A nyolcadik téma a megbocsátás gyakorlása volt a boldogságóra keretében.
Cél, feladatrendszer: A gyerekek megtanuljanak megbocsátani! Elsődleges cél, feladat, hogy a gyerekek megértsék, hogy a megbocsátással elsősorban maguknak tesznek jót! Kiemelt fejlesztési terület, differenciált fejlesztést igénylők: érzelmek megélése, empátia, megbocsátás képessége, türelemre való képesség (harag elengedése).
Relaxációs gyakorlat volt csoportos, és egyéni is. „Villámlazítás” „Összehangoló 1.2. Indiánszökellés. Megbeszéltük, hogyan kezeljük, ha megbántottak, vagy ha megbántunk valakit. Szerintem a gyerekek sokkal könnyebben magukévá teszik a megbocsátás képességét mint a felnőttek. Hamarabb tudják kezelni a negatív érzéseket, nyilván ez életkoruk miatt is van, személyiségük még kialakulóban van. Amilyen gyorsan jön, gyorsan is múlik számukra, ha jól tanítjuk a kezelési technikákat. Nyilván ez egy hosszú tanítási – tanulási folyamat eredménye már. Déli pihenő időben többször mondják a gyerekek: „Légy szíves boldogság órás mesét meséljél! Bármelyiket, mert mi mindet szeretjük!” Ez számomra nagyon fontos vissza jelzés, főleg, hogy ilyen kicsi gyerekekről van szó. Érzelmileg azonosulni tudnak a történetekkel. Nagyon szerették a sünis, Megbocsátás-bábjátékot. Azonosulni tudnak a szereplők lelkiállapotával, érzelmeivel. Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat meséjét is nagyon szerették! Ezek mellett Fésűs Éva: Veszekedős meséjét is elmeséltem. Témájában teljesen illett a témához, melyet szintén megbeszéltünk a gyerekekkel. A gyermekeink teljes magabiztosággal tudják már, hiszen átélik a mindennapokban, hogy aki megbocsát, maga is felszabadultabb lesz, és könnyebben tovább léphet a rossz érzéseken. A megbocsátás képessége azért is fontos, mert fejleszti az empátiát, nyitottabbá tesz bennünket. Gyermekeink tudják, hogy aki megbocsát, jót is cselekszik. Arra tanítjuk őket, hogy amíg nem tudnak megbocsátani, addig hogyan tudják higgadtan kezelni magát a konfliktust. Mondják ki, hogy mi bántja őket, mert az elfojtott érzések óriási belső feszültséget szülnek. Kimondásuk által megnyugodnak, sokkal kiegyensúlyozottabbak lesznek. Erre több példa is volt a hónapban, melyhez több képet is feltöltöttem. Ezek megtanulását saját példáinkkal is motiváljuk! Minden gyermek használja a varázsszavakat! (Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!…stb). „Mire használnád a varázspálcád?” kérdésre ahogy nőnek, okosodnak az érzelmeiket is egyre árnyaltabban tudják kifejezni! Bagdi Bella: Személyiség fejlesztő gyerek dalokat hallgattunk. (Kiemelt volt: Bagdi Bella: Ho’oponopono). Játékaink voltak: – Kire haragszol? – Varázs szőnyeg (B.B. Repülj velem zenével ) – Ho’oponopono interaktív játék- varázs szavak. Jön a zombi- ez mindig nagy kedvenc! Végül felragasztottuk a Boldogság vár nyolcadik lépcsőfokát.
Megbocsátás
A megbocsátásra való hajlandóság nagyon fontos saját lelki békénk érdekében. Ezt a képességünket fejleszthetjük akár az osztályközösségünkön belül is. Havi boldogságóránkat a „Hervad a virágom, éled a virágom”…című relaxációval és a hónap dalának meghallgatásával indítottuk. Majd mimikai játékkal hangolódtunk rá a témára: eljátszottuk a haragos, valamint a megbocsátó arckifejezést. Megbocsátás történeteket osztottak meg egymással a gyerekek, eseteket, amikor őszintén bocsánatot kértek, amikor tőlük kértek bocsánatot, és olyan eseteket, amikor csak azért kértek bocsánatot, mert elvárták tőlük.Megbeszéltük, hogy mi az őszinte bocsánatkérés. A téma feldolgozása során mesét hallgattunk „A három kiscsibé”-ről. Megvitattuk hogyan viselkedtek a szereplők. Mit tanulhatunk a meséből, megállapítottuk, hogy ez a mese a megbocsátásról szól. Ezt kreatív feladat követte, ahol „bocsánat-állatkákat” terveztek és rajzoltak a gyerekek.
A rítus menete:
1. A megbánást fóhajtással és kézösszetétellel jelzi az aki megbántott valakit.
2. A megbántott szívet formál a kezéből és ezzel jelzi, hogy már nem haragszik .
3. Egy nagy közös ölelésben oldódik fel a feszültség. Mindenki boldog lesz.
Az aktuális témát azzal vezettük be, hogy mindenki kapott 2 papírt. Az egyikre leírta, ő bántott-e meg már valakit, és hogyan. A hátoldalára pedig azt rögzítette, tettéért bocsánatot kért-e, jóvá tette-e – ha igen, miként.
A másik lapot arra használtuk fel, hogy arra azt írhatták, őket ki és hogyan bántotta meg, és milyen módon rendezték a konfliktust.
Miután megbeszéltük a sérelmeket, játékos formában, egy tankocka segítségével dolgoztuk fel a témát. Az egyik szókereső játékban azokat a szavakat gyűjtöttük össze, melyekkel kijavíthatjuk hibáinkat, a másikban pedig a bocsánatkérés eszközeit vettük sorra.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A téma feldolgozásánál alkalmaztam a mesét, relaxációs gyakorlatot, szeretetgombóc játékot. Lezárásként beszélgettünk, megöleltük egymást és mindenki megfestette a saját megbocsátás kövét, amit a sétánk során gyűjtöttünk.
A gyerekek megbocsátás kártyákat készitettek. Ezekre irták azokat a szavakat,mondatokat,gesztusukat,amelyeket akkor használnak,ha bocsánatot kérnek valakitől.
A témához kapcsolódó mesét többször elolvastam a gyerekeknek. Megbeszéltük.miről szól,kik szerepelnek benne. Igaz- hamis játékkal próbáltam erősíteni a történet kapcsán a megbocsájtás fontosságát.
A heti mesélést követően a gyerekek a szereplő bábokkal saját szavaikkal elmesélték.
Körben játszottunk,hogy mi a megbocsájtás lényege, szó esett érzelmekről,szeretetről ,haragról,szomorúságról, vidámságról. Kidomborodott a lényeg,hogy ha megbocsájtunk nem nyomja a lelkünket és könnyedebben,vidámabban élhetjük mindennapjainkat,mint haraggal a lelkünkben.
A gyerekek körbe adták a megbocsájtás testi kifejezését: kézfogást, ölelést.
Játszottunk olyat is,hogy egymás fülébe kellett súgni a ” varázsszavakat”, s aki el súgták az megjegyezte ,s a kör végén mindenki kimondta melyik szót súgták a fülébe.
Lerajzoltuk a megbocsájtás fáit, tele jótettekkel,pozitívumokkal,melyeket szívecskékkel ábrázoltak. A legkifejezőbb rajz,egyik kislányé volt,aki az ” anya fát” rajzolta ,és mellette a két kis fát , ő magát,meg a testvérét, s el is tudta mondani ,kinek miért rajzolt szívet, miket kellett már egymásnak megbocsájtaniuk.
Repülő varázsszőnyeget készítettek a fiuk óriás puzzleből, ott is a témával kapcsolatban mondták el egyenként a kívánságaikat, a kulcsfontosságú szavakat.
A megbocsátásról beszélgetve elképzeltük, hogy milyen különleges Bocsánat- állatkák lehetnének egy képzeletbeli országban, vagy egy távoli bolygón. Hogy nézne ki, milyen színe lenne, mit tudna? A legtöbb gyerek kedves, hozzábújós, megbocsátani tudó állatkákat képzelt el.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek a megbocsátó szavakat rögzítették.