A megbocsátás, illetve a bocsánatkérés része a mindennapi életnek.
A csoportban a lányokra küönösen jellemző a másik megsértése, és meggondolatlan kijelentések egymásról.
Először arról beszélgettünk, hogy érzik magukat, milye a hangulatuk, szívük-lelkük akkor, amikor bántotta őket egy számukra kedves személy. Utána azt kértem tőlük, hogy arról gondolkozzon, mit érzett azután, hogy megbántott valakit: rögtön utána, majd később.
A három csibe című mese gonoszságai nagyon megbotránkoztatotta a gyerekeket: Az anya nem zavarhtja el a gyerekeit szerintük.
A testvérek gonosz házfoglalása kicsit megosztó volt, volt aki ugyanígy tett volna, mint a fekete és a vörös csibe.
beszéltünk a fehér csibe tulajdonságairól, és a fehér szín jelentéséről is.
Ezután átírtuk a mesét többféleképpen, hogy a tyúkanyó hogy tudja a csibéket megleckéztetni úgy, hogy közben nem hagyja magukra őket. A csibék bőrébe bújva gyakoroltuk a sajnálat kifejezését.
Remélem, megjegyezték, hogy a boldogsághoz elelengedhetetlen a megbocsátás.
Megbocsátás
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
A megbocsátás, illetve a bocsánatkérés része a mindennapi életnek.
A csoportban a lányokra küönösen jellemző a másik megsértése, és meggondolatlan kijelentések egymásról.
Először arról beszélgettünk, hogy érzik magukat, milye a hangulatuk, szívük-lelkük akkor, amikor bántotta őket egy számukra kedves személy. Utána azt kértem tőlük, hogy arról gondolkozzon, mit érzett azután, hogy megbántott valakit: rögtön utána, majd később.
A három csibe című mese gonoszságai nagyon megbotránkoztatotta a gyerekeket: Az anya nem zavarhtja el a gyerekeit szerintük.
A testvérek gonosz házfoglalása kicsit megosztó volt, volt aki ugyanígy tett volna, mint a fekete és a vörös csibe.
beszéltünk a fehér csibe tulajdonságairól, és a fehér szín jelentéséről is.
Ezután átírtuk a mesét többféleképpen, hogy a tyúkanyó hogy tudja a csibéket megleckéztetni úgy, hogy közben nem hagyja magukra őket. A csibék bőrébe bújva gyakoroltuk a sajnálat kifejezését.
Remélem, megjegyezték, hogy a boldogsághoz elelengedhetetlen a megbocsátás.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
A megbocsátás, illetve a bocsánatkérés része a mindennapi életnek.
A csoportban a lányokra küönösen jellemző a másik megsértése, és meggondolatlan kijelentések egymásról.
Először arról beszélgettünk, hogy érzik magukat, milye a hangulatuk, szívük-lelkük akkor, amikor bántotta őket egy számukra kedves személy. Utána azt kértem tőlük, hogy arról gondolkozzon, mit érzett azután, hogy megbántott valakit: rögtön utána, majd később.
A három csibe című mese gonoszságai nagyon megbotránkoztatotta a gyerekeket: Az anya nem zavarhtja el a gyerekeit szerintük.
A testvérek gonosz házfoglalása kicsit megosztó volt, volt aki ugyanígy tett volna, mint a fekete és a vörös csibe.
beszéltünk a fehér csibe tulajdonságairól, és a fehér szín jelentéséről is.
Ezután átírtuk a mesét többféleképpen, hogy a tyúkanyó hogy tudja a csibéket megleckéztetni úgy, hogy közben nem hagyja magukra őket. A csibék bőrébe bújva gyakoroltuk a sajnálat kifejezését.
Remélem, megjegyezték, hogy a boldogsághoz elelengedhetetlen a megbocsátás.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
A megbocsátás, illetve a bocsánatkérés része a mindennapi életnek.
A csoportban a lányokra küönösen jellemző a másik megsértése, és meggondolatlan kijelentések egymásról.
Először arról beszélgettünk, hogy érzik magukat, milye a hangulatuk, szívük-lelkük akkor, amikor bántotta őket egy számukra kedves személy. Utána azt kértem tőlük, hogy arról gondolkozzon, mit érzett azután, hogy megbántott valakit: rögtön utána, majd később.
A három csibe című mese gonoszságai nagyon megbotránkoztatotta a gyerekeket: Az anya nem zavarhtja el a gyerekeit szerintük.
A testvérek gonosz házfoglalása kicsit megosztó volt, volt aki ugyanígy tett volna, mint a fekete és a vörös csibe.
beszéltünk a fehér csibe tulajdonságairól, és a fehér szín jelentéséről is.
Ezután átírtuk a mesét többféleképpen, hogy a tyúkanyó hogy tudja a csibéket megleckéztetni úgy, hogy közben nem hagyja magukra őket. A csibék bőrébe bújva gyakoroltuk a sajnálat kifejezését.
Remélem, megjegyezték, hogy a boldogsághoz elelengedhetetlen a megbocsátás.
A megbocsátás gyakorlása
A Csodapókok, így a kiskamaszkor előszobájában nagyon sokszor kerülnek bántó és megbántott szerepbe/oldalra. Szeretnénk, ha ezek a negatív ráható erők a csoportunkban minimálisra csökkennének. Ezért az egész hónap folyamán naponta felírtuk kik kerültek e két oldalra. A rajzolt ,,MéregZsákba,, bedobáltuk a felmerülő, sértő és bántó tettek szavait. Közös beszélgetések során a bántások, sértések, lélekre, személyiségre és érzelmekre való hatását elemeztük. Szituációs játékokkal újraelevenítettük a sértő helyzeteket. Összegyűjtöttük a megbocsátás varázsszavait, mint pl.:Ne haraguj rám!, Őszintén sajnálom! -ezen jelmondatainkat beköltöztettük a ,,MegbocsátLak,,-ba. Az ,,út,, során megszületett a csoport jelmondata, amelyet szem előtt tartva igyekszünk a mindennapjainkban cselekedni.
,,Csak azt tedd mással, ami neked is örömet okoz. Ami téged is bántana, másnak is fájhat!,,
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Mese, szeretet, öröm, érzés! Ezért szeretjük a boldogság órákat.
Ebben a hónapban a megbocsátás gyakorlása volt a témánk. Nagyon nagy feladat volt az, hogy a gyerekek megértsék, hogy a megbocsátással elsősorban maguknak tesznek jót. A téma feldolgozását mesével indítottam el. /Tündéri bocsánat/ Sokat beszélgettünk arról, hogy nemszabad egymást bántani, vagy ha már mégis megtörtént, akkor pedig bocsánatot kell kérni. Az emberek életében tudni kell megbocsátani is. A gyerekekkel ezt különböző szituációs játékokkal gyakoroltuk ami nagyon tetszett nekik. Mindenki nagyon jól érezte magát.
Fazekas József Általános Iskola
A megbocsátás témája nem ismeretlen a gyerekeknél, gyakran találkoznak ezzel a boldogságfokozó technikával. Óvodából hozott jó szokás a kicsi gyerekeknél, hogy konfliktus esetén egymás mellé hívjuk a két kisgyereket, majd megkérjük a verekedő/rugdosó/játékot elvevő/másikat megbántó gyermeket, hogy kérjen bocsánatot a társától, akár egy ölelés kíséretében. Elsőre talán értelmetlennek tűnhet ez a „kikényszerített” bocsánatkérés, de ezáltal megtanulják a módszert, hogy hogyan lehet bocsánatot kérni, megbocsátani és nem pedig továbbmenni sértődötten és egész nap vagy akár egész héten cipelni a sérelmeket. Első osztályban ez még nagyon szépen működik a gyerekeknél, szinte már kérni sem kell őket. Egyre tudatosabban és egyre őszintébben használják a „Bocsánat! Sajnálom!” kifejezéseket.
Áprilisi boldogságóránkon megbeszéltük a bocsánatkérés és a megbocsátás fontosságát, hogy miért jó, miért boldogító számunkra a bocsánat, akár adjuk, akár kapjuk. Igyekeztünk ebben a hónapban még inkább odafigyelni arra, hogy ne bántsuk meg egymást, de ha mégis előfordul, akkor azonnal, vagy lehetőleg minél előbb kérjünk bocsánatot, és amire még inkább felhívtam a figyelmüket, hogy tanuljunk meg szívből, igazán megbocsátani, hiszen így nekünk is jobb lesz, boldogabbak leszünk a megbocsátásunk által.
Mozgásos feladatnak „A megbocsátás rítusa” című feladatot választottam. Megtanultuk a jelnyelvből a „sajnálom” és a „szeretlek” jelét. Egy mozdulattal bemutattuk az ölelést, majd körben állva jobbra-balra megöleltük a mellettünk állót. Szívecskét tartottunk kezünkből formálva a fejünk fölé, majd ugyanilyen szíveket dobtunk a kör közepére. Ezekből a mozdulatokból állítottuk össze a megbocsátásunk rítusát: a jelnyelvi „bocsánat”, „szeretlek” és az ölelő mozdulat egymás után, ezt 10-szer ismételve. Ezután 10 szívecske a fejünk fölé, 10-szer ölelés jobbra-balra, majd végül 10 szívecskét dobtunk a körbe. Ezt a mozdulatsor többször elismételtük a hónap során, bár szerencsére nem „élesben”, mert kis csapatunkban nem túl gyakoriak a konfliktusok. De gyakoroltuk, hogy ha szükség lenne rá, legyen egy „titkos” bocsánatkérésünk, ami bármikor bevethető és jókedvre derít mindenkit. Péntek délután a napközi végén mindig eljátszottuk ezt a rítust, hogy ha esetleg a hét folyamán valakit megbántottunk, a bocsánatkérés és a megbocsátás ne maradjon el, békével menjünk a hétvégére.
Rajzos feladatként először elképzeltük, hogy milyen állat lehet a bocsánat, majd megjelenítettük a papíron. Mindenkinek a padjában lapul, hogy ha kell, elő tudjuk venni és oda tudjuk adni annak, akit megbántottunk. Az édes kis állatok biztosan meghozzák a megbocsátást, mindenki haragja elszállna, ha ilyen kedves kis lényeket kapna egy osztálytársától, aki előtte valamivel megbántotta.
Másik rajzos feladatunkban a varázsszavakat írtuk le és színeztük, díszítettük a szavakat. Ezek a rajzok az osztálytermünket díszítik, szükség esetén bármikor rápillanthatunk, elolvashatjuk, és felhasználhatjuk ezt a 4 varázsszót a békülésre, megbocsátásra.
Ezekkel a feladatokkal újabb módszereket tanultunk a bocsánatkérésre és a megbocsátásra, így az óvodából hozott „Bocsánat! – Semmi baj.” párbeszédet lecseréltük egy vidám rítusra, kedves kis bocsánat-állatokra, és színes, vidám varázsszavakra. Ezentúl ezeket is használhatjuk szükség esetén, így még a konfliktusok után is boldogabbak lehetünk. Ezeket a technikákat megtaníthatjuk otthon szüleinknek, testvéreinknek, kifejleszthetünk a családnak saját bocsánatkérő módszereket. Elmondhatjuk, hogy áprilisi boldogságóránk után is jobb velünk a világ!
A hónapban az 1/9.D. osztállyal a megbocsátás témakörével foglalkoztunk. Az órát – szokás szerint – a téma bevezetésével kezdtük. Beszélgettünk a megbocsátásról, annak fontosságáról, és arról, hogy ki és miért szokott bocsánatot kérni, hogyan érzi magát utána. A tanulók sokféleképpen nyilatkoztak a megbocsátásról: volt, aki teljesen feleslegesnek tartotta, és sokan voltak olyanok is, akik fontosnak és szükségszerűnek ítélték meg a megbocsátást. Az utóbbiak elmondták, hogy megbocsátás után sokkal jobban érzik magukat, pozitív érzelmeket élnek át, megkönnyebbülnek. A beszélgetés során figyelmet fordítottunk arra, hogy a megbocsátás során nem elfelejteni szeretnénk a dolgokat, hanem átkeretezni azokat, melyeket később felhasználhatunk tapasztalatként. Az őszinte megbocsátás nehéz, de hatalmas ereje van az önbizalmunk szempontjából.
A feladatok közül a „Meg akarod változtatni a világot?” címűt választottam. A tanulók kitöltötték a 14 pontos kérdőívet, majd párokban megbeszélték. A beszélgetés témái közé tartozott, hogy ki, mennyire ért egyet a máik véleményével, röviden indokolták is azokat, majd pedig ki, min változtatna, és hogyan tenné azt. Az óra végén megnéztük Cleo Wade költő 2017-ben készült TED előadását.
Tanmese a megbocsátásról:”
Volt egyszer egy királyság, amelyben egy hatalmas sárkány élt, aki mindenkit rettegésben tartott. A sárkány naponta fogyasztott el legalább egy tehenet, és a lakosok nagyon féltek tőle. Egy napon a király meghirdette, hogy aki legyőzi a sárkányt, az hatalmas jutalmat kap.
Egy fiatal bátor lovag nekivágott, hogy legyőzze a sárkányt.
Hosszú és nehéz csata után végül sikerült megölnie a szörnyet, és a király hatalmas jutalmat adott neki.
Azonban néhányan felvetették, hogy a sárkány szemeiben mindig szomorúság volt, és azt mondták a lovagnak, hogy talán nem kellett volna megölni. A lovag elgondolkodott ezen, és úgy döntött, hogy meglátogatja a sárkány barlangját, hogy kiderítse, miért lehetett olyan szomorú.
Amikor odaért, meglepetésére egy fiatal sárkányt talált. A fiatal sárkány szomorú és magányos életet élt, mert senki sem törődött vele, és senki sem segített neki. A lovag megsajnálta őt, és eldöntötte, hogy segít neki. Elkezdte tanítani a fiatal sárkányt, hogyan találjon magának élelmet, hogyan repüljön és hogyan találjon barátokat.
Az emberek meglepődtek, amikor meglátták a lovagot a fiatal sárkánnyal, de amikor megtudták, hogy segít neki, elkezdték megérteni, hogy a sárkányok nem mindig gonoszak.
Így a királyság újra békében és harmóniában élt, a fiatal sárkány pedig boldog és barátságos életet élhetett a lovag és az emberek társaságában, sok mindenben segítve őket. A lovag megtanulta, hogy a megértés, a segítség és a megbocsátás gyümölcsözőbb, mint a harc és a pusztítás.”
A 2.b osztály a lapbook és a képregény technikáját ötvözve jelenítette meg a mesét. A gyerekek megrajzolták, kinyírták azt a szereplőt, helyszínt stb. amelyet lerajzoltak és közösen választották ki mi kerüljön lapbookba. A történet során elmondták saját véleményüket érzéseiket. Kivel és miért tudtak azonosulni? Hogyan , mit és miért lehet megbocsátani a másik embernek?