A megbocsátás hónapján összegyűjtötték a gyerekek, hogy mi mindent köszönhetünk meg az életünkben.
Megbocsátás
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
A megbocsátás gyakorlása téma feldolgozásakor a gyerekek megtekinthették az óvó néni bábjátékát. A mese témája remek lehetőséget nyújtott arra, hogy a gyerekek megértsék megbocsátani nemcsak annak jó érzés, akinek megbocsátanak, hanem annak is, aki meg tud bocsátani. A beszélgetés után a gyerekek maguk is eljátszották a kedves bábjátékot.
A mi tanulóinknak a megbocsátás egy nehezebben megfogható fogalom. Csak egy beszélgetős órát tartottunk, ahol hosszasan, minden oldalról körüljártuk a témát. Milyen érzés bocsánatot kérni, milyen érzés megbocsátani. Hogyan tudjuk a hibáinkat kijavítani vagy elkerülni.
Az óra végén meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono c. dalát
„Azt hiszed, ez a bocsánatkérés: egy varázsige, amit ráolvasol valakire, hogy megbocsásson? A bocsánatkérés lehetőség, hogy beismerd a hibáidat.”
Az áprilisi boldogságórát az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” gyakorlattal kezdtük, majd elénekeltük a hónap dalát. Felidéztük a tavalyi évben megismert „A megbocsátás jele” című történetet. A tanulók emlékeikben kerestek olyan szituációt, mikor valakit megbántottak, és megbeszéltük a megbocsátás lépcsőfokait is.
A csoport ezután a megbocsátásra vonatkozó idézeteket gyűjtött, majd mindenki felírta ezeket egy-egy falevélre, és elhelyezte egy faágon. Olyan idézetek kerültek fel a jelképes fánkra, mint pl. „A megbocsátás az az illat, melyet az ibolya hint arra a cipősarokra, amely eltapossa őt.” (Mark Twain)
Az óra végén meditáció következett.
Nehéz elmagyarázni egy elsősnek hogyan gyakorolható a megbocsájtás. Sok-sok türelem, fejben átgondolás kell hozzá. Amikor haragszunk valakire, akkor nem szabad hirtelen a felfokozott érzelmeink alapján döntést hozni és cselekedni, már pedig a gyerekek éppen így viselkednek, de sajnos elég gyakran a felnőttek is. A Föld napja remek alkalom volt az érzékenyítésre, hogy mennyi minden fájhat a Földünknek is. Sokat beszélgettünk erről, és az érzelmeinkről, hangulatainkról.
Egyetértettünk abban, ha megbántunk valakit, akkor illik használni a varázsszavainkat:
Ne haragudj!, Bocsánat!, Elnézést! stb. illetve azt jóvá is lehet tenni kedves cselekedetekkel, hiszen mindannyian hibázunk.
Nap mint nap érik sérelmek a gyerekeket. Ezeket el lehet panaszolni, meg lehet beszélni és jóvá is lehet tenni. Egy szép napon körbeültünk egy üres cserépből készült köcsögöt. Beszélgettünk a sérelmekről, amik érik őket. Akár a mai napon történt, akár régebben. Ezeket a rossz emlékeket beledobtuk a kör közepén lévő cserépedénybe. Itt a köcsög mi van benne c. mondókával óvatosan körbeadogattuk. Akinek a kezében maradt a mondóka végére annak kellett kitalálni, elmondani, hogy hogyan tenné jóvá, ha valakit megbántana. Bocsánatkérés, ölelés, segítségadás, közös tevékenység szerepeltek a válaszok között. A legvégén lezártuk a köcsög tetejét, hogy ne jöjjenek ki a sérelmek.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
Április 22-e a Föld Világnapja, ezért a Bogyó és Babóca csoportba járó gyermekek egy képeslapot készítettek a jövő óvodásai számára. A „Zöld hét” keretén belül megvalósult óvodai aktivitásokról készült fotókat kivágták és egy nagy kartonra ráragasztották, azzal a céllal, hogy a elkövetkezendő generációnak hagyjanak egy “iránymutatót”, hogy milyen módszerekkel lehet megvédeni és fenntarthatóvá tenni a Földet. A képeslapra olyan aktivitások kerültek, mint: virágültetés, textil szatyorra nyomdázás, a természtre veszélyes folyadékok külön gyűjtése, képek alkotása színes műanyag kupakokból, méhész előadása a méhek védelméről, szemétgyűjtési akció, madáretető készítése flakonokból.
Elképzeltünk egy olyan galaxist, ahol a ott élő emberek, így a gyerekek is a 10-es szám köré szervezik az életüket. A tanulók ehhez kapcsolódóan találtak ki olyan tevékenységeket, amelyek kapcsolódnak a megbocsátáshoz. Ölelés délelőtt és este 10-kor, kézfogás minden óra 10. percében, móka és kacagás mindennap 10 órán keresztül, beszélgetés minden órában 10 percet, segítségnyújtás 10-szer egy nap.
Az óra folyamán sokat beszélgettünk a sérelmekről és a megbocsátásról. A felmerülő érzelmek mélysége engem is meglepett. Nagy szükség volt a megbocsátás megismerésére és alkalmazására. Az óra végén egy vezetett meditációval is a megbocsátás előnyeit érezhették át a tanulók.