Ebben a hónapban a megbocsátás gyakorlása volt a témánk. Nagyon nagy feladat volt az, hogy a gyerekek megértsék, hogy a megbocsátással elsősorban maguknak tesznek jót. A téma feldolgozását mesével indítottam el. /Tündéri bocsánat/ Sokat beszélgettünk arról, hogy nemszabad egymást bántani, vagy ha már mégis megtörtént, akkor pedig bocsánatot kell kérni. Az emberek életében tudni kell megbocsátani is. A gyerekekkel ezt különböző szituációs játékokkal gyakoroltuk ami nagyon tetszett nekik. Mindenki nagyon jól érezte magát.
Megbocsátás
Fazekas József Általános Iskola
A megbocsátás témája nem ismeretlen a gyerekeknél, gyakran találkoznak ezzel a boldogságfokozó technikával. Óvodából hozott jó szokás a kicsi gyerekeknél, hogy konfliktus esetén egymás mellé hívjuk a két kisgyereket, majd megkérjük a verekedő/rugdosó/játékot elvevő/másikat megbántó gyermeket, hogy kérjen bocsánatot a társától, akár egy ölelés kíséretében. Elsőre talán értelmetlennek tűnhet ez a „kikényszerített” bocsánatkérés, de ezáltal megtanulják a módszert, hogy hogyan lehet bocsánatot kérni, megbocsátani és nem pedig továbbmenni sértődötten és egész nap vagy akár egész héten cipelni a sérelmeket. Első osztályban ez még nagyon szépen működik a gyerekeknél, szinte már kérni sem kell őket. Egyre tudatosabban és egyre őszintébben használják a „Bocsánat! Sajnálom!” kifejezéseket.
Áprilisi boldogságóránkon megbeszéltük a bocsánatkérés és a megbocsátás fontosságát, hogy miért jó, miért boldogító számunkra a bocsánat, akár adjuk, akár kapjuk. Igyekeztünk ebben a hónapban még inkább odafigyelni arra, hogy ne bántsuk meg egymást, de ha mégis előfordul, akkor azonnal, vagy lehetőleg minél előbb kérjünk bocsánatot, és amire még inkább felhívtam a figyelmüket, hogy tanuljunk meg szívből, igazán megbocsátani, hiszen így nekünk is jobb lesz, boldogabbak leszünk a megbocsátásunk által.
Mozgásos feladatnak „A megbocsátás rítusa” című feladatot választottam. Megtanultuk a jelnyelvből a „sajnálom” és a „szeretlek” jelét. Egy mozdulattal bemutattuk az ölelést, majd körben állva jobbra-balra megöleltük a mellettünk állót. Szívecskét tartottunk kezünkből formálva a fejünk fölé, majd ugyanilyen szíveket dobtunk a kör közepére. Ezekből a mozdulatokból állítottuk össze a megbocsátásunk rítusát: a jelnyelvi „bocsánat”, „szeretlek” és az ölelő mozdulat egymás után, ezt 10-szer ismételve. Ezután 10 szívecske a fejünk fölé, 10-szer ölelés jobbra-balra, majd végül 10 szívecskét dobtunk a körbe. Ezt a mozdulatsor többször elismételtük a hónap során, bár szerencsére nem „élesben”, mert kis csapatunkban nem túl gyakoriak a konfliktusok. De gyakoroltuk, hogy ha szükség lenne rá, legyen egy „titkos” bocsánatkérésünk, ami bármikor bevethető és jókedvre derít mindenkit. Péntek délután a napközi végén mindig eljátszottuk ezt a rítust, hogy ha esetleg a hét folyamán valakit megbántottunk, a bocsánatkérés és a megbocsátás ne maradjon el, békével menjünk a hétvégére.
Rajzos feladatként először elképzeltük, hogy milyen állat lehet a bocsánat, majd megjelenítettük a papíron. Mindenkinek a padjában lapul, hogy ha kell, elő tudjuk venni és oda tudjuk adni annak, akit megbántottunk. Az édes kis állatok biztosan meghozzák a megbocsátást, mindenki haragja elszállna, ha ilyen kedves kis lényeket kapna egy osztálytársától, aki előtte valamivel megbántotta.
Másik rajzos feladatunkban a varázsszavakat írtuk le és színeztük, díszítettük a szavakat. Ezek a rajzok az osztálytermünket díszítik, szükség esetén bármikor rápillanthatunk, elolvashatjuk, és felhasználhatjuk ezt a 4 varázsszót a békülésre, megbocsátásra.
Ezekkel a feladatokkal újabb módszereket tanultunk a bocsánatkérésre és a megbocsátásra, így az óvodából hozott „Bocsánat! – Semmi baj.” párbeszédet lecseréltük egy vidám rítusra, kedves kis bocsánat-állatokra, és színes, vidám varázsszavakra. Ezentúl ezeket is használhatjuk szükség esetén, így még a konfliktusok után is boldogabbak lehetünk. Ezeket a technikákat megtaníthatjuk otthon szüleinknek, testvéreinknek, kifejleszthetünk a családnak saját bocsánatkérő módszereket. Elmondhatjuk, hogy áprilisi boldogságóránk után is jobb velünk a világ!
A hónapban az 1/9.D. osztállyal a megbocsátás témakörével foglalkoztunk. Az órát – szokás szerint – a téma bevezetésével kezdtük. Beszélgettünk a megbocsátásról, annak fontosságáról, és arról, hogy ki és miért szokott bocsánatot kérni, hogyan érzi magát utána. A tanulók sokféleképpen nyilatkoztak a megbocsátásról: volt, aki teljesen feleslegesnek tartotta, és sokan voltak olyanok is, akik fontosnak és szükségszerűnek ítélték meg a megbocsátást. Az utóbbiak elmondták, hogy megbocsátás után sokkal jobban érzik magukat, pozitív érzelmeket élnek át, megkönnyebbülnek. A beszélgetés során figyelmet fordítottunk arra, hogy a megbocsátás során nem elfelejteni szeretnénk a dolgokat, hanem átkeretezni azokat, melyeket később felhasználhatunk tapasztalatként. Az őszinte megbocsátás nehéz, de hatalmas ereje van az önbizalmunk szempontjából.
A feladatok közül a „Meg akarod változtatni a világot?” címűt választottam. A tanulók kitöltötték a 14 pontos kérdőívet, majd párokban megbeszélték. A beszélgetés témái közé tartozott, hogy ki, mennyire ért egyet a máik véleményével, röviden indokolták is azokat, majd pedig ki, min változtatna, és hogyan tenné azt. Az óra végén megnéztük Cleo Wade költő 2017-ben készült TED előadását.
Tanmese a megbocsátásról:”
Volt egyszer egy királyság, amelyben egy hatalmas sárkány élt, aki mindenkit rettegésben tartott. A sárkány naponta fogyasztott el legalább egy tehenet, és a lakosok nagyon féltek tőle. Egy napon a király meghirdette, hogy aki legyőzi a sárkányt, az hatalmas jutalmat kap.
Egy fiatal bátor lovag nekivágott, hogy legyőzze a sárkányt.
Hosszú és nehéz csata után végül sikerült megölnie a szörnyet, és a király hatalmas jutalmat adott neki.
Azonban néhányan felvetették, hogy a sárkány szemeiben mindig szomorúság volt, és azt mondták a lovagnak, hogy talán nem kellett volna megölni. A lovag elgondolkodott ezen, és úgy döntött, hogy meglátogatja a sárkány barlangját, hogy kiderítse, miért lehetett olyan szomorú.
Amikor odaért, meglepetésére egy fiatal sárkányt talált. A fiatal sárkány szomorú és magányos életet élt, mert senki sem törődött vele, és senki sem segített neki. A lovag megsajnálta őt, és eldöntötte, hogy segít neki. Elkezdte tanítani a fiatal sárkányt, hogyan találjon magának élelmet, hogyan repüljön és hogyan találjon barátokat.
Az emberek meglepődtek, amikor meglátták a lovagot a fiatal sárkánnyal, de amikor megtudták, hogy segít neki, elkezdték megérteni, hogy a sárkányok nem mindig gonoszak.
Így a királyság újra békében és harmóniában élt, a fiatal sárkány pedig boldog és barátságos életet élhetett a lovag és az emberek társaságában, sok mindenben segítve őket. A lovag megtanulta, hogy a megértés, a segítség és a megbocsátás gyümölcsözőbb, mint a harc és a pusztítás.”
A 2.b osztály a lapbook és a képregény technikáját ötvözve jelenítette meg a mesét. A gyerekek megrajzolták, kinyírták azt a szereplőt, helyszínt stb. amelyet lerajzoltak és közösen választották ki mi kerüljön lapbookba. A történet során elmondták saját véleményüket érzéseiket. Kivel és miért tudtak azonosulni? Hogyan , mit és miért lehet megbocsátani a másik embernek?
A megbocsátás gyakorlása
1. Relaxációs gyakorlat: „Közös légzés” szinkronlégzés
2. A téma bevezetése, megbeszélés
Mit jelent megbocsátani? Kit bántottak már meg? Hogyan tudott megbocsátani? Hogyan kérhetünk bocsánatot? Jobban érezzük magunkat, ha bocsánatot kérünk? Mit érzünk ilyenkor? Miért boldogíthat minket a megbocsátás és ha nekünk bocsátanak meg? Átélt-e már valaki , hogy valakinek megbocsátott és sokkal jobban érezte magát? Gondold végig, hogy mit jelent számodra a megbocsátás! Milyen érzések, gondolatok jutnak eszedbe a megbocsátással kapcsolatban? Mi szokott segíteni abban, hogy meg tudj bocsátani? Mi hátráltathat?
3. Ne szólj szám, nem fáj fejem
Megbocsátással kapcsolatos szavak gyűjtése a táblára.
Szólások, idézetek, közmondások keresése, a megbocsátással kapcsolatban.
4. Megbocsátás slágerek
Olyan popszámok, dalok keresése, amelyek a megbocsátáshoz kapcsolódnak.
5. Engedem a kezem
A tanulók felállnak egy körben úgy, hogy mindenki keze belekapaszkodik valakiébe. Olyan mintha egy nagy „csomót” alkotnának a kezeikkel. Behunyják a szemüket és egy osztállyal kapcsolatos sérelemre gondolnak, majd három mély levegővétel után fokozatosan engednek a szorításon és kioldják magukat a kezek szorításából. Lassan leengedik a karjaikat. Majd kinyitják a szemeiket és elmondják mit éreznek.
6. A hónap dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Ho’oponopono = jót tenni, hibát kijavítani
7. Házi feladat: Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak című dalának meghallgatása
Ötödikes osztályommal ebben a hónapban arról beszélgettünk, hogy miért fontos a megbocsátás. Kinek jó az, ha megbocsátunk valakinek, mi a különbség a megbocsátás és felejtés között. Tapasztalatokat osztottunk meg arról, hogy hogyan próbáltunk meg konfliktusokat rendezni és aztán megbocsátani valakinek. Nagyon hasznos volt a gyerekek számára az óra.
A hónap témájának feldolgozása remek lehetőséget teremtett arra, hogy a gyermekek maguk is elsajátíthassák és gyakorolják azokat a megbocsátási formákat, amelyek sikeresnek bizonyulhatnak egy adott helyzetben. Így akár nem minden esetben fordultak egy egy konfliktushelyzet közben és után hozzánk, pedagógusokhoz, hanem megpróbálták egymás között feloldani ezt és végül megbocsátani a másik félnek. Erre különböző módszereket is kipróbáltunk. Beszéltünk érzéseinkről, hogy bizony sokszor nem egyszerű megbocsátani a másiknak, de a végén mindig örömmel tölt el bennünket, hogy ezt megtettük. Verseket tanultunk a megbocsátáshoz kapcsolódóan, amit a gyermekek gyakran alkalmaznak a mindennapokban ezután.
A csoport tanulóival kiválasztottuk kedvenc állataink képét, megnéztük szimbolikus jelentéseiket és kiválasztottuk, melyik tulajdonságukat gyúrjuk bele, az általunk alkotott kisállatba. Külső jegyeiben is, ennek a 9 állatnak a testrészeiből alkottunk, így megalkotva egy 10. új kisállatot. Az állatka neve is azt tükrözi, melyik állatok vettek részt az alkotásban. Ánt-as-ka-ló-ka Fin-csa-csög-ve. Az állatkánk legjobb tulajdonsága, hogy megeszi a sértő szavakat, bántó gondoltatokat és ezeket alakítja megbocsátássá.