Az első osztály májusi alkotása a „Mozogj szabadon” címet kapta.
A májusi boldogságórát elkészítette: Tamás-Szalai Szintia
Testmozgás
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekekkel összegyűjtöttük a sportágakat, majd illusztrációk készültek két témában: sport amit szeretek és amit ki szeretnék próbálni.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Kihívás napján egész napos testmozgás.
Sporttagozatos iskolaként a diákjaink életében kiemelt szerepet játszik a sport.
A testmozgás témakörön belül, mivel kicsi helyen zajlik az óra, az egészséges táplálkozásra fókuszáltunk. Mindenki megalkotta az okostányért egészséges ételekből. Felmerült a gyerekekben, hogy sajnos az egészséges ételeket sokszor nem szeretik, az édességet, üdítőt viszont nagyon. Így beszéltünk a mértékletességről, testmozgásról, szájhigiéniáról is.
A mozgás minden nap jelen van a gyerekek életében itt az iskolában, az osztályban, és otthon is. A gyermeknapon egy közös flashmobra készült az egész intézményünk, amire többször is gyakoroltunk. Egy tánccal készültünk, így az egyik Boldogságóra is az erre való felkészülés volt. Előtte megbeszéltük, hogy milyen fontos szerepe van az egészséges életmódban a mozgásnak, kinek mi a kedvenc sportja. Nagyon szeretnek amúgy is sportolni, focizni, rollerezni, testnevelésórákra járni a gyerekek.
A közös táncgyakorlások mindig nagyon jó hangulatban teltek.
Május hónap témája a testmozgás, ezért erre a hónapra valamilyen iskolánk kívüli, fizikai aktivitást igénylő tevékenységet találtunk ki a következő boldogságóra programjaként. 2025. május 20-án a 11A osztály két németes csoportja együtt elsétált a városunk központjában található Tourinform-irodába, 2-3 fős csoportokat alkottunk, mindenki kapott egy-egy térképet, egy ceruzát és egy kérdéssort, majd a diákok a térkép segítségével bejárták Csongrád központjának legfontosabb nevezetességeit és megválaszolták a kérdéseket. Miután a csoportok visszatértek az irodába, a város polgármestere által aláírt elismerő oklevelet vehettek át. Ezután minden csapatnak az volt a feladata, hogy a felkeresett nevezetességgel kapcsolatban német nyelvű kérdéseket tegyenek fel, amelyekből összeállítottunk egy újabb feladatsort, amelyet az iskolánkba látogató külföldi diákcsoportok is használhatnak majd. Ezt a kérdéssort eljuttatjuk a Tourinform-irodának is, így a jövőben a Csongrádra látogató németül beszélő turisták is részt vehetnek a városunkat bemutató játékban.
Ebben a hónapban az osztály boldogságórája (napja) – a tanulók szabadidő hasznos eltöltésének szervezése, – a Pitypang portán tett osztálykirándulás volt. A családi gazdaság megismerése mellett az önfeledt mozgásra és egészségmegőrző sportolásra helyezve a hangsúlyt.
Fő célkitűzés: Az egészséges életmódra nevelést és a testmozgás iránti igény beépülését a gyermekek mindennapjaiba.
Kezdés: A porta körül járásával indult a nap, énekelve a Somvirág, somvirág… kezdetű dallal kisérve. Megetettük a bárányokat (hegyoldalon kellett felfelé haladni, egyenetlen talajon) almával, majd eperszüret következett. Menta- és citromfű levelek szedése következett. A termések megmosását követően elkészítettük a limonádét, melybe belecsipkedtük a menta és a citromfű leveleit. Eperszószt készítettünk, melybe saját kézzel nyomtuk szét a piros gyümölcsöt. Míg a szósz főtt, mi a játszótéren folytattuk a napot.
Délelőtt: Óriás buborékokfújó versenyt rendeztünk, amit nagyon élveztek a gyerekek. A kilátóba felmentünk a létrán, a csúszda és a hinta központi szerepet játszott a gyereknél.
Ebéd után: Virágkaspót díszítettünk festéssel, színes munkák készültek. Túrógombóc volt a folytatás, kézzel minden tanuló formálta a kis golyókat. Jóízűen elfogyasztottuk uzsonnára a finom eperszósz kíséretében.
Zárás: a díszített kaspókba ültettünk virágokat, közben pedig énekeltünk: Beültettem kis kertemet…
Másnap kiválogattuk a képeket és közben beszélgettünk a közösen átélt élmények fonotsságáról a mindennpai életünk során, majd elkészítettük a fő kollázs képünket.
Az iskolai programokban is fontos szerepe volt a testmozgásnak:
• XVIII. Grót kupa – atlétika verseny: egymás elleni megmérettetés versenyszámokban: síkutás 30-, 50-, 100-, 200-, 300-, 400-, 800 m-en, kislabdahajítás, súlylökés, távolugrás helyből, nekifutásból. A csoportok úgy lettek kialakítva, hogy hasonló képességű tanulók versenyeztek egymás ellen és mindenki jutalmazva lett, hisz a mozgás öröme a fontos.
• Esélyegyenlőségi nap: különböző állomásokon az egyes érzékszervek játszottak szerepet, melyet közös sorversennyel zártunk.
• Koncz túra – Mókus tanösvény: Halastó körüjárásával ismerkedtünk a természet élővilágával, csodás környezetünkkel. Közben játékos feladatok vártak bennünket: tavitündér keresés, fa és termés párosítás, fotókészítés, kvíztöltés…
Mindennapos testneveléseben igyekszem a szabadtéri és teremben használható eszközök minél többrétű megismertetését nyújtani a tanulóknak.
„A mozgás sokmindenre orvosság, de nincs olyan gyógyszer, amely a mozgást helyettesítené.” (gorög mondás)
Testmozgás – Jól éreztük magunkat!
Ez a téma nagyon közel áll tanítványaimhoz!
Sportos csapat vagyunk, az osztály kétharmad része rendszeresen végez testmozgást egyesületekben, így már az előző hónap végén felmértük a lehetőségeinket és ötleteltünk, milyen programokat szervezzünk.
Május elején szülőkkel, testvérekkel együtt elkerékpároztunk városunk határában a Kiserdő közepén álló kápolnához. Különleges élmény volt 58 bringás élén végig kerékpározni a városon. Látványnak sem volt utolsó!
Iskolánk májusban tartotta a Tavaszi bált, melyre minden osztály egy tánccal készül. Mi is elkezdtük a próbákat a tavaszi szünet után. A kész koreográfiát a gyerekek saját ötleteikkel tették személyesebbé. Szinte minden nap próbáltunk, élveztük a zenét, a táncot, a mozgást.
Május 14-én a Csirketánc Napján a bank iskola öt osztálya minden szünetben járta a Kacsatáncot. Mindig örömmel fogadják a tanulók, ha a szünetben szól a zene, nem volt ez most sem másként. Ez a zene pedig kínálta a mozgást.
A szombati munkanapon gyereknapot tartottunk. A mi osztályunk másik 4 osztállyal a patakparton kisétált a kiserdőbe, ahol foci, bújócska, fogócska mellett egy kis erdei ösvényen át kimentünk egy tisztásra, ahol távcsővel fürkésztük a természetet és a távoli Mátrát.
A Boldogságórát az „Én és a mozgás” feladattal kezdtem Bagdi Bella dala után. Kisdiákjaim szeretik az ilyen típusú játékokat. Tetszett nekik, hogy választhatnak. Tetszett nekik, hogy látják, mások, hogyan gondolkodnak. És nekem is jó volt látni, ki hogyan áll a különböző mozgásformákhoz.
A nyúl értékét párban keresték egy rejtvény formájában. Először nem értették, hogy lehet egy negatív szereplőnek értéke… Boldogságos volt a megoldás megtalálása után a hangulat!
„Az olvasó közbelép” feladatnál jó ötletek születtek a nyúl és a sün kapcsolatát illetően. A gyerekek szerint is nélkülözhetetlen a sport, ezért kerestek a sünnek testhezálló-guruló mozgásformát.
„A mesehősök olimpiáján” csoportban ötleteltek a gyerekek. Az elkészült Nevezési lapokat minden csoport bemutatta név nélkül, amit a többieknek kellett a felsorolt adatokból kitalálni. Nem minden mesehőst találtak ki… A végén értékelték egymás Nevező lapját.
Óra végén már kész koreográfiával mozogtak, énekeltek Bella dalára.
A Kihívás napja is sok-sok mozgással telt. A napot Hip hop tánccal kezdtük. A koreográfiát egy táncos mutatta. Testnevelésórán a helyi gimibe sétáltunk el, ahol a futópályán kétszer 15 percet futottunk.
Minden szünetben táncos mozgást tartottunk a gyerekeknek. Rendhagyó rajzórát tartottunk. Kimentünk a természetbe alkotni. Nagyon élvezték a piknikes hangulatot, a tájat, a rajzolást.
A végén egy nyúlfarknyi boldogság:
A Boldogságórát mindig péntekenként tartom havonta egy alkalommal hittan óra után. Mindig úgy várom a gyerekeket, hogy már a termet átrendezem. Ebben a hónapban mikor visszajöttek a gyerekek a Hittanóráról azt mondta az egyik fiú:
„Mindig izgalommal jövök vissza, kíváncsian lépek a terembe: Vajon most lesz Boldogságóra??? Az lenne a legszuperebb, ha minden pénteken tartanánk Boldogságórát!”
Szerintem is szuper lenne!:)