Úgy gondolom, hogy ez egy nagyon fontos témakör a gyerekek életében. Először a kulcsszavakat kellett a helyére tenni. Megbocsátás, bocsánat kérés, megbánás, bűntudat, lelkiismeret, szeretet, elengedés, elfogadás, békesség, düh, sértődöttség, bánat, sértés… . Nehezen indult a beszélgetés, mert ezt most szárazon akartam velük átvenni, mi-micsoda, mit-miért, hogyan, ki-kivel. Először összekeverték hirtelen a megbocsátás és a bocsánatkérés fogalmát. Hoppá! Majd szerepjátékkal, már tisztázódott is, hogy húha, itt a konfliktus két szereplőjével nem ugyan az történik. Helyére került a két alapszavunk. Az tűnt fel a legjobban, hogy mindenki csendben ül, és hatalmas szemekkel pislákol, hogy miről lesz még szó. Látszik, hogy ebben a korban vannak, amikor igenis ezeket a helyzeteket minden egyes nap megélnek. Összekapnak, kibékülnek, elfelejtik, hogy mi történnek, másnap csak pacsiznak, folytatódik minden onnan, ahol megszakadt, vagy ott a tüske, és napokig nem szólnak egymáshoz… Beszéltünk az indokokról, miért születhet konfliktus, mindenképp baj, ha van konfliktus? Hogy rendeződhetnek a problémák? Rendeződhetnek? Milyen okunk lehet arra, hogy megbocsássunk? Nagyon sok kérdés, és nagyon sok válasz született, számos verzió, és transzfer minden helyzetre. Az egyenlet eredménye pedig megszületett. A legfontosabb, hogy ha megbocsátunk, az mindenképp TISZTA SZÍVBŐL legyen! Akkor biztosan tovább tudunk lépni, és fejlődni.
Megbocsátás
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Az 5. osztályos tanulók megélt konfliktusaihoz kapcsolódott a megbocsátás technikájának gyakorlása. A gyerekek számára a helyzetek kezelése, a megoldás, pozitív élményt adott.
Rajzolni, festeni, alkotni mindig is csodálatos…, főleg csodaszép dekorkavicsokra. Magunkba néztünk kritikusan, és szívünk-lelkünk beleadtuk a kavicskák díszítésébe, melyeket személyesen adtunk át a gazdáiknak megbocsájtást várva. S természetesen ezen csodák láttán ők rögtön el is felejtették minden „bűnünket”. 🙂 Mert adni és kapni ugyanúgy öröm, mint megbocsájtást kérni és kapni. De legközelebb azért majd próbálunk jobban igyekezni, hogy ne bántsunk meg senkit!
A nevelési év utolsó Boldogság-óráját közösen tartottuk, a Katica és a Micimackó csoport részvételével. A „Megbocsátás” témakörét dolgoztuk fel Prücsök és Szotyi, a kiskutya történetén keresztül. A gyermekekkel számtalan példát idézünk fel, amikor szükség volt a bocsánatkérésre és megbocsátásra, felidéztük a hozzá kapcsolódó érzéseket, végül megállapítást nyert, hogy a megbocsátás boldoggá tesz minket.
Ezután vidáman táncoltunk Bagdi Bella „Jól érzem magam” dalára, majd előkerültek a vakációra hangoló „boldog” színezők.
Müncheni Családok Klubja- Macska
Ezt a mesét vittem el az ovisoknak is. Ebben a hónapban összevont foglalkozás kellett tartanunk, sajnos sok volt a hiányzónk. De a kicsiknek is tetszett ez a mese. Lerajzolták a kedvenc részeiket.
A legtöbben a malacot választották és a fürdöző lányokat
Müncheni Családok Klubja- Macska
Mielött jelképesen összegyűrtük a böröndöket és kidobtuk lefényképeztem öket. Megosztok veletek néhányat.
Néhány képes idézetet olvastunk el a téma bevezetéseként. Ezután beszélgettünk arról, hogy ki hogyan kért bocsánatot, vagy esetleg hogyan sikerült megbocsátania valakinek.
A harag helyett sokkal jobb a megbocsátás. Sok esetben nem könnyű megbocsátani, de a sértődöttség, düh érzését nem szabad sokáig magunkban fenntartani.
Egy egyszerű bocsánatkérő technikát alkalmazva rövid szöveges üzenetet írtak a gyerekek egy társuknak, akit megsértettek.
Befejezésül meghallgattuk a Ho’oponopono című dalt.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Áprilisi Boldogságóránkon a Megbocsájtásról beszélgettünk, amely jól kapcsolódott az egyik legfontosabb ünnepünkhöz, az Anyák Napjához is. Sokat beszélgettünk arról , hogy kitől, miért szoktunk bocsánatot kérni, és hogy miért is fontos ez az életünkben.
Kifújtuk a „bennük levő haragot”, megismerkedtünk a Bánatos medve meséjével, valamint sok- sok szeretetgombócot is készítettünk.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A megbocsátás témakörben a gyerekekkel haragzabáló szörnyet készítettünk. A gyerekekkel egy kis papírlapra felirtuk a héten történt sérelmeiket, majd összegyűrve beledobtuk a haragzabáló gyomrába. Ezzel haragju elszállt és vidámabban, felszabadultabban játszottak egymással…
Az óvodás korú gyermekek életében többször előfordulnak apróbb nézeteltérések, vitatkozások. Ezek minden csoportban előfordulnak. Fontos, hogy olyan gyermekeket neveljünk, akik képesek lesznek majd önállóan, kulturáltan megoldani az adódó problémákat. Tudjanak egymástól bocsánatot kérni és tudjanak egymásnak megbocsájtani.
Ennek gyakorlására nagyon jó ötleteket, útmutatásokat ad a boldogságprogram. A megbántottság miatt keletkezett feszültséget segítenek oldani a szituációs játékok. Felidéztünk olyan helyzeteket, amikor valaki megbántotta őket. Megnevezhették azt a személyt, akinek megszeretnének bocsájtani. Kiemeltük egymás jó tulajdonságait is.
Nagyon tetszett a csoportnak a Ho’oponopono – interaktív játék. Könnyen megjegyezték a varázsszót és mindenki szívesen vállalt szerepet is a történet eljátszásában.
A megbocsájtás jelének színezése közben meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalát. A kiszínezett jelet annak a gyermeknek adták át, akinek megbocsájottak.