A hónap témáját két héten keresztül dolgoztuk fel. A megbocsátás alkalmából meghallgattuk Bagdi Bella: Hoponopono c. dalát, hallgattunk egy történetet a testvérek közti megbocsátásról, mely hozzásegített bennünket az új varázsszavaink elsajátításához: Sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek! Készítettünk gyurmaarcot az érzelmeink kifejezésére, melynél kreatív megvalósítások születtek. Elkészítettük a megbocsátás kártyákat is, ha esetleg szükség lenne rá, hogy valakit kiengeszteljünk.
A Boldogságórán folytattuk a Megbocsátás témahét feldolgozását. Relaxációs gyakorlatként a Haragom kifújom kezdetű légzőgyakorlatot alkalmaztam. Meghallgattuk több alkalommal a Bagdi Bella fülbemászó Hoponopono c. dalát, mellyel az erkölcsi érzelmükre hatottam. A hét meséje a Bánatos medve volt, melyet mondókkal, mozgással tarkítva ismertettem, ezáltal figyelmük tovább fenntartható volt. A mese végén készített mindenki pipacsot krepp papír és hurkapálca segítségével, melyet hazavihettek édesanyának, ezáltal bekapcsolódott az édesanyák hete tematikájába is a boldogságóra. A hét témájával kapcsolatban beszélgettünk arról is, hogy szoktak-e otthon rosszul viselkedni, ami miatt anyukájuk megharagszik, és milyen módon tudják anyát kiengesztelni, hogyan bocsátanak meg egymásnak. A szeretetgombóc nagyon szórakoztató játéknak bizonyult, mindenki kipróbálhatta magát töltelékként.
Megbocsátás
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Megbocsátás
A gyermekek már nagyon várták a Boldogságórát. Áprilisi témánk a Megbocsátás volt.
Egy beszélgetőkört indítottam, ahol megbeszéltük a személyes tapasztalatainkat a megbocsátással kapcsolatban. Érdekes témák születtek. Bagdi Bella számára is táncoltunk.
Majd Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival folytattuk. Elbáboztam a Tündéri bocsánat című mesét, ami nagyon tetszett a gyermekeknek. Eljátszottuk a Zombis játékot, ami kitűnő gyakorlást nyújtott a varázsszavakra /Sajnálom, szeretlek, kérlek, bocsáss meg, köszönöm kifejezésekre/.
A megbocsátás erdejében a szívecskés fák is megtalálták a hozzájuk kapcsolódó számokat a gyermekek segítségével.
Boldogságrajzot színeztek, amit átadtak annak a személynek, akit valamikor megbántottak bocsánatkérési ajándékként.
Végül mindenki átkarolta egymást, hiszen ez a megbocsátás jele. Összeségében a gyermekek megértették a témát és játékos feladatokkal sikerült még mélyebben érinteni.
Tanulóink elkészítették a megbocsátás kártyáit, ezeket hívhatják segítségül.
A megbocsátás fontosságáról való beszélgetés után végül – főleg az idő rövidsége miatt- úgy döntöttünk, hogy a Wordart segítségével szófelhőt készítünk, melyben a tanulók nevei jelennek meg egy szívben. A színek jelzik változó érzelmeinket- a sárga jelzi az elutasítást, a zöld pedig a zöld utat, a teljes megbocsátást. Így hoztuk létre a csatolt szívet.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyermekekkel érzelmeket kifejező emberfejeket kéeszítettünk.
A foglalkozás menete, tartalma:
1. Relaxáció
2. Bevezető beszélgetés: hogyan érzitek magatokat, van-e valakinek közületek bánata, gondja?
3. Mit jelent a „megbocsájtás”?
4. Hogyan lehet bocsánatot kérni, milyen módjai vannak?
5. Bagdi Bella Ho’oponopono című dalának meghallgatása, varázsszavak kiemelése (sajnálom, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek)
6. Bocsánatkérő kártyák készítése, amelyek varázsszót tartalmaznak
7. zárókör: bocsánatkérés gyakorlása szituációs gyakorlatokkal
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
A megbocsátás témájával kapcsolatban, osztályfőnöki óránkon jó volt hallani a gyerekek véleményét is, miszerint az osztály közössége viszonylag konfliktusoktól mentes, nyugodt, harmónikus légkörű. Apróbb nézeteltérések természetesen adódhatnak, de ezeket általában sikerül lerendezniük. Mindezek mellett ezen az órán lehetőséget kaptak arra, hogy ha valamilyen korábbi helyzetet nem sikerült megfelelően kezelni, bocsánatot kérni, akkor most kis üzenetek formájában megtehetik. Mindenkinek adtam egy kis papírt (volt, akinek többet is ), amire üzenetet, bocsánatkérést fogalmazhatott meg. Az összehajtott papírra ráírta a nevet, akinek szánja. A papírokat beszedtem, majd kiosztottam a címzetteknek.
Évzáróhoz kapcsolódóan a vízi világhoz igazítottam a megbocsájtás témát.A házasodik a tücsök zenéhez kapcsolódóan,ami igaz,hogy egy vicces dal de kiragadtam belőle,hogy vajon mit érezhetett a szúnyog,hogy a tücsök megszökött.Megbántódott,szomorú lett,haragudott…kaptam.válaszul a gyerekektől.Ahhoz,hogy boldogok tudjunk lenni meg kell tudni bocsájtani,így le tudjuk tenni sérelmeinket,ezzel megszabadulunk a sérelmeinktől.Beszélgettünk arról is,hogy ki mivel bántotta meg őket,miért kell megbocsájtani.Fontos az,hogy ha megbántottál valakit tudjunk bocsánatot kérni.
Farkas Orsolya Anna Óvodapedagógus
A Csicsergő csoportnak a Gyurmaarc feladat elkészítését választottam. A téma nehézsége miatt csak a nagycsoportosokkal dolgoztam fel. A kollektív munka alkalmat teremtett az együttműködés, a közös alkotás mellett a megbocsátás témakörének átbeszélésére is, amelyre nagyon jó példákat mondtak:
„Én megbocsátottam a barátomnak, mert bocsánatot kért.”;
” Én az anyukámtól egy szép rajzzal kértem bocsánatot amit en rajzoltam neki.”
” Amikor mi összevesztünk a barátommal, akkor úgy békültünk ki, hogy bocsánatot kértünk egymástól és megöleltük egymást.”
Az arckifejezéseket először eljátszottuk, majd megalkottuk. Tartalmas, örömteli tevékenység volt.
Tóth Gyuláné Ági óvodapedagógus
Gyakoroltuk a megbocsátást varázsszavaink segítségével.
Az életben gyakran követünk el hibákat, teszünk olyat, amelynek következményeivel nem számolunk. A tetteket nem lehet meg nem történtté tenni. Szembesülni a hibáinkkal, megbánni, jóvá tenni viszont igen. Ehhez közös akaratra van szükség. A nehéz helyzetek nagy tanítók. Megtanítják, hogy vállalnunk kell a következményeket, megtanítanak megbocsátani, megtanítanak közös beszélgetésre, megoldásra. Ezt éltük meg közösen – diákok, szülők, pedagógusok – április hónapban.