Ezen a héten úgy gondoltam, hogy összefoglaljuk mindazt, amit a négy év során hallottunk a Boldogságóra témáiról. Az ötletet a 10 éves évforduló adta, illetve a ‘Boldogító levél’ című feladat.
Párokban kaptak a tanulók egy rövid magyar nyelvű összefoglalót a 10 témáról, amit angolul kellett összegezni és előadni. Ezután fényképek segítségével felidéztük, hogy milyen feladatokat végeztünk el.
Végül megírták a gyerekek a leveleket, magyar és angol nyelven.
Megbocsátás
Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézménye
A Süni csoportban a megbocsájtás hónapjában a választható feladatok közül a Bocsánat-állatot választottuk és elkészítettünk a csoportunk plakátját. Meghallgattuk a hónap dalát is, majd gyakoroltuk a bocsánat gesztusjelét is. Megbeszéltük, hogy mi hogyan szoktunk bocsánatot kérni egymástól a csoportban. Végül pedig tableten játszhattak a tanulók.
A megbocsátás gyakorlását egy órában dolgoztuk fel. Az óra elején relaxációs gyakorlatot végeztünk: „Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar.” Ezután meghallgattuk a hónap dalát többször is, a gyerekek közben kiszínezték a hónap színezőjét. Voltak, akik énekeltek, táncoltak is közben. Ezután megbeszéltük a témához kapcsolódó elméleti hátteret. Elmeséltem nekik a „A két jóbarát” meséjét. Megbeszéltük a tanulságokat, átbeszéltük, hogy a főszereplők, hogyan kértek bocsánatot egymástól, hogyan engesztelték ki egymást. Ezután megfogalmazták, hogy mi olyan történt velük, amit meg tudtak bocsátani, hogyan történt, mit éreztek közben, milyen szavakat használtak, melyeket összegyűjtöttünk („Varázsszavak”). Nagyon örültem neki, hogy az esetek többségében fontos volt nekik, hogy megbocsássanak a másiknak, de az is, hogy bocsánatot kérjenek. Korábban technika órán mindenki készített egy virágot, amire most ráírták a számukra legtöbbet jelentő „Varázsszót” (Bocsáss meg, Sajnálom, Köszönöm stb). Az elkészült virágokat kihelyeztük az osztályterembe. Az óra végén lezárásként elmondták, hogy milyen gondolatokkal lettek gazdagabbak, mi az, amit tovább tudnak vinni magukkal az óráról. Az órát meditációval zártuk.
Április hónapban a megbocsátás témakörével foglalkoztunk. Megbeszéltük, milyen fontos, hogy meg tudjunk bocsátani.
A gyerekek bocsánat kártyákat készítettek szülőknek, egymásnak.
A Boldogságóra kézikönyvben szereplő mese nagyon megérintette a gyerekeket, többjüknek van testvére, átérezték a mese mondanivalóját.
A piros szivet (Kit szeretsz a legjobban?) szinte kivétel nélkül a családjukat mondták.
A plakát azt jelképezi, hogy aznap hányan mondták, hogy megbántották őket itt a csoportban (kéznyom), de gyorsan ki is békültek egymással, a rossz érzésüket pedig messzire elfújta a felhő.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A gyerekek már megtudják fogalmazni érzéseiket gondolataikat a témával kapcsolatban.
Az évek alatt kialakított gyakorlat (Bocsánatot kérünk ha valakit megbántottunk) Megtelt tartalommal. Nagyon sokat fejlődtek szociális képességeik, ami a Boldogság óráknak is köszönhető.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A gyerekek már megtudják fogalmazni érzéseiket gondolataikat a témával kapcsolatban.
Az évek alatt kialakított gyakorlat (Bocsánatot kérünk ha valakit megbántottunk) Megtelt tartalommal. Nagyon sokat fejlődtek szociális képességeik, ami a Boldogság óráknak is köszönhető.
Ezen a foglalkozáson úgy döntöttük, hogy megköszönjük a Boldogságóra programnak, hogy ennyi élményt szereztünk ebben a tanévben. A Boldogító levél című gyakorlatot választottuk. Mindenki önállóan, vagy kisebb csoportokban készítette el a saját levelét, majd megbeszélve a gondolatokat, elkésztettük közösen a levelet, melyet mellékelek fotóként, de le is írom a leglényegesebb mondatait.
Mi azt szeretjük a legjobban a Boldogságórákban, hogy:
önmagunkat adhatjuk,
fejleszthetjük a személyiségünket,
jól érezzük magunkat, jól szórakozunk,
kifejthetjük a véleményünket,
segíti az osztályunk összekovácsolását.
A legkedvesebb emlékünk a foglalkozásokról amikor:
írhattunk a hőseinkről/példaképeinkről (édesanya),
elmondhattuk miért/kiért vagyunk hálásak,
bemutathattuk a hobbinkat,
jókat nevettünk.
A legviccesebb emlékünk, amikor élőszobrot kellett készítenünk.
A legmeghatóbb foglalkozásunk az volt, amikor az osztálytársunknak (aki magántanuló) készíthettünk képeslapot, melyet együtt adtunk át Karácsonyra.
A legemlékezetesebb élményünk az volt, amikor a hónap csoportja lehettünk (két alkalommal is).
Mindent hálásan köszön: a Hunyadi 10.a Boldogságóra csapata és pedagógusuk!
Reggeli körben bemelegítettünk egy kis mozgással: haragom kifújom, mint a cica nyújtózom. Aztán arról beszélgettünk, ki miért szereti a boldogságóra foglalkozásokat. A legtöbben a sok játékot és a sok vidámságot, nevetést szerették és az érdekes rajzokat.
Tízórai után Mészöly Miklós: A bánatos medve című meséjét báboztam el. Aztán eltakartuk a szemünket és mindenki egyenként elmondhatta, melyik szereplő lenne. Aztán elbeszélgettünk arról, hogy hogy kérnek bocsánatot a szüleiktől. Először egymásnak mondták, eljátszottuk, ki mit mondana. Később bocsánatkérő kártyákat készítettünk, melyeket át is adtak a szüleiknek és közben bocsánatot kértek, ki azért, mert kiabált otthon, ki azért mert a testvérével verekedett, kinek milyen „vétke” volt. Így szeretnénk a szülőket is bevonni a boldogságórás tevékenységekbe.
Elkészítettük a napos-felhős képeket, hogy a többi csoportoknak is meg tudjuk mutatni, hogy a „felhők fölött mindig kék az ég”! De nem csak képekkel mutattuk meg ezt, hanem vetélkedővel is. Két-két gyerek versenyzett egyszerre, a napocskáról le kellett fújni a felhőket. Kicsik, nagyok alig várták, hogy sorra kerüljenek!
A Föld napján énekeltünk a Földért, együtt tornáztunk, volt ügyességi pálya, ültettünk virágmagokat, séta közben kerestünk „kincset” néztünk rendőrkutya bemutatót, gyűjtöttünk szelektíven szemetet. Mozgalmas napjaink voltak!
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Boldogságóránkat közös énekléssel, játékkal kezdtük. Beszélgető körünk előtt elmondtuk a megküzdés mondókáját, hiszen egy nagy feladatra vállalkoztunk ismét, fel akartunk jutni Boldogság várunk 8. lépcsőfokára. Jut eszembe játékkal folytattuk, ahol egy képről kellett asszociációkat gyűjteni a gyerekeknek: veszekedés, bánat, szomorúság, békülés, harag, megbocsátás, szeretet…. Hol keressük?-interaktív játékból kiderült, hogy a megbocsátást a szívünkben találhatjuk meg. Beszélgettünk arról, hogy miért jó, ha mi megbocsátunk, miért jó, ha nekünk meg tudnak bocsátani. A tündérek új mesét hoztak egy királyról, aki hajójával bejárta a tengereket, óceánokat, és megtanulta a Ho’oponopono varázsszót. Megismertük együtt a jelentését, hogy a hibát mindig ki lehet javítani. A ZOMBI játékban a sok nevetés mellett sokszor ismételtük a sajnálom, kérlek, bocsáss meg, a köszönöm és a szeretlek szavakat.
Az órát békítő mondóka tanulásával zártuk, és egy nagy öleléssel. A Hahó együttes Béke, béke, barátság című dalára feltettük a megbocsátás jelét várunk 8. lépcsőfokára.
Büszke vagyok gyerekeimre, mert azóta már többször használták a megtanult mondókát a konfliktusaik rendezésére.