Varázsszavaink
Megbocsátás
Orosháza Városi Önkormányzat napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
A csoportomban arra törekszem, hogy a „Bocsánat!” és a „Ne haragudj!” mondatok mindig legyenek „tartalommal” töltve, vagyis a kis Pillangósok valóban tudjanak bocsánatot kérni és megbocsátani. Boldogságóránkat légzőgyakorlattal kezdtük – A haragom kifújom….- , majd A bánatos medve meséjével mondtam el nekik egy mackó és egy pillangó bábot használva. A tevékenységet „szeretetgombóccal” zártuk. A gyerekek most is nagyon jól érezték magukat.
Meg tudsz bocsátani?
Mindennapi életünkhöz hozzátartoznak a vélt vagy valós sérelmek, amelyek nézeteltéréshez vezetnek.
Tévedünk, tévedhetünk, követhetünk és elkövetünk hibákat.
Közösségünket bizalomra építjük.
A bocsánatkérést gyakoroltuk, mert idén is adódtak ilyen helyzetek.
Mi így kérünk bocsánatot:
1. Adott a helyzet, valakit megbántottak és valaki megbántott.
2. Mi történt?
3. Ki látta? Ki hallotta?
4. Így történt? Ha igen mit tehetünk ebben a helyzetben?
5. Bocsánatot kérni.
6. Tudsz bocsánatot kérni?
7. Ha igen, elfogadod a bocsánatkérést?
8. Bocsánatkérés.
9. Ha igen, mit szeretnél ehhez hozzáfűzni? ( Megbántam, igyekezni fogok, hogy ilyen többet ne forduljon elő.)
10. Öleljétek meg egymást!
Tapasztalataim szerint ezzel a módszerrel hamar feloldjuk a nehéz helyzeteket is. Megtapasztalják a gyermekek, hogy egy ilyen nehéz helyzetben is van megoldás. Nem maradnak egyedül.
A legtöbb esetben nincs szükség büntetésre, a konfliktus nem fokozódik. A gyerekek igyekeznek jóvátenni hibáikat.
Nagyon tetszett az első osztályos gyerekeknek ez a feladat. Szinte minden tanuló kivetel nekik olyan arcokat készített, amelyik valamilyen örömteli pillanatot, érzést fejez ki. Sokáig pakolgatták a fejecskékhez tartozó szemeket és szájukat, amelyik az éppen aktuális hangulatokat fejezi ki.
Igen aktuális volt a hónap témája: Az évvégi tennivalók között fontosnak tartottam a közösségépítés területén, hogy az esetleges sérelmek, konfliktusok kibeszélésre kerüljenek. Talán egy ilyen helyzetben még fontosabb megbocsátani, félretenni a haragot. Miért fontos ez? Mit érzel, ha megbocsátottak neked, ha te megbocsátottál valakinek? Még az utolsó napokban a ballagási próbán is adódott konfliktus a gyerekes butaságok miatt. Tartottam attól, hogy hogy oldódik meg a helyzet, de a szerenádon megtört a jég, s jól vizsgáztak tanítványaim a megbocsájtás területén.
Kértem őket, beszélgessenek el a témában szüleikkel is.
A megbocsátás még nekünk felnőtteknek is nehéz, gondoljunk csak bele, milyen nehéz lehet a kicsik számára, akik még nem képesek igazán beleélni magukat a másik társuk helyzetébe. Persze többször elhangzik a mondat, „ez nem volt szép dolog” „kérj tőle szépen bocsánatot”, ám igazán, szívből bocsánatot kérni és megbocsátani nagyon nehéz. Fontos, hogy felismertessük a gyerekekkel a bocsánatkérés lehetőségeit, hiszen „egy egy csomó kibogozása” előre viheti kapcsolatainkat, vagy ha nem sikerül az mély nyomokat is hagyhat bennünk.
Először megbeszéltük mikor szoktunk bocsánatot kérni valakitől, majd összeszedtük, mik azok a dolgok amikkel megbánthatjuk a társainkat. A gyerekek több saját otthoni és óvodai élményüket is megosztották. Tudatosítottuk, hogy ha megbántunk valakit, akkor az fáj a lelkének, fájdalmat okozunk neki vele, és ez nyomot hagy, amit nehéz eltüntetni, de nem lehetetlen! Szituációs játék keretében kipróbáltuk hogyan tudjuk jóvátenni, megvigasztalni azt, akit megbántottunk. Megtanultuk a legfontosabb varázsszavakat, amik segítségünkre lehetnek ebben: Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek. Segítségül hívtuk a közvetítő szeretet robotot is, aki robot nyelven mondta el a bocsánatkérésünket a sértett fél számára. A szeretet gombóc játékot a gyerekek kérésére többször is elismételtük. A foglalkozás végén pedig közösen meghallgattuk Bagdi Bella Hooponopono című dalát. (Süni középső csoport 2022)
Április sok-sok feladatot adott számunkra. A húsvéttal és anyák nappal kapcsolatos teendőink mellett, kevesebb időnk maradt a Boldogságórák megtartására, így május hónapban folytattuk a téma feldolgozását.
Mindenekelőtt közösen beszélgettünk arról, mit jelent számukra a fogalom: megbocsátás. Mi a két érzelem közti különbség, amikor megbántunk valakit, vagy minket bántanak meg. Milyen érzelmeket élünk meg esetleges összeveszés, megbocsátás esetén. Fontosnak tartottam, hogy megértsék, milyen káros a lelki életükben a harag megtartása. A megbocsátással maguknak tesznek jót. „A megbocsátás ajándék, melyet önmagadnak adsz.”
Elővettük a tavalyi „Megbocsátó versünket” is.
Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz,
Meséld el a szíved súlyát, könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva ölel át téged,
Veled örül majd, mert nagyon szeret téged,
S ezentúl, ha megbántod a másik szívét,
a varázsszavakat elmondani ne feledd:
„Kérlek, bocsáss meg! Sajnálom!
Köszönöm!
Szeretlek!”
Azért, hogy minden, számunkra érdekesnek vélt, Boldogságórára ajánlott feladatot meg tudjunk valósítani, csoportokat alakítottunk ki.
1. csoport: Megbocsátó kavicsok
Elő a képzelettel! Vajon hogyan nézhet ki egy „Megbocsátó kavics”? A csoport tagjai az általuk gyűjtött kavicsokat (+dióhéjat, csigaházat) színezték, díszítették kedvük szerint.
2. csoport: Megbocsátó idézetek
Idézeteket gyűjtöttünk a haraggal, megbocsátással kapcsolatban. A gyerekek kiválasztották a nekik legjobban tetsző idézeteket. Rajzlapra írva, rajzzal díszítve megbocsátó kártyákat alkottak. Felolvasták a többieknek.
3. csoport: Mesefeldolgozás
Ennek a csoportnak Az ügyefogyott légy című mese előadására kellett felkészülnie. Több napon át színesedtek a papírbábok. Az egyik kislány vállalta a mese felolvasását. Szívesen jelentkeztek meseszereplőnek más csoport tagjai is. Így játszottuk el a mesét. Megbeszéltük a mondanivalóját is.
4. csoport: „Haragfaló-dobozka”
Mivel tudjuk, mennyire ártunk boldogságunknak avval, ha harag van a szívünkben, ezért fontos azt minél hamarabb, ha először jelképesen is, de kidobni. Ezért ez a csoport egy „Haragfaló dobozt” készített számunkra. Szépen feldíszítették, ráírták a bűvös megbocsátó szavakat. Arra tanították többieket, hogy ha megbántódtak, írják fel sérelmüket egy papírlapra, gyűrjék össze, vagy tépjék szét, dobják a dobozba. Ha halványodik ezáltal a harag, könnyebben fog menni a békülés, a megbocsátás.
5. csoport: Változó érzelmek
Sajnos, sokszor nehéz szavakkal elmondani a társunknak, ha csalódást okozott nekünk, megbántott bennünket. Ez a csoport segítségünkre sietett. Érzelem-kifejező arcokat rajzoltak. Bemutatták nekünk, hogy ezeknek a segítségével, bárki jelezheti a társának, ha megbántotta.
Mivel több napon át valósítottuk meg a feladatokat, örömmel vettem észre, hogy érdekelte a gyereket a többi csoport feladata is, „átjártak” egymáshoz segíteni, több munkacsoportban is részt vettek.
A megbocsájtás fontos dolog, és erről hosszas beszélgetések folytak. Kit, hogyan bántottunk meg vagy ki, hogyan bántott meg, és miképp lehet ezeket a dolgokat megbocsájtani.