A megbocsájtás gyakorlása boldogságórán a tanulók nagyon jól érezték magukat. Belátták, hogy a a szeretetkapcsolatok, az egymásra figyelés, az empátia és a megbocsátás képessége fontos a testi-lelki harmónia megteremtésében.
A dal mindig nagy kedvenc, amit feladatok alatt többször is meghallgatunk, a végén már örömmel dúdolják.
Kreatív feladat (térbeli rajz-alkotás) során minden tanuló aktív volt, felosztottunk egy A4-es lapot három részre úgy, hogy fekvő nézetben a lap két szélét középre hajtottuk. Ezáltal létrejön egy belső felület, és egy külső felület (a behajtott részekből), mint egy két-szárnyú ablak. A két külső laprészt behajtva rajzoltak a gyerekek egy esőfelhőt, a belső részére pedig egy derűs tájat. Ha van kedvetek, alkossátok meg az iskola épületét, és ragasszátok rá az ablakaitokat!
Nyitottak voltak a gyerekek az óra végi beszélgetésre: a megbocsátás miért fontos, miben segíti az emberek életét? Mindenki pozitívan értékelte az órát és várják a következőt.
Megbocsátás
A tanulókkal saját élményeik alapján beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról. Történeteket meséltek, megoldásaikat ismertették. Egymásnak is adhattak bocsánatkérő üzenetet. Feladatlapot is megoldottak, történetet olvastak, melyet megbeszéltünk.
„Amennyire tőletek telik, éljetek minden emberrel békességben” (Róm. 12,18)
A tevékenység elején arra kértük a gyerekek, hogy gondolják végig, hogy mit tudnának tenni a békességért. Az óvodások többsége a sokat gyakorolt békítő mondókánkra gondolt.
A következő mozzanatban egy relaxációs gyakorlattal tértünk át a tevékenységre: „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom…”
A témakör megvalósításához egy lapot három részre osztottunk. A két külső laprészre esőfelhőt rajzoltak a gyerekek (jelképezve a szomorúságot). A lap belső részére, pedig az eső utáni derűs tájat (jelképezve a megbocsátást).
A tevékenységet egy játékkal folytattuk: „Jön a Zombi!” – A gyerekek körbe álltak. A kör közepén állt a Zombi, aki előretette a két karját és lassan közelített valaki felé. Így szeretett volna elrabolni valakit. Akihez közelített, megmenekülhetett, ha kimondja a négy varázsige egyikét (sajnálom, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek). Ha sikerült a gyereknek kimondania, mielőtt a Zombi hozzáért, megmenekült, ha nem áldozatául esett.
A foglalkozás végén a gyerekek kiszínezték a megbocsátás jelét!
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Holló Éva Andrea és Sógor Melinda Ágota
Harmadikosokkal szituációs játékot játszottunk, majd mindenki leírta a füzetbe azokat az ismerősöket,akiknek már megbocsátottak.
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bellától a megbocsátás hónap dalát. A témát a Tündéri bocsánat mesével dolgoztuk fel, majd beszélgettünk a megbocsátásról. Megismerkedtünk a kézikönyvben szereplő bábjátékkal is, megoldottuk a munkafüzetben lévő feladatokat.
Készítettünk varázskártyákat a varázsszavakkal kapcsolatban, amelyet mindenki átadhatott végül annak, akitől valamiért bocsánatot szeretne kérni. A foglalkozást közös énekléssel zártuk.
Ebben a hónapban a sérelmeinkről kezdtünk beszélgetni. Nagyon könnyen tudtak mesélni a gyerekek akár az otthoni, akár az iskolai problémáikról. Úgy gondoltam, jó ezt „kiventillálni”.
Majd elmeséltem nekik a Három csibe történetét. Nagyon tetszett. Ennek kapcsán kezdték megérteni, hogy nem jó a haragot magunkban taratni.
A következő beszélgető körünkben már sokkal könnyebben tudtak arról mesélni, hogy mikor és hogyan próbáltak haragot elengedni, megbocsátni. Sőt egymásnak is sikerült elmondani mikor mi esett rosszul,” de megbocsátok”.Majd bőröndökbe belerajzoltuk sérelmeinket és elutaztattuk őket messzire.
A záró alkalommal a kellemes Időjárás-masszázs után maradtunk a körben és meghallgattuk Kowalsky meg a vega Varázsszavak c. dalát. Ezután a varázsszavakat- Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!- adogattuk körbe egymásnak babzsák segítségével.
Kellemesen zártuk ezt a hónapot is.
Negyedikesekkel szituációs játékot játszottunk, majd két ellentétes irányba haladó vonatra kellett írni olyan neveket, akiknek már sikerült megbocsátani, és akiknek még nem.
A megbocsátás gyakorlása kapcsán szülő-gyerek párbeszédeket írtak csoportokban az 5. B osztály tanulói. Minden csoport szabadon megválaszthatta a problémakört, de abban meg kellett jelennie, hogy a gyerek „rossz fát tett a tűzre”, és a szülő megbocsát neki. Az előadást érdekesebbé tette, hogy két tanuló eljátszotta a jelenetet, másik kettő pedig szinkronizálta ezt. Mindenkit tapssal jutalmaztunk az előadásért! A megbeszélés során arra is utaltunk, hogy egymással szemben is gyakorolható majd a megbocsátás, hiszen az elmélet szintjén igen jól megy, a családi mintákkal rendelkeznek, innen már csak egy kis tudatosság kell.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Az áprilisi Boldogságóránkon felidéztük az eddigi élményeinket, emlékeinket, kedvenc játékainkat, „ráhangoló” feladatainkat és meghallgattuk, elénekeltük a legkedvesebb dalainkat is.
Lelkes Lóri és a Boldogságóra 10 éves születésnapja ismét központi téma volt. Végül mindenki önállóan lerajzolta a legkedvesebb, legemlékezetesebb „Boldogságórás” élményét. 🙂
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Az aktuális dal meghallgatása után a diákok páros munkát végeztek, egy olyan esetet beszéltek meg egymással, amikor valakit megbántottak, majd amikor őket bántották meg ( mit éreztek, megbocsátottak – e, ill. bocsánatot kértek-e, utána milyen érzelmeik voltak stb.). Idézetek segítségével megbeszéltük, milyen előnyökkel jár a megbocsátás, miért is „ajándék” ez nekünk. Meghallgattuk a Kowalsky meg a Vega Varázsszavak c. dalát, közösen olvastunk a Ho’oponoponóról.
A négy varázsszót szívekbe írták, ez lett az elküldendő feladatunk