A megbocsátás napjainkban nagyon fontos boldogságfokozó technika, melynek gyakorlását már kis korban el kell sajátítani, és óvodában is szinte minden nap többször gyakoroltatni kell a gyermekekkel. A téma kapcsán megbeszéltük a megbocsátás fontosságát, és elmeséltem az ajánlatban szereplő mesét, mely a gyermekeknek bemutatta a medve és a kecseke története során, hogy egy nagy problémát is meg tud bocsátani az ember. Mese után szmájlikat készítettünk, mely a mesében szereplő érzelmeket mintázta meg.
Megbocsátás
8. A megbocsátás gyakorlása
Helyszín: Szapáry utcai óvoda
Csoport: Tavirózsa, középső csoport, 5 éves korosztály
Feltöltő: Túriné Buzás Orsolya óvodapedagógus
Április hónap témája: A megbocsátás gyakorlása
„Ha valakit megbántottál akit szeretsz, Meséld el szíved súlyát, könnyebb lesz neked.”
Kire haragszol-gyakorlat!
A mindennapi konfliktushelyzeteket felidézzük, nézeteltéréseket felszínre hozzuk.
-Nevezzék meg azt a személyt aki megbántotta őket.
Jó lenne ha meg tudnánk neki bocsátani.
– Soroljuk el ennek a személynek a jó tulajdonságait.
Mondjuk el hogy mit szeretünk benne és milyen jó lenne, ha a jó tulajdonságaiból többet adna nekünk.
Bábjáték: A süni, a mókus és a mackó története. Boldogságóra kézikönyv 177.old.
Naplezáró beszélgetés során beszélgetünk arról, miért fontos a megbocsátás.
-Mit érzel olyankor?
– Meddig tarthat egy érzés?
Megbocsátás nap kijelölése.
Kimondott és ki nem mondott sérelmek. Minden hónapban kijelölünk egy napot amikor mindenki elmondhatja a sérelmét. Ezen a napon minden szívből jövő bocsánatkérést, megbocsátást elfogadunk. Megkereshetjük azt, akiről azt gondoljuk haragszik valamiért.
Kézfogással, vagy öleléssel megpecsételjük a békét.
Orosháza Városi Önkormányzat napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
A csoportomban arra törekszem, hogy a „Bocsánat!” és a „Ne haragudj!” mondatok mindig legyenek „tartalommal” töltve, vagyis a kis Pillangósok valóban tudjanak bocsánatot kérni és megbocsátani. Boldogságóránkat légzőgyakorlattal kezdtük – A haragom kifújom….- , majd A bánatos medve meséjével mondtam el nekik egy mackó és egy pillangó bábot használva. A tevékenységet „szeretetgombóccal” zártuk. A gyerekek most is nagyon jól érezték magukat.
Meg tudsz bocsátani?
Mindennapi életünkhöz hozzátartoznak a vélt vagy valós sérelmek, amelyek nézeteltéréshez vezetnek.
Tévedünk, tévedhetünk, követhetünk és elkövetünk hibákat.
Közösségünket bizalomra építjük.
A bocsánatkérést gyakoroltuk, mert idén is adódtak ilyen helyzetek.
Mi így kérünk bocsánatot:
1. Adott a helyzet, valakit megbántottak és valaki megbántott.
2. Mi történt?
3. Ki látta? Ki hallotta?
4. Így történt? Ha igen mit tehetünk ebben a helyzetben?
5. Bocsánatot kérni.
6. Tudsz bocsánatot kérni?
7. Ha igen, elfogadod a bocsánatkérést?
8. Bocsánatkérés.
9. Ha igen, mit szeretnél ehhez hozzáfűzni? ( Megbántam, igyekezni fogok, hogy ilyen többet ne forduljon elő.)
10. Öleljétek meg egymást!
Tapasztalataim szerint ezzel a módszerrel hamar feloldjuk a nehéz helyzeteket is. Megtapasztalják a gyermekek, hogy egy ilyen nehéz helyzetben is van megoldás. Nem maradnak egyedül.
A legtöbb esetben nincs szükség büntetésre, a konfliktus nem fokozódik. A gyerekek igyekeznek jóvátenni hibáikat.
Nagyon tetszett az első osztályos gyerekeknek ez a feladat. Szinte minden tanuló kivetel nekik olyan arcokat készített, amelyik valamilyen örömteli pillanatot, érzést fejez ki. Sokáig pakolgatták a fejecskékhez tartozó szemeket és szájukat, amelyik az éppen aktuális hangulatokat fejezi ki.
Igen aktuális volt a hónap témája: Az évvégi tennivalók között fontosnak tartottam a közösségépítés területén, hogy az esetleges sérelmek, konfliktusok kibeszélésre kerüljenek. Talán egy ilyen helyzetben még fontosabb megbocsátani, félretenni a haragot. Miért fontos ez? Mit érzel, ha megbocsátottak neked, ha te megbocsátottál valakinek? Még az utolsó napokban a ballagási próbán is adódott konfliktus a gyerekes butaságok miatt. Tartottam attól, hogy hogy oldódik meg a helyzet, de a szerenádon megtört a jég, s jól vizsgáztak tanítványaim a megbocsájtás területén.
Kértem őket, beszélgessenek el a témában szüleikkel is.
A megbocsátás még nekünk felnőtteknek is nehéz, gondoljunk csak bele, milyen nehéz lehet a kicsik számára, akik még nem képesek igazán beleélni magukat a másik társuk helyzetébe. Persze többször elhangzik a mondat, „ez nem volt szép dolog” „kérj tőle szépen bocsánatot”, ám igazán, szívből bocsánatot kérni és megbocsátani nagyon nehéz. Fontos, hogy felismertessük a gyerekekkel a bocsánatkérés lehetőségeit, hiszen „egy egy csomó kibogozása” előre viheti kapcsolatainkat, vagy ha nem sikerül az mély nyomokat is hagyhat bennünk.
Először megbeszéltük mikor szoktunk bocsánatot kérni valakitől, majd összeszedtük, mik azok a dolgok amikkel megbánthatjuk a társainkat. A gyerekek több saját otthoni és óvodai élményüket is megosztották. Tudatosítottuk, hogy ha megbántunk valakit, akkor az fáj a lelkének, fájdalmat okozunk neki vele, és ez nyomot hagy, amit nehéz eltüntetni, de nem lehetetlen! Szituációs játék keretében kipróbáltuk hogyan tudjuk jóvátenni, megvigasztalni azt, akit megbántottunk. Megtanultuk a legfontosabb varázsszavakat, amik segítségünkre lehetnek ebben: Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek. Segítségül hívtuk a közvetítő szeretet robotot is, aki robot nyelven mondta el a bocsánatkérésünket a sértett fél számára. A szeretet gombóc játékot a gyerekek kérésére többször is elismételtük. A foglalkozás végén pedig közösen meghallgattuk Bagdi Bella Hooponopono című dalát. (Süni középső csoport 2022)