Ezen az órán a megbocsátás öröméről beszélgettünk a gyerekekkel. Nagyon sok élményük volt a családdal, testvérekkel kapcsolatban. Egyöntetűen meg tudtuk fogalmazni, hogy az, akinek megbocsátanak, sokkal jobban érzi magát, mint előtte. Játékos dramatizálással gyakoroltuk a bocsánatkérés szavait, mozdulatait. Kis rajzokkal díszítettük a terem tábláját, melyeken a megbocsátás gesztusai láthatók.
Megbocsátás
Megbocsájtás volt a téma. Szituációs feladaTokat végeztünk. Történeteket meséltek a gyerekek amikor megbocsájtottak személyeknek. Végezetül meghallgattuk a hóna dalát.
Mit is jelent a megbocsátás ? Számoljuk a fehér szalagokat !
Sajnálom, ne haragudj, bocsáss meg – ezeket a kifejezéseket és még néhány árnyaltabb szinonimáit igyekszünk a nagykozári ovisok életébe, mindennapjaiba használni, beépíteni. Hiszen az óvodás korosztálynál is nap, mint nap előfordul, hogy akarva- akaratlanul megbántják egymást. Ez lehet fizikai( többnyire) illetve lelki sérelem.Ezeket a helyzeket kezelnünk kell, mert különben harag, sértődés alakulhat ki a gyermekekben. Ilyenkor nagyon hatásosan alkalmazhatók ezek a varázsszavak, amik kiegészülnek egy-egy simogatással és vagy öleléssel.Ezzel megtörténik az érzelmek( harag, düh, sértődés) feloldása, az esetlegesen felgyülemlett feszültség feloldása, az elengedés, megkönnyebbülés.Ebben az egész folyamatban nagy segítség a könyvben lévő Tündéri bocsánat című mese „feldolgozása”, átbeszélése, amely a bocsánatkérést és a megbocsátani tudást készíti , segíti elő. Ehezz nagymértékben hozzájárul az óvodás korosztályban még meglévő tulajdonság, amit úgy hívunk , hogy alázat. Ez a magatartás, juttatja el a gyermekeket odáig , hogy képesek legyenek bocsánatot kérni. A megbocsátani tudást pedig az elengedés adja, hogy „már nem haragszom rád ” érzése kerül előtérbe. Mindezek a folyamatok elengedhetetlenül fontosak a gyermekek érzelmi életének fejlődéséhez, biztonságához.
A megbocsátás a boldogságunk egyik forrása, feltétele.
Rajzold le, ha valakit megbántasz, milyen ajándékkal jutalmazod meg!
Meghallgattuk a szőnyegen fekve Bagdi Bella Hooponopono c. dalát, kicsit meditáltunk rá. Az óvodás gyermekek életében gyakran előfordul, hogy akarva, akaratlanul megbántják egymást. Ilyenkor fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni és tudjunk megbocsátani a másiknak. Ez nem mindig könnyű feladat, hiszen sérelmeink ezt nem mindig engedik meg, sokszor ez még nekünk felnőtteknek is nagyon nehéz. Viszont, ha megbocsátunk, sokkal könnyebb lesz lelkünknek, leesik egy teher rólunk. A megbocsátást is gyakorolni kell. Megbeszéltük, hogy a ne haragudj, bocsáss meg, ugyanolyan fontos varázsszavunk, mint a kérek szépen, vagy a köszönöm.
A Karácsony elérkezésével nemcsak a szeretet, de a megbocsátás is hangsúlyos szerepet kapott a mindennapjainkban. A téma feldolgozását sokszínűvé tette az ünnepi készülődés, mely alkalmat adott kötetlen beszélgetésekre és játékos feladatokra. Az ünnepi díszbe öltöztetett asztalnál, a karácsonyfát csodálva pedig szeretettel, és a megbocsátás jóleső érzésével telt meg a szívünk.
Egy közösség életében teljesen természetes folyamat, hogy teszünk olyan dolgokat ami nem mindenki számára kedves.
Ha előfordul, hogy bizonyos tetteinkkel megbántunk másokat tudjunk bocsánatot kérni, vígasztalni másokat. Ennek formáiról, módjáról tanultunk.
Az áprilisi boldogságóra témája a megbocsátás osztályunkban elég kényes téma. Az órát a Ho’oponopono dal meghallgatásával kezdtük. Majd a könyvben lévő idézetekből húzott mindenki egyet és elmondta, hogy mi jut eszébe az idézetről. Majd elolvastuk együtt a Megbocsátás jele című történetet. A történet tanulságainak megbeszélése után mindenki elmondta, hogy kinek és miért bocsátott meg legutóbb. Végül elkészítettük a megbocsátás madarát.