A hónap dalának meghallgatása után beszélgettünk arról, hogy ki és miért bocsátott meg mostanában. Kitől és miért kértek bocsánatot mostanában? Majd kisebb csoportokat alkotva lerajzolták a gyerekek, hogy szerintük milyen is a bocsánat-állat, majd elmesélték a többiekben, hogy milyen hangot is ad ki.
Megbocsátás
Megbocsátás vagy nem, nem egy egyszerű téma , de a 7-ek megbírkóztak a témával! Együtt élveztük a megbocsájtás gyümülcsét a tábortűz mellett.
Bocsánatkérés fontossága
Mondóka megtanulása
Mesehallgatás: Tündéri bocsánat
Óvó néni bábjátéka a gyerekekkel
Megbocsátás erdeje-feladatlap
Április: A megbocsájtás gyakorlása
Egy igazi barát megbocsát.
A boldogságórák célja a tanulók erkölcsi érzékének fejlesztése, a cselekedeteikért és azok
következményeiért viselt felelősségtudatának elmélyítése, igazságérzetük
kibontakoztatása, társadalmi beilleszkedésük elősegítése. A program módszertani tárháza
támogatja olyan, a tanulók életében nélkülözhetetlen készségek megalapozását és
fejlesztését, mint a kötelességtudat, a mértéktartás, az együttérzés, segítőkészség és a
tisztelet, megbocsájtás. A felsorolt beállítódások kialakítása kihat egész felnőtt életükre,
és elősegíti kapcsolataik eredményes alakulását.
A csoportos beszélgetés során egyéni esetek, szituációk elmesélésével mindenki
elmondhatta, hogy neki mit jelent és mit nem jelent a megbocsájtás. Tanácsokat adtunk,
hogy mi segíthet a helyzetek során akaratlanul megjelenő rossz érzések elengedésében.
Megismerkedtünk az empátia játék lényegével: fontos, hogy bele tudjuk élni magunkat a
másik ember lelkivilágába. A közösségépítés szempontjából nagyon fontos a mindennapi
konfliktusok eredményes kezelése: harmadikosaim, mint minden gyerek, összevesznek,
kibékülnek. Viszont meg kell tanulni az őszinte, érdek nélküli megbocsájtást.
Az érzelmi tudatosság, érzelmi nevelés, az érzelmek kifejezési lehetőségei, konfliktusok kezelése egész éves téma volt nálunk. Szituációkat elemeztünk, sokat beszélgettünk róla, képregényt rajzoltak.
8. foglalkozás: Bocsáss meg nekem!
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek tanulják meg, hogy milyen nagy dolog a megbocsátás. Nem szabad haragban élni. A koronavírus helyzet miatt a szülők otthon végezték el a feladatokat, ők beszélgettek a gyermekekkel a témáról, és oldották meg a feladatokat.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom!” mondókra mozgtak.
Motiválás: A gyermekekkel kiszínezték a színezőt, és közben elmondta az édesanya a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű verset.
Kire haragszol? A gyermekek meséljék el, kik bántották meg őket otthon, és hogyan?
Bábjáték: A gyermekeknek elmeséltem a Süniről szóló mesét, aki sorban találkozik az erdei állatokkal, majd eljátszottuk a történetet.
Feladatok megoldása: színezések
A csoport mindennapi életében előfordul, hogy a gyermekek megbántják egymást, olyat tesznek, ami a másiknak rosszul esik. Ilyenkor tudniuk kell bocsánatot kérni, illetve képesnek kell lenniük a megbocsátásra is.
Az állatokról szóló rövid mese, melyet a gyerekekkel el is játszottunk, segített megérteni, hogy akit szeretünk nem szabad megbántani, de ha mégis így van, bocsánatot kérni szép cselekedet.
A foglalkozást a “Varázsszavak” játékkal zártuk, ahol felszínre kerültek olyan korábbi sérelmek is, amelyet most megbeszélhettek a gyerekek.
A boldogságóra megtartása után a pozitív hatás most sem maradt el. Egyre kevesebb felnőtt beavatkozás szükséges egy-egy konfliktushelyzet megoldására. Vannak olyan szituációk, amikor a gyermekek már egymást figyelmeztetik a helyes, megfelelő viselkedésre, normára.
Betegség miatt kevesebben voltunk a csoportban, de a „Boldogító levelet” minden gyermek elkészítette. Nagyon szeretnének részt venni rajzaikkal a 10 éves Boldogságórás évkönyvben. 🙂
A gyerekek saját életükből említettek eseteket, amikor vagy ők bocsátottak meg valakinek, vagy pedig ők élték át, hogy nekik bocsátanak meg.
Relaxációs és légzőgyakorlatokkal kezdtük a megbocsátás témájának feldolgozását, ezután meghallgattuk a „Hooponoponó” című dalt. Beszélgetéssel folytattuk a megbocsátásról, annak fontosságáról, a baráti kapcsolatokról. Megbocsátó rajzokat készítettünk, melyet a gyermekek átadtak egymásnak.
Nap mint nap tapasztaljuk a gyerekek között, hogy gyakran összevesznek, majd kibékülnek. A hangsúly leginkább a „varázsszavak” használatának szokássá válásán múlik. Először tehát meghallgattuk Bagdi Bella: Hopponoppono c.dalát, majd megbeszéltük, hogy melyek a varázsszavak: Sajnálom! Bocsáss meg! Kérlek! Köszönöm! Szeretlek!
Jól begyakoroltuk, és ezután eljátszottuk a „zombis” játékot. Nagyon élvezték.