A tánc világnapj alkalmából közös nagyszüneti táncra hívtuk az iskolai tanulóit. Ehhez a megmozduláshoz szívesen csatlakoztak a gyerekek és a pedagógusok is. A 15 perces szünetet lelkesen végig mozogták. Egy osztály az iskola diákjaival szembe állt és úgy mutatták a táncot. A többinek pedig le kellett utánozni. De mind ismert mozgás volt, ami a gyerekek körében népszerű. A tanulók és a tanáriak egütt tnáncoltak különféle zenékre – volt modern, népi és vidám gyermekdal is, hogy indenki megtalálja a kedvenc zenéjét. A cél az volt, hogy megünnepeljük a mozgás örömet, és megtapasztaljuk, milyen jó érzés együtt mozogni, figyelni egymásra, és közösen részt venni valamiben. A gyerekek nagy lelkesedéssel kapcsolódtak be a közös táncba, sőt néhány osztály még saját kis koreográfiát is rögtönzött. A szünet végére mindenki fáradtn, de mosollyal az arcán tért vissza a tanterembe.
Testmozgás
Mivel az osztályban sokan sportolnak, így ez a téma nagyon megmozgatta őket. Természetesen a saját sportjukat ismertették, beszámoltak róla. Beszélgettünk azokról a sportokról is amit szívesen néznek, illetve azokról is amiket szívesen kipróbálnának. Az osztálykirándulás során nagyon sok szabadtéri sportot próbáltak ki.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A májusi hónap témája ,,A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása” volt.
A napot a következő motiváló idézettel kezdtük „Víz, te nemcsak az élet szükséges része vagy, hanem magának az életnek a megtestesítője; te vagy a Föld páratlan gazdagsága,
te vagy a legfinomabb, a legtisztább, te vagy a Föld lelke“ (Antoine de Saint – Exupery).
Ezt követően beszélgettünk a víz fontosságáról, élettani hatásairól.
A barátom a víz elnevezésű outdoor-os projekt segítette az óvodás gyermekeinket abban, hogy jobban megértsék a víz jelentőségét, tulajdonságait, a környezetben és a társadalom életében játszott szerepét. Természetesen mindezt a gyermeki, életkori és egyéni sajátosságaikra, tapasztalataikra, előzetes tudásukra alapozva tettük. A meglévő tudásukat, tapasztalataikat szélesítettük ki. A víz témakörének feldolgozása interdiszciplinárisan történt, kapcsolódott a külső világ tevékeny megismeréséhez, az anyanyelvi nevelés, ének zenei nevelés, rajzolás, ábrázolás, kézimunka, nevelési területeihez és természetesen a kisgyermek legfontosabb tevékenységéhez, a játékhoz. Az innovációnk során a tevékenységeket úgy állítottuk össze, hogy gyermekeink a tapasztalatszerzés során maguk fedezhessék fel a víz sokszínűségét, jelentőségét, szükségességét és tulajdonságait.
Az év második családi Boldogságóráját az óvoda udvarán tartottuk, mivel mozgással összekötött játékos feladatokat terveztünk a gyerekek számára.
A gyerekek a szülőkkel együtt a következő állomásokon haladtak keresztül:
1. „VÉDD MAGAD A CÁPAKTÓL!” elnevezésű staféta játék keretén belül az ovisoknak az volt a feladatuk, hogy védjék meg magukat a cápától, az útjukba kerülő akadályokat legyőzve (bukfencezés, átugrás, szökdelés, célba dobás) jussanak el a ,,béke szigetére”.
2. Gyakorlati tevékenység: „ESŐCSEPPEK” – az ovisoknak esőcseppeket kellett fűzniük a felhőkre.
3. Tapasztalati tevékenység: „SZIVACSBÓL KIS HAJÓ”- az ovisok vágás és illesztés technikájával szivacsból vitorlás hajókat készítettek. Ezt követően kísérleteket végeztek a szivacsból készült hajókkal. Az ovisoknak meg kell állapítaniuk, hogy a hajó lebeg vagy elsüllyed a vízen?
4. Szórakoztató játék: „HALÁSZAT”- az ovisoknak a volt a feladatuk, hogy minél több halat fogjanak ki.
5. Zene ovi: „CSEPP, CSEPP, CSEPEREG”- a gyerekek vízről szóló mondókákat és dalokat sajátítottak el.
A nyílt nap arcfestéssel zárult. A „VÍZMANÓK”, az óvodások jutalmul arcfestésen vehettek részt.
E téma keretén belül nagyon vidám, élményekben gazdag perceket éltünk át.
Ebben a hónapban a téma a Testmozgás. A gyerekeket egész hónapban próbáltuk a mozgásra ösztönözi. Meghallgatták Bezzeg Andrea: A lusta király című meséjét. A mese után megbeszéltük, hogy mi az a lusta, hogy miért jó a mozgás, mit éreznek, ha mozognak.
Egyik májusi napon a boldogságóra program részeként egy vidám, élményekben gazdag sportnapot szerveztünk az óvodában. A nap célja az volt, hogy a gyermekek játékos formában tapasztalják meg a mozgás örömét, és ráébredjenek arra, hogy a testmozgás nemcsak egészséges, hanem boldoggá is tesz.
A gyerekek különféle mozgásos állomásokon vehettek részt: futóverseny, akadálypálya, célba dobás és labdás ügyességi játékok színesítették a programot.
A közös sportolás, a nevetés és a sok pozitív élmény mind hozzájárultak a jó hangulathoz. A sportnap nemcsak testileg, hanem lelkileg is feltöltötte a gyerekeket, és megerősítette bennük azt, hogy a mozgás örömforrás!
Végezetül meghallgatták Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie című dalát, közben a gyerermekek szabadom mozogtak. Nagyon élvezték a napot, boldogok voltak.
A fenntartható témahéthez kapcsolódva A Magyar Természet Napját választottuk témának A biológiai sokféleség világnapjával. A mese meghallgatása és értelmezése után rajzot készítettünk.
Az elmult hetekben gyereknapot, és sportnapot tartottunk a Nagyigmándi kincseskert óvodában. Megbeszéltük, hogy mennyire fontos az egészségünk, és hogy a helyes táplálkozás mellett a testmozgás.A gyerekek az udvari játékok mellett tranbulinoztak, és ugrálóvárazhattak.
Reflexió a májusi Boldogságórás foglalkozásról
A foglalkozás témája : Testmozgás
A foglalkozás vezetője: Gyenge-Kovács Judit
Ideje: 2025.05.28.
Helyszín: Városközponti Óvoda, 7624. Pécs, Budai Nagy Antal u. 5.
Katica csoport – Óvoda udvar
A mai Boldogságórás foglalkozást Boldog Dóra invitálálásával kezdtem el.
Játékba hívtam őket a szőnyegre és a bevezető relaxáció után, átmozgattuk testrészeinket, néhány mozgással kísért mondókával. A Zenekuckó: Biciklire szálltam c. dalát hallgattuk meg és mozogtunk rá a különböző közlekedési eszközökhöz tartozó mozgássor imitálásával. Örömszerzés céljából, igyekeztem a pozitív érzelmeket kiváltani a vidám dallal, hisz célom volt, hogy mindenkit mosolyogni láthassak.
Majd ezután a játék után, mondókával meséhez hívtam őket, és Bezzeg Andrea: A lusta király c. meséjével igyekeztem érzékeltetni, hogy miért is fontos a testmozgás.
A mesehallgatás után, egy igazán jó ízű beszélgetés kerekedett. Ehhez felhasználtam a mese utáni ajánlott kérdéseket, kiegészítve a saját ötleteimmel. És egészen meglepő volt, ahogyan a gyermekek megfogalmazták gondolataikat. Az egyértelműen kiderült, hogy mindnyájan nagyon szeretnek mozogni.
Ezután kiszíneztük a Testmozgás szimbólumát és felragasztottuk a Boldogságvárhoz vezető út 9. lépcsőfokára.
Majd ezen a napon óvodánkban sportnapot tartottunk az udvaron. Ezért is terveztem ezt a foglalkozást erre a napra, hogy lehetőség szerint minél több mozgásformát kipróbálhassanak a gyermekek.
Óvodánk udvarán, hat udvarrészen, hat különféle tevékenység, akadálypálya, lufis, és ugrálós, egyensúlyozós, és különböző ügyességi játékban vehettek részt a gyermekek. Változatos tevékenységeket egy közös bemelegítéssel kezdtük meg, mely során egyik kolléganő az óvoda összes gyermekét átmozgatta, felkészítette a különféle ügyességi, mozgásos tevékenységekre.
Két udvarrészen, lazításként, homokozni, és kincset keresni is lehetett, valamint egy elemes buborékfújó ontotta buborékokat kergethették a gyermekek kedvükre.
A végén mindenkinek átadtam egy aranyérmet, melyet a kihívások, sportos feladatok aktív teljesítéséért kaptak a gyermekek. Mindenki boldog volt, elégedett és jól elfáradtak. Ebéd után mindnyájan egy nagyot aludtak.
A mozgás jelen van a mindennapjainkban.Az Egy -kettő-három-négy mondókát a mindennapos szervezett mozgás indításához is használjuk motivációnak. Nagyon szeretik a gyerekek..
Tornázó cicák árnyékképeit is megkerestük, majd egy zsákba sporteszközöket rejtettünk és tapogatással ki kellett találni mi lehet az. Aztán következett a torna, amit imádnak a gyerekek.a végén levezetésképpen relaxáltunk.
Szikszai György Református Általános Iskola
A gyerekekkel elhatároztuk, hogy megvizsgáljuk egy egyszerű kérdőív segítségével azt, hogy milyen egészségesen élünk. Örömmel konstatáltam, hogy a gyerekek nagyrésze abba a kategóriába esett, ami az átlagos egészség szintről tanúskodik. A foglalkozás végén kimentünk a sportpályára és egy fiú-lány vegyes csapatos focimeccset játszottunk, hogy még inkább igaza legyen a felmérésnek.