Havi Boldogságóránkat a Föld napi rendezvényünkkel együtt tartottuk meg. Kiscsoport lévén a gyerekek szüleivel közösen rendeztünk egy játékos délelőttöt, amelyen közösen gyógyítottuk meg a Földünket: szedtük szelektíven a hulladékot, „teknősöket mentettünk”, fákat ültettünk. Beszélgettünk ezek fontosságáról, majd a téma lezárásaként megfestettük közösen Földanyát, a megbocsátás jeleként a szeretet szívecske jelét tettük rá két ölelő kéz védelme alatt, miközben Bagdi Bella : Hooponopono c. dalát hallgattuk aláfestésként. A délutáni pihenő alatt a Tündéri megbocsátás c. mesét hallgathatták meg a gyerekek.
Megbocsátás
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A hónap témája a megbocsátás volt.
Az óra elején arról beszélgettünk, hogy ki érzi úgy, hogy viselkedésével, kritikus megjegyzésével előfordul, hogy megbánt másokat, gyakorta kellene bocsánatot kérnie emiatt. (Inkább fiú tanulók számoltak be ennél a lehetőségnél az osztálytársakkal, barátokkal kapcsolatos konfliktushelyzetekről, nézeteltérésekről, bántó megjegyzésekről.)
Később arról beszéltünk, hogy előfordul-e, hogy valaki azt érzi, hogy őt bántották, sértették meg valamivel, s ő emiatt esetleg érzékenyebbé, sértődékenyebbé, zárkózottabbá vált-e. (Itt inkább a lányok jeleztek problémát, főleg a szülők válása miatti biztonságvesztés, fájdalom miatt.)
Az érzések játékát is kipróbáltuk. Egyszerűbb volt, amikor azonos érzelmeket kellett kifejezniük a párbeszéd során, nehezített volt, amikor eltérő érzelmi állapotban volt a kérdező és válaszoló. Ekkor könnyebben elnevették magukat. 🙂
Ezután a nyelvtörő segítségével fejlesztettük a memóriánkat, szociális együttműködésünket. (Te tetted e tettet, te tettek tettese, te. ) A feladatot eleinte egyszerűnek gondoltam, de a végrehajtása nem ment könnyen. Előbb értelmezni kellett, hogy miről is beszélünk, majd megfelelő hangsúllyal kellett gyakorolni, hogy ne hadarásnak tűnjön a mondanivaló. Nagy nevetések, vidám pillanatok adódtak ennél a feladatnál is.
Leginkább mégis a bocsánat állatka elkészítése tetszett a diákoknak, hiszen kreatívan, saját érzéseik, élményeik alapján létrehozhattak egy akár kitalált állatkát rajz formájában, mely negatív érzéseiknek, megbánásuknak, sajnálatuknak, szégyenérzetüknek a testet öltött megfelelőjévé, egy állatkává alakult. Voltak, akik több állat testrészeit gyúrták egybe, valakinek nagy és félelmetes, valakinek kicsi és kedves állatka jelentette a bocsiállatkát. Néhányan nevet is adtak neki.
Az órát a hónap dalának meghallgatásával zártuk.
Igazán hangulatos, kedves önismereti óra alakult ki a téma feldolgozása során.
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Boldogságmondóka
3.Relaxációs gyakorlat – tükör játék
4.Beszélgetés a témáról
5.Tavaszi szél játék
6.Megbocsátásmező-hol tudnék megnyugodni?
A Tündéri bocsánat mesével kezdeményeztem beszélgetést és játékot. A Keresek egy gyermeket című játékkal (ahol a külső és belső tulajdonságokat kell felsorolni és azokból kikövetkeztetni, hogy kiről van szó) rávilágítottunk arra, hogy a pozitív tulajdonságok, tetteink mellett akad olyan, amin szeretnénk változtatni. Ha valakit megbántunk, bocsássunk meg és a lelkünk is megkönnyebbül. Készítettünk egy kis szív házikót, amivel bocsánatot kérünk, ha megbántottunk egy gyermeket, vagy felnőttet. Megnyíltak a gyermekek és ráébredtek, hogy milyen rossz érzés az, ha társunkat nem engedjük az asztalhoz ülni, vagy társulni a játékba, várépítésbe. A csoportban a gyermekeknek az a szokása, hogy a Béke, béke, összeveszni szamárság – kisujjukkal összekulcsolva kérnek bocsánatot.
Április hónap témája a megbocsátás gyakorlása volt. A foglalkozások elején most is, mint általában, a könyvben található mozgásos relaxációs gyakorlatok közül végeztünk néhányat. Ezt követően a szőnyegen körben ülve meghallgatták a Tündéri bocsánat című mesét. Megbeszéltük a mese lényegét, mondanivalóját, majd beszélgettünk a témával kapcsolatosan. Többször elmondtam nekik a Tündérbocsánat versikét. A varázsszavak fontosságát külön kihangsúlyoztam, és felhívtam a figyelmüket arra, hogy minél gyakrabban használják ezeket itt az óvodában és otthon is. Az asztalhoz ülve papírszíveket színeztek be pirosra, és a foglalkozás végén egy varázsszó kíséretével odaadták valamelyik társuknak a csoportban.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
Boldogságóránkat relaxációval, énekléssel kezdtük. Olyan helyzeteket idéztünk fel, ahol megbocsátottunk valakinek. Megbeszéltük, hogyan kell bocsánatot kérni. Ezek után elmeséltük a Tündéri bocsánat című mesét. Eljátszottuk a Ho’oponopono – interaktív játékot, majd megoldottuk a munkafüzet feladatát. A foglalkozás végén Varázskártyákat készítettünk, miközben a varázsszavakat mondogattuk.
A héten a megbocsátás témáját a Föld napjával párhuzamosan dolgoztuk fel a gyerekekkel.
Nagyon sokat beszélegettünk milyen fontos is számunkra a Föld, hogyan tudjuk óvni és védeni és vigyázzni rá. Milyen fontos feladatuk van a gyerekeknek a környezetvédelemben, a szebb jövő alakításában. Kitértünk hogy mennyi rosszat tesz az ember a földdel hogy szennyezi,megkárosítja. A föld mégis milyen jó hozzánk és megbocsát nekünk és ellátja az embereket mindennel, ami az élethez szükséges.
A gyerekekkel színeztünk, kirakóztunk. Megvizsgáltuk a földgömböt. Beszélegttünk az újrahasznosításról is.
Kitérünk külön hogyan tudunk egymástól bocsánatot kérni. Ezzel mélyítettük a szokás és szabályrendszerünket is.
A gyerekekkel kipróbáltunk egy új maszatolós technikát, ami nagyon tetszett nekik.
A Hooponopono mesét megismerték és feldolgoztuk. A játékokat a hullámfutást, a cápa támadást és a szigetfoglalót az udvaron játszottuk. Meghallgattuk a dalt is, amire meditációs gyakorlatot végeztünk.
Az udvaron egy fát körbe táncoltunk és megölelgettünk közösen. Bagdi Bella Gyújts egy gyertyát a Földért című dalára.
A hét nagyon jól sikerült, élménnyelteli volt.
Témafeldolgozásunkat összekapcsoltuk a Föld-hetével. GLÓBI levele megérintette a kicsiket,
hiszen mindenki volt beteg. Gyűjtött képekből „képolvasással” tájékozódtunk, hogy mitől lett
beteg és mi gyógyítaná meg. Ügyességi feladatokkal tisztává varázsoltuk a vizeket,
növényeket ültettünk a kertünkbe, papírhulladékot gyűjtöttünk szelektíven,
dugónyomdázással földgömböt mintáztunk.
Bagdi Bella-Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát csendben hallgattuk, gyertyát
gyújtottunk, koszorúztunk. Varázsszőnyegünkön beszélgettünk arról, hogy kitől szeretnénk
bocsánatot kérni. Felidéztük néhány közelmúltban történt helyzetet. Napi tevékenységeink
során folyamatosan figyeltünk a varázsszavak használatának gyakorlására ( Köszönöm,
Sajnálom, Szeretlek, Bocsáss meg!).
Zárásként elkészítettük a Hálaerdőnket, melynek darabjait nagy örömmel haza is vihették
gyermekeink.
Érzelmi zárásként GLÓBI levele megnyugtatta a gyerekeket, hogy már kicsit jobban érzi
magát és köszöni a csoport segítségét!
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
Megírtuk a boldogító levelet, mely nagy örömünkre szolgált és jó visszatekintést jelentett egyúttal az elmúlt 10 esztendőre is. Köszönjük a lehetőséget!
2023. április
Megbocsátás hónapja
Hétfő: Már reggel hozták néhányan a házi feladatukat, amit pénteken adtam a szülőknek, hogy mindenki saját gyermeke jó tulajdonságait írja össze, és azt kérem szépen egy papíron jellel ellátva legkésőbb kedden a kezembe. Ma, mivel tegnap volt a Mentsük meg az elefántokat! Nap, ezért lehetett behozni elefántokat. Dávid még könyvet is hozott. Beszélgettünk az elefántokról, ügyesen tudták, hogy miért kell rájuk vigyázni. Ezután elővettük Dórát a dobozából, aki szomorú volt. Kiderítettük, hogy azért, mert összeveszett Danival, aki szintén kikerült a dobozból, és hangosan el kezdtek veszekedni a biciklin, hogy ki menjen vele hamarabb. Persze a gyerekek jót kacarásztak a veszekedésen. Végül segítettek megoldani a problémát, és Dóri meg Dani kibékültek. Kicsit beszélgettünk a Földről is, megkérdeztem a gyerekeket, hogy a Föld haragudhat-e az emberekre? Elmeséltem nekik Berta Kati: A Föld meséje-t. Csillogó szemekkel figyelték, hiszen a mese végén a gyerekek ki vannak emelve, hogy ők fogják segíteni a Föld megmentését. A mai zene Kowalsky meg a Vega Varázsszavak volt. Dóri, és Dani is velük táncolt. Ezután Szeretet alagutat játszottunk. Az alagúton átmenve tapsot, simogatást, csikizést, biztató szavakat lehetett kérni. Egy kisgyermek nem szeretett volna végigmenni rajta, de nem erőltettük. Anyák napra készülünk, ezért ma még verseltünk is, sőt születésnap is volt.
A folyosóra kihelyeztük a táblát, amire a szülőknek, kollegáknak, arra járóknak a feladata az volt, hogy írják fel a táblára két jó tulajdonságukat. Elég sok gyűlt össze péntekre.
Kedd: Mára kellett behozni a gyerekeknek a szüleik által összeírt jó tulajdonságait. Ezeket egy dobozba gyűjtöttem, mert délelőtt még színeztek az anyák napi műsorhoz, azután készítettünk szomorú és vidám Földet, és kis képekkel odaragasztottuk a jó, és rossz tevékenységeket, ami rombolja, és ami vigyáz a Földünkre. A szőnyegre úgy ültek le, hogy a kezükbe vették a papírkájukat. Akinek felolvastam a jó tulajdonságait, kiültek mellém, és megtapsoltuk a végén. Lehetett látni az arcukon, hogy mennyire jól esik ez nekik. Egyszerűen kinyíltak, mosolyogtak, és elcsendesedtek. Jó érzés volt nekik, és nekem. A következő feladat meseszövés volt, ami átalakult drámajátékba. Nagyon szépen megnyíltak a gyerekek, és olyan titkokat árultak el, amiről nem is tudták, milyen súlya van az életükben. Többen mondták, hogy ha rosszalkodnak, pofont kapnak, és még olyan is kiderült, hogy már megverték hárman is a szüleiket. A drámajáték végén megmutattam nekik, hogy a bocsánatot kért kisgyereket jó szavakkal, bizalommal is lehet jó útra téríteni, nem pedig szidalmazással. Az udvaron petúnia palántákat ültettünk.
Szerda: Nagyon készülünk az anyák napi ajándékokkal, szinte mindenki színezett ma virágokat, meg méretre készítjük a fejdíszeket is. A kimaradt jó tulajdonságokat is felolvastam a gyerekeknek, és megtapsoltunk mindenkit. A szülőkről, nagyszülőkről beszélgettünk, hiszen akik megbocsájtanak nekünk, azokat nem szabad kihagyni. Bizony a feltétel nélküli megbocsájtást onnan kapjuk. Mindenki nagy szeretettel mesélt kis történeteket evvel kapcsolatban. Cukik voltak, mert szégyenkezve, a földet nézték a legtöbben, mikor megkérdeztem, hogy milyen érzés volt, amikor olyat tettek, aminek a szüleik nem örültek? Meghallgattuk a Barátságról szóló zenét a Hahó együttestől. Ez nagyon jó volt, dallamos, fülbemászó szöveggel, tettszett nekik. Volt ma meglepi is, mert a Pitypang csoport lépett fel ma, amit megnéztünk.
Csütörtök: A mai tornán volt egy kis becsempészett közös, de kicsit vicces feladat is, amin jót nevettünk: egymás bokáját kellett megfogni, és így haladni négykézlábra ereszkedve. A reggeli, és a vers tanulás után a könyvtárba mentünk, ahol könyvtár foglalkozással vártak minket. Erika nénivel előre egyeztetve a Föld napjához való könyveket készített ki a gyerekeknek, evvel is kicsit hangolódtunk a jeles napra. Az egyik könyv kedvenc is lett, ahol papír elemlámpával kellett a sötét oldalakon megkeresni az állatokat, növényeket. A jó kis cseles, vicces feladatok után a közös könyv nézegetése is csak erősítette a kis csapatunk összetartozását. A nagyok vigyáztak a kicsikre, a barátok egymásra, az ügyesek az ügyetlenebbekre, stb.
Péntek: A jó tulajdonságaikat egy nagy kartonra ragasztottam fel, amit kiraktunk az öltözőbe, hogy mindenki bármikor láthassa, olvashassa. Így ha szükséges felolvashatja bárki, akinek gondja akad bármelyik kisgyermekkel, sőt még ki is lehet bővíteni. Reggeli után kirándulni mentünk, busszal a Patak sétányig, ahol végig sétáltunk a patak mellett, még a csobogást is hallottuk. A patak mellett erdős rész van, madarat, sok fát, kidőlt fát is láttunk, és rengeteg virágot, rendezett kerteket is. A séta végén egy nagy játszótér várt minket, ahol modern játékok szórakoztatták őket. A játék végén vissza sétáltunk a patak mellett, és busszal vissza az oviba. Nagyon jól érezték magukat, elfáradtak. Gyakorolták a toleranciát egymás iránt, a várakozást, előzékenységet, és segítőkészséget. Megnéztük milyen csodálatos a természet, milyen finom illatok vannak, és a kidőlt fán láthatták, milyen egy korhadt fa, és milyen hatalmas.
Ez is egy tartalmas hét volt, és örömteli!