A megbocsájtás egy csoda! Ha elengeded a haragod és arra gondolsz, hogy Te mit tettél volna mindjárt könnyebb a megbocsájtás. Egyenként az osztálytársaik képét nézve, perszze az enyémet is, hogy miért bocsátunk meg neki! Ebből mit is tanulhatunk!?
Megbocsátás
Rumi Rajki István Általános Iskola
A megbocsájtás egy csoda! Ha elengeded a haragod és arra gondolsz, hogy Te mit tettél volna mindjárt könnyebb a megbocsájtás. Egyenként az osztálytársaik képét nézve, perszze az enyémet is, hogy miért bocsátunk meg neki! Ebből mit is tanulhatunk!?
Mórahalom Város Önkormányzata Napköziotthonos Óvoda
„Megbocsátás”:
A téma megalapozásaként az ehhez kapcsolódó mesét olvastam el a gyerekeknek (Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat), majd beszélgetőkört alakítottunk ki:
➡️Ha lenne egy varázspálcád, mint a tündéreknek, mit tennél vele?
➡️Van-e valaki, akitől most bocsánatot szeretnél kérni?
➡️Mikor köszönünk meg dolgokat?
Ezt követően pedig mindenki mondott egy olyan helyzetet, amikor valami rossz történt vele, vagy megbántották, és emiatt meg kellett bocsátania.
Következő napon közösen megfestettük a „megbocsátás fáját”.
Száradás után másnap mindenki kapott egy piros kartonra rajzolt szívet, amire ráírtam, hogy kinek milyen szó jut eszébe a „megbocsátásról”, majd a szívecskét kivágták, és ráragasztottuk a fára.
Ezt a közös alkotás kitűztük a táblánkra a csoportszobába, hogy mindig jusson eszünkbe, hogy fontos megbocsátani egymásnak!
A megbocsátás napjainkban nagyon fontos boldogságfokozó technika, melynek gyakorlását már kis korban el kell sajátítani, és óvodában is szinte minden nap többször gyakoroltatni kell a gyermekekkel. A téma kapcsán megbeszéltük a megbocsátás fontosságát, és elmeséltem az ajánlatban szereplő mesét, mely a gyermekeknek bemutatta a medve és a kecseke története során, hogy egy nagy problémát is meg tud bocsátani az ember. Mese után szmájlikat készítettünk, mely a mesében szereplő érzelmeket mintázta meg.
A megbocsátás napjainkban nagyon fontos boldogságfokozó technika, melynek gyakorlását már kis korban el kell sajátítani, és óvodában is szinte minden nap többször gyakoroltatni kell a gyermekekkel. A téma kapcsán megbeszéltük a megbocsátás fontosságát, és elmeséltem az ajánlatban szereplő mesét, mely a gyermekeknek bemutatta a medve és a kecseke története során, hogy egy nagy problémát is meg tud bocsátani az ember. Mese után szmájlikat készítettünk, mely a mesében szereplő érzelmeket mintázta meg.
8. A megbocsátás gyakorlása
Helyszín: Szapáry utcai óvoda
Csoport: Tavirózsa, középső csoport, 5 éves korosztály
Feltöltő: Túriné Buzás Orsolya óvodapedagógus
Április hónap témája: A megbocsátás gyakorlása
„Ha valakit megbántottál akit szeretsz, Meséld el szíved súlyát, könnyebb lesz neked.”
Kire haragszol-gyakorlat!
A mindennapi konfliktushelyzeteket felidézzük, nézeteltéréseket felszínre hozzuk.
-Nevezzék meg azt a személyt aki megbántotta őket.
Jó lenne ha meg tudnánk neki bocsátani.
– Soroljuk el ennek a személynek a jó tulajdonságait.
Mondjuk el hogy mit szeretünk benne és milyen jó lenne, ha a jó tulajdonságaiból többet adna nekünk.
Bábjáték: A süni, a mókus és a mackó története. Boldogságóra kézikönyv 177.old.
Naplezáró beszélgetés során beszélgetünk arról, miért fontos a megbocsátás.
-Mit érzel olyankor?
– Meddig tarthat egy érzés?
Megbocsátás nap kijelölése.
Kimondott és ki nem mondott sérelmek. Minden hónapban kijelölünk egy napot amikor mindenki elmondhatja a sérelmét. Ezen a napon minden szívből jövő bocsánatkérést, megbocsátást elfogadunk. Megkereshetjük azt, akiről azt gondoljuk haragszik valamiért.
Kézfogással, vagy öleléssel megpecsételjük a békét.
Orosháza Városi Önkormányzat napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
A csoportomban arra törekszem, hogy a „Bocsánat!” és a „Ne haragudj!” mondatok mindig legyenek „tartalommal” töltve, vagyis a kis Pillangósok valóban tudjanak bocsánatot kérni és megbocsátani. Boldogságóránkat légzőgyakorlattal kezdtük – A haragom kifújom….- , majd A bánatos medve meséjével mondtam el nekik egy mackó és egy pillangó bábot használva. A tevékenységet „szeretetgombóccal” zártuk. A gyerekek most is nagyon jól érezték magukat.
Meg tudsz bocsátani?
Mindennapi életünkhöz hozzátartoznak a vélt vagy valós sérelmek, amelyek nézeteltéréshez vezetnek.
Tévedünk, tévedhetünk, követhetünk és elkövetünk hibákat.
Közösségünket bizalomra építjük.
A bocsánatkérést gyakoroltuk, mert idén is adódtak ilyen helyzetek.
Mi így kérünk bocsánatot:
1. Adott a helyzet, valakit megbántottak és valaki megbántott.
2. Mi történt?
3. Ki látta? Ki hallotta?
4. Így történt? Ha igen mit tehetünk ebben a helyzetben?
5. Bocsánatot kérni.
6. Tudsz bocsánatot kérni?
7. Ha igen, elfogadod a bocsánatkérést?
8. Bocsánatkérés.
9. Ha igen, mit szeretnél ehhez hozzáfűzni? ( Megbántam, igyekezni fogok, hogy ilyen többet ne forduljon elő.)
10. Öleljétek meg egymást!
Tapasztalataim szerint ezzel a módszerrel hamar feloldjuk a nehéz helyzeteket is. Megtapasztalják a gyermekek, hogy egy ilyen nehéz helyzetben is van megoldás. Nem maradnak egyedül.
A legtöbb esetben nincs szükség büntetésre, a konfliktus nem fokozódik. A gyerekek igyekeznek jóvátenni hibáikat.
Nagyon tetszett az első osztályos gyerekeknek ez a feladat. Szinte minden tanuló kivetel nekik olyan arcokat készített, amelyik valamilyen örömteli pillanatot, érzést fejez ki. Sokáig pakolgatták a fejecskékhez tartozó szemeket és szájukat, amelyik az éppen aktuális hangulatokat fejezi ki.