Az óvodás gyermekek életében mindennaposak a kisebb-nagyobb összetűzések, nézeteltérések. Ezeket megszüntetni nem tudjuk. Feladatunk a problémák orvoslására segítséget, mintát adni. Próbálják segítséggel vagy akár segítség nélkül is egymás közötti sérelmeiket megoldani. A gyerekek rendszerint haraggal, sértődéssel reagálnak, megbántva érzik magukat. Meg kell tanulniuk azonban – a kiegyensúlyozott légkör érdekében (is) – megbocsátani és bocsánatot kérni egyaránt.
A villámlazítás relaxációt követően meghallgattuk a hónap dalát. Ezután példákat gyűjtöttünk a gyerekek életéből a megbocsátásra, amikor ők bocsátottak meg vagy nekik bocsátottak meg. Megbeszéltük az érzéseket, amelyek kísérték a megbocsátást. Próbáltunk közösen tanácsot adni: Ki viselkedett helytelenül? Miért rossz, ha sokáig haragszunk, vagy megbántunk valakit? Próbáljuk elképzelni, mit érezhet? Mit tehetett volna a “megbántó” másként?
Elmeséltem Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét és megbeszéltük a történet tanulságát. Kiszíneztük a megbocsátás jelképét, mindenki olyan színűre, amilyenre csak szerette volna. Gyurmaarcokat készítettünk, ami nagyon tetszett a gyermekeknek.
A boldogságóra megtartása után a pozitív hatás most sem maradt el. Egyre kevesebb felnőtt beavatkozás szükséges egy-egy konfliktushelyzet megoldására. Vannak olyan szituációk, amikor a gyermekek már egymást figyelmeztetik a helyes, megfelelő viselkedésre, normára.
Áprilisban bábszínház is járt az óvodában, ami segítette a téma feldolgozását.
Jó látni és öröm számomra megtapasztalni napról-napra, hónapról-hónapra mindazt, amit a boldogságórák alkalmazásával ér el a csoport. Köszönöm szépen! 🙂