Ebben a hónapban „A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása” témakört választottuk. A téma feldolgozása során kiemelt figyelmet fordítottunk a madarak és a fák napjának. Az életben sokszor adódnak olyan helyzetek, amikor segítenünk kell másokon, legyen az egy növény, egy állat vagy egy ember. Egy akadálypálya segítségével gyakoroltuk az életmentést. Sűrű bozóton és kidőlt fatörzsön átküzdve magunkat megmentettünk egy kismadarat, aki kiesett a fészkéből. Ezt követően az előttünk álló nehézségek ellenére is vizet vittünk a háziállatoknak, majd elsiettünk velük az állatorvoshoz. Az állatok ellátását követően megtanultuk, hogy hogyan tudunk kezelni egyszerűbb sérüléseket, horzsolásokat. A végső feladatként megtanultuk, hogy mit kell tenni, ha egy súlyosabb balesetett látunk. A gyerekek nagyon ügyesen begyakorolták, hogy hogyan kell segítséget hívni vészhelyzetben.
Testmozgás
A testmozgás témáját nagyon sok területen alkalmazhatjuk, mely minden esetben örömet, felszabaduló érzést nyújt a gyerekek számára.
Az ovisainkkal sok programot szervezünk, így a nevelési év végén is, melyek (pl. anyák napja-tánc; ovis kirándulás; séták, közeli játszótér, közlekedési nap, gyereknap és a pizsi-party) a mozgásigényüket megfelelően kielégíti. A legutóbbi testmozgáskor az Anyák napi táncformát mutattuk be szeretteinknek; a közelben lévő új „Játszóteret” avattuk fel; valamint a középső- és nagycsoportos gyerekekkel kirándulni utaztunk el Csongrádra a „Vadnyugati városba”, ahol nagyon sok élménnyel és tapasztalattal lettünk gazdagabbak. Ezeket a pillanatokat sem felejtik el egyhamar a gyerekek.
Fejlesztési cél: A testmozgás pozitív hatásainak megtapasztalása, mozgás örömének átélése, szociális kapcsolatok erősítése.
(Ezt a foglalkozást a tornateremben tartottam.)
Ráhangolódás: Sportszőnyegen körbe ülés , rövid beszélgetés:
-Ki mit sportolt a hétvégén?
-Miért jó mozogni?
Bevezetés a témába: A testmozgás fontosságának felismerése:
-Rövid történet elmesélése: Panka és Peti kalandja Mozgásföldön. (egyszerű rajzzal támogatva)
-Közös beszélgetés: Mit csináltak a gyerekek? Hogy érezték magukat?
Mozgásos játék:
-Állatok mozgása-játék (a gyerekek utánozzák az általam megnevezett állatok mozgását – pl.béka, nyuszi, rák, medve, kismadár)
-Akadálypálya (Kalandok Mozgásföldön – bebarangoljuk azt a területet, ahol Panka és Peti jártak a mesében)
-Egyensúly-híd : egyensúlyozó járás pad tetején
-Ugráló-mező : karikába ugrás
-Labdás-rét : labdagurítás szemben ülő társnak
-Mászó-hegy : mászás bordásfalon
Mindenki a saját tempójában halad. A pálya teljesítése végén „Mozgáspecsétet” kapnak.
Levezetés:
-Mozgásos zenehallgatás (vidám zene közben szabad mozgás, tánc.
-Irányított relaxálás (lefekvés szőnyegre, ellazulás)
A testmozgás hónapjában a szokásoktól eltérően nem a tanteremben tartottuk az órát, hanem a tornacsarnokban a 9.A osztállyal. Az óra elején nagyon röviden beszélgettünk a testmozgás fontosságáról és hogy a mozgás milyen sokat segít a mentális egészségünk megőrzése érdekében. Sajnos azt tapasztalom, hogy egyre kevesebb tanuló sportol vagy mozog rendszeresen, osztályonként általában 1 vagy 2 tanuló. A tanulók tisztában vannak a jótékony hatásokkal, de ezen a területen még sokat kell fejlődni (motiváció, kitartás, magabiztosság, stb). Mivel az osztályfőnök testnevelést oktat, sportegyesület vezető (kajak-kenu-SUP) és maga is világbajnok sportoló volt, így nagyon sok sporttal kapcsolatos programot és előadást szervez, tart az osztályának és az iskola többi osztályának is.
A feladatok közül az akadálypályát végeztük el, ahol madarat kellett menteniük a tanulóknak. Sajnos eszköz hiány miatt kicsit módosítottunk a leírt akadálypályán, mely az alábbiakból állt:
– Felfestett vonalon futni (híd)
– szlalom (erdő)
– bordásfal (madár fészke)
– labdapattogtatással vissza
Az állomáskérdésre a tanulók helyes válaszokat adtak, tehát vadállatot nem akartak hazavinni, megsimogatni sem, és helyesen sorolták fel a sérülésre utaló jeleket is.
Az akadálypályát mindenki végigjátszotta, sőt, még egy körben időre is versenyeztek. A tanulók jól érezték magukat, jó hangulatban telt az óra.
Két nap múlva az intézmény 9. osztályos tanulói – így ezen osztály is – gyalogtúrán vettek részt, ahol Drégely várához kirándultak. Megkoszorúzták Szondi György emléktábláját; ezt követően a Drégely Vár Védőinek emlékére állított kopjafa köré a várból leomló kövekből hordták vissza valamennyit egy halomba segítve az Alapítvány munkáját. A várból lefelé a Drégelyvári Nomád Tábor és Szabadidő Központban pihentek meg, ahol az íjászatot is kipróbálhatták.
A május testmozgással teli hónapnak ígérkezik, mely lehetőséggel tanulóink élnek is.
A mozgás mindennapi életünk legfontosabb tevékenysége! A heti egy torna mellett, még a gyógytestnevelés és a mindennapos mozgás keretein belül igyekszünk örömtelivé és szabaddá tenni ezeket az alkalmakat!
A tágas tornaterem és az udvar kitűnő színteret biztosít a koruknak megfelelő játékok megvalósításához.
Az udvari friss levegőn páros munkában versenyeztünk, ki tudja több sportág nevét összegyűjteni. A sportokat Activityben elmutogattuk egymásnak, aztán ki-ki a kedvenc sportját gyakorolhatta is az udvaron.
2025. 05. 14-én a Meixner Ildikó EGYMI Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola borjádi telephelyén megtartottam Testmozgás témakörében Játszva mozogjunk! című boldogságórát.
Bevezetésként üdvözöltük egymást, megbeszéltük a mai boldogságóra témáját, majd a relaxációs gyakorlatok közül a „Napimádással” hangolódtunk, mely boldogságóráink állandó elemét képezi, és egyben bemelegítő mozgásként szolgált a mai témánkhoz
Megnéztünk, meghallgattunk egy részletet az egybefűzött mozgásos gyermekdalokból, mely közben az ott bemutatott mozgássort lekövettük.
A téma feldolgozását úgy kezdtük, hogy megbeszéltük: miért fontos és hasznos dolog a mozgás, hogyan, milyen formában szoktunk mozogni, mi számít mozgásnak, pl.: a kirándulásunkon, a játszótéren, az iskolában, sportnapon.
Majd A Boribon a játszótéren című mese megtekintése után különböző mozgásformák megbeszélése következett, melyeket bemutattunk és piktogrammal egyeztettünk is. Ezt követően minden résztvevő választott egy számára kedves mozgásformát megjelenítő képet, melyet a dobókocka egy-egy oldalára felragasztott. Eljött az önfeledt játék ideje: mindenki dobott a kockával, és aki, amilyen mozgásformát kidobott, azt mutatta be.
A foglalkozás lezárásaként elpakoltunk, rendet raktunk, és értékeltem az órát, mely aktívan és nagyon jó hangulatban telt, a gyerekek ügyesek, motiválhatóak voltak.
Kovácsné Vadász Szilvia
Május hónap a testmozgás hónapja. Sárvárra, a várba kirándultunk.
A várban játékos feladatokat oldottunk meg: lovaggá ütést, lovagi párviadalt, nyomkeresést.
Sétáltunk a városban.
Improvizációs tánc zenére, és közös koreográfia az osztály kedvenc dalára.