Változó érzelmek
Megbocsátás
Március hónapban az osztályommal közösen énekeltünk a Földért! Nagyon jó érzés volt így együtt , mert úgy éreztük, hogy ezzel is teszünk egy pici lépést a Föld érdekében!
Szilvike néni!
Szeghalom : Tildy Zoltán Ált. Iskola és AMI!
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A tanulókkal megbeszéltük a megbocsátás fogalmát. Gyűjtöttünk olyan történeteket, eseményeket, ahol gyakorolnunk kellett a megbocsátást. Meghallgattuk a Hoponopono című dalt.
Ezután elkészítettük a Csodafa-megbocsátás-fa feladatot.
Évek óta azt tapasztalom, hogy ez az egyik legnehezebb téma az éves tematikában. Éppen ezért mindig sokkal több figyelmet szentelek az előkészületekre. A témát a munkafüzet történetével indítottam. A börtönből hazatérő fiú esetén keresztül nagyon sok mindenről tudtunk beszélgetni. Szóba került az apró bűn, a bocsánatos bűn, a megbocsáthatatlan bűn fogalma is. Nem minden esetben egyezett a gyerekek véleménye a kategóriák megfogalmazásában, de ez egyáltalán nem gond. Mindenki szépen, értelmesen érvelt és mondta el a véleményét. Ugyanakkor a bűnös és a megbántott szemszögéből is megvizsgáltuk az esetet. Alaposan kitértünk mindkét fél lelki világára. Elemeztük, hogy mit éreztek a szülők és mit érzett a fiúk. Több fázison végigvezettük a lelkiállapot-változásokat. A feltételezett bűnbeeséskor, a bűn kihirdetésekor, a börtönben töltött évek alatt, hazatéréskor és elképzeltük az ezt követő éveket is. Közösen gondolkodtunk azon is, hogy mi lehetett volna a történet másik (pesszimistább) befejezése. Mindezt azért tettük, hogy a saját életünkre vonatkoztatva is tanulsággal szolgáljunk önmagunknak. Hogy érezzük, hogy milyen jó érzés a megbocsátás mindkét fél számára. Mivel a csoport tagjai felső tagozatos diákok, így nagyon könnyen és gyorsan összegyűjtöttünk elsősorban irodalmi alkotásokból olyan eseteket, melyben valamilyen konfliktus és megbocsátás fellelhető és elemezhető. Ezután meghallgattuk a hónap dalát és elkészítettük a 4 varázsszót tartalmazó kártyát is. A következő foglalkozáson elkészítettük a tablónkat is, melyre közösen választottunk egy nagyon jó idézetet, mely szerint a megbocsátás nem változtatja meg a múltat, de jobbá teszi a jövőt.
Ebben a hónapban több alkalommal is tartottunk Boldogság órát. A választható feladatokat nagyon ötletesnek találtam, a mesét szintén. Nagyon elnyerte a gyerekek tetszését is.
Elkészítettük a Gyurma arcokat, volt, aki teljes emberkét (saját magát) készített, utána szépen el tudták mondani, hogy kié milyen hangulatot tükröz. Nemcsak a saját maguk által készítettet elemezték ki, hanem megpróbálták másét is.
A Föld napját természetesen mi is megünnepeltük, egyúttal részt vettünk az „Énekelj a Földért!” kezdeményezésben is. A gyerekek a Föld színeinek megfelelő ruházatban jöttek oviba, és kivetítőn megnéztük, meghallgattuk Bagdi Bella erre az alkalomra ajánlott dalát is. A gyerekek örömmel táncoltak, mozogtak rá.
A „Szeretetgombóc” annyira elnyerte a tetszésüket, hogy mindenki akart lenni „töltelék”. Óvodánkba, így csoportunkba is nagyon sok hátrányos helyzetű kisgyerek jár. Nekik tényleg nagy szükségük van a szeretetre. Napi szinten igénylik az öleléseket, a simogatást, a dicséreteket.
A mese után készítettek „bocsánat pipacsot”, amit az ajtónkra is kitettünk, hogy emlékezzenek rá, ki miért kapta és készítette. Utána természetesen hazavihették.
Ebben a hónapban több alkalommal is tartottunk Boldogság órát. A választható feladatokat nagyon ötletesnek találtam, a mesét szintén. Nagyon elnyerte a gyerekek tetszését is.
Elkészítettük a Gyurma arcokat, volt, aki teljes emberkét (saját magát) készített, utána szépen el tudták mondani, hogy kié milyen hangulatot tükröz. Nemcsak a saját maguk által készítettet elemezték ki, hanem megpróbálták másét is.
A Föld napját természetesen mi is megünnepeltük, egyúttal részt vettünk az „Énekelj a Földért!” kezdeményezésben is. A gyerekek a Föld színeinek megfelelő ruházatban jöttek oviba, és kivetítőn megnéztük, meghallgattuk Bagdi Bella erre az alkalomra ajánlott dalát is. A gyerekek örömmel táncoltak, mozogtak rá.
A „Szeretetgombóc” annyira elnyerte a tetszésüket, hogy mindenki akart lenni „töltelék”. Óvodánkba, így csoportunkba is nagyon sok hátrányos helyzetű kisgyerek jár. Nekik tényleg nagy szükségük van a szeretetre. Napi szinten igénylik az öleléseket, a simogatást, a dicséreteket.
A mese után készítettek „bocsánat pipacsot”, amit az ajtónkra is kitettünk, hogy emlékezzenek rá, ki miért kapta és készítette. Utána természetesen hazavihették.
A megbocsátás gyakorlása
A hónap témája felnőtteknek is nehézséget jelentő kihívásra szólít. Csoportunk fiataljai már elegendő élettapasztalattal rendelkeznek ahhoz, hogy a megbocsátást fontosnak, szükségesnek, de nehezen teljesíthetőnek lássák. A kezdeti foglalkozásokon a ráhangolódásban ezért együtt próbáltuk elhinni, hogy képesek vagyunk bárkinek megbocsátani, és még akkor is mi járunk jól, mert a neheztelés kihat az egészségünkre. Ki ne szeretne testi, lelki és szellemi egészségben élni? Így hát tennünk kell érte.
A megbocsátás fontosságának tisztázása után összegyűjtöttük azokat az általános sérelmeket, amelyeket nehéz megbocsátani. Több sérelem hangzott el, a legtöbb a családot vagy baráti, szerelmi kapcsolatot érintett, amikor egy igen nehéz, de fájdalmasan aktuális téma jelent meg. Mi van azokkal, akik háborúban bántanak másokat, minket vagy a családunkat? Az életünkre törnek, megkínozzák vagy megölik a rokonainkat, barátainkat? Hogyan lehet ilyen embereknek megbocsátani? Egyrészt megható volt a fiatalok őszintesége, amivel legmélyebb félelmeikről tudtak beszélni, mert ez bizalmi légkört feltételez, másrészt nagyon nehéz volt visszajutni az eredeti alapálláshoz, miszerint a megbocsátás elsősorban a megbocsátónak hasznos. A megbocsátással erkölcsileg nem legalizáljuk a másik tettét. Abban valamennyien meg tudtunk egyezni, hogy a téma még számunkra elméleti, és visszatérhetünk saját tapasztalati példáinkhoz, mert jelen helyzetünkben így jutunk előbbre.
A következő alkalommal a megbocsátás gyakorlati formáit jártuk körül. Visszaemlékezve a gyermekorra, hogyan bocsátottak meg nekünk a szüleink? Ahol nem volt kialakult családi hagyománya a megbocsátásnak, ott honnan lehetett tudni, hogy már nem haragszanak ránk?
A gyakorlat másik oldala: mi hogyan bocsátunk meg másoknak? Van-e összefüggés vagy hasonlóság a családi szokás és a személyes gyakorlat között? Megállapítottuk, hogy van, de inkább a családi gyakorlatban használatosak az onnan hozott „rítusok”, a baráti kapcsolatokban kevésbé érthetőek.
A „szeretetgombóc” sikert aratott a csoportban, de azért nem mindenki akart „töltelék” lenni. Az autizmusban érintett fiataloknál csak javasoltam a gyakorlatot, szívesebben is maradtak a gombóc szélén vagy távolabb.
A „Bőrönd” gyakorlatban a fiatalok összeírták kis és nagy sérelmeiket, csalódást, rossz élményeiket, többeknél nagyon sok cipelnivaló akadt. A végén egy általunk kitalált rítussal összegyűrték és bedobták a terem közepére állított papír-szelektív kukába. A határozott összegyűrés, sőt papírtaposás után látványos volt a megkönnyebbülés valamennyiüknél.
A „Vonaljátéknál” a csoportra szabott kérdéseknél meglepődtek egymás válaszain. Több megbocsátással kapcsolatos téma is előkerült. Van, aki a családjában évek óta tartó neheztelést tapasztal, míg mások a napi szintű megbocsátást gyakorolják inkább.
A csoporttal úgy döntöttünk, hogy közösen tervezünk és készítünk egy megbocsátást jelképező szívet. Színekkel sikerült ábrázolni, ahogy a haraggal teli szív átváltozik és felszabadult, ragyogó szívvé válik. Az osztálytermünkben jól látható helyre tettük, hogy mindig emlékeztessen a megbocsátás fontosságára.
A témát záró babzsákos játékunk lehetőséget adott a csoportban esetlegesen megbújó neheztelések rendezésére. A játékba én is bekapcsolódtam. Annak adtuk tovább a babzsákot, akitől bocsánatot szerettünk volna kérni. A „Sajnálom, hogy” kezdetű mondat többször hangzott el mindenkitől. Most először történt, hogy a fiatalok könnyek között bocsátottak meg egymásnak olyan sérelmeket, amelyekről korábban nem is sejtették, hogy a másiknak fájdalmat okoztak. Megállapítottuk, hogy a csoportunkban a legtöbb megbántottság félreértésekből adódik.