A csoport összetétetéből és szociokulturális hátteréből adódóan a megbocsátás érzése és ennek gyakorlása szinte rendszeres iskolai életünkben. De ebben a hónapban ezzel a témával fokozottan foglalkoztunk. Világunk jelen állapotában még nem áll készen a konfliktusok következmények nélküli kezelésére, mert a megbocsájtást nem ajándékként kezelik az emberek. A harag sokszor marad hosszú időre ék az emberek között. Nekünk ezt is orvosolnunk kell az iskolában. Egy papírlapra összegyűjtöttük sérelmeinket és az ezekhez kapcsolódó érzéseinket. Kerestünk ezekhez megoldásokat is. Nehéz belátni ha hibáztunk és még nehezebb bocsánatot kérni. A szituációs játékokkal gyakorlati helyzetekben is kerestük a megoldásokat a problémákra.
Készítettünk bocsánatkérő kártyákat is, amit a társaik könyvébe becsempésztek.
Az alagutas játék során olyan érzéseket mondtak a gyerekek, amelyek jó emlékeket idéztek fel bennük. Körjátékunknál pedig a kör közepén álló tanuló a kiválasztottjának említett olyan alkalmat (ha volt), amikor megbántotta és ezt megbeszéltük.
Megbocsátás
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Mivel bánthatnak meg mások?
Megbocsátasz nekik?
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az órát Panyi Katinka: Az ügyefogyott légy c. meséjével kezdtük. A mesén keresztül figyelték meg a gyerekek a különböző viselkedési formákat. Ezeken keresztül pedig a viselkedéshez kapcsolódó érzelmeket is. Így jutottunk el a megbocsátás fogalmához. Saját kis életükből hoztak fel példákat arra, hogy kinek, miért bocsátottak meg eddig és miért fontos ez. Eljátszottuk a különböző érzelmeket, amiket egymás iránt érezhetünk. Erről rajzokat is készítettünk. A foglalkozást relaxációval zártuk, ahol az ellazulás technikájával megpróbáltak megszabadulni negatív érzelmeiktől. Ismét egy kellemes foglalkozást sikerült létrehoznunk, mindannyiunk örömére.
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
Április hónapban iskolánkban egy nagyon nehéz témával foglalkoztunk a boldogságórákon, mégpedig a megbocsátással. Megegyeztünk abban, hogy mindenkinek adni kell egy második esélyt, és nem jó haragban lenni senkivel sem. Ennek tükrében azt is megfogalmazták a diákok, hogy a megbocsátás az erény a mai világunkban. Az órán idézeteket beszéltünk át, valamint történeteken keresztül igyekeztünk a tanulságokat megfogalmazni, így a megbocsátás fontosságát is. Mivel ez egy folyamat, ezért az alábbi lépések szükségesek ahhoz, hogy igazán megbocsátók tudjunk lenni, ezeket próbáltuk tudatosítani magunkban.
1. Ismerd el, hogy a megbocsátás jót tesz a léleknek: Tekints úgy a megbocsátásra, mint ami Téged szolgál, és nem egy sima ajándék a másiknak. A megbocsátás akkor érvényesül legjobban, ha úgy tekintesz rá, hogy az békét és nyugalmat hoz neked, és lezár egy szenvedéssel teli időszakot.
2. Fejezd ki az érzelmeidet: Ha másnak szeretnél megbocsátani, vagy azt szeretnéd, hogy neked bocsássanak meg, legyél képes arra, hogy kifejezd a másik féllel és magaddal szemben érzett érzelmeket. A negatív érzéseken való rágódás egészségtelen és értelmetlen. Ez már gyermekkorban is fontos és megtanulandó készség lenne. Nagyobb valószínűséggel tudsz megbocsátani – és kevésbé valószínű, hogy megtorlásra vágysz – ha képes vagy átérezni vagy elképzelni a másik fél szorongását és bűntudatát.
3. Nézd a dolgok jó oldalát: Lehet, hogy ellentmondásos dolog, de a kutatások azt mutatják, hogy ha valamilyen sérelem ért minket, könnyebben tudunk megbocsátani, ha képesek vagyunk azonosítani a sérelemből származó előnyöket és élettapasztalatokat. Még hasznosabb ez a módszer, ha képes vagy megfogalmazni és leírni a negatív tapasztalatokból származó előnyöket (például a főnököd bosszúból kitett a munkahelyedről, de fél év múlva megszerezted álmaid állását).
4. Ha Te követtél el valamit, kérj bocsánatot jól: Ha megbocsátást remélsz másoktól, a bocsánatkérés nyilván segít, de ha rosszul kérsz bocsánatot, az csak ront a helyzeten!
A hónap témája talán az egyik legnehezebb téma, de bízunk abban, hogy a 4 lépést követve, lehet gyakorolni ezt az erényt a nehéz helyzetekben is!
A megbocsájtás témában tablókat készítettünk a négy varázsszó felhasználásával.
Fontos a pozitív gondolkozás, szeretet, egymásra figyelés, testi és lelki harmónia.
A felnőttek nagy felelőssége, hogy a gyerekek tudjanak megbocsátani és azt mindennapi
életükbe beépítsék. A felnőttek kötelessége példát mutatni a gyerekeknek úgy otthon mint az óvodában. Az óvodában is próbáljuk megértetni a gyerekekkel, hogy ha akaratlanul is megbántunk valakit használjuk a varázsszavakat : sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek. Bevezettük és használjuk amikor szükséges a megbocsátás szavát ,,Bocsánatot kérek“ és a megbocsátás jelébe megöleljük egymást.
Beszélgettünk a gyerekekkel olyan helyzetekről, amikor valami rosszat tettek. Hogyan viselkedtek ők és hogyan a körülöttük levők, hogyan fogadták el azt hogy rosszat csináltak. Milyen érzés volt a várakozás, hogy bocsánatot nyerjenek.
Reggeli kör alatt beszélgettünk a bocsánat kérésről és megbocsátás képpen a gyerekek jó tulajdonságokat soroltak fel egymásról.
Próbáljuk irányítani a gyerekeket ha megbántják a másikat nem csak szóval hanem tettel, átérezni a másik helyzetét és megsajnálni.
A gyerekek kezet adtak egymásnak, megölelték egymást, mosolyogtak egymásra. Meghallgatták a verset. Kiszinezték a megbocsátás ikonját.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola, Aranyosapáti Tagiskola
Megbocsátás…. az egyik legnehezebb dolog az ember életében. A gyerekek egymásnak fűztek barátság karkötőt a megbocsátás jegyében.
Boldogóvoda-megbocsátás
Van egy nehezen kezelhető gyermekünk a csoportban, a társai nehezen fogadják el az ő másságát, ezért ez a téma különösen aktuális nálunk. Igyekszünk személyes példaadásunkkal, sok türelemmel, szeretettel, szociális készségfejlesztő játékokkal (Érzelemkapu, Add tovább.., Tükör) a gyermekek érzelmi intelligenciáját fejleszteni, hogy tudjanak egymásra figyelni, bocsánatot kérni, és megbocsátani. Sokat szoktunk beszélgetni az újrakezdésről, arról, hogy a hibát ki kell javítani (Ho’oponopono). Elmeséltük bábok segítségével a Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című mesét, amely nagyon tetszett a csoportnak, utána sokat beszélgettünk a szeretetkapcsolatokról, boldogságról, megbocsátásról. Mivel nagycsoportosok, nagyon szépen fogalmazták meg érzéseiket, érzelmeiket. A „ sünis” bábjelenet nagyon tanulságos volt a BTMN-s gyermek számára is, kis segítséggel felismerte, hogy hasonlóan viselkedik, ő is, de a báb segítségével kijátszotta magából a feszültségeket. Kiszíneztünk a megbocsátás varázsszavait, valamint a megbocsátás jelét, amelyeket átadtak egymásnak.
Nagyon sok élménnyel, érzelemmel, tapasztalattal gazdagodtak a héten a gyermekek. Reméljük a sok játék és beszélgetés segítségével elültettük a gyermekekben a szeretetből fakadó megbocsátás csíráját, amely nagyon fontos ahhoz, hogy testi-lelki harmóniában, és boldog szeretetkapcsolatban élhessenek.
Nagyon sokféle élethelyzetre tudtak mondatokat írni a feladatban.