I. Bevezetés: Relaxációs gyakorlat: „Dagasztás” 24.
Gyerekdal: Bagdi Bella: Jól érzem magam
Ráhangoló gyakorlat: „Én és a mozgás”
Önismereti gyakorlat a testmozgással kapcsolatosan.
II. Főrész: Célkitűzés: Téma megnevezése.
Beszélgetés a témakörről. „A testmozgás jótékony hatásai.” Munkafüzet: „Tudtad?”
Téma feldolgozása:
„Kapcsolat más témákkal” gyakorlat.
„Lassított felvétel” Pantomim játék.
„Tollpihefújás”-tüdőerősítő játékos verseny.
„Nyúl-sün futóverseny-mozdulj ki!” játék.
III. Befejezés: Meditációs gyakorlat: Testmozgás.
Testmozgás
A testmozgás hónapja a boldogságórák legnépszerűbb eleme. A szabad mozgás, vagy a feladatokba ágyazott mozgástevékenység örömmel tölti el a gyerekeket, szinte bármeddig képesek ismételni azokat a gyakorlatokat, amelyek kedvesek számukra. Nagyon jól alkalmazkodnak a szabályokhoz, a nem szabályos gyakorlatvégzést észreveszik, javítják, vagy javíttatják. Az „Életmentés természetes – akadálypálya” feladatot választottuk, a lehetőségeinkhez képest kicsit átalakítva. Hasznos volt, mert a mozgás mellet gyakoroltuk a segítségnyújtást, a segítségkérés módjait is.
A gyerekekhez ez a téma nagyon közel állt, mozgásos csoport vagyunk. Örömmel táncoltak a kacsatáncra (Nemzeti Csirke napon) és próbáltak új mozdulatokat kitalálni. Tükörjátékot ötletesen oldották meg, sok különleges mozgást találtak ki társaiknak. A Madarak és fák napja alkalmából szívesen készítették el a hónapi közös alkotásunkat.
Mindenféle mozgásos tevékenységben szívesen vesznek részt a gyerekek. A játékosság, vidámság egész évben végigkíséri ezeket az örömteli tevékenységeket. Sok- sok vidám fénykép is készült egész évben a gyerekekről udvari játék, futkározás, mozgásos feladatok során. Év végén közösen megnéztük a képeket. A gyerekeknek élmény volt látni magukat, sokat mosolyogtunk, derültünk, felidéztük a legjobb pillanatainkat.
A téma a testmozgás gyakorlása volt. Az udvar tereptárgyait felhasználva kis akadálypályát készítettem a gyerekeknek, ahol mindenki képességei szerint haladhatott végig. Nem teljesítményre ment a dolog, nem voltak helyezettek, mert azt szerettem volna elérni, hogy mindenki képességei és habitusa szerint vidáman, jóleső érzéssel mozogjon. Ez meg is valósult, mert a gyerekek boldogan teljesítették az akadályokat, többször végig futva a meghatározott útvonalat. A kellemes mozgás után az energiát gyümölccsel, almával pótoltuk, mert az egészséges táplálkozás is nagyon fontos, a testmozgás mellett.
A májusi hónap időjárása sajnos nem sok lehetőséget adott a szabadtéri mozgásra, ezért a napi reggeli tornára nagyobb hangsúlyt fektetve próbáltuk a gyermekkel felfedezni a mindennapi mozgás örömét. Közös mondókával bemelegítettük testrészeinket és többféle akadálypálya, útvonal végigjárásával elégítettük ki mozgásigényüket. Eközben különböző életmentős helyzeteket is játszottunk, azzal a céllal, hogy megtanulják, ha baj van, mindig kérjenek segítséget a felnőttől, és legyenek mindig figyelmesek.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Gyereknaphoz kötöttük a boldogságórát, volt kézműveskedés és ötpróbás sportverseny.
Május hónap témája a testmozgás, ezért erre a hónapra valamilyen iskolán kívüli, fizikai aktivitást igénylő tevékenységet találtunk ki kolléganőmmel a következő Boldogságóra programjaként. 2025. május 20-án a 11A osztály két németes csoportja együtt elsétált a városunk központjában található Tourinform-irodába, 2-3 fős csoportokat alkottunk, mindenki kapott egy-egy térképet, egy ceruzát és egy kérdéssort, majd a diákok a térkép segítségével bejárták Csongrád központjának legfontosabb nevezetességeit és megválaszolták a kérdéseket. Miután a csoportok visszatértek az irodába, a város polgármestere által aláírt elismerő oklevelet vehettek át. Ezután minden csapatnak az volt a feladata, hogy a felkeresett nevezetességgel kapcsolatban német nyelvű kérdéseket tegyenek fel, amelyekből összeállítottunk egy újabb feladatsort, amelyet az iskolánkba látogató külföldi diákcsoportok is használhatnak majd. Ezt a kérdéssort eljuttatjuk a Tourinform-irodának is, így a jövőben a Csongrádra látogató németül beszélő turisták is részt vehetnek a városunkat bemutató játékban.
A játékos mozgásformák, mint a szabad játék, a tornás játékok és a mozgásos játékok a gyermekek figyelmét felkelthetik, és motiválják őket a mozgásra.
A mindennapi élet során a mozgás beépítése (pl. séták, tornatermi foglalkozások) segíti a gyermekeket abban, hogy rendszeresen mozogjanak.
Az óvodapedagógusként figyelemmel vagyunk a gyermekek egyéni igényeire és lehetőségeire, hogy mindenki megtalálja a számára megfelelő mozgásformát.
Az óvodai dolgozói figyelembe veszik a gyermekek életkori és egyéni adottságait és az aktuális foglalkozásokat, játékokat, programokat erre igazítjuk.
Az óvodai pedagógusainak fontos a szülők bevonása az egészséges életmódra nevelésbe, hogy az otthon és az óvoda között összhang legyen.
Az óvodai nevelés során a mozgás és az egészséges életmódra nevelés szerves része a gyermekek teljes körű fejlődésének, mert a mozgás és az egészséges életmód nemcsak a testi egészséget, hanem a mentális és szociális jólétet is támogatja.