Az osztállyal a hónapban a testmozgás témakörével foglalkoztunk. Először megbeszéltük, hogy miért is fontos a testmozgás, egészséges táplálkozás. Majd csapatokban dolgoztak a tanulók. A feladatok között volt híres sportolók leírása, olimpia versenyszámok felsorolása, valamint activity feladatok is.
Testmozgás
Boldogságunk nagyban függ egészségünk állapotától. A mindennapos testnevelés órák, a rendszeres testmozgás erősíti immunrendszerünket, így kevésbé leszünk fogékonyak a fertőzésekre. A sok testi-lelki hatás mellett sok más tényező is van, ami miatt boldogabbá tesz minket a sportolás. Például a közösségi élményen, versenyeken keresztül: ha csapatban játszunk, a játék közben történő együttműködés és kommunikáció mind a jó érzéseket fokozza. Ha a mozgást a szabadban végezzük, a friss levegő, a természet közelsége is nyugodtabbá és boldogabbá tesz minket. Szeretjük boldoggá focizni magunkat az órák közti szünetekben is.
Az osztályomra különösen jellemző a mozgékonyság, így a májusi témánk – a testmozgás és az egészséges életmód – igazán testhezállónak bizonyult.
Bevezetésként egy gondolatébresztő idézettel kezdtünk:
„Az élet olyan, mint a biciklizés. Ha meg akarod tartani az egyensúlyt, mozgásban kell maradnod.”
A tanulókkal közösen értelmeztük az idézet üzenetét, majd beszélgettünk arról, milyen előnyökkel jár a rendszeres mozgás, és miért elengedhetetlen része az egészséges életmódnak.
A gyerekek sokoldalú, átgondolt válaszokat adtak a testmozgás és a sport pozitív hatásairól. Ezután kitöltöttük a tankönyvben szereplő egészségtudatossági tesztet. Örömmel tapasztaltam, hogy annak ellenére, hogy az osztály egyharmada nem sportol rendszeresen, mindenki elérte az átlagos egészségszintet. Még azoknál a diákoknál sem tapasztalható lustaság, akik nem űznek versenysportot.
A komolyabb beszélgetést egy játékos, interaktív feladat követte: a tanulók különféle kérdésekre adott válaszaik szerint választhatták meg, a terem melyik oldalára állnak. A vidám hangulatot a „Jól érzem magam” című dal meghallgatásával koronáztuk meg.
A következő osztályfőnöki órán azt is megbeszéltük, hogy hogyan kapcsolódhat a testmozgás a korábban megismert boldogságfokozó technikákhoz, mint például az öröm, optimizmus, megküzdés vagy a célkitűzés.
A téma feldolgozását egy délutáni, sportos programmal tettük még emlékezetesebbé, amelyet a kihívás napjához kapcsolódva szerveztünk meg. Városunk fekvése – a Tisza partján – ideális lehetőséget biztosított egy különleges vízi programhoz: a sárkányhajózáshoz. Az idő is kedvezett, így egy mozgásban gazdag, jó hangulatú délutánt tölthettünk együtt a természetbe
Hajdúszoboszló, Bárdos Lajos Általános Iskola
Szeretjük a sportot!
A 9. Boldogságóránk nagyon mozgalmasra sikerült, tele nevetéssel, mozgással. Még a fotózás is csak a végén jutott eszünkbe.
A Boldog vagyok dalocskát meghallva, a gyerekek már tudják, hogy mi fog következni, és örömmel pakolták össze a játékaikat.
A kezdő relaxáció után, Boldog Dóra elmondta a mondókáját és Bábok segítségével megelevenedett a Lusta király című mese.
A meséből a mozgásos versike és a „Jól érzem magam” dal vezette át a tevékenységet a „Tűz, víz, repülő játékba, majd a „Hajótöréssel” zártunk. Levezetésképpen lufit fújtunk és négy csapattal lufi fenntartót játszottunk.
Pihenés képen kiszínezték a gyerekek a labda jelet, amit felhelyeztünk a 9. lépcsőfokra.
Májusi boldogságóránk a mozgás jegyében telt.
Az órát az „Egy, kettő, három, négy…” kezdetű, mozgással kísért mondókával indítottuk, majd az „Előre a bal kezemet…” kezdetű, szintén mozgásos mondókával folytattuk.
Felolvastam a gyerekeknek Bezzeg Andrea: A lusta király c. meséjét, ami jó alap volt a mozgással kapcsolatos beszélgetés felvezetéséhez. Aki szerette volna, elmondta a véleményét a meséről, majd megbeszéltük a mozgás fontosságát. Felsorolták, hogy ők milyen mozgásformákat szeretnek vagy éppen nem szeretnek. Mindenki egyetértett abban, hogy mind a fizikai, mind a lelki egészségünk szempontjából óriási szerepe van a testmozgásnak. Szóba került még az egészséges táplálkozás is.
A mesében, a király által mondogatott biztató versikét („Ha valamit nagyon akarsz, eléred azt…”) kinyomtatva feltettem a táblára, hogy olvasgassák, ha szükségük van rá, nyugodtan ismételgessék magukban.
Az óra utolsó harmadában a tanteremben berendezett „akadálypályán” ügyességi sorversenyt rendeztünk. Ez az óra villámgyorsan eltelt, a gyerekek nagyon élvezték.
Aktuális hónapunk témája a testmozgás volt. A gyerekek általában nagyon szeretik a mozgásos játékokat, s ez az én csoportomra is igaz. A foglalkozás megkezdéséhez a könyvben található relaxációs gyakorlatokból választottam néhányat. Ezt követően a szőnyegen körben ülve hallgatták meg a Lusta király című mesét. Közösen megbeszéltük a mese tartalmát, mondanivalóját. Kérdéseket tettem fel az egészségről, egészséges életmódról, sportról, testmozgásról. Ez a téma most egyébként is aktuális, mert óvodánk részt vesz az óvodai egészséghét Csepp baráttal programban. Később az asztalnál ülve kiszínezhették a Lusta királyt a mese főhősét. Végezetül ami nagyon tetszett a gyerekeknek, kisebb csoportokat alkotva kaptak 1-1 lufit, azzal a céllal, hogy minél tovább a levegőben tartsák.
Ebben a hónapban a testmozgás volt a fő témánk. A testedzés a sok mozgás nagyon fontos az embereknek, ugyanis testi egészséget, jó közérzetet biztosít levezeti a stresszt, oldja a szorongást. A gyermekek mozgásigénye igen nagy , így nap, mint nap biztosítani kell számukra a rendszeres testmozgást. Foglalkozásunkat kezdő relaxációval kezdtük, majd utána elénekeltük a Jól érzem magam c. dalt. Elmeséltem a lusta király c. mesét, ami nagyon elgondolkodtató volt számukra. Nagyon sokat beszélgettünk egészségünk megőrzéséről. Mit tehetünk azért, hogy egészségesek legyünk. Közösen színeztünk, tükörjátékot tűz, víz, repülő, lufi a magasban című játékot játszottunk többször is. Mindenki nagyon jól érzete magát.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
A testedzés, mozgás biztosítja a testi egészséget, jó közérzetet, a mentális egészséget, levezeti a stresszt, oldja a szorongást, emeli a hangulatunkat. A mi csoportunk nagyon szeret tornázni, mozogni, ezért ez a téma közel áll a gyerekekhez. Az egészséges életmóddal egész évben kiemelten foglalkoztunk, sokat tettünk az egészséges szokások kialakításáért. Bagdi Bella: Jól érzem magam c. dalával kezdjük a foglalkozást, amit a gyerekek nagyon szeretnek, majd tornáztatós mondókára mozogtunk. Elmeséltük, hogy kinek melyik a kedvenc mozgásformája, mi árthat az egészségnek, melyek az egészséges dolgok. Tükörjátékot, tűz, víz, repülő játékot játszottunk. Lufikat fújtunk, versenyjátékokat játszottunk, jógáztunk. Sokat mozogtunk a tornaszobában, udvaron, nagyot sétáltunk a faluban. Megoldottuk a munkafüzet feladatait, kiszíneztük a testmozgás jelét. A foglalkozásokon sokat mozogtunk a gyerekek nagyon jól érezték magukat.