Bevezetés:
– „Mikor voltál bátor utoljára?” – mini beszélgetések körben.
Fő rész:
• Mozgás-önkifejezés – mutasd meg, hogyan érzed magad testbeszéddel.
• Bátorságtörténet írása – kis jelenetben, képregényként vagy sztoriban.
• Magabiztosság-térkép – mikor érzem jól magam a bőrömben? Mi segít benne?
Pókhálókészítés: egymásnak kedvességek mondása, mit kedvelünk benne
• Energia-skála – saját energiaszintünk követése egy héten át.
Zárás:
– „A testem segít nekem abban, hogy…”
Testmozgás
A boldogság nem csak a lelkünk állapota, mert a testünk is kulcsszerepet játszik abban, hogyan érezzük magunkat nap mint nap. A rendszeres testmozgás nemcsak az egészségünket javítja, hanem a hangulatunkra, önbizalmunkra és kapcsolatainkra is pozitívan hat. Nem véletlen, hogy a boldogságórákon erre is hangsúlyt fektetünk! Egy kellemes séta, egy kis torna vagy akár egy táncolós délután után is jobb lett a kedvünk a gyerekekkel. Azt éreztük, hogy a testmozgás segít a stressz levezetésében, javítja az alvás minőségét és támogatja az önfegyelmet, kitartást, sőt még a koncentrációt is. Ezek mind olyan képességek, amelyek a boldogság és a kiegyensúlyozott élet alapjai. Sokan nem szeretnek egyedül mozogni, ezért mi ezt közösen tettük. Ezek az együtt töltött aktív pillanatok erősítették a kapcsolatokat és örömteli emlékeket hoztak. A boldogság sokszor a legapróbb dolgokban rejlik, például abban, hogy teszünk valamit magunkért. A testmozgás egy ilyen ajándék, amit minden nap megadhatunk önmagunknak. Vártuk a jó időt, a napsütést, sokat sétáltunk, voltunk a játszótéren, homokoztunk.
Boldogságóra – Cica Csoport: Testmozgás és Mozgásos Játékok
A Cica csoportban tartott Boldogságóra ezen a foglalkozáson a testmozgás és az egészséges életmód fontosságát emeltük ki. A gyerekek imádják a mozgást, így próbáltuk minél több lehetőséget biztosítani a fizikai aktivitásra, miközben szórakoztató és interaktív módon dolgoztuk fel a témát.
A foglalkozás elején a gyerekek egy egyszerű relaxációs technikát végeztek, amely elősegítette, hogy felkészüljenek a mozgásos tevékenységekre. A „Malomkörzés” mondóka segített a testük felfrissítésében, miközben a légzésükre is figyeltek.
Ez a mozgásos relaxáció nyugodt légkört teremtett, hogy minden gyermek jól érezze magát, és felkészüljön a következő, dinamikusabb tevékenységekre.
Miután felkészültek a relaxációval, a gyerekek egy közös mozgásos éneket énekeltünk és végeztünk el. Az „Egy-kettő-három-négy” mozdulataink segítettek abban, hogy a gyerekek figyelmét felkeltsük, és átmozgassák a testüket. Az ének közben a mozdulatok szórakoztatóak és interaktívak voltak, így a gyerekek élvezték, hogy a testüket különböző irányokba mozgathatták: karokat, lábakat, fejet, miközben tapsoltak és ugráltak.
Az éneklés és mozgás azonnal bevonta a gyerekeket, hiszen az egyszerű ritmus és a testrészek megmozgatása segítette őket abban, hogy élvezzék a mozgás örömét.
A mozgásos játékok után egy szórakoztató mese következett, amely a gyerekeket arra tanította, hogy miért fontos a mozgás. A mese, Bezzeg Andrea: A lusta király, egy olyan történetet mesél el, amelyben a király megpróbálja elkerülni a mozgást, de rájön, hogy a testmozgás nemcsak a testi erőt, hanem a boldogságot is segíti.
A mese után következő beszélgetés során a gyerekek elmondhatták, hogy mi a kedvenc mozgásformájuk, és mi az, amit jónak tartanak az egészség megőrzéséhez. A kérdéseink segítettek a gyerekeknek átgondolni, hogy mi mindent tehetnek a saját egészségükért.
Mi a legkedvesebb mozgásformád?
Sorolj fel egészséges dolgokat!
Mi az, ami árthat az egészségednek?
Ha lenne egy játszótered, milyen mozgásos játékokat tennél bele?
A beszélgetés során a gyerekek bátran megosztották gondolataikat, a bátortalanabbakat is bátorítottuk, hogy válaszoljanak. A gyerekek kreatívan válaszoltak, és örömmel beszéltek arról, hogy miért fontos számukra a mozgás és az egészséges életmód.
A következő tevékenység egy igazán izgalmas és gyors mozgásos játék volt, a „Tűz! Víz! Repülő!”. Ez a játék nemcsak szórakoztató volt, hanem segített abban is, hogy a gyerekek koordinálják a mozgásaikat és gyorsan reagáljanak. A játék során a gyerekek gyorsan meg kellett tanulniuk, hogyan alkalmazzák a parancsokat (pl. „tűz”, „víz”, „repülő”), miközben figyeltek a többiekre is, és folyamatosan mozogtak. Ez a tevékenység fejlesztette a reakcióidőt, a mozgáskoordinációt és a csapatmunkát.
A foglalkozás záró aktív játékaként egy csapatépítő játék következett: „Lufi a magasban!”. A gyerekeket csapatokra osztottuk, és minden csapat kapott egy-egy felfújt lufit. A feladat az volt, hogy a lufit minél tovább a levegőben tartsák. A játék során minden gyereknek figyelnie kellett egymásra és a lufira, miközben együtt dolgoztak a cél elérése érdekében
Ez a játék nemcsak a mozgást támogatta, hanem az együttműködésre, figyelemre és a közös célért való munkára is nagy hangsúlyt fektetett.
A fizikai aktivitás után következett a nyugodtabb, alkotó tevékenység: a gyerekek a testmozgás jelét kiszínezték. A színezés lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek kreatívan fejezzék ki a mozgás fontosságát, miközben megnyugodtak
A foglalkozás során a gyerekek aktívan részt vettek a mozgásos tevékenységekben, és láthatóan élvezték a fizikai aktivitást. A testmozgás nemcsak a fizikai egészségre volt jótékony hatással, hanem a közösségi élmény is erősödött, hiszen mindenki egy csapatként dolgozott együtt. A mese és a beszélgetés segített a gyerekeknek jobban megérteni a mozgás fontosságát, és miként támogathatják saját egészségüket.
A gyerekek rendkívül lelkesek voltak, és minden egyes játék, beszélgetés és alkotás után láthatóan boldogan és energikusan távoztak. Az egészséges életmód és a mozgás fontossága tehát nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is fontos része volt ennek a Boldogságórának.
Ez a foglalkozás remek lehetőség volt arra, hogy a gyerekek megtapasztalják a mozgás örömét, miközben a csapatmunka és az egészséges szokások fontosságát is hangsúlyoztuk.
Bevezetés: Energia kör – mindenki bemutat egy mozdulatot, amit mindenki utánoz.
Tevékenységek:
• Bátorság: „Bátorságtörténet” – mesélj egy kis bátorságról! (pl. felléptél, megszólaltál, segítettél)
• Magabiztosság: Tükörjáték – „Így néz ki a magabiztos testtartás!”
• Vitalitás: Táncoló székek – amikor a zene megáll, mondj egy örömteli mozgásformát!
• Egészséges táplálkozás
Zárás: „Miért vagyok ma erős?” – egy szó, egy mozdulat, körben.
A testmozgás egészségre gyakorolt pozitív – számos betegséget megelőző és gyógyító – hatása nem vitatható.
2025. május 30-án tartottam osztályfőnöki órán a testmozgásról szóló boldogságórát. Mivel tagja vagyok a Bogyiszlói Hagyományörző Egyesületnek tánc is szerepelt benne. Az osztályomba járó lányok nagyon szeretnek táncolni (cigánytánc, modern tánc), így az óra igazán jó hangulatban telt.
A zene, a tánc, a mozgás oldja a szorongást, levezeti a stresszt, megelőzi a depressziót, pozitívan befolyásolja az önértékelésünket, növeli az önbizalmat, javítja a memóriát, koncentrációt, és elősegíti a jobb alvást.
Pozitív hatását most is érzékeltük, az óra eleji és az óra végi post it cédulákon látszott a hangulat javulása.
Május – A testmozgás és a mozgás örömének hónapja
Májusban a Boldogságóra program keretében a testi aktivitás, a mozgás öröme és a fizikai jóllét került a középpontba. A hónap célja az volt, hogy a tanulók megtapasztalják a rendszeres testmozgás pozitív hatásait nemcsak fizikai, hanem lelki és szociális szempontból is. A foglalkozások és programok során tudatosítottuk, hogy a mozgás nem csupán egészségmegőrzés, hanem örömforrás, közösségi élmény és feszültségoldás is lehet.
A hónap folyamán változatos, élményalapú tevékenységek várták a gyerekeket, amelyek során fejleszthették állóképességüket, térbeli tájékozódásukat, együttműködési készségüket, miközben szorosabb kapcsolatba kerülhettek a természettel és egymással is.
Az egyik program során kirándulást tettünk a közeli erdőbe. A túra nemcsak fizikai kihívást jelentett, hanem komplex fejlesztési lehetőséget is biztosított: természetismereti feladatokat oldottak meg a tanulók útközben, amelyek a megfigyelőképességre, logikus gondolkodásra és a csoportos együttműködésre épültek. A szabad levegőn való mozgás elősegítette a figyelem és koncentráció frissítését, valamint erősítette a tanulók természethez való kötődését.
Egy másik alkalommal kerékpártúrát szerveztünk a szomszédos városba, ahol a tanulók nemcsak a fizikai kitartásukat tehették próbára, hanem kulturális élményekkel is gazdagodtak: megtekintettük a város nevezetességeit, és közben beszélgettünk a közösségi közlekedésről, a fenntarthatóságról, valamint a felelős közlekedési magatartásról. A kerékpáros közlekedés gyakorlásával hozzájárultunk a közlekedési ismeretek bővítéséhez és a környezettudatos szemlélet formálásához is.
A májusi programok célzottan támogatták a tanulók testi egészségét, mozgáskoordinációját, a közös élmények pedig erősítették a csoportkohéziót, az egymás iránti figyelmet és a pozitív közösségi élményeket. A gyerekek örömmel, aktívan vettek részt a programokban, amely visszajelzést ad számunkra arról is, mennyire fontos a tanórai kereteken túlnyúló, tapasztalati tanulás.
A mozgás a gyerekek számára nélkülözhetetlen. Az egészséges életmódot közelítjük meg több szempontból. Sportágválasztó.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Május
Testmozgás
„Az élet olyan, mint a biciklizés. Ha meg akarod tartani az egyensúlyt, mozgásban kell maradnod.”
(Albert Einstein)
1. Válaszolj a kérdésekre!
Miért fontos a mentális (lelki: érzelmi – értelmi) egészség?
Mennyi testmozgásra van szükségünk?
Miért tesz boldogabbá a testmozgás?
A testmozgás lehet az összes boldogságfokozó technika közül a leghatékonyabb?
2. Mi jut eszedbe róla?
Ép testben ép lélek.
A mozgás életszükséglet.
A testedzés természetes mentális (lelki) örömforrás.
„Van egy csomó egészségőrült, aki csak természetes táplálékon él, de nem mozog, és borzalmasan néz ki. Aztán vannak mások, akik mennek, mint a golyó, de csupa szemetet esznek … A mozgás a király, a táplálkozás a királyné. Együtt övék a királyság.”
(Jack Lalanne)
3.Milyen előnnyel jár a rendszeres testmozgás?
Mindennapos testmozgás: edzésterv készítése.
4. Válaszolj a kérdésekre!
Egészségesen élek?
0 = soha 1 = esetenként 2 = gyakran 3 =rendszeresen
Ssz. Megállapítások Pontszám
1. Sok édességet eszem.
2. Van súlyfeleslegem.
3. Elalvás előtt esténként tévét nézek.
4. Naponta egy óránál többet „gépezem”.
5. Későn fekszem le.
6. Éjjelente felébredek.
7. Hétvégén délig alszom.
8. Gyorsétteremben eszem.
9. Szeretem a szénsavas üdítőket.
10. Keveset mozgok.