Ebben a hónapban nagyon sokat beszélgettünk. Szinte mindennap elmondott 2-3 gyerek olyan vele megtörtént esetet, amikor vagy őneki bocsátott meg valaki vagy ő bocsátott meg valakinek.. Összegyűjtöttük azokat a szavakat, szókapcsolatokat, mondatokat, amiket ilyenkor mondahatunk.
Az ajánlott feladatok közül a kavicsfestést választottuk. Nagyon szép medálok készültek. Mindenki élvezte az alkotómunkát és büszkén mutatta meg az elkészült kis remekművét.
Megbocsátás
Ki ne ismerné a varázsszavakat és a megbocsátás utáni érzést, ami eltölt bennünket? Szerintem mindenki, csak az a kérdés, hogy mennyire vagyunk képesek ezt megtenni vagy beismerni.
A hónap témája a megbocsátás gyakorlása. Tulajdonképpen szinte a mindennapjainkban benne van ez „játék”, hiszen követünk el hibákat, bántunk meg embereket és bizony szükség van arra, hogy ezt az empatikus képességünket elővegyük és használjuk.
A foglalkozást a „napimádás” relaxációval kezdtük, majd a megbocsátás dalával folytattuk. Érdekes volt, hogy néhány kisgyermek a „Napimádás” relaxációból vett gyakorlatsort alkalmazta a szabad mozgás alatt és látszott rajtuk, hogy valóban elengedik magukat, áthatja őket a béke és a szeretet. Ezt követően, egy kicsit megpihentünk és körbe ültünk a szőnyegen. Két kérdést ettem fel a gyermekeknek, az egyik: Hogy érzed magad, amikor megbocsátanak neked? a másik, hogy hogy érzed magad, amikor Te megbocsátasz valakinek?
Ekkor egy beszélgetős lavina indult el, mert érdekes módon, mindeki tudott válaszolni a kérdésekre. A második kérdésnél egy kicsit elgondolkodtak és az egyik kislány azt mondta, hogy ” Jól vagyok, megkönnyebbültem!” Amikor megkérdezetem, hogy miért?, akkor azt a választ kaptam, hogy azért, mert újra barátok lehetünk. Megszólalt Boldog Dóra csengettyűje és egy igazán tanulságos mesét hallhattunk. A mesét folytatva elővettem a varázspálcámat és mindenki felállt a szőnyegen, maradtunk körben és elindítottam a varázsszavas játékot. Aranyosak voltak a fiúk, mert olyan dolgokért kértek bocsánatot, hogy ” ne haragudj Panka, hogy elvettem a játékodat, vagy bocsánatot kérek, mert nem engedtelek előre a mosdóban”. A játék végén megkérdeztem tőlük, hogy nekik nehéz e bocsánatot kérni valami olyanért, amivel megbántanak valakit, akit szeretnek, például anyát, vagy apát, vagy a testvéredet, barátodat. Vegyes volt a válasz. Volt, aki azonnal rávágta, hogy nem és volt olyan kisgyermek, aki azt mondta, hogy igen. Elkészítettük a saját varázsszavas táblánkat, amit kitettünk az ajtónkra, hogy emlékezzünk rá, hogy ne csak a mai napon tudjuk bocsánatot kérni, megköszönni, szépen elkérni valamit, vagy esetleg kimondani azt a szót, hogy szeretlek! Ezt követően kiszíneztük a megbocsátás jelét, kitettük a nyolcadik lépcsőfokra és ekkor szembesültek azzal, hogy még két lépcsőfok hiányzik ahhoz, hogy beléphessünk a Boldogság várába. Kértem a gyermekeket, hogy a varázsszavas képeket vigyék haza, meséljenek és beszélgessenek otthon is ezekről a varázsszavakról.
Záró énekünk a Bagdi Bella: Jókívánság című dala volt.
Pozitív visszajelzésképpen a gyermekek egész héten gyakorolták a varázsszavakat és minket is figyelmeztettek arra, hogy ne felejtsük el használni ezeket a csoportban és az otthonunkban sem! 😊
Bagdi Bella Ho’oponopono c. dalának hallgatása közben ajándékot készítettünk anyák napjára. A szívecskék hátoldalára nem verset, hanem a négy varázsszót írtuk. Talán ez többet elárul a gyerekek érzéseiről!
Bagdi Bella Ho’oponopono c. dalának hallgatása közben ajándékot készítettünk anyák napjára. A szívecskék hátoldalára nem verset, hanem a négy varázsszót írtuk. Talán ez többet elárul a gyerekek érzéseiről!
Csoportunk közösen írt verse tanúsítja, hogy a gyerekek megértették a megbocsátás lényegét.
Az óvodás gyermekek életében mindennaposak a kisebb-nagyobb összetűzések, nézeteltérések. Ezeket megszüntetni nem tudjuk. Feladatunk a problémák orvoslására segítséget, mintát adni. Próbálják segítséggel vagy akár segítség nélkül is egymás közötti sérelmeiket megoldani. A gyerekek rendszerint haraggal, sértődéssel reagálnak, megbántva érzik magukat. Meg kell tanulniuk azonban – a kiegyensúlyozott légkör érdekében (is) – megbocsátani és bocsánatot kérni egyaránt.
A villámlazítás relaxációt követően meghallgattuk a hónap dalát. Ezután példákat gyűjtöttünk a gyerekek életéből a megbocsátásra, amikor ők bocsátottak meg vagy nekik bocsátottak meg. Megbeszéltük az érzéseket, amelyek kísérték a megbocsátást. Próbáltunk közösen tanácsot adni: Ki viselkedett helytelenül? Miért rossz, ha sokáig haragszunk, vagy megbántunk valakit? Próbáljuk elképzelni, mit érezhet? Mit tehetett volna a “megbántó” másként?
Elmeséltem Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét és megbeszéltük a történet tanulságát. Kiszíneztük a megbocsátás jelképét, mindenki olyan színűre, amilyenre csak szerette volna. Gyurmaarcokat készítettünk, ami nagyon tetszett a gyermekeknek.
A boldogságóra megtartása után a pozitív hatás most sem maradt el. Egyre kevesebb felnőtt beavatkozás szükséges egy-egy konfliktushelyzet megoldására. Vannak olyan szituációk, amikor a gyermekek már egymást figyelmeztetik a helyes, megfelelő viselkedésre, normára.
Áprilisban bábszínház is járt az óvodában, ami segítette a téma feldolgozását.
Jó látni és öröm számomra megtapasztalni napról-napra, hónapról-hónapra mindazt, amit a boldogságórák alkalmazásával ér el a csoport. Köszönöm szépen! 🙂
Bagolyvári varázsbűbáj? Miben rejlik a titkunk? Nagyon egyszerű: Sajnálom!, Kérlek, bocsáss meg!, Köszönöm!, Szeretlek! Hiszen minél kevesebb haragot cipelsz a szívedben, annál több hely marad a szeretetnek. A mai rohanó világunkban sokszor észre sem vesszük a körülöttünk levő az apró csodákat, a csicsergő madarakat, a felkelő nap simogató sugarát, a rügyező fákat, az éledő természetet. Elfelejtjük, hogy ezt a világot csak kölcsönbe kaptuk, s nem örököltük. Ezért vigyázni kell rá! Úgy ahogyan az emberi értékekre, érzelmekre, egymásra. Ebben a boldogsághónapunkban megtanultuk, hogy vigyázni kell a világunkra, hiszen énekeltünk a Földért, a világért, a békéért. Fű Benőt és Gizit készítettünk, fát ültettek a gyerekek a projekt versenyen, természetbeli kincsek után kutattak, s rengeteg játékos feladatban tanulták meg, hogy hogyan óvhatjuk meg a Földünket. S miért olyan nehéz mégis a szívünk? Mert nem elég bocsánatot kérni, hanem tudni kell teljes szívből, igazán meg is bocsátani a másiknak, az egész világnak. Ebben volt segítségünkre a szeretetgombóc játékunk, a bocsánatkérő kavicskák, az érzelmes bábjaink. Becsomagoltunk minden bánatunkat egy nagy bőröndbe és eldobtuk, mert már nincs szükségünk rá. Nagyon nehéz elengedni a fájdalmat, sértettséget, de egy igazán tiszta szívű bocsánatkérés és ölelés csodákra képes! A Bagolyvár is ezen az úton halad. Rögös és hosszú az út, de tudom, és hiszem, hogy jobb lesz velük a világ!
A megbocsátás gyakorlása mindennapi életünk része. Sokat beszélgetünk a gyerekekkel arról, hogy igyekezzünk úgy élni, viselkedni, hogy ne bántsuk meg a másikat. Azt is gyakran szóba hozzuk egy- egy aktuális eset megbeszélésekor, hogy nincs csak jó, vagy csak rossz ember. Mindenki követhet el hibát. Előfordul, hogy megbántjuk a másik embert. De, ha elismerjük, hogy helytelenül cselekedtünk, és bocsánatot kérünk, azzal helyre tudjuk állítani a jó kapcsolatot a felek között. Sok-sok személyes példát megemlítettek a gyerekek osztályunk életéből. Az elkészítendő feladatot, a kavicsok festését pedig érdeklődéssel, aktívan végezték.
A hónap egyik boldogságóráján a gyerekek levelet írtak, amelynek tartalma a megbocsátás volt. A legtöbben bocsánatkérő levelet fogalmaztak, de sokan vallottak arról, hogy megbocsátottak, vagy szeretnének megbocsátani az általuk választott személynek.
Íme néhány közülük: