.
Megbocsátás
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
A hónap témáját beszélgetéssel kezdtük: ” én azért szeretem, ha…”.
Játékos tornával folytattuk a plüssök bevonásával. Végül kényeztető relax.
A gyerekek kaptak egy képet, majd ennek kellett címet adni. Ezután elolvastuk A megbocsátás jele című olvasmányt a könyvből, és a tanulságát összefoglaltuk.
Ezután hármas csoportokat alkottak a diákok és más-más szituációt kellett eljátszani, olyat, ami a témához kapcsolódik. Minden csoport értékelte egymást.
A következő foglalkozáson érveket állítottunk fel, miért fontos a megbocsátás, egy verset is megtanultunk. Végül bocsánatkérő levelet írtunk.
A baráti és társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettunk. Különböző tevékenységek segítségével tudatosították a személyes kapcsolatok fontosságát, ami nagy mértékben hozzájárul a testi, lelki és szellemi jólléthez. Szó esett az igaz barátságról, milyen társas közegben élnek, miért fontos a társas kapcsolatokat kialakítani, fenntartani, hogyan hathat a boldogságukra. A legkedvesebb osztálytársukat kellett lerajzolniuk, majd szóban bemutatniuk. A barátság pókhálója elég nagyra sikeredett, ami elárulta az osztályokon belüli kapcsolatokat. A baráti szoborjáték minden tanuló tetszését elnyerte. Az összegyűjtött barátsággal kapcsolatos fogalmakból plagátot készítettek. A foglalkozáson mindenki jól érezte magát és megtanulták, hogy a barátság drága kincs, meg kell becsülni, vigyázni kell rá.
A megbocsátás témakörének átbeszélését az osztálykirándulás programjával hangoltuk össze. Megbeszéltük, hogy nem jó haragban lenni egymással és rosszat akarni másoknak, az egyik legnagyobb emberi erény a megbocsátás. Megbeszéltük, hogy ez nem csak az osztálytársainkra, hanem családtagjainkra és egyéb ismerőseinkre is vonatkozik. Az osztálykirándulás alkalmával egy erdei faházikóban aludtunk és este szalonnasütés és tábortűz mellett beszéltük át ennek a fontosságát.
„Azt hiszed, ez a bocsánatkérés: egy varázsige, amit ráolvasol valakire, hogy megbocsásson? A bocsánatkérés lehetőség, hogy beismerd a hibáidat.”
A hónap témájában egy érdekes beszélgetés alakult ki a gyerekek között. A bocsánatkérés lényegétől indulva a Létezik-e a megbocsátás valójában? – kérdésig sok gondolatot fogalmaztak meg.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A Boldogságóra szakkörös gyerekek levelei közül választottam néhányat. Szabadon írhattak a saját tapasztalatukról, érzéseikről, gondolataikról, élményeikről a programmal kapcsolatban.
A foglalkozás kezdetét egy mesével kezdtem, melynek címe: Mese a megbocsátásról. A mese előtt megbeszéltük, mi is az a megbocsátás, miért fontos, kinek tudunk megbocsátani, stb. A mese után pedig a mese tanulságáról, illetve mit gondolnak róla. Ezután hoztam be két dobozt, az egyikben kövek voltak, a másikban pedig homok. Megtapogattuk, megnéztük nehéz vagy könnyű, a meséből példákat hozva. Ezután kaptak a gyerekek egy üres és egy teli hátizsákot. Felvették és járkáltak a csoportban, majd átgondoltuk, melyikkel volt jobb sétálni, mit éreztek közben, és elmagyaráztam nekik, hogyha valakinek nem bocsátunk meg, teli hátizsákkal járunk.
Ezután kézműveskedtünk, és ők találhatták ki, hogy mit készítsünk. Az egyik kislány ötlete volt, hogy mivel Húsvétra készülünk és a Húsvét a megbocsátás ünnepe is, legyen egy húsvéti jelkép. Így készültek szebbnél szebb tojások.