A Boldogságóra szakkörösök a négy varázsszó alapján felvázoltak egy tematikát, mely szerint tablót készítettünk. Ha nem tudjuk az érzelmeinket megfelelően kifejezni, képtelenek vagyunk mások helyébe képzelni magunkat, nem tudunk megbocsátani, nem érzünk hálát, szeretetet, akkor megkeseredett, boldogtalan, sokszor magányos emberek vagyunk. Ha tudunk és akarunk együtt érezni másokkal, meg tudunk bocsátani, köszönetet tudunk mondani, és szeretünk, akkor boldog, kiegyensúlyozott életet élünk. Ezt a gondolatmenetet próbáltuk szemléltetni a tablóval.
Megbocsátás
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
Nálunk a megbocsátás és bocsánatkérés rendkívül fontos a mindennapokban. Az érzelmeink kifejezése mellett a haragra is nagy figyelmet fordítunk, illetve annak elengedésére. A megbocsátás technikájával hatásos eredményt értünk el.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Az egymásra figyelés, az empátia, a megbocsájtás képessége fontos eleme a mindennapi életünknek. A boldogságórák hatására a mi gyermekeinknek már birtokában van ez a képesség. A tündéri Bocsánat mese bemutatása, a példaadás,a mindennapi odafigyelés segíti ezt a képesség kialakulását. Meghallgattuk a Varázsszavak című dalt, készítettünk közösen megbocsájtás fát amit minden nap megcsodálhatunk. Már csak két lépcsőfok hiányzik, hogy megérkezzünk a boldogság várába.
A megbocsátás témáját a börtönbe került fiú történetén keresztül jártuk át. Kezdetben nehéz volt megérteni a fiú érzéseit, de aztán egyre több érzelmet tudtak a gyerekek felsorakoztatni. A foglalkozás végére minden gyerek megértette, hogy miért fontos a másoknak való megbocsájtás saját magunk számára.
A megbocsátás gyakorlása kapcsán a tanító néni felolvasta A három csibe című belga mesét, elmondtuk, hogy milyen sérelmek érték a szereplőket. Varázsszavakat kerestünk és igyekeztünk ezeket alkalmazni. Megbeszéltük érzéseinket, miért, mikor bántottunk meg valakit és hogyan tudunk bocsánatot kérni. Hogyan tudunk bocsánatot kérni szüleinktől. Szerepjátékokat játszottunk, amikor megbántjuk a másikat, majd bocsánatot kérünk. Bocsánatkérő kártyákat is készítettünk egymásnak, szüleinknek, testvéreinknek.
„A három legnehezebb dolog az életben:bízni, hinni, megbocsátani.” Mark Andrus
Az elméleti hátteret megismerve ennek a témakörnek a közvetítése talán a legnehezebb az alsós korosztályban. Hisz a felnőtteknek is gyakorta gondot okoz hogy, hogyan kezeljék, ha megbántják őket, vagy ha megbántanak valakit.
Az órakezdések a hónap dalával kezdődtek. Majd a kézikönyvben lévő relaxációs gyakorlatok közül válogatva folytattuk.
Sokat beszélgettünk arról,hogy milyen vétlen megbántások is lehetnek figyelmetlenségekből. Hisz a legtöbb panasz ezekből születnek pl.meglökött, eldobta, leszórta….stb. Fontos,hogy elmondják a másiknak, hogy mi nem esett jó számukra, mert lehet, hogy a másik észre se vette, hogy éppen mit csinált, így bocsánatot se tud kérni.
Csoport munkákban összegyűjtöttek sérelmeket, és azokra megoldásokat, feloldásokat találtak ki. Ezeket alaposan átbeszéltük.
Feldolgoztuk az „Az ügyefogyott légy c. mesét”.
A „varázsszavakat” első óta használjuk és fontosnak tartjuk. Az osztályteremben is láthatóak.
A téma továbbgondolása kapcsán otthon a családtagoknak is lehetőség volt bocsánatkérő szíveket készíteni.
Az órák végét általában a „szeretetgombóc” játékkal zártuk le. Ezt nagyon kedvelték a gyermekek.
Megbocsátás gyakorlása témában elemeztük az idézeteket, elolvastuk a történetet. Felsoroltuk a varázsszavakat, elmeséltük mikor használjuk őket. Beszéltünk a különbözőségről és a másik elfogadásáról. Arról, hogy néha amit mondunk, a másik teljesen máshogy értelmezi és ez konfliktushoz vezethet. Nagyon fontos megérzéseinket és gondolatainkat sokszor a probléma, gond nélkül megoldódik. Meg kell tanulni elfogadni a másikat és megbocsátani, ha hibázik. Igyekeztünk közös dolgokat keresni egymásban, összekötöttük a társas kapcsolatok témával. A téma végén relaxációként színeztünk.
Előzetesen képes idézeteket, verseket, dalokat gyűjtöttek a gyerekek a bocsánatkérésről. Ezeket közösen elolvastuk, beszélgettünk a téma bevezetéseként.
Szóba került az is, hogy ki hogyan kért bocsánatot, vagy esetleg hogyan sikerült megbocsátania valakinek. A bevállalósak el is mondtak olyan esetet, amikor ők maguk bántottak meg valakit (és azt is, hogy kértek, vagy éppen nem kértek elnézést), illetve olyan történet is elhangzott, amikor őket bántották meg. Abban közösen megegyeztek, hogy épp olyan nehéz bocsánatot kérni, mint megbocsátani.
A megbocsátás boldogságunk fontos miértje. Az egymásra figyelés, az empátia, a megbocsátás képessége fontos elemei az ember testi-lelki egészségének.
A hónap kapcsán videót néztünk meg a megbocsátásról, majd a gyerekek beszámoltak személyes élményeikről, tapasztalatukról, mikor és hogyan, egyáltalán meg tudtak-e bocsátani egymásnak. Elmondták egymásnak személyes sérelmeiket, majd azon voltak, hogy ezeken változtassanak, megbocsássanak. Voltak, akik bocsánatkérő kártyával mentek haza.
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Boldogságóra (április) – A megbocsátás gyakorlása
„ Megbocsátani azt jelenti, hogy megérteni. És megérteni valakit azt jelenti, hogy megbocsátok neki./
A megbocsátás az egyik legnagyobb emberi erény. Ha valakit megbántunk, néha nehezünkre esik bocsánatot kérni. Ha minket bántanak meg, elvárjuk a bocsánatkérést. A megbocsátás nehézségeiről beszélgettünk egy közös erdei séta alkalmával.