A megbocsátás témáját többek között szituációs játékokkal dolgoztuk fel. A gyerekek párokban játszottak el különböző helyzeteket az osztály előtt. Megbántották egymást, majd bocsánatkérés után megbocsátottak társuknak. Volt, amikor meghatódtunk, volt, amikor jót nevettünk.
Megbocsátás
A megbocsájtás az egyik legnagyobb lecke, amit meg kell tanulnunk életünk során.
Az április hónap feldolgozandó témája a megbocsátás volt.Az óvodás gyermekek mindennapjaiban gyakoriak a konfliktusok,összetűzések.A konfliktushelyzetek megoldása nem könnyű a számukra.Meg kell tanulniuk megoldani a keletkezett problémát,bocsánatot kérni,ha valami rosszat tettek és megbocsátani,ha valaki bántotta őket.A megbocsátás hatására „felszabadulunk” a haragtól,rossz érzésektől.A játékok közül a „Varázsszavak” volt a legkedveltebb.Körbenülve elmondhatták,hogy kerültek-e olyan helyzetbe,hogy megbántották őket,vagy volt-e olyan,hogy ők bántottak meg valakit.Végül Bagdi Bella:Édes élet,boldog élet című dalára táncoltunk.
A havi témák közül talán ez a legnehezebb téma, mivel a gyerekek szinte nap-mint nap kerülnek olyan helyzetbe, amikor összekapnak, megharagudnak egymásra. Ha haragszunk valakire, és nem bocsátunk meg neki, nemcsak neki okozunk fájdalmat, de saját magunknak is. Az órát tanmesével kezdtük, majd elmondták véleményüket a mesében szereplő két jóbarátról. Összegyűjtöttünk olyan kifejezéseket, mondatokat a témával kapcsolatban, amelyekkel kifejezhetjük megbánásunkat, illetve megbocsátásunkat. Felírtuk a leggyakrabban használt bocsánatkérő szót és e köré a szó köré alkottunk egy szórejtvényt.
H I- B- Á Z T A M !
M E G G O – O- N D O L A T L A N V O L T A M !
N E M A K A R T A M – C – S A L Ó D Á S T O K O Z N I !
F E L E J T -S – Ü K E L!
M E G B – Á – N T A M!
N – E M A K A R T A L A K M E G B Á N T A N I !!
N E H – A – R A G U D J !
S Z E R E – T – L E K !
Bevezető gyakorlat: A gyerekek gondolatébresztő idézetetket kapnak a megbocsátásról. Közös beszélgetés, a diákok gondolatmenetének és morális gondolkodásának megismerése. 10 perc
Ötletbörze: hogyan kell megbocsátani vagy hogyan lehet a legegyszerűbben túllépni sérelmeken, tippek a megbocsátó viselkedéshez. 10 perc
Dokumentumfilm részlet a kitartás és a hit erejéről https://www.youtube.com/watch?v=bA7Jygexja0 6 perc és 4 perc megbeszélés
A megbocsátó tippek egyéni alkalmazása 7 perc
Meditációs gyakorlatok a könyvből 8 perc
A haragom kifújom
Mese A bánatos medve
Játék Szeretetgombóc
Dal Rosszkedv elűző dalocska
Azt gondolom az egyik legkomolyabb és elgondolkoztatóbb téma volt. Látszott a gyerekeken, hogy komolyan veszik és felidéztek egy egy olyan pillanatot, amikor valakit megbántottak. A varázsszavakat nagyon megjegyeztük és ezután is használni fogjuk. A hónap dala nagyon tetszett a gyerekeknek, azóta is éneklik.
Villámrelaxációval kezdtük a foglalkozást, majd A három kismalac meséjét olvastam fel a gyerekeknek. Ezt követően arról beszélgettünk, hogy vajon miért viselkedtek így az egyes szereplők, mi lehetett az oka annak, hogy ezt vagy azt cselekedték. Ezután értelmeztük a megbocsájtás fogalmát, illetve azt, hogy miért fontos megbocsátanunk másoknak. Hangsúlyoztam, hogy elősorban nem azért bocsátunk meg másoknak, hogy felmentsük a másik embert a tettei súlya alól, hanem magunk miatt, hogy mi ne hordozzunk haragot magunkban, mert az rossz hatással van ránk, a személyiségünkre, viselkedésünkre és ezáltal a kapcsolatainkra is. Összegyűjtöttük azokat a szavakat, kifejezéseket, amivel kifejezhetjük, hogy megbántuk amit tettünk, végül a gyerekek ezeket felhasználva készítettek csoportokban plakátot.
Ebben a hónapban is sokat tanultunk a Boldogság órák keretein belül. Többek között a hétköznapi élethez kapcsolódó érzések, s az ezek megélését segítő szavakat ízlelgették a gyerekek. Sajnálom- ha valamit esetleg gondolkodás nélkül követtem el, de később megbántam. Bocsáss meg- tudom, hogy megbántottalak, de legközelebb figyelni fogok- Szeretlek- nap, mint nap többször lenne szükségünk erre a szóra, ugyanúgy, mint a Köszönöm szóra is. Ezekről beszélgetve, elkészítettük a köveinket, amit zsebbe téve mindig náluk lehet és eszükbe juthat az, hogy milyen nagy fontossággal bírnak ezek a szavak.
Boldogságóra – MEGBOCSÁTÁS
Foglalkozásunkat a kézikönyvben található „irkafirka” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük. Mivel ezt a gyakorlatot már egyszer alkalmaztam, így ismerős volt a gyermekek számára. Nagy hévvel vetették bele magukat a firkálásba.
A téma bevezetéseként beszélgetést kezdeményeztem, kíváncsi voltam a gyermekek véleményére, kommunikációjára. Témavezető kérdésekkel irányítottam a beszélgetést. Miért kell megbocsátani? Hogyan kell bocsánatot kérni? Milyen érzés bocsánatot kérni?
Ezután a munkafüzet 62. oldalán található varázsszavakhoz köthető ábrákat színezhették ki a gyermekek.
A téma feldolgozását Bezzeg Andrea Tündéri bocsánat című meséjével kezdtük. A mese után a segítő kérdések segítségével átbeszéltük a történteket.
Ezek után előre begyúrt tésztából készítettünk a gyermekekkel közösen bocsánat sütit. A sütit a dajka néni kisütötte, majd minden gyermek adhatott egyet belőle annak, akitől valamiért bocsánatot szeretett volna kérni.
A zárókörben mindenki elmondhatta, hogy szerinte miért fontos megbocsátani.
A foglalkozás lezárásaként halk zenét kapcsoltam és arra kértem a gyerekeket, hogy amíg a megbocsátás jelét színezik, addig gondoljanak arra a családtagjukra, akitől bocsánatot szeretnének kérni.
Téma továbbadása: A gyermekeknek kiosztom egy-egy bocsánat sütit, amit hazavihettek és otthon átadhatták egy bocsánat kérés mellett, annak a családtagjuknak, akitől valamiért bocsánatot szerettek volna kérni.