A gyerekek a Boldogságórák kedves-kedvenc pillanatait örökítették meg.
Megbocsátás
Április: A megbocsátás gyakorlása
Az áprilisi Boldogságórákhoz sok ötletet tudtam meríteni a kézikönyvből, munkafüzetekből és az emailben megküldött javaslatokból.
A foglalkozások ráhangolódó részében lazító-, nyújtó-, légzőgyakorlatokat végeztünk. Gyermekjóga gyakorlatokat is terveztem, melyekből néhányat meg is valósítottunk a foglalkozásokon.
Az „Ügyefogyott egér” című mese meghallgatása és dramatizálása lázba hozta a gyerekeket. Többször játszották el nagy-nagy lelkesedéssel.
Voltak befejezetlen mondatok is. „Azért haragszom, mert… Szeretek megbocsátani, mert…”
Meghallgattuk a „Hooponoponó” című dalt és a hozzá kapcsolódó interaktív játékot is eljátszottuk. A „varázsszavakkal üzenetet fogalmaztak meg a gyerekek egymásnak.
A meséhez csoportmunkában készítettünk illusztrációkat.
Alkottunk bocsánatkérő kártyákat is. Eljátszottuk a „Szabadulás útja” játékot.
A Föld Napját a szegedi Vadasparkban ünnepeltük.
Élményekben gazdag sikeres hónapot zártunk.
Ezen a héten úgy gondoltam, hogy összefoglaljuk mindazt, amit a négy év során hallottunk a Boldogságóra témáiról. Az ötletet a 10 éves évforduló adta, illetve a ‘Boldogító levél’ című feladat.
Párokban kaptak a tanulók egy rövid magyar nyelvű összefoglalót a 10 témáról, amit angolul kellett összegezni és előadni. Ezután fényképek segítségével felidéztük, hogy milyen feladatokat végeztünk el.
Végül megírták a gyerekek a leveleket, magyar és angol nyelven.
Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézménye
A Süni csoportban a megbocsájtás hónapjában a választható feladatok közül a Bocsánat-állatot választottuk és elkészítettünk a csoportunk plakátját. Meghallgattuk a hónap dalát is, majd gyakoroltuk a bocsánat gesztusjelét is. Megbeszéltük, hogy mi hogyan szoktunk bocsánatot kérni egymástól a csoportban. Végül pedig tableten játszhattak a tanulók.
A megbocsátás gyakorlását egy órában dolgoztuk fel. Az óra elején relaxációs gyakorlatot végeztünk: „Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar.” Ezután meghallgattuk a hónap dalát többször is, a gyerekek közben kiszínezték a hónap színezőjét. Voltak, akik énekeltek, táncoltak is közben. Ezután megbeszéltük a témához kapcsolódó elméleti hátteret. Elmeséltem nekik a „A két jóbarát” meséjét. Megbeszéltük a tanulságokat, átbeszéltük, hogy a főszereplők, hogyan kértek bocsánatot egymástól, hogyan engesztelték ki egymást. Ezután megfogalmazták, hogy mi olyan történt velük, amit meg tudtak bocsátani, hogyan történt, mit éreztek közben, milyen szavakat használtak, melyeket összegyűjtöttünk („Varázsszavak”). Nagyon örültem neki, hogy az esetek többségében fontos volt nekik, hogy megbocsássanak a másiknak, de az is, hogy bocsánatot kérjenek. Korábban technika órán mindenki készített egy virágot, amire most ráírták a számukra legtöbbet jelentő „Varázsszót” (Bocsáss meg, Sajnálom, Köszönöm stb). Az elkészült virágokat kihelyeztük az osztályterembe. Az óra végén lezárásként elmondták, hogy milyen gondolatokkal lettek gazdagabbak, mi az, amit tovább tudnak vinni magukkal az óráról. Az órát meditációval zártuk.
Április hónapban a megbocsátás témakörével foglalkoztunk. Megbeszéltük, milyen fontos, hogy meg tudjunk bocsátani.
A gyerekek bocsánat kártyákat készítettek szülőknek, egymásnak.
A Boldogságóra kézikönyvben szereplő mese nagyon megérintette a gyerekeket, többjüknek van testvére, átérezték a mese mondanivalóját.
A piros szivet (Kit szeretsz a legjobban?) szinte kivétel nélkül a családjukat mondták.
A plakát azt jelképezi, hogy aznap hányan mondták, hogy megbántották őket itt a csoportban (kéznyom), de gyorsan ki is békültek egymással, a rossz érzésüket pedig messzire elfújta a felhő.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A gyerekek már megtudják fogalmazni érzéseiket gondolataikat a témával kapcsolatban.
Az évek alatt kialakított gyakorlat (Bocsánatot kérünk ha valakit megbántottunk) Megtelt tartalommal. Nagyon sokat fejlődtek szociális képességeik, ami a Boldogság óráknak is köszönhető.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A gyerekek már megtudják fogalmazni érzéseiket gondolataikat a témával kapcsolatban.
Az évek alatt kialakított gyakorlat (Bocsánatot kérünk ha valakit megbántottunk) Megtelt tartalommal. Nagyon sokat fejlődtek szociális képességeik, ami a Boldogság óráknak is köszönhető.
Ezen a foglalkozáson úgy döntöttük, hogy megköszönjük a Boldogságóra programnak, hogy ennyi élményt szereztünk ebben a tanévben. A Boldogító levél című gyakorlatot választottuk. Mindenki önállóan, vagy kisebb csoportokban készítette el a saját levelét, majd megbeszélve a gondolatokat, elkésztettük közösen a levelet, melyet mellékelek fotóként, de le is írom a leglényegesebb mondatait.
Mi azt szeretjük a legjobban a Boldogságórákban, hogy:
önmagunkat adhatjuk,
fejleszthetjük a személyiségünket,
jól érezzük magunkat, jól szórakozunk,
kifejthetjük a véleményünket,
segíti az osztályunk összekovácsolását.
A legkedvesebb emlékünk a foglalkozásokról amikor:
írhattunk a hőseinkről/példaképeinkről (édesanya),
elmondhattuk miért/kiért vagyunk hálásak,
bemutathattuk a hobbinkat,
jókat nevettünk.
A legviccesebb emlékünk, amikor élőszobrot kellett készítenünk.
A legmeghatóbb foglalkozásunk az volt, amikor az osztálytársunknak (aki magántanuló) készíthettünk képeslapot, melyet együtt adtunk át Karácsonyra.
A legemlékezetesebb élményünk az volt, amikor a hónap csoportja lehettünk (két alkalommal is).
Mindent hálásan köszön: a Hunyadi 10.a Boldogságóra csapata és pedagógusuk!