A foglalkozást relaxációval kezdtük, majd énekeltünk. Felidéztünk olyan helyzeteket, amikor valamelyik gyerek rosszat tett, végül együtt megbocsátottunk neki. Eljátszottuk a Ho’oponopono interaktív játékot és megtanultuk a 4 varázsszót. Kiszíneztük a munkafüzet feladatait, majd a varázsszavakkal játszottunk. Zárókörben mindenki elmondta, hogy szerinte miért olyan fontos megbocsájtanunk egymásnak.
Megbocsátás
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az áprilisi boldogságórákon A megbocsátás gyakorlásáról beszélgettünk a gyerekekkel. Mi is történik akkor, ha megbántunk egy másik embert, és emiatt harag keletkezik benne. Nagyon sok sérelmet soroltak fel, melyeket sokáig cipelnek magukkal. Megfogalmazták, hogy milyen érzéseket, gondolatokat hívtak elő bennük. Felidézték, hogy milyen esetekben sikerült már nekik megbocsátani, és hogy most milyen gondolatok, érzések kísérik az egyszerű emlékké változott egykori sérelmeket. Tisztáztuk, hogy el kell engedni a haragot, gyűlöletet, az összes negatív érzelmet, indulatot és inkább minden jót kívánni annak, aki megbántott, annak ellenére, hogy nehéz elviselni a minket, őket ért bántást és fájdalmat. A megbocsátásnak hatalmas gyógyító ereje van. A gyerekeknek meg kell tanulniuk megbocsátani és a mindennapi életükben alkalmazni.
Az alábbi feladatokat végeztük el ebben a hónapban:
• Relaxáció (A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.)
• Olyan közmondások gyűjtése, melyek segítenek abban, hogy könnyebben tudjunk megbocsátani. (pl.: A lónak is 4 lába van, mégis megbotlik, Tévedni emberi dolog, Aki dolgozik, hibázik, Senki sem tökéletes…)
• Olyan sérelmek lerajzolása, amelyek rossz élményt, csalódást, haragot, megbántottságot okoztak.
• Változó érzelmek c. lapozható játék elkészítése.
• Kavics vagy medál (Sógyurmából medál készítése, festése).
• A hónap dalának többszöri meghallgatása az órák zárásaként.
A Húsvét, sőt az ünnepet megelőző teljes 40 napos böjti időszak a tisztulásról és a felkészülésről szól. A takarításról, ami a szellemi szintre is vonatkozik. Helyet kell teremteni a jónak. Az elvonulás, az imádság bárhol, bármilyen körülmények között megtörténhet, nem kell hozzá különösebb technika, sem különleges helyszín, sem pedig felkészülés. Belső csend kell hozzá. Ezt meg kell teremteni. Hallanod kell saját magadat is. De ahhoz, hogy halld, meg kell szeretni magadat. Ehhez kell a megbocsátás.
A megvilágosodáshoz vezető út lehet hosszú, rögös, kacskaringós. A megvilágosodás mégis egy pillanat műve és megtörténhet azzal, aki készen áll rá. A Húsvét a létezés újragondolásának csodája. Az ünnep szentségének átélése azért is lényeges, mert a feltámadás dicsőségének sikertörténetét élhetjük át roppant egyszerűen. Ki kell zárnunk a kételkedést és el kell fogadnunk a tényeket.
A megbocsátás egy nagyon izgalmas cselekvés. Merthogy cselekvés kell, hogy legyen, hiszen egy ige. Vajon meg tudunk-e bocsátani másoknak? Ha szeretettel vagyunk magunk iránt is, mások iránt is, akkor igen. Gyakorolni kell: minél többet gyakoroljuk, annál jobban fog menni. Az emlékezetünk őrizni fogja a történéseket, de ha megbocsátunk annak, aki rossz fát tett a tűzre és ezzel ártott is nekünk, nem feltétlenül a rossz emlékképek jönnek elő. A megbocsátással valami feledésbe merül és ez a valami már nem kísért többé minket. Helyette fényt kell kérni a szellemünkbe és a szívünkbe is.
A gyerekek ezt a témakört is nagyon szerették. Így anyák napjára készülődve összeszedtük közösen az érzéseket, kinek miért kell megbocsátanunk, az osztályban a családban. Van- e olyan amit még nem mondtunk ki, de ki kellene kinek és mit. A relaxációs feladatot nagyon élvezték a gyerekek. A bőröndös feladatot is több körben kellett játszanunk. A második körben a következő feladat előkészítéseként nem a sérelmünket írtuk fel, ha megpróbáltuk azt az arcunkkal a testünkkel is kifejezni hang nélkül. Majd próbáltunk pozitívok lenni és ehhez is ötleteket gyűjteni. Ezután készültek el az arcaink, ki hogy érzi magát éppen.
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
A megbocsátás fontos téma, nem sokan gyakorolják manapság. Mi arra jutottunk, hogy mindenki jobban jár, ha nincs harag.
A bevezető relaxáció után nekiláttunk a bőröndös feladatnak, hogy kiszedjük magunkból a tüskéket, sok idő elment a bőröndrajzolással, hogy több idő maradjon gondolkodni mit is írjanak bele. Igen néha nehezen válunk meg a terheinktől és a haragunktól még ha tudjuk is, hogy lenne rá lehetőség, ragaszkodunk. Azért a végére mindenkinek sikerült amint a kép is bizonyítja és a galacsinok a neheztelésekkel a kukában landoltak.
A szeretetgombóc ötletet nagyon szerették, mindenkinek volt oka tölteléknek lennie és mosolyogva bújt ki a gombócából.
Remélem ez az élmény sokáig bennük marad és a mindennapokban is eszükbe jut használni majd. Köszönöm.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás pontos ideje: 2022. április 21. 17:00
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 8 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető; kiselőadás; beszélgetés feladatokon, filmrészleten keresztül; meditációs gyakorlat
Eszközök: laptop, polifoam matracok
A foglalkozás célja: A Boldogságóra program április havi témája a megbocsátás témakörét vette célba. A diákok fedezzék fel, ismerjék meg a mások, illetve az önmagunk irányába történő megbocsátás felszabadító érzését, majd ezt tudatosan építsék be a már korábban megismert boldogságfokozó technikáik közé.
A foglalkozás rövid tartalma:
– a program céljának ismertetése az újonnan becsatlakozó diákokkal
– ráhangoló gondolatok, kutatási eredmények ismertetése tanári kiselőadás keretében
– téma feldolgozása a feladatokon keresztül, amelyben szerepet kapott néhány ajánlott feladat is
• leggyakoribb sérelmek, amelyeket különösen nehéz a hétköznapokban megbocsátani
• „vonaljáték”
• „A viselkedését nem kell elfogadnom…”
• a karma jóga és a megbocsátás
• megbocsátás önmagamnak – vezetett relaxációs gyakorlat
– zárókör
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest,2022.április 25.
Dr Csehóné Just Réka
A két csoportbábunk Tündér Lili és Tündér Lala virágtündérek a varázserdőben. Lili játék közben megbántotta Lalát, ezért engesztelésként csodálatos ösvényre vezette Lalát, ahol szív alakú gyümölcsök termettek a fán. Ezzel engesztelte ki Lili jóbarátját. A gyerekek segítettek megfesteni ezt a csodálatos erdőrészt.
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
A boldogságórák alkalmával a gyerekek szívesen és örömmel vesznek részt a beszélgetésekben, az adott témához pozitívan állnak hozzá.
A hónap témája „A megbocsátás gyakorlása”. A téma feldolgozását egy beszélgetéssel kezdtük, ahol mindenki elmondhatta, hogy volt-e már szomorú, megbántott, ha igen, akkor miért. Érzelmeket ábrázoltunk: vidám és szomorú arckifejezéseket készítettünk gyurmából.
Ezt követően meghallgattuk Mészöly Miklós „A bánatos medve” című meséjét. A mese során mondókáztunk, dirmegtünk-dörmögtünk, tenyerünk segítségével lepkét röptettünk.
A történet megtanított minket az igazi barátság titkára. Az igazi barátság titka a következő varázsszavak használata: „Sajnálom. Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!”
Negyedikesek lévén ez az a téma, amit napi szinten elő kell vennünk. Most 2 órát szántunk arra, hogy mindenkinek maghallgassuk a mondanivalóját. Elmondták az osztály előtt a sérelmeiket, napi problémáikat, majd mindenkinél csináltunk egy szeretetgombócot, ami nagyban oldta a bennük lévő feszültséget. Ezután megbeszéltük, segítették egymást, hogyan engedhető el a feszültség, hogyan tudnak minél előbb megbocsátani, és felszabadítani saját maguk lelkét.
Dátum: 2022.04.25
Korcsoport: 3-4 évesek
Boldogságóra
A mai Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom”, „Napimádás”.
A gyakorlat után megkérem a gyerekeket, hogy üljünk le a szőnyegre egy kört alkotva. Beszélgetni kezdünk miért jó megbocsátani, mit is jelent a megbocsátás szó. A beszélgetés után elmesélem nekik Bezzeg Andrea Tündéri bocsánat címü meséjét. A mese végén elmondjuk miről is szólt, mi volt a tanúlsága.
Ebben a hónapban tartjuk a húsvétot is és beszélgetünk róla, mit ünnepelünk húsvétkor. Ez után megkérem őket üljünk az asztalokhoz, mert húsvéti tojásokat fogunk festeni tempera és ecset segítségével. Miután a tojások megszáradtak a nap folyamán a gyerekek odaadhatták a saját festett tojásaikat annak a társuknak, akit esetleg volt, hogy megbántottak. Gyakorolták a bocsánatkérést. Nagyon élvezték a gyerekek, mosolyogva, örömmel ajándékoztak egymásnak.
A Boldogságórát Bagdi Bella egyik dalával zártuk.