Tükörjáték:
1. A tornász
2. Rákocska
3. Fekvőtámasz
Testmozgás
Bevezetés:
– „Mikor voltál bátor utoljára?” – mini beszélgetések körben.
Fő rész:
• Mozgás-önkifejezés – mutasd meg, hogyan érzed magad testbeszéddel.
• Bátorságtörténet írása – kis jelenetben, képregényként vagy sztoriban.
• Magabiztosság-térkép – mikor érzem jól magam a bőrömben? Mi segít benne?
Pókhálókészítés: egymásnak kedvességek mondása, mit kedvelünk benne
• Energia-skála – saját energiaszintünk követése egy héten át.
Zárás:
– „A testem segít nekem abban, hogy…”
A boldogság nem csak a lelkünk állapota, mert a testünk is kulcsszerepet játszik abban, hogyan érezzük magunkat nap mint nap. A rendszeres testmozgás nemcsak az egészségünket javítja, hanem a hangulatunkra, önbizalmunkra és kapcsolatainkra is pozitívan hat. Nem véletlen, hogy a boldogságórákon erre is hangsúlyt fektetünk! Egy kellemes séta, egy kis torna vagy akár egy táncolós délután után is jobb lett a kedvünk a gyerekekkel. Azt éreztük, hogy a testmozgás segít a stressz levezetésében, javítja az alvás minőségét és támogatja az önfegyelmet, kitartást, sőt még a koncentrációt is. Ezek mind olyan képességek, amelyek a boldogság és a kiegyensúlyozott élet alapjai. Sokan nem szeretnek egyedül mozogni, ezért mi ezt közösen tettük. Ezek az együtt töltött aktív pillanatok erősítették a kapcsolatokat és örömteli emlékeket hoztak. A boldogság sokszor a legapróbb dolgokban rejlik, például abban, hogy teszünk valamit magunkért. A testmozgás egy ilyen ajándék, amit minden nap megadhatunk önmagunknak. Vártuk a jó időt, a napsütést, sokat sétáltunk, voltunk a játszótéren, homokoztunk.
Boldogságóra – Cica Csoport: Testmozgás és Mozgásos Játékok
A Cica csoportban tartott Boldogságóra ezen a foglalkozáson a testmozgás és az egészséges életmód fontosságát emeltük ki. A gyerekek imádják a mozgást, így próbáltuk minél több lehetőséget biztosítani a fizikai aktivitásra, miközben szórakoztató és interaktív módon dolgoztuk fel a témát.
A foglalkozás elején a gyerekek egy egyszerű relaxációs technikát végeztek, amely elősegítette, hogy felkészüljenek a mozgásos tevékenységekre. A „Malomkörzés” mondóka segített a testük felfrissítésében, miközben a légzésükre is figyeltek.
Ez a mozgásos relaxáció nyugodt légkört teremtett, hogy minden gyermek jól érezze magát, és felkészüljön a következő, dinamikusabb tevékenységekre.
Miután felkészültek a relaxációval, a gyerekek egy közös mozgásos éneket énekeltünk és végeztünk el. Az „Egy-kettő-három-négy” mozdulataink segítettek abban, hogy a gyerekek figyelmét felkeltsük, és átmozgassák a testüket. Az ének közben a mozdulatok szórakoztatóak és interaktívak voltak, így a gyerekek élvezték, hogy a testüket különböző irányokba mozgathatták: karokat, lábakat, fejet, miközben tapsoltak és ugráltak.
Az éneklés és mozgás azonnal bevonta a gyerekeket, hiszen az egyszerű ritmus és a testrészek megmozgatása segítette őket abban, hogy élvezzék a mozgás örömét.
A mozgásos játékok után egy szórakoztató mese következett, amely a gyerekeket arra tanította, hogy miért fontos a mozgás. A mese, Bezzeg Andrea: A lusta király, egy olyan történetet mesél el, amelyben a király megpróbálja elkerülni a mozgást, de rájön, hogy a testmozgás nemcsak a testi erőt, hanem a boldogságot is segíti.
A mese után következő beszélgetés során a gyerekek elmondhatták, hogy mi a kedvenc mozgásformájuk, és mi az, amit jónak tartanak az egészség megőrzéséhez. A kérdéseink segítettek a gyerekeknek átgondolni, hogy mi mindent tehetnek a saját egészségükért.
Mi a legkedvesebb mozgásformád?
Sorolj fel egészséges dolgokat!
Mi az, ami árthat az egészségednek?
Ha lenne egy játszótered, milyen mozgásos játékokat tennél bele?
A beszélgetés során a gyerekek bátran megosztották gondolataikat, a bátortalanabbakat is bátorítottuk, hogy válaszoljanak. A gyerekek kreatívan válaszoltak, és örömmel beszéltek arról, hogy miért fontos számukra a mozgás és az egészséges életmód.
A következő tevékenység egy igazán izgalmas és gyors mozgásos játék volt, a „Tűz! Víz! Repülő!”. Ez a játék nemcsak szórakoztató volt, hanem segített abban is, hogy a gyerekek koordinálják a mozgásaikat és gyorsan reagáljanak. A játék során a gyerekek gyorsan meg kellett tanulniuk, hogyan alkalmazzák a parancsokat (pl. „tűz”, „víz”, „repülő”), miközben figyeltek a többiekre is, és folyamatosan mozogtak. Ez a tevékenység fejlesztette a reakcióidőt, a mozgáskoordinációt és a csapatmunkát.
A foglalkozás záró aktív játékaként egy csapatépítő játék következett: „Lufi a magasban!”. A gyerekeket csapatokra osztottuk, és minden csapat kapott egy-egy felfújt lufit. A feladat az volt, hogy a lufit minél tovább a levegőben tartsák. A játék során minden gyereknek figyelnie kellett egymásra és a lufira, miközben együtt dolgoztak a cél elérése érdekében
Ez a játék nemcsak a mozgást támogatta, hanem az együttműködésre, figyelemre és a közös célért való munkára is nagy hangsúlyt fektetett.
A fizikai aktivitás után következett a nyugodtabb, alkotó tevékenység: a gyerekek a testmozgás jelét kiszínezték. A színezés lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek kreatívan fejezzék ki a mozgás fontosságát, miközben megnyugodtak
A foglalkozás során a gyerekek aktívan részt vettek a mozgásos tevékenységekben, és láthatóan élvezték a fizikai aktivitást. A testmozgás nemcsak a fizikai egészségre volt jótékony hatással, hanem a közösségi élmény is erősödött, hiszen mindenki egy csapatként dolgozott együtt. A mese és a beszélgetés segített a gyerekeknek jobban megérteni a mozgás fontosságát, és miként támogathatják saját egészségüket.
A gyerekek rendkívül lelkesek voltak, és minden egyes játék, beszélgetés és alkotás után láthatóan boldogan és energikusan távoztak. Az egészséges életmód és a mozgás fontossága tehát nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is fontos része volt ennek a Boldogságórának.
Ez a foglalkozás remek lehetőség volt arra, hogy a gyerekek megtapasztalják a mozgás örömét, miközben a csapatmunka és az egészséges szokások fontosságát is hangsúlyoztuk.
Bevezetés: Energia kör – mindenki bemutat egy mozdulatot, amit mindenki utánoz.
Tevékenységek:
• Bátorság: „Bátorságtörténet” – mesélj egy kis bátorságról! (pl. felléptél, megszólaltál, segítettél)
• Magabiztosság: Tükörjáték – „Így néz ki a magabiztos testtartás!”
• Vitalitás: Táncoló székek – amikor a zene megáll, mondj egy örömteli mozgásformát!
• Egészséges táplálkozás
Zárás: „Miért vagyok ma erős?” – egy szó, egy mozdulat, körben.
A testmozgás egészségre gyakorolt pozitív – számos betegséget megelőző és gyógyító – hatása nem vitatható.
2025. május 30-án tartottam osztályfőnöki órán a testmozgásról szóló boldogságórát. Mivel tagja vagyok a Bogyiszlói Hagyományörző Egyesületnek tánc is szerepelt benne. Az osztályomba járó lányok nagyon szeretnek táncolni (cigánytánc, modern tánc), így az óra igazán jó hangulatban telt.
A zene, a tánc, a mozgás oldja a szorongást, levezeti a stresszt, megelőzi a depressziót, pozitívan befolyásolja az önértékelésünket, növeli az önbizalmat, javítja a memóriát, koncentrációt, és elősegíti a jobb alvást.
Pozitív hatását most is érzékeltük, az óra eleji és az óra végi post it cédulákon látszott a hangulat javulása.
Május – A testmozgás és a mozgás örömének hónapja
Májusban a Boldogságóra program keretében a testi aktivitás, a mozgás öröme és a fizikai jóllét került a középpontba. A hónap célja az volt, hogy a tanulók megtapasztalják a rendszeres testmozgás pozitív hatásait nemcsak fizikai, hanem lelki és szociális szempontból is. A foglalkozások és programok során tudatosítottuk, hogy a mozgás nem csupán egészségmegőrzés, hanem örömforrás, közösségi élmény és feszültségoldás is lehet.
A hónap folyamán változatos, élményalapú tevékenységek várták a gyerekeket, amelyek során fejleszthették állóképességüket, térbeli tájékozódásukat, együttműködési készségüket, miközben szorosabb kapcsolatba kerülhettek a természettel és egymással is.
Az egyik program során kirándulást tettünk a közeli erdőbe. A túra nemcsak fizikai kihívást jelentett, hanem komplex fejlesztési lehetőséget is biztosított: természetismereti feladatokat oldottak meg a tanulók útközben, amelyek a megfigyelőképességre, logikus gondolkodásra és a csoportos együttműködésre épültek. A szabad levegőn való mozgás elősegítette a figyelem és koncentráció frissítését, valamint erősítette a tanulók természethez való kötődését.
Egy másik alkalommal kerékpártúrát szerveztünk a szomszédos városba, ahol a tanulók nemcsak a fizikai kitartásukat tehették próbára, hanem kulturális élményekkel is gazdagodtak: megtekintettük a város nevezetességeit, és közben beszélgettünk a közösségi közlekedésről, a fenntarthatóságról, valamint a felelős közlekedési magatartásról. A kerékpáros közlekedés gyakorlásával hozzájárultunk a közlekedési ismeretek bővítéséhez és a környezettudatos szemlélet formálásához is.
A májusi programok célzottan támogatták a tanulók testi egészségét, mozgáskoordinációját, a közös élmények pedig erősítették a csoportkohéziót, az egymás iránti figyelmet és a pozitív közösségi élményeket. A gyerekek örömmel, aktívan vettek részt a programokban, amely visszajelzést ad számunkra arról is, mennyire fontos a tanórai kereteken túlnyúló, tapasztalati tanulás.
A mozgás a gyerekek számára nélkülözhetetlen. Az egészséges életmódot közelítjük meg több szempontból. Sportágválasztó.