A tanóra elején néhány tornagyakorlatot hajtottunk végre, felfrissítettük magunkat. Ezután arról beszélgettünk, hogy az emberi jóllétnek alapvető feltétele a fizikai aktivitás. Erre akkor kerül sor, amikor sportolunk, kertészkedünk, táncolunk vagy házimunkát végzünk. Az iskolában naphosszat ülő helyzetben vagyunk, pedig a fittség megőrzése – amelyhez hozzátartozik az elegendő és pihentető alvás, az egészséges táplálkozás,– is hatással van a gondolkodási funkciókra és az intelligencia szintjére.
A Bátorság Nyilával előre megírt célokra céloztunk, például: „félelem”, „lustaság”, „önbizalomhiány”, “figyelmetlenség”, „aggodalom”, „izgalom”, „bizonytalanság”. Minden „kilőtt” nyíl után elmondtunk hangosan egy pozitív megerősítést magunknak, például: „Képes vagyok megcsinálni!”, „Bátor vagyok!”, „Ügyesen próbálkozom!”, “Jobban odafigyelek a feladataimra!”…stb. A játék célja az volt, hogy érzelmi önmegerősítésen keresztül támogassuk önbizalmunkat, bátorságunkat, miközben a magyarok hagyományos sportját: az íjászkodást is megismertük és beépítettük. Ezt valósítottuk meg a közös tablónkon.
Testmozgás
Borsod Abaúj Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gönci Tagintézménye
A óra témájábban arra fókuszáltunk,a nehézségek dacára soha ne adjuk fel!
A sün és a nyúl versenyfutása mesét dolgoztuk fel tárgyjátékkal.A tárgyak szereplővé válása nagyon izgalmas feledat volt a gyerekeknek.
A testmozgás témakörét a Húsvéttal kötöttem össze. Bús Ilona: Húsvéti tojás című meséjét meséltem el. Azután nyusziról szóló mozgásos versikét gyakoroltunk. Beszélgettünk a testmozgás fontosságáról illetve az egészségünkre jó hatással lévő dolgokról.
Minden gyereket „nyuszivá változtattam” és így kellett az ugróiskolán végig ugrálni, figyelve a hibátlan végrehajtásra.
A foglalkozás a témához kapcsolódó feladatlap kitöltésével zárult.
Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie dalára, szabad tánc, ugrándozás, mozgás. Pihenésképp, színezzék megfelelő színűre a cicát.
A hónap során kiemelt figyelmet fordítottunk az Alexander-technika alkalmazására.
Az éneklés sokkal több, mint pusztán technikai készség: egy mélyen személyes, önkifejező művészet, amelyhez elengedhetetlen a test és a lélek harmonikus együttműködése. Az énekesek számára az önszeretet nem csupán egy spirituális vagy mentális állapot, hanem egy gyakorlati eszköz is a fejlődésük során. Ebben a folyamatban az Alexander-technika kulcsfontosságú szerepet játszhat.
Az Alexander-technika egy testtudatosságot fejlesztő módszer, amely segít felismerni és elengedni a berögzült, nem hatékony mozgásmintákat. A technika célja, hogy visszavezesse a testet természetes egyensúlyi állapotába – ahol a mozgás szabad, a légzés könnyed, és a hangképzés akadálymentes.
Az énekesek gyakran találják magukat olyan helyzetben, ahol túlzott megfelelési kényszer, önkritika vagy teljesítménykényszer miatt feszültségek halmozódnak fel a testükben – különösen a nyak, váll és mellkas területén. Ezek a feszültségek nemcsak a hangképzést akadályozzák, hanem hosszú távon önbizalomhiányhoz is vezethetnek. Itt lép be a képbe az önszeretet mint belső alapállás.
Az Alexander-technika tanulmányozása során az énekesek megtanulnak türelemmel és elfogadással fordulni önmaguk felé. A test finom megfigyelése, a feszültségmentesítés és a tudatos jelenlét olyan készségek, amelyek nemcsak a hangminőséget javítják, hanem a belső békét és önértékelést is mélyítik. Az önszeretet tehát nem egy távoli eszmény, hanem egy élő gyakorlat, amely a testtudatosságon keresztül válik elérhetővé.
Végső soron az Alexander-technika egyfajta híd az énekesi technika és az önszeretet között. Segít lebontani a fizikai és mentális blokkokat, és emlékeztet minket arra, hogy a hang, amit kiadunk, nem más, mint a belső világunk kivetülése – és ez a világ szerethető, éppen úgy, ahogy van.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
2024
Május a testmozgás hónapja. A gyerekek alapvető igénye a mozgás. Nagyon szeretik a nagymozgásos játékokat, udvari fogócska, motorozás, mászókázás, hintázás, palincsozás….
A csoportszobában viszont nagyon szeretnek zenére táncolni, szoborjátékot, székfoglalót játszani.
Ebben a hónapban többször is meghallgattuk a Jól érzem magam boogie című számot, amire örömmel táncoltak, ugráltak.
– Ezután meghallgatták A lusta király című mesét.
– Beszélgettünk arról, hogy miért fontos a testmozgás?
– Sorolták, hogy milyen sportot ismernek, sőtt többen járnak focizni a csoportból is, amit nagyon szeretnek.
Se ízed nincs, se színed, se zamatod, nem lehet meghatározni téged, megízlelnek, anélkül hogy megismernének. Nem szükséges vagy az életben: maga az élet vagy.
Víz világnapjával egybekötött sportos, játékos feladatok.
Gyulai Implom József Általános Iskola
Egészségvédelmi témahetünk keretében tartottunk Boldogságórát.
Témánk a testi lelki egészség, védelme, megőrzése, ennek eszközei, stratégiái voltak. Kiemelten foglakoztunk a jó és rossz stressz fogalmával.
Óravázlat:
1. ráhangolódás
– szélfútta fa relaxáció
– bevezető játékok: szerveink, sportpantomim TK/237-238.o.
2. jelentésteremtés:
– idézetek…óra címének kitalása TK/238-239.
– az egészség fogalma, a testi-lelki egészség fogalma
– videó: a jó és rossz stressz és legyőzése
https://www.google.com/search?sca_esv=0ac4b8938639300a&sxsrf=AHTn8zoI8My0yZEQ1A8zYg8dLD82WXmPVQ:1740663148454&q=eg%C3%A9szs%C3%A9g+%C3%A9s+mozg%C3%A1s&udm=7&fbs=ABzOT_BIPLrq5rToiH7zLWNhnqL_U9kcdQrEBk3qwwpwiLFQD-QhNjGOMT0c0qYtWgUwVT_1VaoOIzG2nDqYt2AKAILQPuoPxNiwUKyFXB_PpjqQA2dyJ4BXpNdivEL10hpoTC-l57t8ZHZVNl8IOTjpP8uYgbnWKPvhKak_PUruXVED9CxfAvtfSxbFmkIUnXgo_q8xZxKs&sa=X&ved=2ahUKEwiOk4zF–OLAxXO_7sIHbXxHnEQtKgLegQIERAB&biw=1600&bih=699&dpr=1.2#fpstate=ive&vld=cid:002c074f,vid:yao9cA3ucI4,st:0
– Jótanácsok magunknak és egymásnak
– Láthatatlan szék relaxáció: győzd le…magad
– Történet és tanulságai TK/240-242.o.
– Teszt: 243. o.
3. Lezárás
– képzeletbeli szófelhő: „feldobom a szót”…amit ma tanultam