A Kurca-parti Óvoda Szivárvány középső – nagycsoportjában valljuk, hogy minden bajra gyógyír az ölelés. A varázsszavak (kérem, köszönöm, sajnálom, bocsánat, szeretlek) tényleg csodákra képesek. A téma feldolgozásában segítségünkre volt az ajánlott bábjáték bemutatása. A bábjáték után megbeszéltük, hogy a süni hogyan viselkedett barátaival, majd a barátok hogyan bocsátottak meg neki. Majd kértem őket mondjanak példát arra, hogy őket bántották-e már meg, és ha igen, hogyan bocsátottak meg társuknak. Illetve, ha ők bántottak meg valakit, nekik megbocsátottak-e. A bábjáték után a gyerekek maguk is eljátszhatták a mesét, ezáltal is gyakorolva azt, hogyan bocsássunk meg társunknak. Ezután a munkafüzetben található színezőt színeztük ki, amin a megbocsátás varázs szavai láthatóak. Valamint lerajzoltuk, hogy milyen az, amikor szomorúak, és milyen az, amikor boldogok vagyunk. Végül meghallgatták a gyerekek Bezzeg Andrea Tündéri bocsánat című meséjét is. Ennek végén kaptak két tündér bábot, mellyel eljátszhatták a tündér testvérek viselkedését, de saját történeteket is kitalálhattak.
Megbocsátás
Mi vagyunk a szeretetgombóc, te vagy benne a töltelék! Fantasztikusan találó volt néhány gyerek esetében!
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy miért különösen fontos a Föld megóvása, ugyanis már annyit ártott neki az emberiség, hogy csak reménykedhetünk a megbocsájtásban. Papírra vetették a sok-sok okos gondolatot, ötletet, ceruzát ragadtak, rajzoltak, színeztek, írtak. Az eredmény önmagáért beszél. Valóban a remény hal meg utoljára. 🙂
Mecsekaljai Általános Iskola Köztársaság Téri Általános Iskola
A 4 varázsszó:
Sajnálom
Bocsáss meg
Köszönöm
Szeretlek
Két jó barát vándorolt a sivatagban. A hosszú út alatt vitába keveredtek egymással, aminek az lett a vége, hogy az egyik arcul csapta a másikat. Az anélkül. hogy egy szót is szólt volna, letérdelt, és a következő szavakat írta a homokba:
„Ma a legjobb barátom pofon vágott.”
Kénytelenek voltak együtt folytatni az útjukat, míg egy oázishoz nem érkeztek. Itt elhatározták, hogy lemossák magukról az út porát, és megfürdenek a tóban. A két barát közül először az merült el először a habokban, akit a másik megütött. Nem ismerte a vizet, így hamarosan bajba került, és fuldokolni kezdett.
A másik ekkor életét kockáztatva utánaugrott, és az utolsó pillanatban sikerült kimentenie a tóból.
Miután a fuldokló magához tért, keresett egy követ és belevéste:
„Ma a legjobb barátom megmentette az életemet.”
Erre megkérdezet őt a másik:
– Amikor megütöttelek, a homokba írtad a gondolataidat, most, hogy megmentettelek, a kőbe vésted a szavaidat. Miért?
A sértett barát így felelt:
– Ha valaki megbánt vagy megsért bennünket, a homokba kell leírnunk, hogy a megbocsátás szele elfújhassa. De ha valaki jót tesz velünk, kőbe kell vésnünk, nehogy a szél, a víz, vagy bármi is elfelejtesse velünk!
A mese feldolgozásakor megtanultuk, hogy mi az, amit meg kell bocsájtanunk és miért, és mik azok, amiket kőbe kell vésnünk, hogy az idő ne mossa el.
Sajnos a tavasz folyamán történtek olyan dolgok, amikor alkalmunk nyílhatott a megbocsátás gyakorlására.
Érzelmeink kifejezése és mások érzelmeinek megértése nagyon fontos a konfliktusaink helyes kezelésében. Ennek kapcsán pl. olyan játékot játszottunk, hogy le kell olvasni az arckifejezésről, hogy milyen érzelmet élhet át az illető ember.
Dramatikus játékok során megtanultunk bocsánatot kérni és megbocsájtani…
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Így nagycsoportra a varázsszavakat nem csak mondják, jelentése is van. Egyre többen komolyan is gondolják a sajnálom, bocsáss meg jelentését. jellemző hogy kisebb ajándékokat is adnak egymásnak, engesztelésül, vagy csak a megbocsátás jeleként.
Egyik kedvenc daluk a hónap dala, melyet más alkalmakkal is szívesen hallgatnak.
Április hónapban átadtuk magunkat a megbocsátásnak. A hónap elején megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a havi témához tartjuk magunkat és igyekszünk ennek szellemében megélni a mindennapjainkat. A gyerekek nagyon lelkesek voltak és megpróbáltak odafigyelne egymásra, hogy kinek mit és hogyan mondjanak. Figyeltek arra, hogy kedvesen, nem megbántva másokat beszélgessenek. Gyakrabban alkalmazták a megbocsátó varázsszavakat, úgy mint a sajnálom, bocsánat, ne haragudj, többet nem fordul elő. Érzékelhető volt, hogy mennyivel toleránsabbak egymással a gyerekek, illetve észrevették magukon is a pozitív hatásait annak, hogy egymást segítve mennyivel jobb a mindennapokat megélni. A hónap végén megosztottuk egymással tapasztalatainkat, végül egy közös plakátkészítéssel zártuk a hónapot.
Az első órát a kisfilm megtekintésével kezdtük, amihez csoportmunkában írtak a gyerekek szinkront. A csoportok munkáit hallgattuk meg az óra további részében, majd véleményelet alkottunk ezekről.
Nagyon érdekes volt látni, mennyire különböző módon látták a történetet a csoportok.
A második órát a „Zárókör babzsákkal” játékkal kezdtük, utána pedig tátikát hajtogattunk. A „Tátika hajtogatás” játékot nagyon élvezték a gyerekek, később több tátikát is készítettek.
A testmozgás fontos és nehéz kihívás. Együtt viszont könnyebben megy. Egymást biztatva, kitartva egymás mellett együtt bicajoztuk körbe a települést.
A tiszteletes házaspárhoz látogattunk el. Először ők beszélgettek a gyerekeknek a megbocsátás fontosságáról, történetéről. A beszélgetés a tanteremben folytatódott. Szituációs gyakorlatokkal mutattuk be csoportonként, hogyan lehet bocsánatot kérni, miért fontos az, hogy mielőbb megtörténjen.