A mindennapi mozgás nélkülözhetetlen minden ember, főleg gyermek számára. Az óvodás gyerekeknek létfontosságú a mozgásos feladatok, akadályok leküzdése, versenyzés és megküzdés egymással, hogy érezzék a győzelem ízét. Nagyon aktívan vettek részt a mostani boldogságóra tevékenységen, érezték a boldogságot a játékok által. A lusta király példájának okán, minden gyerek megmutatta, hogy ő nem akar ilyen lenni, és felnőtt életében sem lesz olyan lusta, hogy értelmetlen legyen az élete, mert a mozgás létkérdés.
Testmozgás
Testmozgással és egészséges életmóddal kapcsolatos kulcsszavakat szedtek össze és rajzokat alkottak a gyerekek.
A Föld napja alkalmából egy kis testmozgásra hívtuk az alsósokat, ahol évfolyamonként kellett egy pályán végigmenni forgószínpad szerűen. Minden gyereknek a menetfüzetébe 5 db pecsétet kellett gyűjteni, amiért a végén minden kispajtás egy földnapi nyaklánccal és üdítővel tért haza. Próbáltuk a pályát úgy kialakítani, mintha 1-1 államás a föld megóvásáért lenne. Szemeteszsákba kellett (szemetet) lufit gyűjteni, pad alatt kellett átbújni és plüss állatot menteni, zsámolyon, sztepp padon kellett ugrálni, nehogy vízbe essenek és célba kellett dobni. Nagyon élvezték a gyerekek. Sokat mozogtak és büszkén teljesítettek minden állomást. Örömmel, mosollyal az arcukon tértek vissza a termükbe.
Májusban a jó idő közeledtével igyekeztünk sokat mozogni, kirándulni a szabadban.
Az egészséges életmódról a testmozgás fontosságáról sokat beszélgettünk gyümölcssalátát, plakátot készítettünk és alsós szinten egy spot délutánt szerveztünk a diákoknak. A madarak és fák napja alkalmából készítettünk különböző a témához kapcsolósó alkotásokat. Természetesen az édesanyákat, nagymamákat is köszöntöttük Anyák napja alkalmából.
A testmozgás
A foglalkozás címe: A testmozgás
Csoport: nagycsoport
Fő didaktikai feladatok: A mese által megérteni, hogy milyen fontos az egészségünk, amit a testmozgással megőrizhetünk.
Felhasznált források: Boldogságóra kézikönyv 3-6 éveseknek
– A lusta király mese elmesélése.
– Akadálypálya
Az óvodások nem tudnak nem mozogni, ezért könnyű volt ezt a témát megvalósítanom.
Az ismert mondókával kezdeményeztem a mesélést.
Kerekerdő kalandra hív téged,
hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp tárd ki szíved kapuját,
a mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
A gyerekek elhelyezkedtek a szőnyegen, mire elmondtam a mondókát.
A lusta király című mesét meséltem, egy öreg király bábbal.
A mese végéig fenntartottam az érdeklődésüket, a mese történetével, a benne ismétlődő mondókával, a hangom mélységének változtatásával.
A mese végeztével, észrevették, hogy nyilak vannak a parkettán (amit a Dajka néni a kérésemre, titkosan lerakott) megkérdeztem őket, hogy van -e kedvük követni a nyilat, amire természetesen, igen volt a válasz, biztosra mentem, mert ilyen kalandot nem hagynak ki.
A tornatermet már előkészítettem, a tornaeszközöket kihelyeztem.
Babzsák, karika, szúrós párna. kötél, pad, trambulin, egyensúlyozó félgömb.
Amikor kiértünk a tornaterembe, mert oda vezetett a nyíl, elámultak a sok eszköz láttán. Megígértem, hogy mindent kipróbálhatnak és játszhatnak, de meg kell hallgatniuk az eszközök nevét. Ezért az ígéretért nagyon odafigyeltek. Egy hosszú kirándulásra megyünk, az erdőben különböző akadályokon kell átkelnünk. A babzsák- kavics, a karika-lapulevél, szúrós párna-szikla, kötél-inda, pad-farönk, trambulin-iszap, egyensúlyozógömb-ingatag szikla.
Először bárhogy mehetnek rajta, de csak eszközről eszközre lépegethetnek, és az indulást, mindig a mondóka elmondása jelenti. A villany lekapcsolása azt jelenti, hogy besötétedett, a felkapcsolása a világosságot, reggelt. A reggelt mindig a mondóka elmondásával kezdjük, utána indulunk az utunkra.
Egy-kettő-három-négy, nézd a kezem égig ér.
Forgatom a fejemet, mozgatom a testemet.
Megnézem a lábamat, dobbantom a talpamat.
Ugrálok hármat: hopp, hopp, hopp, Boldogan tapsolok.
A mondókát a mozgással kísérjük, majd indulhat a csapat.
Nagyon élvezték, hogy mindent kipróbálhatnak, hagytam sokáig a „nappalt”.
Nem volt várakozás, sorban állás, mindenki mehetett bármire, kikerülték egymást, másfele fordultak, amikor látták, hogy nem tudják az útjukat folytatni.
Az „éjszaka” azért volt jó, mert egy picit lecsöndesedtek, anélkül tudtam megállítani őket, hogy szóljak. A mondókát megtanulták, hiszen motiválva voltak, hogy jól elmondják, akkor indulhatnak.
A végén az eszközöket úgy pakoltuk el, hogy különböző nagymozgással kellett a helyére vinni. Pókjárás, rákjárás, fejen egyensúlyozás, a szikla, kavics, karika.
A nagyobb eszközöket együttes erővel kellett visszavinni. A közösség fejlesztés, bíztatás ezzel megvalósult.
A mozgás végeztével, lehasaltak, ők voltak a „palacsinták” egy szivacs hengerrel megmaszíroztam, ill. bekentem „nutellával”, „lekvárral”, vagy amilyen palacsinták szerettek volna lenni.
A kézmosás után, már várt minket a dajka néni egy nagy tál gyümölccsel.
Amíg ették a gyümölcsöt, alkalmat adott a beszélgetésre.
Hogy érezték magukat? Melyik eszköz tetszett? Mit gondolnak miért jó mozogni?
Mit szerettek sportolni?
Én is meséltem, hogy nagyon szeretek futni, ahol lakom a közelben van egy jó kis domb, oda szoktam felfutni, és már láttam őzikét, rókát, mókust. Olyan jó érzés, hogy megmozgatom magam, jobb a közérzetem, vidámabb vagyok.
A gyerekek talán a példámon keresztül, hasonló válaszokat adtak, de azt is elmondták, hogy most jól elfáradtak, de jót fognak autózni. Elmesélték, hogy milyen sportra járnak, és leginkább focizni szeretnek, amit az udvaron is szoktunk.
Az elfáradást tényleg példázta az, hogy a mozgás után nagyon nyugodt játék következett.
Azokkal a gyerekekkel, akik valamiért mérgesek, dühösek, kimegyek a tornaszobába külön labdázni, ugrálni, ami lecsendesíti őket és elfelejtik a dühüket.
Boldogságóra mozgásos tevékenység óvodában
Téma: Mozgás = Öröm – Testmozgás és jókedv kapcsolata
Korosztály: 4–6 évesek
Időtartam: 30–40 perc
Fejlesztési területek: nagymozgás, koordináció, érzelmi intelligencia, társas kapcsolatok
Célkitűzések:
A gyermekek megtapasztalják, hogy a mozgás örömet okoz.
Pozitív testélmények szerzése játékos formában.
Egymás támogatása, bátorítása a játék során.
Vidám hangulat kialakítása, nevetés, közös élmény.
1. Ráhangolódás – Érzéskör Mindenki mutat egy mozdulatot, ami neki örömet okoz (pl. ugrálás, pörgés, integetés). A többiek utánozzák.
2. Bemelegítő mozgás – Vidám zenére
Időtartam: 5 perc
Tevékenység:
– Zenére ugrálás, szökdelés, pörgés, tapsolás.
3. Fő rész – Játékos mozgás boldogsággal
Időtartam: 20 perc
„Nevető futás”
– A gyerekek futnak körbe, miközben különféle mozdulatokkal nevetnek (haha, hihi, hoho).
Cél: minél viccesebben, szabadabban nevetni.
Játék: Tűz, víz, repülő
4. Levezetés – Nyugalom és hála
Időtartam: 5 perc
Tevékenység:
– Légzőgyakorlat: orron be, szájon ki – „szagolj virágot – fújd el a gyertyát”
Boldogságóránk megtervezésekor tudtam, hogy könnyű dolgom lesz, mert osztályunk 70%-a rendszeresen sportol. egyesületi tag. Először a munkafüzetben található tesztet töltöttük ki, majd az értékelés elolvasása után, mindenki megfogalmazhatta saját gondolatait az egészséges életmóddal kapcsolatban. Ezután egy véleményvonal alkotásával megnéztük, hogy ki mennyire gondolja igaznak azt az állítást, hogy a sport örömet okoz. Majd két csoportra osztottuk az osztályt ez alapján és az egyik csapat érveket gyűjtött a sport örömet okoz állítás mellett, míg a másik csapat ellenérveket gyűjtött össze. A szóvivők megválasztása után indult a vita, mely során a két szóvivő érveléssel próbálta meggyőzi egymást a saját álláspontjáról. Az izgalmas vita után megegyeztünk abban, hogy mindenkinek igaza. Egy a fontos, hogy találjuk meg magunknak azt a mozgásformát, ami valóban örömet okoz nekünk.