A hónap dalának meghallgatását kötetlen beszélgetés követte. Kivel, milyen esetben fordult elő, hogy bocsánatot kellett kérnie, mert megbántott valakit. Vagy akár fordítva. Majd érzelemkört készítettünk, amivel szituációs játékokat játszottunk. Meghallgatták a gyerekek a láncmesét is, ami a megbocsátással végződött. Tervezzük, hogy csoportban ők is írnak a későbbiekben ehhez hasonló láncmeséket. Ajándékul megkapták Nicholas Oldland A melegszívű medve meséjét. A mese arra tanítja az olvasót, mekkora hatalma lehet egy szívből jövő ölelésnek.
Megbocsátás
Katica csoport:
Ebben a hónapban a megbocsátás témakör megvalósításához az ujj-játékot választottuk.
A kezdeményezést a “Bánatos medve” mesével, bábozással és egy kis közös mozgással kezdtük, majd a mese végén hatalmas “Szeretetgombóccá” váltunk és megöleltük először a mesebeli medvét, majd azokat a gyerekeket, akik úgy érezték, hogy nekik is szükségük lenne egy kis megértő-támogató ölelésre!
A játék végén a felajánlott tollakkal, rajzolhattak a gyerekek a mutatóujjukra mosolygós, a középső ujjukra szomorú arcot!
Nagyon jó móka kerekedett ki ebből, sok nevetéssel és nagy ölelésekkel!
Sokszor lehetett hallani a gyerekek beszélgetése során, a csoportunkban használt békülős-megbocsátó versikét:
“Béke, béke, barátság,
veszekedni szamárság! “
Katica csoport:
Ebben a hónapban a megbocsátás témakör megvalósításához az ujj-játékot választottuk.
A kezdeményezést a “Bánatos medve” mesével, bábozással és egy kis közös mozgással kezdtük, majd a mese végén hatalmas “Szeretetgombóccá” váltunk és megöleltük először a mesebeli medvét, majd azokat a gyerekeket, akik úgy érezték, hogy nekik is szükségük lenne egy kis megértő-támogató ölelésre!
A játék végén a felajánlott tollakkal, rajzolhattak a gyerekek a mutatóujjukra mosolygós, a középső ujjukra szomorú arcot!
Nagyon jó móka kerekedett ki ebből, sok nevetéssel és nagy ölelésekkel!
Sokszor lehetett hallani a gyerekek beszélgetése során, a csoportunkban használt békülős-megbocsátó versikét:
“Béke, béke, barátság,
veszekedni szamárság! “
A gyerekek ajándékot készítettek édesanyjuknak, amihez bocsánatkérő kis levélkét csatoltak!
Változó érzelmek
Török Enikő
A különböző helyzetek különböző érzelmeket váltanak ki.
Drámajáték adott lehetőséget arra, hogy az érzelmekkel mosoly kerüljön a gyermekek arcára…
Az osztályba járó gyermekek nagyon szeretnek gyúrmázni. Így ezen a feladaton nagyon szívesen dolgoztak a gyermekek. A koncepciót teljesen rájuk bíztam, hogy kinek mekkora, milyen formájú. A kavicsok elkészülése után pedig mindenki odaadta valamelyik társának akitől bocsánatot szeretett volna kérni.
Áprilisi téma: A megbocsátás gyakorlása
Az empirikus kutatások feltártak néhány meglepő és fontos tényt a megbocsátásról (McCullough et al, 2016):
Erkölcsi integritásunk veszélyeztetése nélkül is meg lehet bocsátanunk.
Fájdalmas emlékeinket arról, amikor megbántottak minket, könnyebben megváltoztathatjuk, mint gondolnánk.
Empatikus készségünk fejlesztésével javíthatunk megbocsátó képességünkön.
Növelhetjük annak az esélyét, hogy megbocsássanak nekünk azok, akiket mi bántottunk meg, ha megfelelő módon, őszintén bocsánatot kérünk tőlük.
Ha túl sokat foglalkozunk azzal, hogy mit gondolnak rólunk mások, képtelenek leszünk bocsánatot kérni, amikor megbántunk valakit.
Akár egy röpke óra alatt is fejleszthetjük megbocsátási képességünket.
A neheztelés és az ellenségeskedés kihathat testi egészségünkre.
Javíthatunk testi, lelki és szellemi egészségünkön, ha megbocsátó életet élünk.
Azért is nehéz megbocsátani, mert ez a személyiségünkre és kapcsolatainkra is kiterjedő változásokat igényel. Az emberi kapcsolatok magukban foglalják a moralitást, és erkölcsi érzékünket leginkább az emberi kapcsolatok mérik meg. Amikor az egyik fél vét a másik ellen, akkor megkérdőjeleződik egyenrangúságunk, kérdésessé válik méltóságunk és értékességünk. J. Kellenberger filozófus szerint noha a sértő fél erkölcsi státusza megkérdőjeleződhet, veleszületett emberi értéke vitathatatlan és nem csökken emiatt. „Megbocsátani annyit tesz, mint elfogadni a másik emberben lakozó értéket még akkor is, ha helytelen cselekedetét elítéljük” (McCullough et al, 2016, 29.). A megbocsátás elismeri, hogy a morális sértések helytelenek a kapcsolatainkban. Nem tagadja és nem huny szemet az erkölcsi vétek fölött. Nem is tagadja az elkövető felelősségét, azaz nem menti fel. Ehelyett a megbocsátó meghoz egy döntést, miszerint eltöröl egy komoly és valós tartozást. Ezzel képes megszakítani a fájdalom és a harag továbbadásának folyamatát. Ha az igazság és a kegyelem kezet tud fogni egymással, ott könnyebben megszületik a megbocsátás.
Nagyon fontos ez a téma ,ezért sokféle módon feldolgoztuk:
1.SZÓFELHŐt készítettünk a fogalom bevezetésekor. Meglepő módon nagyon sok gondolat ébredt a gyerekekben már a hónap legelején. Ők maguk is ezt nagyon fontos témának tartják. Rengeteget beszélgettünk a megbántásról, a sérelmekről, az őszinteségről, az empátiáról, a rossz érzésekről, a nehézségekről, a bocsánatkérés nehézségeiről és a megbocsátás hatalmas öröméről és a megkönnyebbülésről.
2. MEGBOCSÁTÁS AJÁNDÉKOT készítettünk: bocsánatkérő követ, rajzot, barátságkarkötőt készítettünk. A tevékenységek közben beszélhettek ezekről a cselekedetekről, s már az ajándékkészítés oldotta a bennük levő feszültséget, a terhet és a rossz érzéseket. Másnap boldogan mesélték a titkos ajándékok varázserejét. Van,aki „csupán” a szeretetét közvetítette.
3.ÉRZELMEKET KIFEJEZŐ ARCOKAT készítettünk spatulára, amit lapozni lehet. Nyomon követhetőek az érzéseink a megbántástól a megbocsátásig. Nagyon sokféle érzelmet ki tudtak fejezni a folyamatok megjelenítse során.
4.A HÁROM KISCSIBE című belga népmesét feldolgoztuk. 2 kiscsibe gonosz volt a 3.testvérével,de a bajban a harmadik testvér mégis megsegítette őket. Sokat beszélgettünk a megbocsátásról,a különböző érzelmekről,a jó cselekedetekről, a saját személyes élményeikről,… Jó volt látni ahogy megnyílnak,bátran mesélnek, s felszabadulnak maguk is közben.
5. BŐRÖNDöt készítettünk papírból. Belerajzolták a sérelmeiket,s el is mesélték. Összegyűrtük az egészet, s jelképesen kidobtuk a kukába. Próbáltunk megszabadulni a bántó gondolatoktól. Mérlegeltünk,hogy ezek valóban akkora terhek-e, érdemes -e miattuk bánkódni? Vajon pár hét múlva is olyan fontos lesz -e ez az életünkben???
6. MELEG ZUHANY játékot játszottunk. Egy gyermek beállt a kör közepére, s mindenki ezt mondta neki:
„-Én azért szeretlek XY?mert… .”
Nem akarták abbahagyni a játékot. Mindenki szeretett volna még meleg zuhanyt kapni. Csak úgy ragyogtak a sok szerető mondattól. Nagyon jó érzés volt látni,hogy a gyerekek gondolkodás nélkül tudták folytatni ezt a mondatot társaik felé. Ez az óra mindennél többet ért!Napok múlva is emlegették,micsoda fantasztikus érzés volt ez. S elhatározták,hogy legközelebb én kapom a zuhanyt. 🙂
7.Az EMPÁTIA, az elfogadás erősítése egész tanévben kulcsfontosságú. Érkezett hozzánk 2 új tanuló, nagyon gyorsan befogadták és elfogadták őket. Segítették a beilleszkedésüket, szeretettel közeledtek feléjük.
8. ANYÁK NAPJÁRA titkos ajándékot készítettünk az édesanyáknak, a mamáknak és a dédiknek. Csillogó szemmel dolgoztak ezekkel az ajándékokkal, csodaszépek lettek. Közben pedig mesélték,miért is hálásak nekik és csodaszép üzenetekkel tarkították az ajándékaikat.
Ez a hónap is nagyon tartalmas volt, sok és mély érzelmet éltünk át együtt, ismét közelebb kerültünk egymáshoz. Büszke vagyok erre a kis csapatra, s nagyon örülök,hogy ezeket a csodálatos élményeket velük élhetem át! Nagyon fontos dolog az empátia, az elfogadás és a megbocsátás.
A Föld napját egy teljes nap keretében megünnepeltük. Beszéltünk róla, rajzoltunk róla. S megtanultuk Bagdi Bella Gyújts gyertyát a földért c dalt.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A rajzolás közben nagy volt az igyekezet, hogy jól sikerüljön. Közben Bagdi Bella zenéjét hallgattuk.
Igaz, hogy fájdalmas emlékeket hallottunk arról, ahogyan a megbántást elkövettük, de a zene és a varázsszavak feledtették a rosszat.
Esélyt kaptunk, hogy megbocsássanak nekünk azok, akiket mi bántottunk meg. A rajzok azzal a hévvel készültek, hogy megbocsát a megbántott. Volt aki arról rajzolt, milyen jó lesz megint a közös együttlét, vannak virágok, a barátságot felidéző közös helyek a rajzokon.
Mi így gyakoroltuk a megbocsátást.
„Aki azt kérdezi tőled, haragszol-e még rá, az biztos, hogy közel áll hozzád, hiszen ezt nem lehet kiáltva mondani, csak halkan. Ehhez talán már három lépés is túl sok.” (Ancsel Éva)
Ezekkel a gondolatokkal vezettem be a gyerekeknek a hónap témáját.
Órakezdő relaxáció során kifújtuk a haragunkat nyújtózás segítségével: „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.”
Sokat beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról, okáról, hogyan lehet elkerülni, hogy ne bántsuk meg a másikat.
Meghallgattuk a hónap dalát, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
A három csibe meséjét bábozással adtam elő, hogy jobban megértsék a gyerekek a megbocsátás fontosságát. Bábozás során megszólaltatták a csibéket, hogy mit gondolhattak, mit mondhattak.
Megfogalmazták, hogy miért bocsátott meg a fehér csibe. Ami nagyon érdekes volt és jó volt hallani, hogy azt mondták a gyerekek, hogy a csibék a mese végén megbocsátottak tyúkanyónak is.
Meseillusztrációt készítettek a meséhez kapcsolódóan és a munkafüzetben található képet színezték ki.
Az érzelmek kifejezése és ennek értelmezése is fontos feladat.
Gyurmából készítettek különböző arckifejezéseket, amik érzelmet fejeznek ki. Arckifejezéseket kellett összepárosítaniuk. El is mondták milyen érzelmet fejezhet ki. Jó volt őket hallgatni.
Kipróbáltuk a Szeretetgombócot is. Nagyon megható pillanat volt, amikor egy olyan gyermek indult elsőnek a társa vigasztalására, aki nagyon csendes és visszahúzódó, de tele van szeretettel. Vigasztalta, jó dolgokat mondott neki. Hamar körbevették a „tölteléket”, aki hálás volt nekik és kimondta a Köszönöm szót. Az arckifejezése mindent elmondott.(Hát, könny szökött a szemembe.)
Egy játékkal zártuk ezt a témát, melynek a címe: „Szabadulás útja”. Kíváncsi voltam, hogyan valósítják meg ezt a kis elsősök. Az első körben, még zavarban voltak, de a második körben a kislány nagyon hamar megtalálta a kiutat. Elmesélte, hogy érezte a húzó erőt, a pozitív energiát. Fantasztikus!
Ez a témakör segített abban, hogy jobban megismerjem a gyerekeket, érzelmeiket, gondolataikat. Jó volt velük játszani és jó volt az örömöt látni a gyerekek arcán. Lelkesen csinálták a feladatokat, és szívesen kipróbálták a játékokat. Köszönöm.