Fújjunk felhőt!
A megbocsájtást, a bocsánatkérést folyamatosan gyakoroljuk a csoportban, ebben a hónapban pedig kiemelten figyelünk rá.
Egy időjárásos-mozgásos mondókával melegítettünk be, hangolódtunk rá a témára.
A „Nézz a felhők mögé” játéknál megpróbálták ábrázolni a borús és a derűs idő közti különbséget rajzban. Közben sokat beszélgettünk az időjárásról, az időjárás változásairól. Nem volt nehéz, mert napi szinten tapasztaljuk a változékony időjárást.
A „Tavaszi szél” játékban ők is széllé változtak. Gyakoroltuk a hangzó kiejtését, és jót játszottunk a kis „papírfelhők” fújásával. Jó játék volt, a gyerekek nagyon élvezték.
Az „Árnyjáték” című játéknál kihasználtam a régi diavetítő adta lehetőségeket. Először mesét néztünk, széllel kapcsolatost, a Bogyó és Babóca egyik epizódját, majd a gyerekek kreatívan próbálkozhattak az árnyjátékkal. Hamar ráéreztek az ízére, egyre ötletesebben próbáltak figurázni valamit a kezeikkel. Jó móka volt, mindenkinek tetszett.
Az időjárásos képek a faliújságunkat díszítik
Megbocsátás
Április témaköre: Megbocsátás
I. óra:
1: Relaxáció
2: Móra Ferenc: Nagyapó c. elbeszélés feldolgozása
3: Szerepjáték: Játsszuk el a bocsánatkérést!
4: Hallgassuk meg és énekeljük el Bagdi Bella: Ho’opanopono c. dalát!
5: feladat: Kacsintó játék
6. Tojástartó készítése
7: Meditáció
II. óra:
1. Relaxáció
2. Mozaiktojás készítése
3. Értékelés
4. Meditáció
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni „Móra Ferenc: Nagyapó” című olvasmány főszereplőjével. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a feladatokat.
Nagyon örültek, hogy tojástartót készítettünk, mellyel meglepték azt a társukat, akit megbántottak a hónap folyamán. Persze többet is készítettünk és így készülődtünk a húsvéti ünnepekre.
A 2. órában pedig mozaiktojást csináltunk. Mindkét órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy elértem célomat, hiszen a diákjaim a dupla óra alatt megértették, hogy milyen fontos szerepe van a bocsánatkérésnek életünk során. Az órák után már nem kellett figyelmeztetni őket arra, hogy kérjenek bocsánatot, ha valamelyik társukat megbántották. Maguktól is képesek voltak a bocsánatkérésre. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam a gyerekeket a feladatok oldása közben. Még a viselkedészavarral küzdő gyerkőcöm is elfogadóbb volt társaival szemben, amiért természetesen nagyon megdicsértem a többiek előtt. Sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet tudtam kiosztani az óra végén.
Gátéri liget Óvoda és Szociális Szolgáltató
Bocsánat állatom lerajzolása. A történet elmesélése után beszélgettünk a megbocsájtásról, ki hogyan képzeli el a bocsánat állatát, milyen hangot ad ki. Majd mindenki lerajzolta a saját bocsánat állatát. Közösen megnéztük ki mit rajzolt.
5. osztályos koruktól a gyerekek részt vesznek a Boldogság órákon.
Tudható, hogy felső tagozatban már több a vita, az elkeseredettség, a mindenben megfelelni való kényszer!
Zárkózottabbak, vagy éppen túlzottan harsányak lesznek a gyerekek!
Erre a legjobb gyógyír a Boldogság óra program.
Ezeken az órákon önmagunk lehetünk, szinte mindent szabad persze a határokon belül! Egyre nyitottabbá váltak a gyerekek! Kezdtek örülni a másiknak, elfogadni egymást olyannak, amilyen.
Hálásnak lenni, megbocsátani, szeretet adni és kapni!
Minden havi feladatot a legnagyobb lelkesedéssel készítettek el egy csapatként!
A gyerekek nem olvasnak boldogságórán, hanem rengeteg kreatív gyakorlaton keresztül ismerkednek meg a pozitív pszichológia boldogságkutatásai során leghatékonyabbnak bizonyult boldogságfokozó technikákkal. És bármennyire is hihetetlen, sokat mozognak, játszanak, alkotnak.
A boldogságórákon arra törekszünk, hogy a gyermekek minden helyzetben megtalálják az örömöt, és meg is tudják azt élni.
A Boldogságóráink minden alkalommal rengeteg élményt szereznek a gyermekek számára. Az órák elsősorban a napközi keretében valósulnak meg, de a délelőtti órákon (rajz, technika, ének) is szoktunk boldogságórákat tartani, sőt én a magyar irodalom óráimba is becsempészem. Ilyenkor mindig megbeszéljük a hónap aktuális és kiemelt feladatait. Mindig különleges dolgok születnek ezeken az órákon. Mára a gyerekeknek a vezetett meditációk során sikerült az elmélyülés, de már ők maguk tartják a meditációkat.
Nőtt az önbizalmuk , több barátot szereztek, megtanultak odafigyelni a másikra, nincs megkülönbözetés, kiközösítés, és ami a legfontosabb, mindezeknek köszönhetően nincs elégtelen osztályzat!
A Boldogsàg óra program megerősíti a gyerekeket abban, hogy rendkívül értékesek, abban, hogy mindannyian jók, és abban, hogy a nagybetűs élet is tárt karokkal várja őket, melyben egytől – egyig helyt tudnak és fognak állni!
A Boldogság óra a lehető legtöbbet nyújtja a gyerekeknek ahhoz, hogy erősebbek legyenek, higgyenek magukban!
Azért jó a Boldogságóra, mert beszélgetünk a boldogságról, sokat énekelünk, táncolunk, játszunk. Megtanuljuk a boldog életmódot. Megismerjük egymást. Jobb lett az osztályközösség. Jó a hangulat, összetartóbb a csoport, nem kérdés számukra minden helyzetben kiàllni egymásért!
Nagyon sokat tanulunk a szeretetről. Szeretem, hogy megnyílunk mindannyian egymás felé, utána sokkal könnyebb minden, reményt ad nehézségen és minden szomorúság után is. Olykor a gyerekek kedvtelen el, szomorúak egy- egy rossz jegy, vagy egyéb dolog miatt, ilyenkor alig várom, hogy Boldogságórán “megkönnyebbülhessenek”!
A gyerekek a Boldogság órák által megtanulnak egymáshoz szeretettel és tisztelettel fordulni. A segítséget, a megbocsátást egymásban erősítjük, és tudjuk nagyon fontosak vagyunk nem csak a családjaink, barátaink, de egymás számára is!
Minden Boldogság órának megvan a maga tanulsága, minden órában másról beszélünk. Megtanulunk valamit a boldogságról. Megoszthatjuk egymással az őszinte érzéseinket.
Az órák java részt játékos, kötetlen beszélgetések, a gyerekek elmondhatjàk a rossz és a jó érzéseiket egyaránt. Érezhető több esetben az órák jótékony hatása, az osztályban nincs annyi veszekedés, bántás.
Sokkal jobban elfogadják egymást és figyelnek a másikra!
Köszönjük Boldogság óra!
Jobb Veled és Velünk Együtt a Világ! ❤️
Téma feldolgozása
Történet a megbocsátásról (a megbocsátás jele)
A megbocsátás előnyei
Éertékeld , ha megbocsátanak neked!
Szerezz információt olyanokról,akik már sikeresen megbocsátottak!(Gandhi,Mandela,Tutu)
Empátiajáték
You tube videó feldolgozás(Ho’oponopono)
Bocsánatkérő levél
A téma feldolgozását relaxációs gyakorlattal kezdtük majd elmeséltem a ,,Tündéri bocsánat” című mesét. A mese kiváló lehetőséget biztosított arra, hogy a gyerekek megértsék mit jelent valakinek megbocsátani. Sok játékot játszottunk, melyek során gyakorolhatták a megbocsátást. Közülük a legnépszerűbb a ,,Varázsszavak” játék volt. Készítettünk szíveket és a hónap dalának meghallgatása után egy társának adta.
Mivel volt pár osztályon belüli csetepaté és félreértés, ezért a megbocsátás fontosságáról beszélgettünk. Annak felszabadító erejéről és a folytatás jó irányba történő megváltoztatásának lehetőségéről. Ennek első lépéseként bocsánatkérő kártyák gyártásába kezdtünk, amit tetszőleges módon lehetett eljuttatni a címzetthez.
Mivel volt pár osztályon belüli csetepaté és félreértés, ezért a megbocsátás fontosságáról beszélgettünk. Annak felszabadító erejéről és a folytatás jó irányba történő megváltoztatásának lehetőségéről. Ennek első lépéseként bocsánatkérő kártyák gyártásába kezdtünk, amit tetszőleges módon lehetett eljuttatni a címzetthez.
Mivel volt pár osztályon belüli csetepaté és félreértés, ezért a megbocsátás fontosságáról beszélgettünk. Annak felszabadító erejéről és a folytatás jó irányba történő megváltoztatásának lehetőségéről. Ennek első lépéseként bocsánatkérő kártyák gyártásába kezdtünk, amit tetszőleges módon lehetett eljuttatni a címzetthez.