A megbocsátás témája nem volt könnyű számunkra. Megbeszéltük a megbocsátás folyamatát, előnyeit két oldalról is, a bocsánatot kérő és a megbocsátó szemszögéből is. Az írást választottam a feldolgozás módszerének. A gyerekek felidéztek egy esetet, amikor valaki megbántotta őket. Kérdések segítségével leírták a belső folyamataikat. (konkrét esemény, érzelmek megnevezése, gondolatok, okok, indítékok, szándékok, empátia, megértés, tapasztalatok…) Többen megosztották írásaikat. Elmondták, hogy néha bizony nehéz megbocsátani. Úgy ítélték meg, hogy bocsánatot kérni könnyebb.
Felolvastuk A megbocsátás jele című történetet, megbeszéltük a tanulságokat.
Meghallgattuk, elénekeltük a hónap dalát.
Megírtuk az ajánlás alapján a boldogító leveleket, hogy mit jelent nekünk a Boldogságóra? (képek)
Megbocsátás
A megbocsátás gyakorlását minden nap átélik a gyermekek. A csoportban, otthon, sokszor kerülnek olyan helyzetbe, amikor kompromisszumot kell kötniük, vagy meg kell bocsátaniuk. Fontos, hogy a megbocsátással kapcsolatos érzelmeket beszéljük meg. Többnyire ugyanis egy negatív esemény, érzelem szül megbocsátást. Ha gyermekeink már kicsi korban megtanulják a megbocsátás pozitív hatásait, felnőttkorban sokkal több empátiát tanúsítnak majd társaik felé.
Megbocsátó rajzokat készítettünk, amit otthon adhattak át a gyerekek, annak akitől bocsánatot várnak, vagy kérnek.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Tojas gyűjtes nagy öröm volt.
Kosár nem mindenkinek jutott.De azert mert tarsa elvette tőle megbocsajt neki.Ezutan már együtt gyüjtöttek tovabb.
Az áprilisi Boldogságórákhoz sok ötletet tudtam meríteni a kézikönyvből, munkafüzetekből és az emailben megküldött javaslatokból.
A foglalkozások ráhangolódó részében lazító-, nyújtó-, légzőgyakorlatokat végeztünk. Gyermekjóga gyakorlatokat is terveztem, melyekből néhányat meg is valósítottunk a foglalkozásokon.
Az „Ügyefogyott egér” című mese meghallgatása és dramatizálása lázba hozta a gyerekeket. Többször játszották el nagy-nagy lelkesedéssel.
Voltak befejezetlen mondatok is. „Azért haragszom, mert… Szeretek megbocsátani, mert…”
Meghallgattuk a „Hooponoponó” című dalt és a hozzá kapcsolódó interaktív játékot is eljátszottuk. A „varázsszavakkal üzenetet fogalmaztak meg a gyerekek egymásnak.
Készítettünk bocsánatkérő kártyákat.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
A hónap dala a csoport egyik legkedvesebb dala. Máskor is sokat hallgatjuk.
A hónap meséjét nagy örömmel hallgatták, majd sokat beszélgettünk róla. Mivel már negyedik éve tartok nekik boldogságfoglalkozásokat, a varázsszavak teljesen természetesekké váltak, hiszen minden nap minden tevékenységükben jelen kell hogy legyen.
A megbocsátás jelképét sajátkis táblán készítették el.
Foglalkozásunkat a kézikönyvben található „irkafirka” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük. Mivel ezt a gyakorlatot már többször alkalmaztam, így ismerős volt a gyermekek számára. Nagy hévvel vetették bele magukat a firkálásba.
A téma bevezetéseként a munkafüzet 56. oldalán található színezőt osztottam kia gyermekeknek. A versikét felolvastam nekik ők pedig kiszínezhették a képet.
A téma feldolgozását Mátyás király meg az igazmondó juhász című magyar népmesével kezdtük. A mese után beszélgetést kezdeményeztem, kíváncsi voltam a gyermekek véleményére, kommunikációjára. Témavezető kérdésekkel irányítottam a beszélgetést. Miért kell megbocsátani? Hogyan kell bocsánatot kérni? Milyen érzés bocsánatot kérni?
Ezek után mindenki ragaszthatott magának egy saját „bocsbarit”. Ez a kis bocsánat bárányka arra emlékezteti a gyermekeket, hogy megbocsátani és bocsánatot kérni nehéz, de jó dolog.
A zárókörben mindenki elmondhatta, hogy szerinte miért fontos megbocsátani.
A foglalkozás lezárásaként halk zenét kapcsoltam és arra kértem a gyerekeket, hogy színezzék ki a megbocsátás jelét.
Téma továbbadása: A gyermekeknek választhattak egy-egy varázsszó képet a munkafüzet 62. oldaláról, amit hazavihettek és otthon átadhatták egy bocsánat kérés mellett, annak a családtagjuknak, akitől valamiért bocsánatot szerettek volna kérni.
Megbocsátás-bosszú. Ez a két fogalom került fel a táblára. Majd körbeírtuk közösen a két szót. A gyerekek csoportosultak a táblánál aszerint, hogy ki melyikhez kötődik leginkább. Szerencsémre a megbocsátásnál volt az osztály legjava. Miután visszaültek a helyükre, a két bosszú fogalmához csatlakozó diák elmagyarázza, mi okozta döntését.
Majd kaptak időt, hogy meggondolják, átpártolnak-e a másik táborba.
Végül cserepes növényeket ültettünk, ezzel is hangsúlyozva azt, hogy a kapcsolatok erőssége az, hogy azt ápoljuk, éltetjük.
Először Aranyosi Ervin: Szavakkal szeretni címét versét olvastuk el, majd értelmeztük. Majd egy szivecskét kaptak, amin különböző kulcsszavak szerepeltek. Tudatosítottuk, hogy minden ember más és utánozhatatlan, éppen ezért a hibáival kell elfogadnunk. Beszéltünk a barátságról, családról, s a szeretet fontosságáról. Arról, hogy sokszor azokat bántjuk, akiket szeretünk, és ezzel milyen fájdalmat tudunk okozni.
Fontos, hogy tudjunk megbocsátani. A gyakorlat végén egymással szembe álltunk, és bocsánatot kértünk egymástól, ha volt bennünk tüske.