Föld Napi Üdvözlet
Megbocsátás
A megbocsátás gyakorlása
1. Relaxációs gyakorlat: „Közös légzés” szinkronlégzés
2. A téma bevezetése, megbeszélés
Mit jelent megbocsátani? Kit bántottak már meg? Hogyan tudott megbocsátani? Hogyan kérhetünk bocsánatot? Jobban érezzük magunkat, ha bocsánatot kérünk? Mit érzünk ilyenkor? Miért boldogíthat minket a megbocsátás és ha nekünk bocsátanak meg? Átélt-e már valaki , hogy valakinek megbocsátott és sokkal jobban érezte magát? Gondold végig, hogy mit jelent számodra a megbocsátás! Milyen érzések, gondolatok jutnak eszedbe a megbocsátással kapcsolatban? Mi szokott segíteni abban, hogy meg tudj bocsátani? Mi hátráltathat?
3. Ne szólj szám, nem fáj fejem
Megbocsátással kapcsolatos szavak gyűjtése a táblára.
Szólások, idézetek, közmondások keresése, a megbocsátással kapcsolatban.
4. Megbocsátás slágerek
Olyan popszámok, dalok keresése, amelyek a megbocsátáshoz kapcsolódnak.
5. Engedem a kezem
A tanulók felállnak egy körben úgy, hogy mindenki keze belekapaszkodik valakiébe. Olyan mintha egy nagy „csomót” alkotnának a kezeikkel. Behunyják a szemüket és egy osztállyal kapcsolatos sérelemre gondolnak, majd három mély levegővétel után fokozatosan engednek a szorításon és kioldják magukat a kezek szorításából. Lassan leengedik a karjaikat. Majd kinyitják a szemeiket és elmondják mit éreznek.
6. A hónap dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Ho’oponopono = jót tenni, hibát kijavítani
7. Házi feladat: Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak című dalának meghallgatása
Ötödikes osztályommal ebben a hónapban arról beszélgettünk, hogy miért fontos a megbocsátás. Kinek jó az, ha megbocsátunk valakinek, mi a különbség a megbocsátás és felejtés között. Tapasztalatokat osztottunk meg arról, hogy hogyan próbáltunk meg konfliktusokat rendezni és aztán megbocsátani valakinek. Nagyon hasznos volt a gyerekek számára az óra.
A hónap témájának feldolgozása remek lehetőséget teremtett arra, hogy a gyermekek maguk is elsajátíthassák és gyakorolják azokat a megbocsátási formákat, amelyek sikeresnek bizonyulhatnak egy adott helyzetben. Így akár nem minden esetben fordultak egy egy konfliktushelyzet közben és után hozzánk, pedagógusokhoz, hanem megpróbálták egymás között feloldani ezt és végül megbocsátani a másik félnek. Erre különböző módszereket is kipróbáltunk. Beszéltünk érzéseinkről, hogy bizony sokszor nem egyszerű megbocsátani a másiknak, de a végén mindig örömmel tölt el bennünket, hogy ezt megtettük. Verseket tanultunk a megbocsátáshoz kapcsolódóan, amit a gyermekek gyakran alkalmaznak a mindennapokban ezután.
A csoport tanulóival kiválasztottuk kedvenc állataink képét, megnéztük szimbolikus jelentéseiket és kiválasztottuk, melyik tulajdonságukat gyúrjuk bele, az általunk alkotott kisállatba. Külső jegyeiben is, ennek a 9 állatnak a testrészeiből alkottunk, így megalkotva egy 10. új kisállatot. Az állatka neve is azt tükrözi, melyik állatok vettek részt az alkotásban. Ánt-as-ka-ló-ka Fin-csa-csög-ve. Az állatkánk legjobb tulajdonsága, hogy megeszi a sértő szavakat, bántó gondoltatokat és ezeket alakítja megbocsátássá.
Áprilisi Boldogságórám fő témája a Megbocsátás gyakorlása volt. Boldog Dórával újra találkozhattak a gyermekek, szeretettel köszöntötte az újonnan érkezett gyermekünket. Együtt közösen megszámoltuk, hogy ha a mai Boldogságórán minden kis játékos feladatot teljesítenek, akkor a Boldogságvár hányadik lépcsőfokára léphetnek föl. Egy ügyes fiú oda is ment a várhoz és közelről is megszámolta a lépcsőfokokat. Boldog Dóra megkérdezte a gyermekektől, hogy most milyen boldogok? A gyermekek egyesével elmondhatták neki, hogy mit éreznek, milyen boldogok. Együtt fel is elevenítették a Boldogságmondókát: „A mai napon, a mai napon a boldogságra rátalálok, rátalálok, ahol vagyok, hopsz, elkapom, megfogom!” Boldog Dóra elmondta a gyermekeknek, hogy mivel fognak foglalkozni. A foglalkozást egy relaxációs gyakorlattal kezdtük meg. „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.” „Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga.” A gyermekek ezeket a relaxációs gyakorlatokat nagyon kedvelték, hiszen a cicával, mint állattal nagyon tudtak azonosulni, így magát a kivitelezését is szuperül megoldották. Az óvodai életükből már tudták, hogy hogyan nyújtózik, domborít a cica. A foglalkozást kezdő énekléssel folytattuk, mégpedig a hónap dalával. (Bagdi Bella: Ho’oponopono a Ho’oponopono című album) Beszélgetőkörrel folytattuk tovább, melyben átbeszéltük a Megbocsátás gyakorlását. A gyerekek felé kérdéseket tettem fel: Bántottak-e már meg titeket?, Tudtatok-e megbocsátani?, Szerintetek könnyű vagy nehéz megbocsátani? Beszélgettünk arról, hogy a sérelmeinket hol tudjuk hordozni. (lelkünkben) Az volt a tapasztalatom, hogy ezzel a szóval még nem találkoztak, így beszélgettünk róla egy kicsit. Megkérdeztem tőlük azt is, hogy ők bántottak-e már meg valakit. Engem hidegzuhanyként ért a válaszuk, hiszen nagyon sok gyermek az anyukáját és az apukáját mondta. Egy kislány őszinte válasza lepett meg teljesen. Elmondta, hogy tegnap este megbántotta az anyukáját nagyon, azzal, hogy nem akarta megenni a vacsorát, amit az anyukája készített számára. Aztán már annyira fájt neki, ahogy az anyukája viselkedett vele, hogy inkább kedvezett neki és megette, de sajnos azt sem tudta elmondani, hogy mit evett, pedig egy okos 6 éves kislányról volt szó. Ez a kislány még nem felnőtt, de mintha érezte volna azt, hogy a megbocsátással elsősorban magának tesz jót. Bocsánat! játékkal folytattuk. A gyermekeknek fel kellett idézniük egy olyan helyzetet, amikor rosszat tettek. Hogyan kértek bocsánatot? Két szituációt is eljátszottak a gyermekek: 1: Hogyan érzed magad, amikor megbocsátanak neked? 2: Hogyan érzed magad, amikor megbocsátasz valakinek? A Boldogságmondókával az asztalhoz mentünk és a gyerekeknek felolvastam a megbocsátás mondókát, majd ki is színezhették azt a lapot. Szélcsengő hangjára figyeltek fel, Boldog Dóra mesébe hívó mondókájával hívta a gyermekeket mesét hallgatni. Előtte beszélgetett velük egy kicsit, megkérdezte tőlük, hogy szerinte léteznek-e tündérek. Boldog Dóra elmesélte nekik azt, hogy a tündérek a mesében szoktak vitatkozni, de tudnak megbocsátani is. Az ő történetüket mesélte el. Mese címe: Tündéri bocsánat volt. A mesét figyelmesen, érdeklődve hallgatták meg a gyermekek, a feltett kérdésekre nagyszerű válaszokat mondtak. A csoportomnak elkészítettem ennek a mesének az apropóján egy varázspálcát. Elmondtam nekik, hogy mi is használni fogjuk ezt a varázspálcát. Mivel annyira szeretem a Boldogságórákat, a tartalmukat, a megtartásukat, így úgy döntöttem, hogy minden témához keresek a gyermekeknek még valami pluszt a témához. Ehhez a témához, most egy könyvet hoztam nekik, amely kártyát is tartalmaz. (Deákné B. Katalin: Tündérek nálad is lakhatnak) Megosztottam velük, hogy nagyon sok tündér van közöttünk: (Jóságtündér, Igazságtündér, Mosolytündér, Tisztaságtündér, Egészségtündér, Rendtündér, Álomtündér, Figyelemtündér, Tudástündér, Barátságtündér, Szeretettündér, Boldogságtündér) A gyermekeknek nagyon tetszett és játszottunk a kártyákkal is felismerős játékot, még a kicsi háromévesek is felismerték a tündéreket. Mivel azt láttam rajtuk, hogy teljesen elvarázsolta őket ez a könyv és a kártyák, így megígértem nekik azt, hogy mivel ezekhez a tündérekhez mese is tartozik, alvásidőben olvasni fogok belőle nekik, hogy még közelebbről is megismerhessék az összes tündért. Varázsoltam elő egy varázsszőnyeget. Elmondtam a gyermekeknek, hogy ezzel a szőnyeggel Hawaii szigetére repülünk, ahol a bennszülöttek különleges varázsszavakkal ajándékoznak meg bennünket. Megtanultuk a varázsszavakat: Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek! Utoljára egy olyan játékot játszottunk, hogy varázsszavakat mondtam, azzal kellett mondatokat mondaniuk, majd a kiválasztott gyermeknek kellett egy varázsszót mondani és azzal egy mondatot feltenni a kiválasztott gyermeknek. Elmondtam a gyermekeknek, hogy otthon a családdal mit kell elkészíteniük. Varázskártyákat kell elkészíteniük a 4 varázsszóval és a hozzájuk tartozó rajzzal, ill. mindenkinek el kell készítenie a saját tündérét! Erről majd a májusi reflexiómban beszámolok. Az áprilisi reflexiómhoz pedig képek formájában csatalom az előző hónapban otthon elkészített családi munkákat!
Csoportunkba vegyes életkorú gyermekek járnak, így az érzelmi, értelmi fejlettségük is eltérő. Előfordulnak konfliktusok, általában az önérvényesítési törekvésük okán. Mi felnőttek a pozitív pedagógia módszereivel, példamutatással neveljük a gyerekeket, mégis előfordul, hogy megbántják, megsértik egymást. Ilyenkor nagyon nehéz számukra, hogy megbocsássanak az őket megbántó gyermeknek. A Boldogságóra könyvből választottam a mesét a téma feldolgozásához, a süni önző viselkedéséről. Ujjbábokkal dolgoztam fel, és azért esett a választásom erre a mesére, mert a heti tematikához jól illeszkedett. Az erdei állatok, és a Föld témát jártuk körül, így mindkettő heti tematikát kibővítettem, színesítettem a boldogság óra anyagával.
A mese után megbeszéltük a történetet, a tanulságot. A gyerekek jól látják a sérelem érzését, annak megélését, aztán a feloldást, a bocsánatkéréssel. Sajnos a csoportban van néhány gyermek, akiknek nagyon nehezére esik a bocsánatkérés, a viselkedésüket megfigyelve előfordul, hogy tudatosan bántanak meg másokat, esetenként minket, felnőtteket is. Nekik hatványozottan fontos ez a téma, amit még többször előveszünk, tudatosan beépítünk a mindennapjainkba.
Április 23.- án Bagdi Bella dalát énekeltük, a Föld napja alkalmából gyújtottunk gyertyát a Földért, ezzel a megható, szívhez szóló dallal zártuk a tematikus hetünket. A délutáni pihenés alkalmával, az altató mese után egész héten ez a dal szólt, a gyerekek várták, kérték, hogy újra hallgathassák.
Csoportunkba vegyes életkorú gyermekek járnak, így az érzelmi, értelmi fejlettségük is eltérő. Előfordulnak konfliktusok, általában az önérvényesítési törekvésük okán. Mi felnőttek a pozitív pedagógia módszereivel, példamutatással neveljük a gyerekeket, mégis előfordul, hogy megbántják, megsértik egymást. Ilyenkor nagyon nehéz számukra, hogy megbocsássanak az őket megbántó gyermeknek. A Boldogságóra könyvből választottam a mesét a téma feldolgozásához, a süni önző viselkedéséről. Ujjbábokkal dolgoztam fel, és azért esett a választásom erre a mesére, mert a heti tematikához jól illeszkedett. Az erdei állatok, és a Föld témát jártuk körül, így mindkettő heti tematikát kibővítettem, színesítettem a boldogság óra anyagával.
A mese után megbeszéltük a történetet, a tanulságot. A gyerekek jól látják a sérelem érzését, annak megélését, aztán a feloldást, a bocsánatkéréssel. Sajnos a csoportban van néhány gyermek, akiknek nagyon nehezére esik a bocsánatkérés, a viselkedésüket megfigyelve előfordul, hogy tudatosan bántanak meg másokat, esetenként minket, felnőtteket is. Nekik hatványozottan fontos ez a téma, amit még többször előveszünk, tudatosan beépítünk a mindennapjainkba.
Április 23.- án Bagdi Bella dalát énekeltük, a Föld napja alkalmából gyújtottunk gyertyát a Földért, ezzel a megható, szívhez szóló dallal zártuk a tematikus hetünket. A délutáni pihenés alkalmával, az altató mese után egész héten ez a dal szólt, a gyerekek várták, kérték, hogy újra hallgathassák.
Az óra elején meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono című dalát, majd felírtuk a táblára is azokat a varázsszavakat, amelyek segítenek a megbocsátásban.
Folytatásként megkérdeztem a gyerekeket, kinek mi jut eszébe a megbocsátásról. Ezután felolvastam egy történetet, amely arról szólt, hogy a sérelmeinket homokba kell írnunk, hogy azt a megbocsátás szele elfújhassa. A bennünket ért jó cselekedeteket szabad csak kőbe vésnünk.
Néhány képet néztünk meg ezután, és megpróbáltuk kitalálni, milyen történet húzódhat a látottak mögött. Az empátia fogalmával is megismerkedtek a gyerekek.
Befejező feladat a varázsszavakat tartalmazó egyedi kártyák készítése volt.