Bevezetés: Energia kör – mindenki bemutat egy mozdulatot, amit mindenki utánoz.
Tevékenységek:
• Bátorság: „Bátorságtörténet” – mesélj egy kis bátorságról! (pl. felléptél, megszólaltál, segítettél)
• Magabiztosság: Tükörjáték – „Így néz ki a magabiztos testtartás!”
• Vitalitás: Táncoló székek – amikor a zene megáll, mondj egy örömteli mozgásformát!
• Egészséges táplálkozás
Zárás: „Miért vagyok ma erős?” – egy szó, egy mozdulat, körben.
Testmozgás
A testmozgás egészségre gyakorolt pozitív – számos betegséget megelőző és gyógyító – hatása nem vitatható.
2025. május 30-án tartottam osztályfőnöki órán a testmozgásról szóló boldogságórát. Mivel tagja vagyok a Bogyiszlói Hagyományörző Egyesületnek tánc is szerepelt benne. Az osztályomba járó lányok nagyon szeretnek táncolni (cigánytánc, modern tánc), így az óra igazán jó hangulatban telt.
A zene, a tánc, a mozgás oldja a szorongást, levezeti a stresszt, megelőzi a depressziót, pozitívan befolyásolja az önértékelésünket, növeli az önbizalmat, javítja a memóriát, koncentrációt, és elősegíti a jobb alvást.
Pozitív hatását most is érzékeltük, az óra eleji és az óra végi post it cédulákon látszott a hangulat javulása.
Május – A testmozgás és a mozgás örömének hónapja
Májusban a Boldogságóra program keretében a testi aktivitás, a mozgás öröme és a fizikai jóllét került a középpontba. A hónap célja az volt, hogy a tanulók megtapasztalják a rendszeres testmozgás pozitív hatásait nemcsak fizikai, hanem lelki és szociális szempontból is. A foglalkozások és programok során tudatosítottuk, hogy a mozgás nem csupán egészségmegőrzés, hanem örömforrás, közösségi élmény és feszültségoldás is lehet.
A hónap folyamán változatos, élményalapú tevékenységek várták a gyerekeket, amelyek során fejleszthették állóképességüket, térbeli tájékozódásukat, együttműködési készségüket, miközben szorosabb kapcsolatba kerülhettek a természettel és egymással is.
Az egyik program során kirándulást tettünk a közeli erdőbe. A túra nemcsak fizikai kihívást jelentett, hanem komplex fejlesztési lehetőséget is biztosított: természetismereti feladatokat oldottak meg a tanulók útközben, amelyek a megfigyelőképességre, logikus gondolkodásra és a csoportos együttműködésre épültek. A szabad levegőn való mozgás elősegítette a figyelem és koncentráció frissítését, valamint erősítette a tanulók természethez való kötődését.
Egy másik alkalommal kerékpártúrát szerveztünk a szomszédos városba, ahol a tanulók nemcsak a fizikai kitartásukat tehették próbára, hanem kulturális élményekkel is gazdagodtak: megtekintettük a város nevezetességeit, és közben beszélgettünk a közösségi közlekedésről, a fenntarthatóságról, valamint a felelős közlekedési magatartásról. A kerékpáros közlekedés gyakorlásával hozzájárultunk a közlekedési ismeretek bővítéséhez és a környezettudatos szemlélet formálásához is.
A májusi programok célzottan támogatták a tanulók testi egészségét, mozgáskoordinációját, a közös élmények pedig erősítették a csoportkohéziót, az egymás iránti figyelmet és a pozitív közösségi élményeket. A gyerekek örömmel, aktívan vettek részt a programokban, amely visszajelzést ad számunkra arról is, mennyire fontos a tanórai kereteken túlnyúló, tapasztalati tanulás.
A mozgás a gyerekek számára nélkülözhetetlen. Az egészséges életmódot közelítjük meg több szempontból. Sportágválasztó.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Május
Testmozgás
„Az élet olyan, mint a biciklizés. Ha meg akarod tartani az egyensúlyt, mozgásban kell maradnod.”
(Albert Einstein)
1. Válaszolj a kérdésekre!
Miért fontos a mentális (lelki: érzelmi – értelmi) egészség?
Mennyi testmozgásra van szükségünk?
Miért tesz boldogabbá a testmozgás?
A testmozgás lehet az összes boldogságfokozó technika közül a leghatékonyabb?
2. Mi jut eszedbe róla?
Ép testben ép lélek.
A mozgás életszükséglet.
A testedzés természetes mentális (lelki) örömforrás.
„Van egy csomó egészségőrült, aki csak természetes táplálékon él, de nem mozog, és borzalmasan néz ki. Aztán vannak mások, akik mennek, mint a golyó, de csupa szemetet esznek … A mozgás a király, a táplálkozás a királyné. Együtt övék a királyság.”
(Jack Lalanne)
3.Milyen előnnyel jár a rendszeres testmozgás?
Mindennapos testmozgás: edzésterv készítése.
4. Válaszolj a kérdésekre!
Egészségesen élek?
0 = soha 1 = esetenként 2 = gyakran 3 =rendszeresen
Ssz. Megállapítások Pontszám
1. Sok édességet eszem.
2. Van súlyfeleslegem.
3. Elalvás előtt esténként tévét nézek.
4. Naponta egy óránál többet „gépezem”.
5. Későn fekszem le.
6. Éjjelente felébredek.
7. Hétvégén délig alszom.
8. Gyorsétteremben eszem.
9. Szeretem a szénsavas üdítőket.
10. Keveset mozgok.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
A gyermekek számára a mozgás nélkülözhetetlen. Hatással van az egész életükre.
Halak formájában meg is jelenítettük, hiszen ezek az állatok is folytonos mozgásban vannak.
Cél: A mozgás örömének és pozitív hatásának megtapasztalása.
Eszközök: Labda, zenés tornaanyag, akadálypálya
Felépítés:
• Bevezetés (5 perc): Miért fontos mozogni?
• Fő rész (25 perc): Játékos torna, mozgásos akadálypálya. Váltóverseny, tánc.
• Megosztás (10 perc): „Hogyan éreztem magam mozgás közben?”
• Levezetés (5 perc): Nyújtás, relaxáció zenével.
1. „Az élet olyan, mint a biciklizés. Ha meg akarod tartani az egyensúlyt, mozgásban kell maradnod.” – megbeszéljük, mit jelent az idézet, és ki az, aki egyetért vele.
2. Megbeszéljük, milyen pozitív előnyökkel jár a rendszeres testmozgás.
3. Kapnak 10 állítást, amiket 0-3 pont között kell pontozniuk, aszerint, mennyire gyakran végzik azt a cselekvést. A végén összeszámolják a pontokat, és eszerint kapnak egy-egy értékelést, hogy mennyire egészségtelen az életmódjuk. Erre az értékelésre reflektálhatnak, és azt is megfogalmazhatják, milyen terveik vannak a pontszámuk „csökkentésére”.
4. A gyerekek a hét minden napjára leírják, hogyan és milyen egészséges programot tudnak betervezni.
5. Különböző sportokról kapnak a gyerekek felsorolást, és be kell jelölniük, melyiket szeretik, nem szeretik, és melyiket szeretnék kipróbálni.
6. Közös szófelhő készítése a mozgással kapcsolatos asszociációikról