Ez a Boldogságóra, nyílt nap volt az óvodánk óvodapedagógusai számára.
A foglalkozást két relaxációs gyakorlattal kezdtem. Az első gyakorlatot az Örökmozgó Tehetségműhelybe járó gyerekek mutatták be, ami számukra nagyon motiváló és önbizalom erősítő feladat volt. A nyílt nap izgalma ezáltal oldódott a bennük és komfortérzetük is biztonságossá vált. A „Tavaszi szél” játékot az e havi ajánlott játék lehetőségek között találtam és úgy gondoltam, hogy beilleszthető a tevékenység menetébe. Én is használtam a karikát, amelybe kellett fújni a papírfecniket és a gyerekek megtapasztalták azt az fújás erősséget, amivel a papírdarabok be, – illetve kirepültek a műanyag karikából. A gyerekek számára nagyon játékos, motiváló versengés volt ez a tevékenység rész és szívesen vettek volna részt mindannyian a fújás gyakorlatban, de végül csak néhányan tudták kipróbálni ezt. Megdicsértem őket a pontos fújásért és a teljesítményükért.
Ezt követően elmagyaráztam a megbocsátás fogalmát. Mit jelent a megbocsátás? Egyik részről, amikor téged bántanak meg és bocsánatot kérnek tőled. Másik részről, amikor te bántasz meg egy másik gyereket és neked illő bocsánatot kérni. Amikor megbántanak minket, akkor egy nehéz, haragos érzést élünk át a szívünkben. Ezt az érzést ki is tudjuk mutatni a társainknak. Ők figyeljék meg egymás arcán a harag érzését, hogy milyen a társuk szeme, a szája, milyen színű az arca és van – e ránc a homlokán. Természetesen a harag megélése után a gyermekektől azt kértem, hogy most legyetek vidámak és boldogok és mutassátok ezt ki az arcotokon.
Folytatásként olyan emléket idéztek fel a gyerekek, amelyben ők bántottak meg valakit. Egy kislány nagyon bátran kiállt, hogy ő megbántotta a barátnőjét azzal, hogy mindig ő akart a vezető lenni. Büszkén vállalta, hogy bocsánatot kér a barátnőjétől, ott mindenki szeme láttára. Ez a teljesítmény egy határozott kiállásról és önbizalomról tett tanúbizonyságot. Az elismerésem az egészséges énkép kialakulását támogatta.
Ezt követően meséltem el nekik „A só” magyar népmesét, amit az újdonságként használt mesetérképpel mutattam be. Nagyon érdekes volt számukra, hogy az egész mese egy rajzlapon megjelent.
A komplexitás megvalósításaként Bagdi Bella: Hooponopono zenéjére mozgás koreográfiát találtam ki. A gyerekek párokban dolgoztak. A zene nagy részében pedig szabadon járhattok külön egymástól, óvatosan, ütközés nélkül ezen a meghatározott területen. Bizalmat és szabadságot adtam a gyerekeknek, de egy sem élt vissza a bizalmammal. Ezt a feladatot tökéletesen hajtották végre. Nagyon megdicsértem őket, hogy ilyen ügyesen, egymást kikerülve végezték el a mozgást. A gyerekcsoportom viselkedése, magatartása ezen a foglakozáson jeles osztályzatot kapott tőlem és a jelenlevő pedagógusoktól is.
A tevékenység lezárásaként pedig saját elképzelt színvilágukkal színezhették ki a mesetérképet.
Megbocsátás
A foglalkozás végére nagyon szépen kidolgozott személyre szóló bocsánatkérő kártyákat készítettek a gyerekek.
Bocsánat állatot választottunk a plüss játékok közül: egy kék színű mesebeli polipot. A gyerekek egymásnak adták és őszintén elmondták,hogy ki kitől és miért kér bocsánatot. Ez a korosztály már képes felismerni, ha valamit rosszul csinál vagy megbántja társát.Jó volt látni és hallani az őszinte megnyilvánulásokat.
Továbbra is folyik a Boldog Dóra ,,program”. Minden nap valaki hazaviszi és felvidítja Dórát.Ezzel sikerült a szülőket is bevonni.Az élményekről képeket töltenek fel a zárt csoportunkba. Csak néhány ezekből: a tánc világnapján elvitték a balettórára, utazott autósülésben, volt a terráriumban,elment a helyi kisboltba, megnézte az éppen kikelő kiscsibéket,megtanult gitáron játszani, kakaóscsigát sütött, húsvétkor meglocsolták, karateórán járt, aludt sátorban, mosott fogat elektromos fogkefével, pónilovon ült, kiscicákatsimogatott…
A májusi kihívásra sokat készültünk.
Beszélgettünk az elmúlt 2 év feladatairól: Ki-mire emlékszik belőle. Sok szép emlék elevenedett fel.
Napokig rajzoltuk a mi kis ügyesedő kezeinkkel a legjobban tetsző, legemlékezetesebb feladatainkat. Majd a végén felragasztottuk egy nagy kartonra, hogy gyönyörködni tudjunk benne.
Zsófia Anna Krajnyákné Greutter
A megbocsájtás gyakorlása boldogságórán a tanulók nagyon jól érezték magukat. Belátták, hogy a a szeretetkapcsolatok, az egymásra figyelés, az empátia és a megbocsátás képessége fontos a testi-lelki harmónia megteremtésében.
A dal mindig nagy kedvenc, amit feladatok alatt többször is meghallgatunk, a végén már örömmel dúdolják.
Kreatív feladat (térbeli rajz-alkotás) során minden tanuló aktív volt, felosztottunk egy A4-es lapot három részre úgy, hogy fekvő nézetben a lap két szélét középre hajtottuk. Ezáltal létrejön egy belső felület, és egy külső felület (a behajtott részekből), mint egy két-szárnyú ablak. A két külső laprészt behajtva rajzoltak a gyerekek egy esőfelhőt, a belső részére pedig egy derűs tájat. Ha van kedvetek, alkossátok meg az iskola épületét, és ragasszátok rá az ablakaitokat!
Nyitottak voltak a gyerekek az óra végi beszélgetésre: a megbocsátás miért fontos, miben segíti az emberek életét? Mindenki pozitívan értékelte az órát és várják a következőt.
A tanulókkal saját élményeik alapján beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról. Történeteket meséltek, megoldásaikat ismertették. Egymásnak is adhattak bocsánatkérő üzenetet. Feladatlapot is megoldottak, történetet olvastak, melyet megbeszéltünk.
„Amennyire tőletek telik, éljetek minden emberrel békességben” (Róm. 12,18)
A tevékenység elején arra kértük a gyerekek, hogy gondolják végig, hogy mit tudnának tenni a békességért. Az óvodások többsége a sokat gyakorolt békítő mondókánkra gondolt.
A következő mozzanatban egy relaxációs gyakorlattal tértünk át a tevékenységre: „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom…”
A témakör megvalósításához egy lapot három részre osztottunk. A két külső laprészre esőfelhőt rajzoltak a gyerekek (jelképezve a szomorúságot). A lap belső részére, pedig az eső utáni derűs tájat (jelképezve a megbocsátást).
A tevékenységet egy játékkal folytattuk: „Jön a Zombi!” – A gyerekek körbe álltak. A kör közepén állt a Zombi, aki előretette a két karját és lassan közelített valaki felé. Így szeretett volna elrabolni valakit. Akihez közelített, megmenekülhetett, ha kimondja a négy varázsige egyikét (sajnálom, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek). Ha sikerült a gyereknek kimondania, mielőtt a Zombi hozzáért, megmenekült, ha nem áldozatául esett.
A foglalkozás végén a gyerekek kiszínezték a megbocsátás jelét!
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Holló Éva Andrea és Sógor Melinda Ágota
Harmadikosokkal szituációs játékot játszottunk, majd mindenki leírta a füzetbe azokat az ismerősöket,akiknek már megbocsátottak.
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bellától a megbocsátás hónap dalát. A témát a Tündéri bocsánat mesével dolgoztuk fel, majd beszélgettünk a megbocsátásról. Megismerkedtünk a kézikönyvben szereplő bábjátékkal is, megoldottuk a munkafüzetben lévő feladatokat.
Készítettünk varázskártyákat a varázsszavakkal kapcsolatban, amelyet mindenki átadhatott végül annak, akitől valamiért bocsánatot szeretne kérni. A foglalkozást közös énekléssel zártuk.
Ebben a hónapban a sérelmeinkről kezdtünk beszélgetni. Nagyon könnyen tudtak mesélni a gyerekek akár az otthoni, akár az iskolai problémáikról. Úgy gondoltam, jó ezt „kiventillálni”.
Majd elmeséltem nekik a Három csibe történetét. Nagyon tetszett. Ennek kapcsán kezdték megérteni, hogy nem jó a haragot magunkban taratni.
A következő beszélgető körünkben már sokkal könnyebben tudtak arról mesélni, hogy mikor és hogyan próbáltak haragot elengedni, megbocsátni. Sőt egymásnak is sikerült elmondani mikor mi esett rosszul,” de megbocsátok”.Majd bőröndökbe belerajzoltuk sérelmeinket és elutaztattuk őket messzire.
A záró alkalommal a kellemes Időjárás-masszázs után maradtunk a körben és meghallgattuk Kowalsky meg a vega Varázsszavak c. dalát. Ezután a varázsszavakat- Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!- adogattuk körbe egymásnak babzsák segítségével.
Kellemesen zártuk ezt a hónapot is.