Megbocsátás az egyik legfontosabb dolog az életünkben. Akár naponta beszélgetünk róla. Szerepjátékokban is sokszor előtérbe kerül.
Megbocsátás
A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA 1.
3-6 évesek részére
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Villámlazítás”
Egyenes állásban szorítsuk ökölbe a kezünket, majd hajlítsuk be az alkart, emeljük a mellkashoz. Ezután feszítsük meg a lábainkat is, és a farizmunkat is. Majd egy sóhajtással engedjük ki a feszültséget a izmokból.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 169-172. oldal alapján beszélgetés Mit jelent megbocsátani? Kinek mi jut eszébe ezzel kapcsolatban?
(A kézikönyv alapján beszélgetés kezdeményezése… )
5’ Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére, 128. oldal egyéni munka Mit látsz rajtam? – Mennyire látszik valakin, ha haragos? És mennyire látszik rajta, ha meg tudott bocsátani? Válasszatok az érzelmi állapotok közül, és rajzoljátok le a kislány vagy a kisfiú rajzra.
10’ A téma feldolgozása Bagdi Bella Ho’oponopono c. dal meghallgatása zenehallgatás Hallgassuk meg a következő dalt és figyeljük a varázsszavakat. 4 lesz belőle ennyit elárulok. Hogy kapcsolódnak ezek a megbocsátáshoz?
17’ Boldogságóra kézikönyv 3-6 évesek részére, 180-181. oldal alapján osztálymunka, interaktív játék Ho’oponopono – interaktív játék. (Egy mesén keresztül a gyerekek megismerik a történetet, és ha már mindenki ismeri a varázsszavakat, el is próbáljuk őket.) Járkáljunk a szobában, és ha valakivel összetalálkozik a tekintetünk, annak mondjunk egy-egy varázsigét!
5’ A téma lezárása Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 126. oldal egyéni munka Az óra zárásaként színezzük ki a rajzot!
Megkérdeztem a gyerekeket, hogy szerintük mit jelent a megbocsátás. Nem mindenki tudta megfogalmazni. Együtt megfogalmaztuk, hogy mit jelent. Milyen helyzetekben tudtak bocsánatot kérni és megbocsátani. A beszélgetés után rajzok készültek. A legjobb rajzokat tettük fel a tablóra, amiket a megbocsátás szó ihletett.
A gyerekek elmondásuk szerint leginkább szüleik felé tartoznak bocsánatkéréssel. A kamaszok gyakran türelmetlenek, engedetlenek, nem fogadják meg szüleik intelmeit. Engesztelésképpen készítettünk egy virágos dekorációt. Jelképesen kőrózsát tettünk bele, hiszen bár olyan néha a szívünk, mint a kő, egy ilyen gesztussal meglágyítható. Mindenki saját maga ültette a virágokat, díszítette és egy ölelés kíséretében, bocsánatkéréssel fűszerezve adta át szüleinek.
A megbocsájtás témakör keretében a következő nagy témákat, kulcsszavakat boncolgattuk, dolgoztuk fel: SZERETET, KEDVESSÉG, MEGBÁNÁS, BŰNBÁNAT, SEGÍTSÉG, TÜRELEM, TISZTELET.
Ezt a téma átöleli az egész éves tevékenységünket, amelyet minden nap gyakorlunk, alkalmazunk gyerek és felnőtt egyaránt.
A kicsoportos gyerekek körében bábozással, majd vidám napocska szimbólummal igyekeztünk könnyen érthetővé tenni a megbocsátás fogalmát. Mindennapi életükből merítettünk példákat esetleg konfliktushelyzetekre.
Úgy gondolom, hogy ez egy nagyon fontos témakör a gyerekek életében. Először a kulcsszavakat kellett a helyére tenni. Megbocsátás, bocsánat kérés, megbánás, bűntudat, lelkiismeret, szeretet, elengedés, elfogadás, békesség, düh, sértődöttség, bánat, sértés… . Nehezen indult a beszélgetés, mert ezt most szárazon akartam velük átvenni, mi-micsoda, mit-miért, hogyan, ki-kivel. Először összekeverték hirtelen a megbocsátás és a bocsánatkérés fogalmát. Hoppá! Majd szerepjátékkal, már tisztázódott is, hogy húha, itt a konfliktus két szereplőjével nem ugyan az történik. Helyére került a két alapszavunk. Az tűnt fel a legjobban, hogy mindenki csendben ül, és hatalmas szemekkel pislákol, hogy miről lesz még szó. Látszik, hogy ebben a korban vannak, amikor igenis ezeket a helyzeteket minden egyes nap megélnek. Összekapnak, kibékülnek, elfelejtik, hogy mi történnek, másnap csak pacsiznak, folytatódik minden onnan, ahol megszakadt, vagy ott a tüske, és napokig nem szólnak egymáshoz… Beszéltünk az indokokról, miért születhet konfliktus, mindenképp baj, ha van konfliktus? Hogy rendeződhetnek a problémák? Rendeződhetnek? Milyen okunk lehet arra, hogy megbocsássunk? Nagyon sok kérdés, és nagyon sok válasz született, számos verzió, és transzfer minden helyzetre. Az egyenlet eredménye pedig megszületett. A legfontosabb, hogy ha megbocsátunk, az mindenképp TISZTA SZÍVBŐL legyen! Akkor biztosan tovább tudunk lépni, és fejlődni.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Az 5. osztályos tanulók megélt konfliktusaihoz kapcsolódott a megbocsátás technikájának gyakorlása. A gyerekek számára a helyzetek kezelése, a megoldás, pozitív élményt adott.
Rajzolni, festeni, alkotni mindig is csodálatos…, főleg csodaszép dekorkavicsokra. Magunkba néztünk kritikusan, és szívünk-lelkünk beleadtuk a kavicskák díszítésébe, melyeket személyesen adtunk át a gazdáiknak megbocsájtást várva. S természetesen ezen csodák láttán ők rögtön el is felejtették minden „bűnünket”. 🙂 Mert adni és kapni ugyanúgy öröm, mint megbocsájtást kérni és kapni. De legközelebb azért majd próbálunk jobban igyekezni, hogy ne bántsunk meg senkit!
A nevelési év utolsó Boldogság-óráját közösen tartottuk, a Katica és a Micimackó csoport részvételével. A „Megbocsátás” témakörét dolgoztuk fel Prücsök és Szotyi, a kiskutya történetén keresztül. A gyermekekkel számtalan példát idézünk fel, amikor szükség volt a bocsánatkérésre és megbocsátásra, felidéztük a hozzá kapcsolódó érzéseket, végül megállapítást nyert, hogy a megbocsátás boldoggá tesz minket.
Ezután vidáman táncoltunk Bagdi Bella „Jól érzem magam” dalára, majd előkerültek a vakációra hangoló „boldog” színezők.