A haragom kifújom
Mese A bánatos medve
Játék Szeretetgombóc
Dal Rosszkedv elűző dalocska
Megbocsátás
Azt gondolom az egyik legkomolyabb és elgondolkoztatóbb téma volt. Látszott a gyerekeken, hogy komolyan veszik és felidéztek egy egy olyan pillanatot, amikor valakit megbántottak. A varázsszavakat nagyon megjegyeztük és ezután is használni fogjuk. A hónap dala nagyon tetszett a gyerekeknek, azóta is éneklik.
Villámrelaxációval kezdtük a foglalkozást, majd A három kismalac meséjét olvastam fel a gyerekeknek. Ezt követően arról beszélgettünk, hogy vajon miért viselkedtek így az egyes szereplők, mi lehetett az oka annak, hogy ezt vagy azt cselekedték. Ezután értelmeztük a megbocsájtás fogalmát, illetve azt, hogy miért fontos megbocsátanunk másoknak. Hangsúlyoztam, hogy elősorban nem azért bocsátunk meg másoknak, hogy felmentsük a másik embert a tettei súlya alól, hanem magunk miatt, hogy mi ne hordozzunk haragot magunkban, mert az rossz hatással van ránk, a személyiségünkre, viselkedésünkre és ezáltal a kapcsolatainkra is. Összegyűjtöttük azokat a szavakat, kifejezéseket, amivel kifejezhetjük, hogy megbántuk amit tettünk, végül a gyerekek ezeket felhasználva készítettek csoportokban plakátot.
Ebben a hónapban is sokat tanultunk a Boldogság órák keretein belül. Többek között a hétköznapi élethez kapcsolódó érzések, s az ezek megélését segítő szavakat ízlelgették a gyerekek. Sajnálom- ha valamit esetleg gondolkodás nélkül követtem el, de később megbántam. Bocsáss meg- tudom, hogy megbántottalak, de legközelebb figyelni fogok- Szeretlek- nap, mint nap többször lenne szükségünk erre a szóra, ugyanúgy, mint a Köszönöm szóra is. Ezekről beszélgetve, elkészítettük a köveinket, amit zsebbe téve mindig náluk lehet és eszükbe juthat az, hogy milyen nagy fontossággal bírnak ezek a szavak.
Boldogságóra – MEGBOCSÁTÁS
Foglalkozásunkat a kézikönyvben található „irkafirka” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük. Mivel ezt a gyakorlatot már egyszer alkalmaztam, így ismerős volt a gyermekek számára. Nagy hévvel vetették bele magukat a firkálásba.
A téma bevezetéseként beszélgetést kezdeményeztem, kíváncsi voltam a gyermekek véleményére, kommunikációjára. Témavezető kérdésekkel irányítottam a beszélgetést. Miért kell megbocsátani? Hogyan kell bocsánatot kérni? Milyen érzés bocsánatot kérni?
Ezután a munkafüzet 62. oldalán található varázsszavakhoz köthető ábrákat színezhették ki a gyermekek.
A téma feldolgozását Bezzeg Andrea Tündéri bocsánat című meséjével kezdtük. A mese után a segítő kérdések segítségével átbeszéltük a történteket.
Ezek után előre begyúrt tésztából készítettünk a gyermekekkel közösen bocsánat sütit. A sütit a dajka néni kisütötte, majd minden gyermek adhatott egyet belőle annak, akitől valamiért bocsánatot szeretett volna kérni.
A zárókörben mindenki elmondhatta, hogy szerinte miért fontos megbocsátani.
A foglalkozás lezárásaként halk zenét kapcsoltam és arra kértem a gyerekeket, hogy amíg a megbocsátás jelét színezik, addig gondoljanak arra a családtagjukra, akitől bocsánatot szeretnének kérni.
Téma továbbadása: A gyermekeknek kiosztom egy-egy bocsánat sütit, amit hazavihettek és otthon átadhatták egy bocsánat kérés mellett, annak a családtagjuknak, akitől valamiért bocsánatot szerettek volna kérni.
Beszédes József Általános Iskola
A gyerekekkel megbeszéltük a négy varázsszót, hogy mit jelentenek, mikor használjuk, mennyit használjuk és mikor kellene őket használni. A kártyákat nem rajzon, hanem emojik segítségével jelenítettük meg. Elkészítettük a kártyákat és kitettük a falra, hogy emlékezzenek a gyerekek a varázsszavakra.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az áprilisi boldogságórákon A megbocsátás gyakorlásáról beszélgettünk a gyerekekkel. Megbeszéltük, hogy érzelmeink miképp változnak attól, hogy hogyan szólunk, nézünk, foglalkozunk másokkal. Mi is történik akkor, ha megbántunk egy másik embert, és emiatt harag keletkezik benne és rossz, negatív érzések bennünk. Felhívtam figyelmüket a kommunikáció fontosságára, s hogy bocsánatot kérni bár olykor nehéznek tűnő feladat, de nagyon is szükséges emberi viszonyaink megfelelő működéséhez.
Azt sugalljuk a gyerekeknek, hogy milyen jó megbocsátani a társunknak, hiszen ha megbocsátunk, akkor ugyanolyan önfeledten tudunk együtt játszani, mászókázni, szaladgálni. A meg nem bocsátás viszont elrontja a napunkat. Az igazságtevő király hallgatja végig az érintett gyerekeket, s tesz igazságot, s békíti ki a feleket.