A májusi boldogságórán beszélgettünk arról, hogy az aktív mozgás milyen pozitív irányba tudja befolyásolni hangulatunkat, jövőbe látásunkat. A kollégisták közül sokan sportolnak, vagy éppen konditerembe járnak. Feltölti, felszabadítja őket, kellőképpen elfáradnak. A csoportomban egyöntetűen egyetértettek a lányok az elhangzottakkal és saját példákkal erősítették azt meg.
Testmozgás
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
A testmozgásnak nagyon fontos szerepe van az életünkben, főleg napjainkban. Mivel naphosszat ülő helyzetben vagyunk, de ugyanakkor a mozgás hatással vannak a kognitív funkciókra és az intelligencia szintjére az embereknek. Fel idéztük a tanulókkal a testmozgással, sporttal kapcsolatos gondolataikat, nézeteiket, tapasztalataikat.
A boldogságóra foglalkozást egy zenével kezdem, melyet már jól ismernek a gyerekek; Bagdi Bella: Jól érzem magam kezdetű dalával. Ezután egy mozgásos mondókával folytatom, majd Boldog Dóra meséhez szólítja a gyermekeket. A mese után „Tükörjátékkal megmozgatom a gyerekeket. A témához tartozó foglalkozás célja a pozitív hozzáállás a mozgás fontosságáért. Mennyire és miért fontos a mozgás.
A májusi boldogságóra témája a testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása. Ennek jegyében az iskolánk alsó és felső tagozata reggeli közös táncolással kezdett, hogy közösen égessük a kalóriát és a zsírt. Ezáltal felhívtuk a gyerekek figyelmét az elhízás veszélyeire, és a helyes táplálkozási szokások betartására. A jó hangulathoz és a dinamikus mozgáshoz a gyerekek nagy slágerét választottuk.
A mai Boldogságóra foglalkozásunkat különleges, állatasszisztált keretek között valósítottuk meg, két terápiás kutya részvételével. A program középpontjában egy játékos, mesébe illő történet állt: egy plüss gólya „mentése”. Az óvodás gyermekek egy izgalmas akadálypályán haladtak végig, amely Muffik elemekből, hullahopp karikákból és hidrogyöngyökkel teli állomásokból állt. A történet szerint a gólyát az egyik kutyus „elcsente”, és a gyerekek feladata az volt, hogy a másik kutya segítségével visszajuttassák a fészekbe.
A foglalkozás során a gyerekek sokat mozogtak, miközben fejlődött egyensúlyérzékük, finommotorikájuk, valamint szenzoros érzékelésük is. A kutyákkal való együttműködés különösen motiváló volt számukra, és játékos formában érzékenyítettük őket az állatok iránti felelősségre, az empátiára és a segítségnyújtás fontosságára. A program tematikájával kapcsolódtunk a Madarak és fák napjához is: a foglalkozás során a gyerekek különböző érdekes információkat tanultak a gólyákról, például élőhelyükről, táplálkozásukról és vándorlási szokásaikról. Így a nap nemcsak érzelmi és mozgásos élményekben, hanem ismeretszerzésben is gazdag volt.
A testmozgás, egészséges életmódot választottam májusi témaként, mert az English Plus tankönyvünkben a ‘School/Physical activity’ a jelenlegi anyagunk.
Bemelegítő feladatként szókincsbővítést végeztünk : https://www.cambridgeenglish.org/
, aztán az ‘Én és a mozgás’ feladatot próbáltuk ki. Ezt a fajta, mozgásos feladatot szeretem használni, hogy néha felálljanak a padból a gyerekek.
Következő órára mindenki kutatást végzett a kedvenc sportolójáról és ez alapján kitötltöttek egy adatlapot, amelybe beleírtam a javasolt kérdéseket is.
‘Gallery walk’ formájában mindenki elolvashatta a többiek adatlapját és azokról le kellett írni, hogy mit tanulhatunk ezektől a sikeres sportolóktól.
Ezenkívül kipróbáltuk még az ‘Active circle’ című feladatot, amikor kártyák alapján kell bizonyos mozdulatokat, mozgásokat végezniük. Ezt a játékot egy Mindfulness Erasmus képzésen vettem a Smart Teachers Play More szervezettől.
https://www.smartteachersplaymore.com/
A Boldogságóra keretében a gyerekek akadálypályákon keresztül ismerkedtek meg az egészséges életmóddal és az elsősegélynyújtás alapjaival. Madármentés, kisállatgondozás, horzsolás ellátása és mentőhívás – mindegyik állomás egy-egy életszerű helyzetet idézett fel, amelyben a mozgásnak és a gyors döntéshozatalnak egyaránt fontos szerepe volt. A játék során fejlődött a tanulók együttműködése, segítőkészsége, problémamegoldása és testi ügyessége is. A foglalkozás célja az volt, hogy a gyerekek megtapasztalják: segíteni jó, és hogy az egészséges életmód része a rendszeres mozgás is. A tantermi kereteket átlépve eljártuk a Kacsa táncot is.
A Boldogságórán megtanulhatják a gyerekek, hogy a rendszeres testmozgás javítja a hangulatot, csökkenti a stresszt, és boldogabbá teszi őket. Ha a gyerekek megtapasztalják, hogy a mozgás nemcsak a testükre, hanem a lelki állapotukra is jótékony hatással van, akkor könnyebben beépítik azt a mindennapjaikba. A testmozgás emellett társas élmény is lehet, hiszen a gyerekek együtt játszhatnak és versenyezhetnek, így erősítve a barátságokat. Boldogságórán való beszélgetés segíthet abban, hogy a gyerekek pozitívan álljanak a testmozgáshoz, és ne csak kötelező feladatként tekintsenek rá. Így a testmozgás az egészséges és boldog élet alapja lesz számukra.
A tanév végéhez közeledve fáradtak már a gyerekek. Új, eddig még ki nem próbált játékokba vontam be őket. Rájuk sem lehetett ismerni. Ugráltak, koncentráltak, izgultak, szurkoltak, nevettek… teljesen felpezsdült tőlük a tornaterem. Igazi élménnyé vált számukra a testnevelés óra, egyben a kihívások és a mozgás szeretete.