A megbocsátás képességét szinte minden nap gyakorolják a gyerekek az oviban.
Hiszen ha máson nem is, de a játékokon gyakra össze tudnak veszni.
Ilyenkor törekszünk arra, hogy minél hamarabb megoldódjon a probléma.
A csoportomban már rég óta ismerik a gyerekek a ” Béke, béke barátság” kezdetű kis versikét.
Ezzel a verssel és egy öleléssel szoktak kibékülni, ha egymást megbántják.
Elmeséltem nekik a Bábjátékot a tankönyvből. Majd átbeszéltük, hogy hogyan viselkedett Süni, és hogyan a barátok.
A gyerekek elmesélték, hogy mit szoktak érezni akkor, ha begbántottak valakit és ha őket bántották meg.
Végezetül pedig felragasztottuk a nyolcadik lépcsőfokra a megbocsátás jelét.
Megbocsátás
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A relaxációs gyakorlat után felolvastam Mészöly Miklós A bánatos medve című meséjét. Ezután meséltek arról, hogy előfordult-e már velük, hogy akaratlanul kellemetlenséget okoztak, vagy egy apró hibából nagy baj lett, és ez hogyan oldódott meg? Beszélgettünk arról, miért fontos a megbocsátás?
Elmondtam a varázsszavakat, elmeséltem, hogy honnan származnak, hogyan oldják meg ezek a szavak a nézeteltéréseket.
Amikor megjegyezték a varázsszavakat, eljátszottuk a „Jön a zombi” játék változatát, amit csoportom számára alakítottam át.
Majd készítettünk el egy szívet, amelyen látszik, hogy hogyan változik át a haraggal teli, neheztelő szív felszabadult, megbocsátott szívvé!
Közben Bagdi Bella: Hoponopono c. dalát hallgattuk.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal indítottam, majd beszélgettünk arról, mit jelent a megbocsátás? A gyerekek meséltek olyan helyzetekről, amikor nekik kellett megbocsátaniuk, és amikor bocsánatot kellett kérniük valakitől.
Elmondtam (meg is jegyeztük) a „varászszavakat” amiket használva könnyebben megy a bocsánatkérés és a megbocsátás.
Körbe ülve babzsákot adtunk tovább. Először a Sajnálom szóval kezdték a mondatot, annak adva a babzsákot, akitől bocsánatot szerettek volna kérni valamiért. Majd a Köszönöm szóval ismét elindult a babzsák.
Ezután akinek volt kedve gyúrmaarcokat készíthetett, közben meghallgattuk Bagdi Bella: Hoponopono c. dalát
A „Szeretetgombóc” játékot többször is alkalmaztuk (ha valaki sírósan érkezett, vagy összeveszett a társával, vagy rendetlen volt stb.)
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
A megbocsátani annyit jelent, mint megérteni valakit…
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Cím: A szemet szemért elv csak oda vezet, hogy az egész világ megvakul. (Mahatma Gandhi)
Időpont: 2022. 04. 27.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert
A foglakozás célja volt, hogy képesek legyenek felismerni kollégistáink, hogy az empátia, a megbocsátás képessége nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. Mindenki elmondhatta, miért fontos, hogy ne hordozzunk magukban sérelmet.
Ezek után egy – a foglalkozásvezető által összeállított – prezentációból megtudhatták, hogy minden ember életében előfordul, hogy megbántják, az élet velejárója.
Emberi tulajdonság, hogy a bántásra bántással, megtorlási szándékkal reagálunk. Végső soron viszont megkeserítjük ezzel az életünket, mi válunk boldogtalanná, ha ezeket a negatív gondolatokat magunkkal „cipeljük”, és nem teszünk tudatosan a testi-, lelki egészségünk megóvása érdekében.
Megismerték, hogy a megbocsátás nem egyenlő a felejtéssel, a felmentéssel, a mentegetéssel, vagy a megbékéléssel. Azért kell megbocsátani, mert nem tudjuk a sérelmet elfelejteni mondja Lewis Benedictus Smedes amerikai filozófus.
Ismereteket kaptak arról is, hogy milyen lelki előnyökkel jár, ha képes az ember a megbocsátásra.
Feladatul kapták, hogy határozzák meg:
Milyen módon fejezhetik ki a megbocsátásukat mások felé?
Melyek a megbocsátást lehetetlenné tevő tényezők?
Készítsenek egy megerősítést, ami segít a megbocsátásban!
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Felismerték a foglalkozáson résztvevők, hogy az empátia, a megbocsátás képessége nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. Ügyesen dolgoztak az ezekkel kapcsolatos feladatokban.
Jó hangulatú, életteli foglalkozás volt, ahol könnyen megnyíltak a fiúk. Okos gondolatokat osztottak meg egymással és velem.
Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Havi témánk feldolgozását a „Haragomat kifújom”-című relaxációs gyakorlattal kezdtük. A gyermekek körben ülve nagy levegőt vettek, majd a mondókát elmondva kifújták haragjukat. Jóleső érzés volt megszabadulni a bennünk felgyülemlett feszültségtől.
Másodikként a „Bánatos medve” című feladatot valósítottam meg. A gyerekeknek nagyon tetszett a mese, élvezték az interaktív részeket, amely során ők is részesei lehettek a mesének, mozoghattak, mondókázhattak, énekelhettek. Ezután asztalhoz ültünk és elkészítettük a csoport „Gyurmaarcát”. Jó volt látni, ahogy elgondolkodnak egy-egy érzelem kifejezésén és arcukon is jól látható volt a különböző érzelmek megnyilvánulása. Beszélgettünk arról, hogyan bocsájtanak meg szüleik nekik, ha valami rosszaságfélét csinálnak, hogyan békülnek ki. Sok kedves szituációt osztottak meg velem a gyerekek, jó volt hallgatni, hogy a konfliktusok után végül mindenki megnyugszik és szeretettel rendezik nézeteltéréseiket.
Zárásként meghallgattuk a hónap dalát.
A gyermekekkel a múlthèten megemlèkeztünk a Föld vilàg napjàról puzzlek, szelektìv hulladék gyűjtő jàtèkkal, kis filmekkel, kèszítettünk egy pàlyàzatra is újrahasznosított dolgokból egy projektet. Pet palackkokkal lenyomatoztunk tavaszi fákat. Feldìszítettük ès körbe tàncoltuk a Föld napjàn az óvodànkban àlló Hàla fànkat, amit tavaly ültettünk 🙂
A héten az anyák napja és a megbocsátás volt a két témánk. Átbeszéltük a gyerekekkel a szülői szerepek fontossàgát, miért legyünk hálásak az anyukánknak, hogyan tudunk mi is szerepet vállalni a segítség nyújtásban.
Sok fejlesztő jàtékot kèszítettem a gyerekeknek amiket ki is próbáltak ( árnykép keresők, szívek számolása kosárba, puzzlek, memóriák. )
A megbocsátás témáját egész héten ismételtük elöször elmesèltem nekik a varázsszavakról a mesèt, majd a jelentèsüket beszéltük át. Ezután a terembe sétálva mindenki megölelt valakit és mondott egy varászót közben, ha elhalkult Bagdi Bella zenéje.
Érzelem és megbocsátás kártyákat helyeztünk a falra és ezekről beszélgettünk hogy kitalálkozott már velük , ki szokta alkalmazni bocsánat kérésnél, ki mit érez ha bocsánatot kér vagy ha neki megbocsátanak, kinek kell megbocsátani.
Színeztek is a gyerekek a témával kapcsolatosan.
Elmeséltem nekik Bezzeg Andrea Tündérbocsánat című meséjét, azt utána közösen feldolgoztuk.
Anyáknapi verset,énekeket gyakoroltunk és fejlesztő játékokkal játszottunk.
A hónap témáját a mesével vezettem be. A tanúságos történet megbeszélésével kezdtük, majd a megbocsátásról mondták el a gyerekek a gondolataikat, véleményüket. A bőröndök segítségével idézték fel sérelmeiket, rossz élményeiket, érzéseiket. Nem is volt olyan könnyű rangsorolni, eldönteni, melyik méretű bőröndbe „zárják” azokat. Változó érzelmeikről, érzéseikről a kis arcok hajtogatása közben őszintén nyilvánultak meg.
Sokféle tevékenységre adott alkalmat e havi témánk, amelyek segítettek könnyebbé tenni, gyakorolni, átélni a bocsánatérést, megbocsátást. A relaxációs gyakorlat után a gyerekek gipszből kitűzőt készítettek, hogy annak adhassák, akit megbántottak. Nagyon jó ötletnek bizonyult a „Szeretetgombóc”. A hónap végére szinte mindenki volt „töltelék”. Ezt folytatni fogjuk, mert elmondásuk szerint a megnyugvás, védelem, biztonság érzését élték át. Egy következő alkalommal a bőröndökkel foglalkoztunk. Megbeszéltük, hogy bármikor elővehetjük, és segítségükkel megszabadulhatunk rossz érzéseinktől, haragunktól.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Hangulatköröket készítettünk, mellyel a gyerekek érzelmeit fejezték ki. Minden reggel és délután megmutatták, hogy éppen milyen hangulatban voltak. Etika órán a dobókockával játszottunk az arcunkkal. Többféle játékot is kipróbáltunk!
Megtanultunk egy kis versikét, amit akkor mondtak el a gyerekek, ha valamin kicsit összekaptak.
„Béke, béke, barátság,
összeveszni szamárság!
Ha még egyszer összeveszünk,
azon nyomban kibékülünk!”
A bocsánatkérés nem ment mindig őszintén, de utána mindig kibékültek és egy jót játszottak együtt.