvegye, csak akkor kaphatja meg a táblagépet. Egy kisfiú elmesélte, hogy nem rendesen vacsorázott az asztalnál, ezért az Apukája felvitte a szobájába gondolkodni. Sokat sírt és azt mondta a szüleinek, hogy többet nem fog ilyet csinálni.
Aztán megkérdeztem tőlük, hogy mit rajzoljunk a csoportunk megbocsátás kártyájára. A következő ötleteket felrajzoltam a mágneses táblánkra. Ilyen ötletek születtek, mint: szívecske, smile, virág, mosolygós szivárvány, mosolygós napocska, mosolygós cica, kutya, mosolygós ember, pillangó, tábla csoki. Elindítottam a szavazást, hogy a legtöbben melyik jelet szeretnék a kártyán látni. A legtöbb szavazatot a smile és a mosolygós nap kapta. A két választás közül végül a smile lett a nyerő. A továbbiakban készítek belőle néhányat és bocsánatkérés alkalmával ezt fogják a gyerekek egymásnak átadni.
Ezt követte Bagdi Bella ajánlott „Ho’oponopono” dalának a meghallgatása és közben a megbocsátás jelének a kiszínezése. Zárásként a kastélyunk 8. lépcsőfokára felragasztottuk a jeleket.
A megbocsátás gyakorlása
Az április órám bemutató óra volt, amelyet meglátogatott iskolánk vezetősége és néhány kolléganő.
1. Relaxációs gyakorlat: „Közös légzés”
2. Kövek
Minden tanuló választ egy követ, amit egész órán fognia kell a kezében.
3. A téma bevezetése, megbeszélés
Lehetetlen felnőnünk testi, lelki és kapcsolati sebek nélkül. Miképpen testi seb gyógyulásához megtisztításra, gondozásra, kezelésre van szükség, úgy a lelki és kapcsolati sebesülések is ápolásra, ellátásra szorulnak.
A tanulók végig gondolják, hogy mit jelent számukra a megbocsátás! Milyen érzések, gondolatok jutnak eszükbe a megbocsátással kapcsolatban? Mi szokott segíteni abban, hogy meg tudjanak bocsátani? Mi hátráltathat? Példákat mondanak a tanulók.
Az az ember, aki képes rá: megszabadul a haragtól, nem lesz depressziós, önbecsülése erősödik, önmagának tesz jót.
Mindannyian őrzünk feldolgozásra váró sérelmeket. Némelyikük bár megbocsáthatatlannak tűnik, idővel, közös munkával, szeretettel és elfogadással megbocsáthatóvá válhat. A megbocsátásig eltelhetnek percek, hónapok, de akár évtizedek is. Rajtunk múlik, hogy addig érdemes-e ezzel a teherrel a vállunkon együtt élni!
4. Mi jut eszedbe az idézetekről?
Az idézetek szétosztása, a tanulók párokat alkotnak, a párok egymással szembe fordulnak és megbeszélik, kinek mi jut eszébe arról az idézetről, amit kapott.
A tankönyv 213-215. oldal
5. Engedem a kezem
A tanulók felállnak és elhelyezkezkednek a terem közepén úgy egy körben, hogy lehetőleg mindenki keze belekapaszkodik valakiébe. Lehunyják a szemeiket és felidéznek az osztállyal, osztálytársakkal kapcsolatos sérelmeiteket, majd három mély levegővétel után fokozatosan engednek a szorításon és kioldják magukat a kezek szorításából. Lassan leengedik a karokat, egy kicsit hátra is lépnek. Óvatosan, még mindig a szemeteket lehunyva,majd kinyitják a szemeiket és megosztják egymással, kiben maradt még feszültség, ki mennyire érzi most oldottnak magát!
6. Történet megbeszélése Tk.:157.o.
Babemba történet felolvasása, megbeszélése után kiválasztunk valakit és a leírásnak megfelelően elvégezzük a feladatot. Körbe állnunk és elmondjuk a jó cselekedeteit a kiválasztottnak. Senki nem vállalta, hogy a kör közepére áll, így én léptem be a körbe.
7. A hónap dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Ho’oponopono
Minden tanuló kap egy szívet, amire felír egy dolgot a dalban elhangzottak közül: sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek, és odaadja az egyik osztálytársának.
8. Összegzés felírása táblára, megbeszélés
Sérelem
Érzelmek
Elengedés
Megbocsátás
Megbeszéljük, hogy mit jelképeznek a kövek, milyen érzés volt tartani egész órán, majd beledobják a dobozba.
Megbocsátás képlete: megbocsátás+szeretet=lelki béke
Hála
Házi feladat: Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak című dalának meghallgatása
Az áprilisi boldogságóránkat „A haragom kifújom…” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd elmeséltem Mészöly Miklós: A bánatos medve című meséjének részletét. Mivel a csoport jelentős része a kis-középsős korosztályból kerül ki, boldogan ismerték fel és mondták velem együtt már az első mesélés alkalmával a már jól ismert medvés, pillangós mondókákat. Élvezték a mese egyszerű, rímes, dallamos nyelvezetét, nyelvi humorát.
A mese után beszélgető körben kiemeltük a mese cselekményéből a különböző érzelmi állapotokat, melyeken a szereplők keresztül-mentek, mint a búslakodás, elégedetlenség, düh, bánat, megbánás, sajnálat, megbocsájtás, öröm, jókedv, pozitív életszemlélet. Majd egymással szemben megpróbáltuk arcunkkal, testtartásunkkal kifejezni a különböző érzelmi állapotokat. Megfigyeltük, hogyan változik az arcunk a különböző érzelmek kifejezése közben, aztán én mutattam be némán néhány érzelmet, a gyerekek pedig kitalálták, mi is történhetett, majd ezek után ők mutatták meg a számukra legkedvesebb, vagy legkülönlegesebb arckifejezéseket, amit a többieknek kellet kitalálni. Nagyon élvezték a játékot. Ezek után mindenki lerajzolta a számára legjobban tetsző arckifejezést. A legtöbben boldog, mosolygós arckifejezést rajzoltak, de néhányan megpróbáltak kétkedést, csodálkozást, vagy éppen fogvicsorgató arckifejezést rajzolni. Aztán izgatottan kisebb csoportokat alkottunk, és addig játszottuk a „Szeretetgombóc” játékot, amíg mindenki eljátszhatta a töltelék szerepét. A hónap folyamán sokszor meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopo meditációs dalát, és a benne ismétlődő varázsszavakat, melyek sokat segítettek a hónap során a csoportban kialakult konfliktusok feloldásában. A varázsszavakat használva boldogan játszottuk újra a tavaly megismert „Jön a zombi!” játékot és a múlt hónapban megismert „Simogató”-t.
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Az órára való ráhangolódást Bagdi Bella hónap dalával kezdtük. Felidéztük emlékeinkből,hogy ki ,mikor,kivel,miért volt haragban. Kerestünk megbocsátással kapcsolatos idézeteket. Ez volt a kedvenc:
„A világ legjobb és legszebb dolgait nem lehet látni vagy megérinteni…ezeket a szívünkben érezhetjük”
Az elhangzott történetek közül ezt választottuk a havi feladat elkészítéséhez:
Rajzórán történt az eset. Egy kislány megharagudott az osztálytársára,mert ő kérdezés nélkül belenyúlt a tolltartójába és kivette a kedvenc ceruzáját. A ceruza eltörött. Igaz,véletlenül. A kislányt próbálta kiengesztelni az osztálytársa. Bocsánatot kért,és másnap hozott egy új ceruzát. A történet megbocsátással végződött.
Állatbarátok csoportja