Április hónapban tablóképet készítettünk. Az osztályfőnök a Megbocsátás volt, a tanulók pedig az egyéb szimbólumok, mint például: Enyhülés, kegyelem, Béke, Elengedés…stb.
Megbocsátás
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozást „Az én hangom” és a „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok” relaxációs gyakorlattal indítottuk, majd a szokásos módon a hónap dalával folytattuk, amit már rendkívül várnak a gyermekek. Beszélgetést kezdeményeztem a megbocsátásról, a negatív érzelmekről, hogy sajnos előfordul velünk, hogy valakit megbántunk, esetleg bennünket bánt meg valaki. Bábok segítségével elmondtuk a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű mondókát, és kiszíneztük a hozzá kapcsolódó színezőt. Ezt követően, a gyermekek megsimogathatták a bábokat, és a bábok is megsimogatták a gyermekeket. A gyermekek elmondták a báboknak a témával kapcsolatos saját élményeiket. Beszélgettünk az emberek tulajdonságokról, majd jó tulajdonságokat neveztünk meg. Később a Süni, Mókus, Nyuszi, Mackó barátságáról bábjátékot kezdeményeztem, amit érdeklődéssel figyeltek a gyermekek, így megismerkedhettek a Süni negatív tulajdonságával. Nyomon követhették, hogy hogyan bántotta meg Süni a barátait, és azt, hogy hogyan bocsátottak meg neki. Zenehallgatás közben a Boldogság várának nyolcadik lépcsőfokára tették a gyermekek a megbocsátás jelét.
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozást „Az én hangom” és a „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok” relaxációs gyakorlattal indítottuk, majd a szokásos módon a hónap dalával folytattuk, amit már rendkívül várnak a gyermekek. Beszélgetést kezdeményeztem a megbocsátásról, a negatív érzelmekről, hogy sajnos előfordul velünk, hogy valakit megbántunk, esetleg bennünket bánt meg valaki. Bábok segítségével elmondtuk a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű mondókát, és kiszíneztük a hozzá kapcsolódó színezőt. Ezt követően, a gyermekek megsimogathatták a bábokat, és a bábok is megsimogatták a gyermekeket. A gyermekek elmondták a báboknak a témával kapcsolatos saját élményeiket. Beszélgettünk az emberek tulajdonságokról, majd jó tulajdonságokat neveztünk meg. Később a Süni, Mókus, Nyuszi, Mackó barátságáról bábjátékot kezdeményeztem, amit érdeklődéssel figyeltek a gyermekek, így megismerkedhettek a Süni negatív tulajdonságával. Nyomon követhették, hogy hogyan bántotta meg Süni a barátait, és azt, hogy hogyan bocsátottak meg neki. Zenehallgatás közben a Boldogság várának nyolcadik lépcsőfokára tették a gyermekek a megbocsátás jelét.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
A gyerekek boldogságóra iránti lelkesedése töretlen.
Az áprilisi témánk a megbocsátás volt.
Egy beszélgetőkört indítottam, ahol megbeszéltük a személyes tapasztalatainkat a megbocsátással kapcsolatban. A gyerekek sokkal megbocsátóbbak, mint mi felnőttek. Ezt a témával kapcsolatos szituációs gyakorlatok, szerepjátékok végzése során tapasztaltam meg. A gyerekek kártyákat húztak, melyekre egy-egy szituáció volt írva. Azt kellett úgy eljátszaniuk, hogy utána az értékelés során meg kellett fogalmazniuk a játék során átélt érzéseiket, gondolataikat. A következtetéseket közösen vontuk le néhány kis gondolatébresztő vita után.
Majd Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival és a hónap dalának éneklésével zártuk az első foglalkozásunkat. A következő alakalommal A három csibe című mesét dolgoztuk fel csoportos, majd önálló feladatvégzéssel.
Az elmúlt hónap megküzdés fáját kiegészítettük azokkal a szívecskékkel, melyek a mások iráni megbocsátásainkat szimbolizálják. A hónap során még készítettünk bocsánatkérő kártyákat is, melyeket átadtak annak a személynek, akit valamikor megbántottak.
Végül mindenki átölelte egymást, hiszen ez a megbocsátás jele. A témafeldolgozást sikeresnek ítélem meg, mivel már egy negyedikes gyerek képes megérteni a megbocsátás fogalmát, valamint alkalmazni is a megszerzett ismereteket, ha szükségesnek ítéli meg.
A hónap témáját két héten keresztül dolgoztuk fel. A megbocsátás alkalmából meghallgattuk Bagdi Bella: Hoponopono c. dalát, hallgattunk egy történetet a testvérek közti megbocsátásról, mely hozzásegített bennünket az új varázsszavaink elsajátításához: Sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek! Készítettünk gyurmaarcot az érzelmeink kifejezésére, melynél kreatív megvalósítások születtek. Elkészítettük a megbocsátás kártyákat is, ha esetleg szükség lenne rá, hogy valakit kiengeszteljünk.
A Boldogságórán folytattuk a Megbocsátás témahét feldolgozását. Relaxációs gyakorlatként a Haragom kifújom kezdetű légzőgyakorlatot alkalmaztam. Meghallgattuk több alkalommal a Bagdi Bella fülbemászó Hoponopono c. dalát, mellyel az erkölcsi érzelmükre hatottam. A hét meséje a Bánatos medve volt, melyet mondókkal, mozgással tarkítva ismertettem, ezáltal figyelmük tovább fenntartható volt. A mese végén készített mindenki pipacsot krepp papír és hurkapálca segítségével, melyet hazavihettek édesanyának, ezáltal bekapcsolódott az édesanyák hete tematikájába is a boldogságóra. A hét témájával kapcsolatban beszélgettünk arról is, hogy szoktak-e otthon rosszul viselkedni, ami miatt anyukájuk megharagszik, és milyen módon tudják anyát kiengesztelni, hogyan bocsátanak meg egymásnak. A szeretetgombóc nagyon szórakoztató játéknak bizonyult, mindenki kipróbálhatta magát töltelékként.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Megbocsátás
A gyermekek már nagyon várták a Boldogságórát. Áprilisi témánk a Megbocsátás volt.
Egy beszélgetőkört indítottam, ahol megbeszéltük a személyes tapasztalatainkat a megbocsátással kapcsolatban. Érdekes témák születtek. Bagdi Bella számára is táncoltunk.
Majd Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival folytattuk. Elbáboztam a Tündéri bocsánat című mesét, ami nagyon tetszett a gyermekeknek. Eljátszottuk a Zombis játékot, ami kitűnő gyakorlást nyújtott a varázsszavakra /Sajnálom, szeretlek, kérlek, bocsáss meg, köszönöm kifejezésekre/.
A megbocsátás erdejében a szívecskés fák is megtalálták a hozzájuk kapcsolódó számokat a gyermekek segítségével.
Boldogságrajzot színeztek, amit átadtak annak a személynek, akit valamikor megbántottak bocsánatkérési ajándékként.
Végül mindenki átkarolta egymást, hiszen ez a megbocsátás jele. Összeségében a gyermekek megértették a témát és játékos feladatokkal sikerült még mélyebben érinteni.
Tanulóink elkészítették a megbocsátás kártyáit, ezeket hívhatják segítségül.
A megbocsátás fontosságáról való beszélgetés után végül – főleg az idő rövidsége miatt- úgy döntöttünk, hogy a Wordart segítségével szófelhőt készítünk, melyben a tanulók nevei jelennek meg egy szívben. A színek jelzik változó érzelmeinket- a sárga jelzi az elutasítást, a zöld pedig a zöld utat, a teljes megbocsátást. Így hoztuk létre a csatolt szívet.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyermekekkel érzelmeket kifejező emberfejeket kéeszítettünk.
A foglalkozás menete, tartalma:
1. Relaxáció
2. Bevezető beszélgetés: hogyan érzitek magatokat, van-e valakinek közületek bánata, gondja?
3. Mit jelent a „megbocsájtás”?
4. Hogyan lehet bocsánatot kérni, milyen módjai vannak?
5. Bagdi Bella Ho’oponopono című dalának meghallgatása, varázsszavak kiemelése (sajnálom, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek)
6. Bocsánatkérő kártyák készítése, amelyek varázsszót tartalmaznak
7. zárókör: bocsánatkérés gyakorlása szituációs gyakorlatokkal