A rítus menete:
1. A megbánást fóhajtással és kézösszetétellel jelzi az aki megbántott valakit.
2. A megbántott szívet formál a kezéből és ezzel jelzi, hogy már nem haragszik .
3. Egy nagy közös ölelésben oldódik fel a feszültség. Mindenki boldog lesz.
Megbocsátás
Az aktuális témát azzal vezettük be, hogy mindenki kapott 2 papírt. Az egyikre leírta, ő bántott-e meg már valakit, és hogyan. A hátoldalára pedig azt rögzítette, tettéért bocsánatot kért-e, jóvá tette-e – ha igen, miként.
A másik lapot arra használtuk fel, hogy arra azt írhatták, őket ki és hogyan bántotta meg, és milyen módon rendezték a konfliktust.
Miután megbeszéltük a sérelmeket, játékos formában, egy tankocka segítségével dolgoztuk fel a témát. Az egyik szókereső játékban azokat a szavakat gyűjtöttük össze, melyekkel kijavíthatjuk hibáinkat, a másikban pedig a bocsánatkérés eszközeit vettük sorra.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A téma feldolgozásánál alkalmaztam a mesét, relaxációs gyakorlatot, szeretetgombóc játékot. Lezárásként beszélgettünk, megöleltük egymást és mindenki megfestette a saját megbocsátás kövét, amit a sétánk során gyűjtöttünk.
A gyerekek megbocsátás kártyákat készitettek. Ezekre irták azokat a szavakat,mondatokat,gesztusukat,amelyeket akkor használnak,ha bocsánatot kérnek valakitől.
A témához kapcsolódó mesét többször elolvastam a gyerekeknek. Megbeszéltük.miről szól,kik szerepelnek benne. Igaz- hamis játékkal próbáltam erősíteni a történet kapcsán a megbocsájtás fontosságát.
A heti mesélést követően a gyerekek a szereplő bábokkal saját szavaikkal elmesélték.
Körben játszottunk,hogy mi a megbocsájtás lényege, szó esett érzelmekről,szeretetről ,haragról,szomorúságról, vidámságról. Kidomborodott a lényeg,hogy ha megbocsájtunk nem nyomja a lelkünket és könnyedebben,vidámabban élhetjük mindennapjainkat,mint haraggal a lelkünkben.
A gyerekek körbe adták a megbocsájtás testi kifejezését: kézfogást, ölelést.
Játszottunk olyat is,hogy egymás fülébe kellett súgni a ” varázsszavakat”, s aki el súgták az megjegyezte ,s a kör végén mindenki kimondta melyik szót súgták a fülébe.
Lerajzoltuk a megbocsájtás fáit, tele jótettekkel,pozitívumokkal,melyeket szívecskékkel ábrázoltak. A legkifejezőbb rajz,egyik kislányé volt,aki az ” anya fát” rajzolta ,és mellette a két kis fát , ő magát,meg a testvérét, s el is tudta mondani ,kinek miért rajzolt szívet, miket kellett már egymásnak megbocsájtaniuk.
Repülő varázsszőnyeget készítettek a fiuk óriás puzzleből, ott is a témával kapcsolatban mondták el egyenként a kívánságaikat, a kulcsfontosságú szavakat.
A megbocsátásról beszélgetve elképzeltük, hogy milyen különleges Bocsánat- állatkák lehetnének egy képzeletbeli országban, vagy egy távoli bolygón. Hogy nézne ki, milyen színe lenne, mit tudna? A legtöbb gyerek kedves, hozzábújós, megbocsátani tudó állatkákat képzelt el.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek a megbocsátó szavakat rögzítették.
Szegedi Fekete István Általános Iskola
A gyerekek a Boldogságórák kedves-kedvenc pillanatait örökítették meg.
Április: A megbocsátás gyakorlása
Az áprilisi Boldogságórákhoz sok ötletet tudtam meríteni a kézikönyvből, munkafüzetekből és az emailben megküldött javaslatokból.
A foglalkozások ráhangolódó részében lazító-, nyújtó-, légzőgyakorlatokat végeztünk. Gyermekjóga gyakorlatokat is terveztem, melyekből néhányat meg is valósítottunk a foglalkozásokon.
Az „Ügyefogyott egér” című mese meghallgatása és dramatizálása lázba hozta a gyerekeket. Többször játszották el nagy-nagy lelkesedéssel.
Voltak befejezetlen mondatok is. „Azért haragszom, mert… Szeretek megbocsátani, mert…”
Meghallgattuk a „Hooponoponó” című dalt és a hozzá kapcsolódó interaktív játékot is eljátszottuk. A „varázsszavakkal üzenetet fogalmaztak meg a gyerekek egymásnak.
A meséhez csoportmunkában készítettünk illusztrációkat.
Alkottunk bocsánatkérő kártyákat is. Eljátszottuk a „Szabadulás útja” játékot.
A Föld Napját a szegedi Vadasparkban ünnepeltük.
Élményekben gazdag sikeres hónapot zártunk.