A megbocsátás hónapjába érkeztünk.
Megölelgettük bodogságmacinkat,majd elkezdtük boldogságóránkat. A mai relaxációnk: A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.. volt.
Felidéztük az előző napokban hallott Tündéri bocsánat mesét, megbeszéltük Lola és Lili megbocsátó történetét.
Beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról, hiszen vannak olyan helyzetek , amikor különösen fontos megbocsátani. Megbocsátani annyit tesz, hogy elfogadjuk a másik emberben lakozó értékeket, még akkor is ha cselekedetét helytelennek tartjuk. Varázsszavaink:Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek.
Ezután hajóra szálltunk és elutaztunk Hawaii szigetére, ahol egy mese folytán megtudtuk a bennszülöttek titkát, és azt, hogy mi is az a Hooponopono! Ezekután megismertük jót táncolva a hónap dalára a négy varázsszót.
A Szeretetgombóc játékunkban , mindenkit feltöltöttünk szeretet töltelékkel.
A Szeretetrobot játékban parancsra végeztünk utasításokat, mely a szeretet kifejezéssel volt kapcsolatban.
Miután megtanultuk a négy varázszót, a Jön a szörnyi játékban kamatoztathattuk, hiszen a szörnyi nem tudott elkapni ha kimondtuk valamelyik varázsigét.(Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek)
Megbocsátás
A megbocsátás gyakorlása
A megbocsátás valamennyiünk számára nehéz kihívás. Csoportunk fiataljainak is komoly feladatot jelent, ezért annak tisztázásával kezdtük, hogy mi nem a megbocsátás. Látszott a megkönnyebbülés az arcokon, amint kiderült, hogy nem elnézésről, mentegetésről, de még csak felejtésről sincs szó. Fontos viszont, hogy aki megbocsátott, az lemond a haragról és leteszi a sérelmeket.
Megosztottunk egymással néhány megbocsátás-történetet, amikor mi kértünk őszintén bocsánatot valakitől, és olyat is, amikor tőlünk kértek bocsánatot. Érdekes módon inkább az iskolatársakkal kapcsolatos eseményeket mondták el egymásnak a fiatalok, és abban egyetértettek, hogy a családban sokkal nehezebb megbocsátani. Ennek okairól is elbeszélgettünk. Valószínűleg nehezebb a szoros kapcsolatban élőknek egymásnak megbocsátani, mert ilyen helyzeteben elvárásokat támasztunk. Ebbe a rendszerbe nem illeszkedik a neheztelés, a harag, az elutasítás. Ahogy a fiatalok fogalmaztak, a szüleiktől azt várják, hogy mindig, minden helyzetben támogassák és szeressék őket. Fiatal felnőttként már többször szembesültek azzal, hogy nagyobb kérésükre, kívánságukra is nemleges válasz érkezett, vagy a szülők egészen más reakcióval válaszoltak, mint amit tőlük elvártak. Mivel ezek a helyzetek folyamatosan előfordulnak, újra és újra meg kellene bocsátani, amit különösen megterhelőnek minősítenek a fiatalok.
Elképzeltük és lerajzoltuk a bocsánat állatunkat, majd megosztottuk egymással, hogy mire gondoltunk. Milyen a hangja, tud- e beszélni, mekkora, milyen színű – és kihez küldenénk legszívesebben, hogy képviseljen minket. Volt, aki jelezte, hogy szívesen fogadná mások bocsánat állatát, bár az nem biztos, hogy hosszasan megvendégelné, legfeljebb vizet kapna.
A felhők mögött mindig süt a nap. Eddig ezt egy fiatalnak sikerült a gyakorlatban, repülés közben látnia, de a többiek is elhitték, hogy valóban így van. Mindenki lerajzolta az esőfelhőt és a kedvenc napsütéses táját, emlékeztetőül, hogy a borús, esős, viharos időnek mindig vége szakad, és a lelki viharoknál rajtunk is múlik, hogy ez milyen gyorsan történik meg.
Megbocsátás (8.lépcsőfok)
A témánk feldolgozása egy tündérmesével kezdődött, melyben Lala, igen sok butaságot követett el másokkal és édesanyjával szemben. A mese mondanivalója kihangsúlyozta, hogy csupán a kíváncsisága és a hatalmas tenni akarása vezérelte tetteit, mégis a többiek nem jó szemmel figyelték Lalát.
A mérhetetlen önzetlenség, az anyai feltételnélküli szeretetet mindenre képes, még a megbocsátásra is, (példamutatás) így a mese végén Lalát mindenki elfogadta olyannak amilyen. Sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy mindenki más jellemmel születik és másképp nevelődik, ezért fontos, hogy elfogadjuk egymás hibáit is. A „tiszta szív” erdőnk elkészítésénél arra törekedtünk, hogy azok lépjék át az erdő „vonalát”, akik megtudnak bocsájtani egymásnak, akik képesek megbeszélni egymással a problémákat. A kiskaticák reptetése jelképezte az „elengedés”, „megbánás” és „elfogadás” szimbólumát. A beszélgető sarokban mindenki elmondhatta, hogy milyen sérelem érte az utóbbi napokban, majd közösen megoldást kerestünk a problémákra, és a kezünkkel a levegőbe elröptettük a katicabogarainkat, majd megtapsoltuk egymást. Odabújhattak azon kispajtás mellé, aki megsértette őket, akinek a játék közben megbocsátottak. Tündér Ilona „kútja” átváltozott „Tündérvárrá”, ahol a Tündérkirálynő varázspálcájával 3gyermeket választhatott ki, akikkel a birodalmában „elbeszélgethetett”-itt elbújva, azok is elmondhatták problémájukat, akik egyébként nehezebben szólalnak meg. A nagyok ügyesen irányították a kisebbeket. Adódtak különböző szituációs helyzetek, amit átgondoltak, megbeszéltek és felsegítették egymást. Erősítve bennük az együttérzés fontosságát a hét folyamán Lola történetével is megismerkedtek a gyerekek a Tündéri bocsánat c. mesehallgatás során. A varázsszavak ismerete után a reggelt a „tündérbocsánat” versikével kezdtük, majd a „varázsszavak” játékkal üzenetet küldtünk egymásnak, így adtuk egymás tudtára a szomorúságunkat, lelki állapotunkat, így építettük be a napi rutinjainkba a szavak fontosságát. A „kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… relaxációs gyakorlattal folytattuk, hogy kellőképpen ellazuljunk. A munkafüzetben található : a „szeretet gyümölcseit” feladatot megszámlálgattuk és ügyesen összekötöttük a megfelelő számképpel, közben a Bagdi Bella: Bocsáss meg… c. dalát hallgattuk meg.
Az óra elején meghallgattuk a Hullám című musical Megbocsátás dalát. A dal volt a kiindulópontja a beszélgetésünknek. Eszmecserét folytattunk arról, hogy miért fontos az emberiség számára a megbocsátás. Miben segíti az emberek életét? Melyek azok a gondolatok, amelyek gátolják a megbocsátás gyakorlását? Aztán megbocsátás történeteket meséltünk el egymásnak. Olyan helyzeteket elevenítettünk fel, amikor valaki őszinte bocsánatot kért tőlünk, illetve mi kértünk tőle bocsánatot. Egy olyan játékot játszottunk, amelyben elképzelt helyzetekben azt gyakorolhattuk, hogy hogyan tudunk megbocsátani. Emléktérképet készítettünk, összegyűjtöttük a megbocsátással kapcsolatos fogalmakat, jelenségeket. Ezután olyan szólásokat és közmondásokat gyűjtöttünk és értelmeztünk, amelyeknek köze van a megbocsátáshoz és az ezzel kapcsolatos egyéb fogalmakhoz. Pl. “Amit megjobbítani nem lehet, békével tűrd!”
Mindenki elkészítette megbocsátás állatát. Érkező gólyáink csőrükben a megbocsátás édes szavait hozták el nekünk, a tavasszal együtt. Bocsánatot kérni és megbocsátani jó!
„Ha megdobnak kővel… – építsd be házadba!” Fodor Ákos
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
A gesztus, a mimika, a mozdulat mindent elárulhat rólunk! Aktívan játszottak el a gyerekek azzal a gondolattal, hogy szavak nélkül kérjenek bocsánatot egymástól. Fontos volt számukra, hogy a társuk lereagálja a történéseket! Kedvelték a feladatot a diákjaim.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Megbocsátani nem mindig könnyű…
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Megbocsátani nem könnyű feladat…
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Hangolódás játékokkal
2. Mese,síkbábbal- beszélgetés
3. Konkrét sérelem megbeszélése, Megbocsátás gyakorlása.
4.Zenehallgatás
5.Szinezés
Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskola
Az óra elején motivációs idézetekkel hangolódtunk a témára. Ezután elmetérképet készítettünk a megbocsátáshoz kapcsolódó fogalmakból, érzelmekből és jelenségekből. Majd szólásokat, közmondásokat gyűjtöttünk ehhez kapcsolódóan és értelmeztük őket. Később vitaindító állítások segítségével beszélgettünk arról, hogy miért fontos egy közösség számára a megbocsátás. Végül elkészítették egyénileg a gyerekek a Boldogító leveleket.
Szivárvány EGYMI Nagykanizsa:
Ebben az évben a Föld napja alkalmából elkészítettük az iskola folyosóján a Föld ösvényét, ahová a Föld védelmével kapcsolatos fejlesztő játékokat helyeztünk el, hogy mindenki kipróbálhassa. Csütörtök reggel egy rövid kis megnyitó ünnepség keretében át is adtuk az iskola tanulóinak. A Föld anya üzenetével kezdtük: https://www.youtube.com/watch?v=A27dA0UVwF4 . majd röviden bemutattuk a játékokat, s azt is, hol kezdődik, hol ér véget az ösvény. Mivel a homloklebeny torna sport-poharas gyakorlatait nap,mint nap használjuk a fejlesztésben, a gyerekek már nagyon ügyesek. Az Iszkiri együttes Fele kék, fele zöld című dalára zöld és kék poharakkal rögtönöztünk rövid kedvcsinálót. ( https://www.youtube.com/watch?v=Z7Z5da-naIM) Végül mi évről évre megygyújtjuk Bellával a gyertyánkat a Földért. ( https://www.youtube.com/watch?v=ZLlVPJzqs5E) Elismerés a gyerekeknek, mert mind a játékok készítésében, tesztelésében, a folyosó berendezésében, és a megnyitón is aktívan részt vettek! Nagyon jó kis csapat!