Az áprilisi Boldogságórákhoz sok ötletet tudtam meríteni a kézikönyvből, munkafüzetekből és az emailben megküldött javaslatokból.
A foglalkozások ráhangolódó részében lazító-, nyújtó-, légzőgyakorlatokat végeztünk. Gyermekjóga gyakorlatokat is terveztem, melyekből néhányat meg is valósítottunk a foglalkozásokon.
Az „Ügyefogyott egér” című mese meghallgatása és dramatizálása lázba hozta a gyerekeket. Többször játszották el nagy-nagy lelkesedéssel.
Voltak befejezetlen mondatok is. „Azért haragszom, mert… Szeretek megbocsátani, mert…”
Meghallgattuk a „Hooponoponó” című dalt és a hozzá kapcsolódó interaktív játékot is eljátszottuk. A „varázsszavakkal üzenetet fogalmaztak meg a gyerekek egymásnak.
Készítettünk bocsánatkérő kártyákat.
Megbocsátás
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
A hónap dala a csoport egyik legkedvesebb dala. Máskor is sokat hallgatjuk.
A hónap meséjét nagy örömmel hallgatták, majd sokat beszélgettünk róla. Mivel már negyedik éve tartok nekik boldogságfoglalkozásokat, a varázsszavak teljesen természetesekké váltak, hiszen minden nap minden tevékenységükben jelen kell hogy legyen.
A megbocsátás jelképét sajátkis táblán készítették el.
Foglalkozásunkat a kézikönyvben található „irkafirka” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük. Mivel ezt a gyakorlatot már többször alkalmaztam, így ismerős volt a gyermekek számára. Nagy hévvel vetették bele magukat a firkálásba.
A téma bevezetéseként a munkafüzet 56. oldalán található színezőt osztottam kia gyermekeknek. A versikét felolvastam nekik ők pedig kiszínezhették a képet.
A téma feldolgozását Mátyás király meg az igazmondó juhász című magyar népmesével kezdtük. A mese után beszélgetést kezdeményeztem, kíváncsi voltam a gyermekek véleményére, kommunikációjára. Témavezető kérdésekkel irányítottam a beszélgetést. Miért kell megbocsátani? Hogyan kell bocsánatot kérni? Milyen érzés bocsánatot kérni?
Ezek után mindenki ragaszthatott magának egy saját „bocsbarit”. Ez a kis bocsánat bárányka arra emlékezteti a gyermekeket, hogy megbocsátani és bocsánatot kérni nehéz, de jó dolog.
A zárókörben mindenki elmondhatta, hogy szerinte miért fontos megbocsátani.
A foglalkozás lezárásaként halk zenét kapcsoltam és arra kértem a gyerekeket, hogy színezzék ki a megbocsátás jelét.
Téma továbbadása: A gyermekeknek választhattak egy-egy varázsszó képet a munkafüzet 62. oldaláról, amit hazavihettek és otthon átadhatták egy bocsánat kérés mellett, annak a családtagjuknak, akitől valamiért bocsánatot szerettek volna kérni.
Megbocsátás-bosszú. Ez a két fogalom került fel a táblára. Majd körbeírtuk közösen a két szót. A gyerekek csoportosultak a táblánál aszerint, hogy ki melyikhez kötődik leginkább. Szerencsémre a megbocsátásnál volt az osztály legjava. Miután visszaültek a helyükre, a két bosszú fogalmához csatlakozó diák elmagyarázza, mi okozta döntését.
Majd kaptak időt, hogy meggondolják, átpártolnak-e a másik táborba.
Végül cserepes növényeket ültettünk, ezzel is hangsúlyozva azt, hogy a kapcsolatok erőssége az, hogy azt ápoljuk, éltetjük.
Először Aranyosi Ervin: Szavakkal szeretni címét versét olvastuk el, majd értelmeztük. Majd egy szivecskét kaptak, amin különböző kulcsszavak szerepeltek. Tudatosítottuk, hogy minden ember más és utánozhatatlan, éppen ezért a hibáival kell elfogadnunk. Beszéltünk a barátságról, családról, s a szeretet fontosságáról. Arról, hogy sokszor azokat bántjuk, akiket szeretünk, és ezzel milyen fájdalmat tudunk okozni.
Fontos, hogy tudjunk megbocsátani. A gyakorlat végén egymással szembe álltunk, és bocsánatot kértünk egymástól, ha volt bennünk tüske.
Egy osztályban sok a súrlódás, a konfliktus. A gyerekekben már az első osztálytól igyekszünk tudatosítani, hogy mindenki követhet el hibákat, és hogy ezek megbocsáthatók. A Boldogságóra Munkafüzet feladatának segítségével minden gyermek felidézett és elmesélt egy-egy olyan esetet, amikor hibát követett el.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Szeretetvirágokat készítettünk és adták oda a gyermekek a családtagjaiknak. A megbocsátás a boldogsághoz vezet egyenesen, ide jutottunk a beszélgetéseink alkalmával.
A reggeli kör alkalmával megbeszéljük a gyermekekkel a jelüket, elővesszük a fényképüket.
Megnézik saját magukat tükörben.
Milyen a kedvetek ma?
A reggeli kört a napi aktualitásokkal folytatjuk:
Milyen nap van ma? – mondóka, vers, ének
Megbeszéljük milyen kint az időjárás, milyen napszak van?
Beszélgetünk az évszakról, megbeszéljük az aktuális évszak jellemzőit.
Milyen évszak van?
Tavasz.
Milyen hónap?
Április, közeledik a Húsvét.
Hoztam nektek egy relaxációs zenét, hallgassuk meg csendben ellazulva:
Teljes nyugalom a nyugtató zenével ellazulva.
Gondolkodjunk : szoktunk -e másokat megbántani?
Mikor követünk el bűnt?
-Ha megbántunk ok nélkül másokat
-Ha durcások vagyunk anyukánkkal, megbántjuk őt
-Ha valakitől tudta nélkül elveszünk valamit
Ilyenkor mit tehetünk?
– Próbáljuk jóvá tenni kisebb- nagyobb bűneinket
Mi van akkor, ha mások követnek el ellenünk valami rosszat?
– Szomorúak leszünk
– Nem tetszik nekünk
Ilyenkor megtudunk bocsájtani? Ez fontos kérdés.
Ilyenkor időre van szükségünk!
Az idő sok mindent megold.
Próbáljuk a másiktól elfogadni, ha bocsánatot kér!
Megbocsátani jó, mert a másiknak is jól esik!
Nem szabad haragot tartani!
Milyen gesztussal bocsáthatunk meg a másiknak?
– rámosolygunk
– kezet fogunk vele
– megöleljük
Bagdi Bella: Imamondóka a külső belső védelemért
Nem szabad haragot tartani!
A foglalkozást zenés relaxációval kezdtük, majd megoldottuk a foglalkoztatófüzetben lévő keresztrejtvényt (Első lépés a megbocsátáshoz). A megoldást elolvasva arra kértem a gyerekeket, hogy mondják el, számukra mit jelent ez a szó, mikor használják, nekik mikor, ki mondta utoljára ezt és miért. Megpróbáltuk megfogalmazni azt is, mit jelent a megbocsátás, milyen jelei vannak (ezeket le is írtuk), és miért fontos önmagunknak, hogy a bennünket ért sérelmeken túl tudjunk lépni. A foglalkozást Pozitivity társasjátékozással zártuk.