Nem könnyű a megbocsátás, de nehéz súly nehezedik a szívünkre ha ezt nem tesszük meg!
A gyerekek körében ezt még nem könnyű megérteni, viszont érdekes játékokkal, mozgással, énekléssel, zenehallgatással, mesékkel közelebb vihető ez a téma és igen elgondolkodtató lehet számukra miért is jó megbocsátani. Van pozitív eredménye a mindennapokban, hisz érzékelhető, hogy tudnak a másik negatív tettére jól reagálni, újra mosolyogni és játszani velük közösen.
Megbocsátás
A megbocsátás gyakorlása
Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért! című dalával indítottuk az órát, hisz a Föld napját ünnepeljük ma. Beszélgetéssel folytattuk, hogy mivel bántjuk mi emberek a Földet. Áttértünk arra is, hogy egymást ki mivel bántotta meg ma reggel. A közösségünk életében milyen fontos szerepe van a megbocsátásnak (nem felejtés, nem elnézés, nem mentegetés!!!) Az idézet Jampolskytól nagyon megérintett: „Elhozza az örömet oda, ahol bánat volt, a békét a zűrzavarba, a boldogságot a haragvó felek közé, és mindenkinek visszaadja önmagát”. A megbocsátóban jön a jóérzés, megkönnyebbülés, hisz elmegy a harag, megoldást talál a nehéz súly letevéséhez.
Az elmúlt hónapok képeit nézegettük közösen, felidéztük a legszerethetőbb, a legkedvesebb, a legviccesebb, a legemlékezetes, a legmeghatóbb pillanatokat, élményeket. Közösen fogalmaztuk meg a gondolatainkat. Kommunikáció órán ezt begépeltük és használtuk az eddig tanult szövegszerkesztő eszközöket. Így készült el A boldogító levél, mely a hónap fő feladatnak készítettünk el.
A három csibe történetét hallgatták a tanulók tőlem. Közösen kigyűjtöttük, hogy az egyes szereplőt milyen bosszúság, sérelem érte a történet során.
Szósorokból mondatot raktunk ki kiscsoportos formában. Átbeszélgettük a mondanivalóját, mit üzen számunkra.
A rejtvény különösen kedvenc feladata az osztálynak, így pillanatok alatt meglett a megfejtés: SAJNÁLOM. A hónap dalát hallgattuk meg levezetésnek többször is. Kigyűjtöttük az elhangzott szavakat és mindenki elkészítette a saját bocsánatkérő kártyáját. Házi feladat az, hogy a hétvégén kigondolja ki kinek fogja átadni és miért. A kártyák további díszítése, átadása a következő ra feladata.
A gyerekeknek a flashmob ötlete tetszett meg legjobban, s a többi osztály is egyet értett ebben, így nagyban vittük véghez a feladatot. Zöld póló volt a kérésünk, hogy a Földet szimbolizáljuk. A Fenntarthatósági hetünkbe is jól illeszkedett ez a program! 🙂
Az április hónap a megbocsátás gyakorlásáról szól. Egy történetet hallgathattunk meg A megbocsátás jele címmel. Megbeszéltük, miért fontos az életünkben különösen ez a téma. Két csoportot alkotva szituációs játékban a gyerekek eljátszották az általuk kitalált konfliktushelyzetet, melyek vége megbocsátással zárult. Majd képregény elkészítése következett a Bölcs Betti bonyodalmáról.
Dal a megbocsátásról
Mit jelent a megbocsátás és mit nem?
Megbocsátás történetek
Milyen élőlénynek képzeled a megbocsátást? – rajz készítés
Bocsánat játék
„Megbocsátás gyakorlása”
A foglalkozást szivárványos kép festésével kezdtük, közben a varázsszavak gyakorlása a hónap dalának
a „Hooponopono” hallgatásával.
„Gyújts egy gyertyát a Földért” című dalra mozogtak a gyerekek.
A foglalkozás zárásaként a hullahopp karikába a földön lévő cetliket (széttépett újságpapír) próbálják
belefújni a gyerekek.
8. Megbocsátás – április
– Téma bevezetése, relaxáció: „Napra forgó, napraforgó”
– Gyerekdal: „Ho’oponopono
– Téma feldolgozása: „Ha valakit megbántottál” – vers elsajátítása, Varázsszőnyeg és Ho’oponopono interaktív játék, 4 varázsszó játékos gyakorlása
– Téma lezárása: színezők biztosítása a munkafüzetből (62. oldal)
– Téma továbbadása: Ho’oponopono dal és a varázsszavak bemutatása a szülőknek
Reflexió: A megbocsátást, bocsánatkérést egész évben gyakoroljuk, de fontos tudatosítani a gyermekekben ennek jelentőséget. A varázsszavak elsajátítására nagyon jó alkalmat adott az interaktív, mesével átszőtt játék. A gyermekek agyon fogékonyak voltak a dalra és intenzíven alkalmazták a megtanult varázsszavakat. Nagyon jó volt látni, hogy a hétköznapokba is tovább vitték a tanultakat, sőt a családtagjaikat is bevonták. A versikét gyakran mondogattuk közösen, mely szintén sokat segített a társas kapcsolatok erősítésében, apró konfliktushelyzetek kezelésében.
A gyerekek érdekes történeteket meséltek a megbocsátás témakörében. Kiemelték, hogy fontosnak tartják az egymással szembeni őszinteséget. Sokan ugyanazt a bocsánat- állatot választották ki, akit meghívnának egy teára vagy akivel elbeszélgetnének. Érzések játéka segített abban, hogy észrevegyék, hogy nem csak szavakkal, hanem arcukkal, mozdulatokkal is mennyi mindent ki tudnak fejezni. Ezt a feladatot is nagyon élvezték.
A gyerekek érdekes történeteket meséltek a megbocsátás témakörében. Kiemelték, hogy fontosnak tartják az egymással szembeni őszinteséget. Sokan ugyanazt a bocsánat- állatot választották ki, akit meghívnának egy teára vagy akivel elbeszélgetnének. Érzések játéka segített abban, hogy észrevegyék, hogy nem csak szavakkal, hanem arcukkal, mozdulatokkal is mennyi mindent ki tudnak fejezni. Ezt a feladatot is nagyon élvezték.
A gyerekek érdekes történeteket meséltek a megbocsátás témakörében. Kiemelték, hogy fontosnak tartják az egymással szembeni őszinteséget. Sokan ugyanazt a bocsánat- állatot választották ki, akit meghívnának egy teára vagy akivel elbeszélgetnének. Érzések játéka segített abban, hogy észrevegyék, hogy nem csak szavakkal, hanem arcukkal, mozdulatokkal is mennyi mindent ki tudnak fejezni. Ezt a feladatot is nagyon élvezték.