Az alsó tagozatos tanulókkal együtt énekeltük el a Gyújts egy gyertyát a Földért című dalt! Mindenki lelkesen, szeretettel készült a videóra, nagyon aranyosak voltak!
Megbocsátás
Föld Napi Üdvözlet-koreográfia.
Aranyos mozdulatokkal köszöntötték a csoport tagjai az idegen bolygó lakóit. Sokat nevettünk, jól éreztük magunkat.
Boldogságóra – Április: A megbocsátás gyakorlása
Piros szívvel motiváltam a gyermekeket, mely során beszélgetés alakult ki, a megbocsátásról. Beszélgettünk a szó jelentéséről, milyen rossz érzés, ha valakit megbántanak és milyen jó az, amikor utána mégis bocsánatot kérnek tőlünk és újra pozitív érzéssel vagyunk egymás iránt. Később, a megbocsátás jeleként a szívet odaadhatták annak, akitől bocsánatot szerettek volna kérni, mert megbántották a társukat valamikor, valamivel.
Igaz sajnos sokan nem érzik még a súlyát a megbántásnak, megbánásnak és a bocsánatkérésnek sem, de gyakorlással, magyarázattal, példamutatással elérhetjük, hogy megtanulják e szó, fogalom jelentését és fontosságát.
Április hónapban a Boldogságóra keretében a „A megbocsátás gyakorlása” témakörrel foglalkoztunk. A gyerekekkel a foglalkozás kezdetén a relaxációs gyakorlatokat végeztük el: „Fújj-fújj…” „Dagasztás” és „Malomkörzés”. Meghallgattuk a foglalkozást kezdő éneket: „Hooponopono”. Beszélgettünk arról, hogy amikor megbántanak, bennünket vagy mi bántunk meg másokat akkor kiengesztelés képen mit tehetünk, milyen varázsszavakat mondhatunk. Mindenki készített egy varázskártyát: szív, virág rajzolásával és egy varázsszavas mondattal átadta annak a kis társának, akitől szeretett volna valamiért bocsánatot kérni. Ezek után megcsengettem a csengőt és elmondta a kislány báb a „Kerekerdő…” című verset és ezután elmeséltem a „Tündéri bocsánat” című mesét. Ezután varázsszőnyegünkön ülve elrepültünk Hawai szigetére ahol a bennszülöttek különleges varázsszavakkal ajándékoztak meg bennünket, amit hazavittünk. Elmondtuk a megbocsátás című verset és kiszínezhették a hozzá tartozó szivárványos képet majd közösen elkészítettük a „Megbocsátás mezejét” egy nagy papírra. Kiszínezhették a tündért: Lolát. Akinek volt kedve elkészíthette a munkafüzet feladatlapjait: kiszínezhették a megbocsátás varázsszavaihoz kapcsolódó képeket és a megbocsátás jelét. Kiszínezhették a megbocsátás ajándékát, és lerajzolhatták, hogy miképpen érzik magukat, amikor megbocsátanak nekik, illetve amikor ők megbocsátanak valakinek. Megkeresték és kiszínezték a vidám napot az égen és a virágokat a réten, ami a megbocsátást is jelképezheti. A megbocsátás erdeje feladatnál ügyesen megkeresték és összekötötték a számokat a megadott számú szív formájú szeretet gyümölcsökkel A foglalkozás végén elmondhatták, hogy szerintük miért fontos megbocsátani és egy nagy öleléssel fejeztük be a foglalkozást.
Havi témánk a megbocsátás.
Próbáltam felépíteni a mindennapi tevékenységekbe.
A tevékenységemet játékba hívogató, érdeklődést felkeltő mondókáról indítottam. („Játék ország nagy kapuja sarkig ki van tárva!”)
Mikor megérkeztek a gyermekek hozzám a szőnyegre, akkor „elindultunk” a Baktalórántházai erdőbe sétálva. Közben mondogattuk- Megyek, megyek mendegélek, kerek erdő keresgélek című mondókát.
Varázstávcsővel megnéztük messze vagyunk e még. Az utunk során találkoztunk (Katica bogárral, csigával, kis rókával, nyuszival és énekeltünk vagy mondókát mondtunk a kis állatokról.
Mikor megérkeztünk relaxációs gyakorlattal folytattam tovább.
– Hervad a virág , éled a virág.
– Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok.
A tavaszi erdőben beszélgető kört alakítottam ki. Képek segítségével próbáltam rávezetni őket, hogy vajon mit ábrázolhatnak a képek. Sikeresen felismerték a szituációkat (bocsánat kérés, ne haragudj, sajnálom, szeretlek. )
Aztán megkérdeztem a gyerekeket történt – e velük akár otthon vagy itt az óvodában olyan dolog, amikor ezt a 4 „varázsszavakat” használni tudjuk. Bevallom őszintén egyik gyermek sem szólt egy szót sem .
Mondtam nekik mi lenne, ha játszanánk postás játékot. Választottam magamnak egy gyerekek aki, elviszi és átadja az üzenetet. Sajnál, bocsánat, ne haragudj.
– Most aztán aktívabbak voltak a gyerekek.
– Küldték is a „csomagot”
„Sajnálom, amiért tegnap lelöktelek a csúszdáról. „
„Bocsánat, hogy beléd rugtam.”
„Ne haragudj, amiért elvettem tegnap a kocsit…”
Szinte mindegyik gyermekkel történ valami. Így azt vettem észre, hogy a játék segítségével könnyebb volt a gyermekeknek a varázsszavakat használni és kimondani.
Majd elbáboztam nekik a Só című mesét. Rögtön mondták, hogy a mesében is jelen vannak a varázsszavak. Majd mindenki kiválasztotta kivel szeretne együtt utazni a barátság vonatban. Meghallgattuk Bagdi Bella Ho oponopono dalát.
Rajzolással folytattuk tovább, mindenki berajzolta egy szív formába , akit a héten megbántott és átadta a társának. Úgy gondolom, hogy ezeknek a gesztusoknak nagy közösség formáló erejük van.
A gyermekek a mindennapi kis problémáikat könnyebben tudják a játékok segítségével megoldani.
Majd visszamentünk a képzeletbeli erdőből az óvodába. Nagyon tetszettek nekik a játékok, kérdezték: holnapi is játszunk ilyen játékokat.
Az egyik kifiúnkat sajnos műteni kellett. Hazavitték a kórházból és én kitaláltam hívjuk fel telefonon úgy, hogy mi is lássuk őt és ő is lásson minket.
A gyerekek mondták neki gyógyulj meg, hiányzol, szeretünk. Aztán az egyik kisfiú, aki nem igazán szokta elismerni, ha valakit megbánt: Nézett rám kérdeztem mit szeretnél. A kisfiú szemében könny fakadt és azt mondta szeretne bocsánatot kérni.
Azért szeretne bocsánatot kérni, amiért az udvaron a labdát nekidobta az arcának és pont ott volt a kinövés, amit sajnos le kellett műteni.
Azt figyeltem meg, ahogy teltek a napok, egyre több gyermek használta a varázsszavakat.
A varázsszavakat képekhez kötöttem, amit kitettünk a csoportba, így a gyermekek is mindig látták.
Április hónapjában van a Föld napja, amit mi is minden évben megünneplünk.
Felhívjuk a gyermekek figyelmét a Föld óvására, védelmére. A Föld napját nemcsak a csoportunkban ünnepeltük meg, hanem az óvodában lévő összes csoporttal közösen. 6 állomás volt, ahol a gyermekek csoportosan vehettek részt ( társasjáték kérdésekkel, természetben keresgéltek tárgyakat, föld gömb alak színezése, földgömb alakú nyaklánc barkácsolása, szelektív hulladék gyűjtés, mitől szomorú és mitől boldog a Föld, válogatós játék.
Fontosnak tartjuk már ilyen kis korban felhívni a gyermekek figyelmét a természet óvására és védésére.
A hónapot a Zengő -Bongó drámacsoport zárta. A Kire haragszol című mese dramatizálásával.
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozás témája a megbocsátás gyakorlása. A testi-lelki és szellemi harmóniához nélkülözhetetlen a pozitív „beállítódás”, az egymásra figyelés, az empátia, a megbocsátás képessége.
Aki megbocsát, az lemond a haragról, leteszi a sérelmeit, valamint a bosszúvágyat. Akinek megbocsátanak, annak nő az önbizalma és kezd abban hinni, hogy jobb emberré válhat.
A csoportban arra kerestük a választ, hogy mi hogyan kezeljük, ha megbántottak, vagy ha mi bántunk meg valakit.
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük. A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom: a mondókára a tele tüdőt hallható fújással ürítjük ki, közben a szőnyegen előre kúszunk törzsünkkel. Ezután a gyerekekkel meghallgattuk a hónap dalát. /Bagdi Bella: Ho’Oponopono című albumáról a megbocsátás dalát. /többször elénekeltük és kitaláltunk hozzá mozdulatsorokat.
A témát mondókával vezettem be: Megbocsátás. Akinek volt kedve kiszínezhette a hozzá tartozó képet. A témát mesével dolgoztuk fel. Boldog Dóra a kis mondókájával és csengőszóval hívta a gyerekeket, mesét hallgatni. Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét dolgoztuk fel. A mese után a gyerekkel beszélgettünk: „Ha lenne egy varázspálcád, mint a tündérnek, mit tennél vele?” Idézzünk fel olyan helyzeteket, amikor valami rosszat tettetek, hogy kértek bocsánatot?
Szeretlek! Kinek adnál piros szívet a csoportban? A foglalkozást a megbocsátás jelének színezésével, és annak felrakásával a Boldogság Várára zártuk.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 4. osztálya
A gyerekekkel beszélgetőkör keretében Boldog Dóra elmeséli a sérelmeit (nem játszanak vele a gyerekek a babakonyhában, a mosdóban levizezték a ruháját, az udvaron hajába szórták a homokot). A gyerekek segítenek Dórának, hogy jobban érezze magát. Dórinak a kezdeti haragját és bosszúvágyát igyekeznek tompítani jó tanácsokkal és közös játékba hívással enyhíteni. Mindeközben a gyerekek elmondják, hogy milyen formái vannak a bocsánatkérésnek és megbocsájtás hogyan enyhíti a belső feszültségüket.
Bizalomjáték: A gyerekek játék közben is gyakorolhatják a jóindulat, megbocsátás, bizalom játékot. Az ovisok párt választottak maguknak, azok közül a gyerekek közül akivel a délelőtti játék során konfliktusa vagy sérelme volt. Megbocsájtásképpen a játék során a párok közül az egyik gyermek szemét bekötöttük, a másik gyermeknek kellett az akadályok között átvezetni úgy, hogy ne ütközzön belel egyetlen tárgyba sem. A közös játék során az építő hozzáállással a társas harmónia megerősödött.
A föld napi üdvözlet a világ minden országába. Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a földért című dal hallgatása után a gyerekek a földgömböt nézegetve, földrészeket és országokat soroltak fel , valamint a földet benépesítő emberekről és állatokról néztek óriáskönyveket. Mivel nem egy nyelvet beszélünk, ezért kialakítottunk egy sajátos nyelvrendszert, amely során testünkkel kommunikálunk, egyéni és közös koreográfiát találtunk ki, amellyel köszöntjük a föld minden lakóját.
A Föld napja alkalmából Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért dalát énekeltük. Énekelni hívtuk a 3. és 4. osztályosokat is.