Nagyon sokan vállalták a töltelék szerepét a szeretetgombócban.
Megbocsátás
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Elkészültek a kövek. Volt, aki a barátjától, volt, aki az édesanyjától, volt, aki tőlem várt megbocsátásra.
A foglalkozást „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” relaxációs gyakorlattal kezdtem.
Ezt követően egy reggeli konfliktust idéztem fel, melynek során az egyik gyermek megütött egy másikat. Ebből a szituációból kiindulva beszéltük meg a gyerekekkel, hogy ki mit csinált volna, illetve milyen hasonló helyzetet tudnak felidézni, amikor valakinek meg kellett bocsátaniuk vagy éppen ők okoztak sérelmet a másiknak. Majd arról is beszéltünk, milyen érzéseket váltottak ki belőlük ezek az esetek. Segítségül eljátszottam nekik a Boldogságóra kézikönyvben található, ehhez a témához kapcsolódó sünis bábjátékot, ezzel segítve azon gyerekek bekapcsolását is a tevékenységbe, akik eddig nem tudtak hozzászólni. Ez sikeresnek bizonyult, az eddig csendesebb kicsiket is sikerült bevonom a beszélgetésbe (a hét folyamán az ő kérésükre közösen is elbáboztuk a mesét, sőt ők még tovább is fonták a történetet). Utána varázsszavakat hoztam a gyerekeknek: sajnálom, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek. Ezeket kellett egymásnak ajándékozniuk egy szál virág kíséretében, és megfogalmazniuk miért az a szót választották. (a virág átadós játékot már előző hónapban is alkalmaztuk, mely olyan sikeresnek bizonyult, hogy most is bátran nyúltam hozzá.) A gyerekek leginkább a Köszönöm! és a Szeretlek! varázsszavakat használták.
Zárásként mindenki választott valakit, akihez odament és egy öleléssel jelezve megbocsátott neki valamilyen korábbi konfliktusért, majd ezt a hangulatot kivételesen egy Kowalsky Meg a Vega számmal tetőztük meg, méghozzá a Varázsszavak című slágerrel, mely elnyerte a gyerekek tetszését is.
A hét során szabad játék közben azért a rajzolós asztalnál lejátszottam Bagdy Bella hónap dalát is, semmiképp nem szerettem volna, hogy a gyerekek ne ismerjék meg ezt is.
A hónap témája a megbocsátás, a gyakorlása bizony nehéz feladat. A neheztelés, az ellenségeskedés, a harag óvodás korban még naponta megjelenő problémák. Kis odafigyeléssel, tudatossággal azonban sokat fejleszthetjük a gyerekek empatikus készségét. Nagycsoport révén a gyerekek már egészen jól boldogulnak a konfliktusok megoldásában, ismerik a bocsánat kérést. Azonban nem mindenki tud őszintén bocsánatot kérni, illetve a bocsánatot elfogadni. Igyekszünk mindig megéreztetni velük, hogy a megbocsátással elfogadjuk a másik ember értékeit, személyiségét, de meg kell fogalmaznunk a helytelen viselkedését, hiszen ezzel őt is tanítjuk.
Éppen ezért volt nagyon jó gyakorlat a megbocsátás.
A választható feladatok közül teljesítettük a gyurmaarc elnevezésűt, mindenki élvezte, aztán összehasonlítottuk az elkészült műveket, ki milyennek ábrázolta az érzelmeit. Kedvelték bemutatni mimikával, testtartással: a fájdalmat, ha megbántják őket, az ijedtséget és a dicséretért járó mosolyokat. Készítettünk „Megbocsátás kártyákat”, amiket szükség esetén használtunk. A ‘bocsi kártya’ jó kedvre, mosolyra derítette a neheztelő gyerekeket is. Elérhető helyre helyeztük, egy polcra a teremben, így a gyerekek bármikor levehették, ha szerették volna. Érdekes módon napról-napra csökkent a konfliktusok száma…így a bocsi kártya sem volt annyiszor szükség. „A haragomat kifújom, mint a cica nyújtózom” feszültségoldó technika is sokat segített a nyugalmas együtt játszás érdekében. A bánatos medve meséjével is megismerkedtünk, amit aztán párokban el is játszottunk. Érdekes volt megfigyelni, ki melyik szerepben érzi jobban magát: kecske vagy medve. Meg is beszéltük, melyik szerepben érezték jobban magukat. Együtt megfogalmaztuk, hogy nem érdemes sokáig búslakodni egy-egy apróság miatt, sokkal jobban érezhetjük magunkat, ha nem bánkódunk inkább megbeszéljük a dolgokat, illetve ha megtudunk bocsátani. Elkészítettük a piros pipacsot is, ami szintén egy szimbólummá vált: az kaphatta meg akinek megtudtak bocsátani. Ez is nehéz feladat volt kezdetben, de aztán már szépen ráéreztek. A legzsörtölődőbb kisgyermek is elvette a kitett pipacsot és átadta a bocsi kártyát nyújtónak.
A szeretetgombóc ölelős játék nagyon tetszett a gyerekeknek. Mindenki kipróbálhatta magát, mint töltelék. Jól eső simogatásokból, mosolyokból, ölelésekből állt össze a szeretetgombócunk. Megbeszéltük, hogy ezt a játékot még máskor is bevesszük a mindennapjainkba. A szeretetrobot feladatban, jól jött a közvetítő szerep. Viccesnek találták a robot hangot, de az utasításokat követték. Jó rávezetési módszer a bocsánatkéréshez. A hónap dala segítette az elmélyülést, az elfogadást. A Föld napja alkalmából mi is gyújtottunk egy gyertyát a Földért, Bella dalát énekelve.
Az áprilisi boldogságórát ismételten a felsős autista osztállyal együtt tartottuk. (Mindig nagyon várják ezt az órát, folyton kérdezgetik, hogy mikor lesz a következő 🙂 )
A kezdő, ellazító relaxáció után megbeszéltük, hogy érzik magukat a gyerekek, majd beszélgettünk az érzelmekről, hogy hogyan érezhetjük még magunkat, és mi váltja ki ezt belőlünk. Hoztam egy mérges arcot, a gyerekek megfejtették az érzelmet, majd beszélgettünk arról, hogy mitől lehetünk dühösek. Mérgesek lehetünk például akkor, ha valaki megbántott. Mindenkivel előfordul, hogy megbánják, de mi is bánthatunk meg valakit. Ez különösen akkor esik rosszul, ha egy barát bánt meg.
Erről hoztam nekik egy történetet, ahol két barát sétál a sivatagban, s az egyik először pofon vágja, majd megmenti a vízbe fulladástól a legjobb barátja. Az első sérelmet a homokba, viszont a jó cselekedetet a kőbe vési a társa. „Ha valaki megbánt vagy megsért bennünket, a homokba kell leírnunk, hogy a megbocsátás szele elfújhassa. De ha valaki jót tesz velünk, kőbe kell vésnünk, nehogy a szél, a víz, vagy bármi is elfelejtesse velünk!”
Beszélgettünk arról, hogy ha megbántunk valakit, miért kell bocsánatot kérni, és arról is, hogy miért jó megbocsátani valakinek (akinek megbocsátanak, az elhiszi, hogy jobb emberré válhat, és aki megbocsát, az szebbnek látja a világot, és a jó dolgokra összpontosít, nem a rosszra).
A következő idézet is felkerült a táblára: „Minél több haragot cipelsz a szívedben, annál kevesebb hely marad benne a szeretetnek.”
Meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono című dalát, beszélgettünk a varázsszavakról, melyeket használnunk kell az életünkben (sajnálom, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek; ezek fel is kerültek a táblára).
Ezután a gyerekek eldönthették, hogy bocsánatkérő kártyát készítenek, vagy valamelyik varázsszót tartalmazót.
A zárókörben babzsákot adogattunk. Az a gyerek, aki megbántott valakit, odaadta a babzsákot annak, akitől bocsánatot szeretett volna kérni, és bocsánatot kért. Mivel kevés gyerek bántotta meg korábban a társát, ezt követően arról beszélgettünk, hogy milyen érzés megbocsátani, vagy miért jó, ha bocsánatot kérünk.
Csoport neve : 1.d osztály
Helye: Kövy Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nádudvar , földszint 4.terem
Óra cél és- és feladatrendszere: érzelmi intelligencia ,öröm ,pozitív pszichológia ,pozitív élmény felismerése,
képesség fejlesztése
Tantárgyi koncentráció: magyar irodalom, ének-zene, etika, vizuális kultúra, technika, testnevelés és sport
Az órát tartja: Tőzsér Jánosné tanító
Óravázlat Boldogságóra, A megbocsátás gyakorlása
Idő: 2022.április 8.
1.Órakezdő relaxáció és éneklés
– Köszönés szívet mutatunk egymásnak
– Szép napot kívánok a gyerekeknek!
A csoport hangulatához igazodva , zenehallgatás, mindenki választ magának párt, hogy ki mellé szeretne ülni!:)
Bagdi Bella: Jól érzem magam
Relaxáció
Haragom kifújom, mint a cica nyújtózom
Üljetek a sarkatokra! A mondókára Cica mica kis katica
teleszívjuk a tüdőt levegővel, majd hallható, lassú fújással ürítjük ki, közben a padlón, vagy szőnyegen a törzsetekkel kússzatok előre!
A levegő kifújásakor nyújtózzatok!
2.Téma bevezetése: Az arcunkra van írva!
Az arcunk mindent elárul a haragot vagy a megbocsátást.
Mindenki mutassa ki az arcán, hogy milyen ,ha haragos. Bosszút forralni jó szerintetek?
Most azt,
ha felszabadult ,ha megtudott bocsátani!
3.Téma feldolgozása: megbocsátás
A mai órán azzal fogunk foglalkozni ,hogy megismerjétek ,hogy a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.
Megbocsátani valakinek ,annyit tesz ,mint elfogadni a másik emberben lakozó értékeket még akkor is, ha bántóak a tetteik felénk.
Lehet ,hogy nagyon megbántottak, de tudjunk megbocsátani ,akkor válunk igazán boldog emberré.
Tudjuk mondani, hogy sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm szépen, Szeretlek
Mikor, ki bántott meg benneteket? Melyek azok a dolgok, amelyekkel megbánthatjuk a másikat? Hogyan tudtátok megbocsátani, milyen érzések voltak bennetek akkor, és utána? Mikor érzünk haragot, s az miért rossz mindenkinek? Miért kell megbocsátani?
Hallgassátok meg A három csibe című Belga népmesét
A mesében gyakori a harag a bosszú ,de a megbocsátás is szerepel.
Adok egy feladatlapot és páronként kell megoldanotok addig míg én olvasom. Amikor megállok mindig ,akkor oldjátok meg a feladatokat.
Húzzátok alá a megfelelő válasz a szereplőket olvasva!
4. A téma feldolgozása
Meghallgatjuk a spontán véleményeket a mese hallatán.
Ellenőrizzük a feladatlapot!
Szerintetek a fehér kiscsibe miért gondolta meg magát?
5. Az óra lezárása
Foglaljátok össze, hogy miért érdemes megbocsátani?
Aki megbocsátott, az leteszi sérelmeit, így nő az önbizalma is. A megbocsátás hatalmas lelki erő és gyógyító erő, mely megszabadít minket a sérelmektől, haragtól, bánattól, és így átérezhetjük az örömöt, amely a jelen pillanat megéléséből fakad.
„Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz,
meséld el szíved súlyát, könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva, ölel át téged,
veled örül majd,
mert nagyon szeret Téged.
S ezentúl, ha megbántod a másik szívet,
a varázsszavakat elmondani ne feledd:
Sajnálom, kérlek, bocsáss meg,
köszönöm, szeretlek.”
Meditáció : Bagdi Bella: Ho’oponopono
6.Értékelés
Téma tovább gondolása
A Pozizivity társasjátékkal való játszás.
szereplők a bosszúság ,sérelem ,ami érte
tyúkanyó jók voltak a csibék engedetlenek voltak a csibék rosszak voltak a csibék
a három csibe futott sokat ment, ment sokat úszott sokat
a vörös és a fehér csibe nevetve ment tovább boldogan ment tovább sírva bandukolt tovább
a fehér kiscsibe segített neki a nyúl ott maradt árván
a fekete kiscsibe róka bedöntötte a falat vörös csibe beengedte vörös csibe nem engedte be
a vörös csibe a fehér csibe is szaladt tovább a fekete csibével tovább futott a vörös csibe
a róka ________________________________________________________________________
Színezd ki a képeket a mese szerint!
Süni csoport
A hónap témája a megbocsátás volt, ami úgy gondolom, remekül illik a gyerekekhez, hiszen naponta előfordulnak kisebb nagyobb összeveszések és hatalmas békülések is. A gyerekekkel körbe ülve megbeszéltük az emberi érzéseket, különös tekintettel a haragot: ki mikor érzi, milyen szituációban? Átbeszéltük, hogy milyen technikák vannak a düh leküzdésére, illetve, hogy tudjunk bocsánatot kérni ha szükséges. A témahetembe jó néhány játékos feladatot beépítettem az anyagokból, de a legszembetűnőbb alkotások akkor születtek, amikor gyurmából formáztunk különböző hangulatot ábrázoló arcokat.
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Megbocsátani tudni kell…erről beszélgettünk a diákokkal a boldogságórán…nem kell egymásra sem haragudni,sem egymást megsérteni
Kisürge csoport
A megbocsátás téma a gyerekek között természetes cselekedet. Amilyen hamar megharagszanak, ha sérelem éri őket, olyan hamar képesek a haragjukat elengedni, elfogadni a bocsánatkérést.
A témát több alkalommal dolgoztam fel, ha a napi tematikába beilleszthető, akkor egy-egy szeletét beillesztem. A Morcos medve mesét kétszer is elmeséltem a hónapban, először a csoportszobában, majd a szabad játék ideje alatt a falu templomdombján, a hatalmas fűben. Sajnos a képek nem adják vissza hűen a mozzanatokat, de a nagy fűben a kis kecske jól el tudott bújni. A Föld napján részt vettünk a kezdeményezésben, mint ahogy az elmúlt évben is, és közösen gyújtottunk gyertyát a Földért (jelképesen az ujjunkkal…) A harag kifújó technikát is gyakoroltuk, a mondókával, közben próbáltuk megfigyelni, hogy a testünkben hol „lakhat” a harag, és honnan tudjuk kifújni, kipréselni, hogy helyet adjon a megbocsátásnak, a jó érzéseknek.
Hasznosnak tartottam a hónap témáját, ugyan nem jellemző az agresszió, a veszekedés a csoportban, a csoport, illetve az óvoda felnőttjei is a békés együttélést, a konfliktusok szelíd, konszenzuson alapuló megoldások keresését, megvalósítását helyezi előtérbe.
A boldogságóránk előtt reggel minden gyermek egy kődarabot kapott, amelyet két órán keresztül mindenhová magával kellett vinnie. Nem mondtam el nekik, hogy miért, csupán azt hogy ezzel dolgunk lesz majd a 3. órában. Volt aki élt a passz lehetőségével, de a tanulók többsége kíváncsian vágott a feladatba. Az óránkat a jól megszokott relaxációs zenével és egy nyújtó lazító relaxációval kezdtük. Természetesen jöttek a kérdések, hogy „De hát miért kell a követ fogni?” Beszélgettünk az érzéseikkel, érzeteikkel ezzel kapcsolatban….Elmondták, hogy „kényelmetlen, zavaró, szabadultak volna tőle”…. Ennek kapcsán felolvastam néhány idézetet a megbocsátásról, majd körben ülve beszélgettünk a témáról. Szinte mindenkinek az életében volt már olyan, hogy bocsánatot kellett kérnie és bocsánatot kellett adnia. Megbeszéltük, hogy melyik a nehezebb…megbocsátani vagy bocsánatot kérni? Megkérdeztem, hogy van-e olyan tanuló, aki jelen pillanatban azt érzi, hogy haragszik, csalódott bárkire….Az állami gondozásban élő tanulóim közül ketten is megnyíltak a csoportnak…Elmondásuk szerint haragszanak a szüleikre, mert nem keresik őket. Az ilyen pillanatok rendkívül szívfájdítóak számomra, mert látom, hogy mennyire megsínylik a szülők hiányát. Hagytam hogy beszéljenek, hogy kibeszéljék a sérelmeiket…Most kapott szerepet a kő….elmondtam nekik, hogy képzeljék ebbe a kőbe a sérelmüket, fájdalmukat és csalódottságukat….Majd kimentünk az iskola parkjába és eldobtuk a köveket.
Úgy érzem, hogy olyan téma került középpontba, amivel még feladatunk van. Mindenképpen eredménynek érzem, hogy az óra után, a két érintett tanulóm, szünetben is szerette volna folytatni a beszélgetést négyszemközt, megpróbálták szerepcsere játékkal beleélni magukat a szüleik helyzetébe. Egy óra nem volt elég a sebek begyógyítására, de úgy gondolom, hogy jó irányban indultunk el. Folytatjuk az utunkat. 🙂