A gyerekeknek nagyon tetszett ez a lapozgatós játék, az érzelmeket különböző színekkel színezték ki, ami utána mutattak egymásnak, ha történt valami esemény, amire reagálni kellett nekik. Szavak nélkül is ki tudták fejezni egymást a játék segítségével.
Megbocsátás
Változó érzelmeink lehetnek mosolygósak, boldogok, csalódottak, olykor mérgesek, mindig együtt vagyunk, és sohasem tudjuk úgy megbántani egymást, hogy másnap újra ne találnánk meg egymást. A megbocsátás azt jelenti, hogy bármilyen nehézségünk dacára is összetartozunk.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A relaxációs gyakorlat után a gyerekek meghallgatták az ügyefogyott légy meséjét, majd a beszélgető körben mindenki elmondhatta gondolatait, érzéseit. Szívecske formájú medálokat készítettünk, melyeket átadhattak annak, akitől megbocsátást várnak. Jó volt látni az őszinte bocsánatkérőket és azokat, akik meg tudtak bocsátani.
A beszélgetés a mese, a játékok felidézték a gyerekekben a „sérelmeket” rossz érzéseket, vitákat, esetleg verekedéseket.
Próbáltuk a varázsszőnyegen való utazással, szóbeli elmondással, játékkal, felszabadítani az érzelmeket.
A feladatlapokat is nagy aktivitással oldották meg.
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
A megbocsátás gyakorlását „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” című relaxációval kezdtük.Megismerkedtünk Panyi Katinka: Az ügyefogyott légy meséjével,majd némajátékként eljátszottuk.Az óra maradék részében a gyerekek kiválasztották a hangulatuknak megfelelő smilet, amit felragasztottak és kiszíneztek.
A megbocsátás képessége nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. Aki megbocsájt, az lemond arról, hogy haragudjon, leteszi a sérelmet, nem akarja megbosszulni a dolgot. Akinek megbocsátanak az hisz az emberekben, hisz önmagában. Ettől függetlenül, a felnőttek nagyon nehezen tudnak megbocsátani. Feladatunk az, hogy megtanítsuk gyermekeinket arra, hogy hogyan engedjék el sérelmeiket, a haragjuk cipelése helyett.
A foglalkozást a Gumiember vagy Lufiember ráhangolódó gyakorlattal kezdtük. A gyerekek párban kézen fogva állnak és felfújódunk majd leengedünk egy párszor. Ez után a gyakorlat után meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalát. Körben állva mozogtunk a dalra. A dal végén megkértem a gyerekeket, hogy üljenek le. A témát a négy varázsszó értelmének megbeszélésével, vezettem be, majd megkerestük a megbocsátás helyét a munkafüzeti feladatlapban. Beszélgető körben elmondják a gyerekek, hogy mikor és miért bántódott / sértődött / haragudott meg valaki másra. Mit éreztek olyankor a testükben és hol. Mindezek után elbáboztam a gyerekeknek a Boldogságóra könyvből Sün Soma történetét, aki megbántotta a barátait, de végül megbocsátottak neki. A bábjáték után megbeszéltük a történetet, majd önként jelentkező gyerekek újra elbábozták a mesét. Elmentünk a várunk elé és a boldogságvár nyolcadik lépcsőfokára ráragasztottuk a megbocsátás jelét. A foglalkozás zárása képen újra meghallgattuk Bagdy Bella hónapdalát és mozogtunk a zenére.
Ezt a foglalkozást is nagyon élvezték mind a gyerekek, meg én is. Remélem, hogy sok mindent megjegyeznek a megbocsátásról, az emberi kapcsolatokról és arról, hogy senki sem tökéletes.