A gyerekek lételeme a mozgás. Sok mozgás formát ismernek, különböző sportágakban kipróbálták már tehetségüket. A legtöbb fiú focizni szeret, mindegy hogy milyen az idő. A kondi parkunkban is szeretnek edzeni. A kosarazás, pingpongozás és a tollasozás sem maradhat ki.
Testmozgás
A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása egy egész tanéven átívelő feladatom. Májusban igyekeztünk a szokásosnál többet foglalkozni a témával. Az „ Én és a mozgás” gyakorlattal felidéztük a gyerekekkel a testmozgással, sporttal kapcsolatos gondolataikat, nézeteiket, tapasztalataikat. Szoktunk effajta játékot játszani, hiszen jól integrálható bármilyen témakörbe. A legnagyobb volumenű tevékenységünk aAz életmentés természetes! – akadálypálya volt. A gyermekek imádnak mozogni, folyamatosan érzékenyítem őket a természet és a társaik iránt, ezért ez nagyszerű lehetőség volt arra, hogy fejlesszék együttműködésüket, bátorságukat és segítőkészségüket, miközben aktív testmozgást végeznek. Beszélgettünk olyan szuperhősökről, mesehősökről, akikre valamiért példaképként tekintenek. Majd megrajzolták önmagukat magabiztos szuperhősként. Rajzaikból látszik, hogy nehezen tudtak elrugaszkodni a már megismert, híres mesehősöktől, bátortalanul bontakoztatták ki a fantáziájukat. Gyakoroltunk erőt adó pózokat, magabiztosságot sugalló testtartásokat. A különféle testpozíciók kétperces megtartása komoly önfegyelmet, koncentrációt igényelt. A Vakjátékokkal erősítettük a bátorságunkat és a társainkba vetett bizalmunkat. A természet varázsa című mese a természet szépségére, erejére és a hozzá fűződő kapcsolatunk fontosságára hívta fel a figyelmet.
A gyerekekkel felelevenítettük a sportversenyeken szerzett tapasztalataikat,megbeszéltük kinek mi a kedvenc mozgásformája. Szivárványernyő segítségével közösen az „égbe repítettük” a gyerekek által választott bábokat,majd egyesével átélhették,milyen is a szivárvány alatt elrejtőzni,megpihenni. Ezután manifesztációs gyakorlatot próbáltunk ki,aminek a segítségével a gyerekek egy virágos rétre képzelték magukat,ahol játszhattak az állatokkal, majd repültek a kék égen.
Relaxációs gyakorlataink: „Repül a madár …”, „Dagasztás” és ismétlésként a „Malomkörzés”. A foglalkozás elején a testmozgás előnyeit gyűjtöttük össze és annak boldogságfokozó szerepéről beszélgettünk. Az „Én és a mozgás …” feladat keretében megnéztük, kinek mi a viszonyulása az egyes sportágakhoz és a testmozgáshoz általában. Felolvastuk „A mezei nyúl és a sündisznó” című mesét, megbeszéltük a konfliktus okát, a nyúl és a sünök viselkedésének helyességét és következményeit. A foglalkozás további részében „megrendeztük” a mesehősök olimpiáját, ahol mindenki elkészítette saját kedvenc mesehősének olimpiai nevezési lapját.
Május hónapban a boldogságóra témáját a Kihívás Napján dolgoztuk fel, amelynek középpontjában a mozgás öröme és az egészséges életmód állt. A nap különlegességét az adta, hogy rövidített órarendet alkalmaztunk, így hosszabb szünetekkel és több szabadidővel ösztönöztük diákjainkat a sportolásra és az aktív kikapcsolódásra. A szünetekben változatos mozgásformákat próbálhattak ki a tanulók, amelyek nemcsak testileg, hanem lelkileg is feltöltötték őket. A program célja az volt, hogy megtapasztalják: a mozgás nemcsak egészséges, hanem boldoggá is tesz!
Házi bajnokságok: Mozgásnapló, táplálkozási napló, fitt napló vezetése. Egészséggel / sporttal kapcsolatos szólások közmondások gyűjtése ( szintén verseny) szeretetnyelv teszt.
Május 22.-n a kellemetlen időre tekintettela kis tornateremben tartottam a Boldogság órát.
Elsőként relaxáció: ,, Malomkörzés Tankönyv: 39.o.
Babzsák dobása hulahopp karikába (alapszínekkel, kis létszám miatt mindenki választhat színt.) mindenki öt darabot dobhat. A jól számoló megszámolja, a többiek vele hangosan kinek
mennyit sikerült bedobni.
Ezt követően szabad mozgás és játék használat.
Végezetül közös éneklés: Bagdi Bella: ,, Jól érzem magam boogie” Tk:191. o.
A 9. boldogságóránk témája az ,,A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása” volt. Kötetlen beszélgetés kezdeményezésével megbeszéltük, hogy kinek mi jelent az egészséges életmód, kinek mennyire fontos a mozgás. A gyerekeknek nagyon fontos a mozgás, minél több időt töltöttünk a szabadban és kipróbáltunk minél több mozgásformát. Voltunk sétálni, játszótérre, boltban, ahol az egészségvédelemmel kapcsolatban megbeszéltük, milyen zöldségekkel-gyümölcsökkel tudjuk biztosítani a testünk egészségét. A közös élmény lezárása képpen elkészítettük a saját vitamin salátánkat. Ez a havi téma is nagyon hasznos volt a gyermekek számára.
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
Az óra / foglalkozás menete
Motiváció:
Tükörjáték Egy sportot, mozgásformát elmutogatok! A csoport utánozza, és megpróbálja kitalálni, mi lehet az. Egyszerű mozgástól haladok a bonyolultabb felé (például futás, úszás, tollasozás, lovaglás, karate stb.)! Önként vállalkozó gyerekek is bemutathatnak mozdulatokat.
A téma feldolgozása: „Árbócra, hajóra, vízre!”
• Árbócra – felmászás imitálása
• Hajóra – feláll egy székre
• Vízbe – lehasal a szőnyegre, úszó mozdulatokat tesz
Autó vezetés – irányok gyakorlásával
Lassú futás a fedővel, jelre feladatok végrehajtása.
• Kanyar jobbra – jobbra kell kanyarodni (fedővel kormányozni!)
• Kanyar balra – balra kell kanyarodni
• Tolatás – hátrafelé kell menni
• Defekt – le kell térdelni
• Totálkár – lehasalni, a fedőt is a földre tenni
A foglalkozás lezárása: Meghallgatjuk a Jól érzem magam c dalt, és követjük a dal instrukcióit először körben állva, azután sorban kígyózva haladva, azután az udvaron összevissza járkálva, végül pedig párosával, úgy, mintha az egyik testrészünk (pl. hátunk) össze lenne ragasztva.