-Relaxáció:” A haragom kifújom,mint a cica nyújtózom.” „Domborítok,mint a cica, házba bújok,mint a csiga” -Dal: Ho”oponopono -Interaktív játék: Mese a királyról (Boldogságóra könyv 180. oldal) -„Varázs szavak”-mozgással kísérve (Boldogságóra könyv 182.oldal) -Zárókör: „Hogy érzed magad?”
Megbocsátás
-Relaxáció:” A haragom kifújom,mint a cica nyújtózom.” „Domborítok,mint a cica, házba bújok,mint a csiga” -Dal: Ho”oponopono -Interaktív játék: Mese a királyról (Boldogságóra könyv 180. oldal) -„Varázs szavak”-mozgással kísérve (Boldogságóra könyv 182.oldal) -Zárókör: „Hogy érzed magad?”
A Boldogságóra program 8. hónapjának témája a Megbocsátás gyakorlása.
A megbocsátásról könnyű beszélni, de valóban megtenni az egyik legnehezebb dolog a világon. Nagyon nehéz odamenni egy olyan gyerekhez a csoportban, aki bántott, s én történetesen, ,,visszaadtam” neki. Nagyon nehéz a gyermekeknek elhinni, hogy ez a bántás nemcsak tettel, hanem szóval is lehetséges. A megbocsátás egy hatalmas dolog, s nemcsak a másik fél számára jó érzés, hanem a mindkét felet gyógyítja.
A megbocsátás feldolgozásának kezdetekor motivációként Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét választottam. A mesemécsesünket meggyújtva, egy nyugodt hangulatot teremtve a meseszőnyegen hallgathatták végig a Tulipán csoportba járó gyermekek Lili és Lola történetét. A mese meghallgatás után beszélgettünk arról, hogy szinte elkerülhetetlen, hogy megbántsunk olyan gyerekeket, hozzánk közelálló embereket (anyukákat, testvéreket, apukákat…), akiket nagyon szeretünk. Ilyenkor sokféleképpen kérhetünk bocsánatot, csak az a lényege, hogy szívből jöjjön. Csoportunkban napi szinten jelen van a varázsszavak használatának előtérbe helyezése, hiszen a hátrányos helyzetű gyermekek nevelésénél egyik nagyon fontos feladatunk az érzelmi nevelés pozitív tartalmakkal való megtöltése.
A héten Anyák napjára készülődvén az anyukákat helyeztük előtérbe. Az anyák napi ajándék készítése közben arról beszélgettünk, hogy ki érzi úgy, hogy megbántotta-e már az anyukáját. Emlékeztek ilyenre? Tettem fel a kérdésemet. Van aki szeretné elmesélni, hogy mi történt? Hogyan éreztétek ilyenkor magatokat? Minden gyermeknek volt ezzel a témával kapcsolatos élménye, ez alkalmat adott a beszélgetésre: a veszekedések, viták, helytelen magatartásformák megbeszélésére. A gyerekekkel közösen felelevenítettük a varázsszavakat, amelyeket a mindennapi óvodai életben is használunk. Ilyenek a Köszönöm, kérlek bocsáss meg, sajnálom, szeretlek, légy szíves.
Gyerekek! Itt a csoportunkban volt már olyan gyerek, akit megbántottatok? A gyermekeknek elkészítettem Boldog Dórát, s aki szerette volna egy olyan gyermeknek odaadni, akit úgy érezte, hogy megbántott, a megfelelő varázsszavak elmondása kíséretében át is adhatta. Elmondták ki mivel bántotta meg csoporttársát, s ez alkalommal gyakorolhatták a bocsánat kérést és a megbocsátás képességét, ami úgy gondolom, hogy nagyon nagy akaraterőt igényel. Nagyon élvezték a gyermekek, mosolyogva, örömmel ajándékozták Boldog Dórát a piros szívecskéjével együtt, egymásnak.
Az ajándékozás és beszélgetés után kiszíneztük a megbocsátás jelét és varázsszavait, mely közben Bagdi Bella: Ho’oponopono dalát hallgattuk meg.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Nagyon tetszett a gyerekeknek a téma: repülőről dobtuk ki a sérelmeinket, megbocsátottunk!
A megbocsátás gyakorlását két órában dolgoztuk fel. Az óra elején relaxációs gyakorlatot végeztünk: „Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar.” Ezután meghallgattuk a hónap dalát többször is, a gyerekek közben kiszínezték a hónap színezőjét. Voltak, akik énekeltek, táncoltak is közben. A rejtvény megfejtése után (sajnálom), megbeszéltük a témához kapcsolódó elméleti hátteret. Az első órát meditációval zártuk. A második óra elején újból meghallgattuk a hónap dalát, elmeséltem nekik a „Hebrencs Hód” meséjét. Megbeszéltük a tanulságokat, átbeszéltük, hogy a főszereplő, hogyan kért bocsánatot, hogyan engesztelte ki barátait. Ezután megfogalmazták, hogy mi olyan történt velük, amit meg tudtak bocsátani és mi az, amit már nem. Ezeket felírtuk egy mozdonyos tablóra. Nagyon örültem neki, hogy az esetek többségében meg tudtak bocsátani. Mindenki készített egy „bocsánatkérő kártyát”. Az óra végén lezárásként elmondták, hogy milyen gondolatokkal lettek gazdagabbak, mi az, amit tovább tudnak vinni magukkal az óráról.
Az áprilisi téma nem ígérkezett könnyűnek. A hónap témáját, a megbocsátást a hónap során folyamatosan dolgoztuk fel. Számtalanszor megbeszéltük, elismételtük a varázsszavakat: Szeretlek! Köszönöm! Bocsáss meg! Sajnálom! Beleírtuk a szavakat a homokba, kiraktuk kavicsokból, pitypangból is. Bocsánatkérő kártyákat készítettünk. Megbeszéltük, nehéz elviselni a minket ért bántást, fájdalmat, de a haragot sem érdemes hosszú ideig cipelni.
A megbocsátás alkalmával „meggyógyul” a megbántó és a megbántott is, és mindegyikőjüknek könnyebb lesz a lelke. Csoportmunkában közösen elkészítettük a megbocsátás hőlégballonját. Ezzel és a léggömbökkel kimentünk az udvarra és elengedtük a haragot, a sértődöttséget, a sérelmeinket amik bennünk lakozott. Majd történeteket meséltek egymásnak arról, hogy amikor megbántották őket hogyan sikerült megbocsátaniuk. Vagy, ha ők bántottak meg valakit, hogyan sikerült elérni a bocsánatot. Közösen fogalmaztuk meg, hogy csak a gyengék nem tudnak megbocsátani. Megbeszéltük, hogy lefekvéskor mindenki végiggondolja, hogy aznap mi történt vele és senki sem feküdjön le haraggal a szívében!
Úgy gondolom, hogy a játékos feladatok során pozitív irányba változott a gyermekek érzelemvilága.