Új mozgásformával való ismerkedés
Testmozgás
Boldogságóra a Katica csoportban.
Testmozgás
E havi témánkat ismét relaxációs mozgással és Boldog Dóra ráhangoló versikéjével kezdtem.
Mesénk a Lusta király volt.
Jót kuncogtak a mese elején a gyerekek. Soha nem hallottak még lusta királyról.
A történetet miután meghallgatták beszélgettünk a királyról. Milyen az ha valaki lusta? Mi mindent csinálnak meg a szolgálók a királyok helyett? Felöltöztetik, megfürdetik, mindent a helyébe visznek.
Bizony így ellustulnak, egészségük tönkre megy.
A mese is bemutatta a gyerekek számára, hogy a testmozgással boldogabbak és egészségesebbek lehetünk mi is és persze a királyok is.
Ekkor véletlen egy levél pottyant ki a könyvemből.
A mi Katica csoportos gyerekeinknek volt címezve. Maga az egyfejű sárkány írta. Elrabolta a csoport kedvenc cicáját.
Feladatokat írt nekünk, ha azt teljesítjük, visszakaphatjuk a cicát.
Nagyon izgatott lett mindenki. Mi a feladat?- kérdezték.
Első feladat 3 fekvőtámasz volt mindenkitől. Viszonylag könnyen teljesíthető volt.
Második feladatként súlyemelést kaptunk. Mindenkinek a saját székét kellett felemelve tartani míg 30- ig elszámoltunk.
Ezt is teljesítettük.
A harmadik feladat egy lábon állás volt. No ez bizony már többszöri próbálkozást igényelt. 30- ig számolva egylábon állni? Nagyon küzdött mindenki.
3. próbálkozásra ezt is teljesítettük.
Végül lézerfények vonalai
/ fonalai/ között kellett mindenkinek átjutnia úgy, hogy ne érjen hozzá egy picurkát sem.
Izgalmas volt nagyon.
Voltak akik könnyedén, de voltak olyanok is akik csak 3. próbálkozásra teljesítették.
Izgatottan buzdították egymást, hogy sikeresen végrehajtsák a feladatokat.
Végül útbaigazított a levélben a sárkány, hogy hol rejtette el a cicust.
Nagy volt az öröm és a boldogság, hogy újra a karjaikban tarthatták a csoport cicusát.
A testmozgás, a küzdelem, a csapatjáték nagy örömet okozott minden kis óvodásomnak.
Bátran mondhatom, hogy sugárzott a boldogságtól kis arcuk mire kiállták a mozgásos próbákat és visszanyerték jutalmul kiscicájukat.
Május témaköre: A mozgás öröme
Április 30-án az alsós iskolai kirándulás alkalmával felkerestük a Kis-Balaton Látogatóközpontot, ahol megnéztünk egy csodálatos videófilmet a Kis-Balaton híres állat-és növényvilágával kapcsolatban. Délután pedig a tanösvényen tettünk egy sétát.
A boldogságórát megelőzően, máj. 16-án kirándultunk egy jót a falu határában található Zala folyóhoz. Célom az volt, hogy az egészséges mozgáson kívül megtapasztaljuk érzékszerveink segítségével a természet szépségeit. Tanítványaim a séta közben hangosan rácsodálkoztak a növényekre, állatokra, természeti jelenségekre stb… Természetesen gyűjtöttünk terméseket is, melyeket felhasználunk majd technika- és rajzórán. A folyó gazdag élővilágának megfigyelését végeztük. Jólesett a mozgás mindannyiunknak, kellemesen elfáradtunk. Útközben sokat beszélgettünk. A környezettudatos viselkedésre nevelés maximálisan megvalósult.
Mivel jól sikerültek a kirándulások, ezért a boldogságórán már kellő mértékben motiváltak voltak a gyerekek.
Tanítványaimmal boldogan oldottuk a játékos feladatokat a szabadban.
1. Viharjáték
2. Ügyességi verseny: Törpék és óriások (élelemgyűjtés, öltöztetés, sziklagörgetés)
3. Ugróiskola
Bevezető relaxáció – görgetés
A mezei nyúl és a sündisznó című mese feldolgozása kérdések és feladatok segítségével
Mozgás a szabadban
Jó okom van rá…
Levezető meditáció – villámlazítás
A Madarak és fák napjára építettem a májusi boldogságóránkat. Az órakezdő „A bagoly” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal lazítottuk el magunkat.
A téma bevezetését madarak neveire koncentráló fonaljátékkal, madaras dobókocka utasításait követő vicces mozgásokkal tettem izgalmassá. Ezután madarak és fák képeit követtük ritmusjátékkal, a „Jól érzem magam” hónap dalának felcsendülésével. Beszélgettünk a testmozgás fizikai és mentális boldogságfokozó hatásáról, az egészséges étkezés szerepéről. Ötleteket gyűjtöttünk mozgásfajtákra, melyeket otthon is rendszeresen gyakorolhatunk.
A téma feldolgozásához a technika és tervezés óránkkal jól összefonható, a zöld jeles naphoz kapcsolódó, papírból elkészíthető, reptethető madarakat alkottunk.
Az elkészült játékaink kipróbálását a napos, szeles időjárás tökéletesen segítette. Az óra hátralévő részét, egyben zárását, az iskola udvarán aktív mozgással töltöttük. A gyerekek vidáman versenyeztették a futás gyorsulásával a levegőben fokozatosan emelkedő, repkedő madaraikat.
A téma továbbgondolását házi feladat formájában otthon folytathatták a gyerekek. A munkafüzetre épített boldogságtémák kapcsolatkeresési feladatával bíztam meg őket.
A testmozgás egészségmegőrző szerepéről beszélgetés, a csapatjáték örömének átélése. Akadálypálya az udvaron. Zenés torna.
Cél- és feladatrendszer:
Változatos mozgásos és zenés játékok biztosításával élmények nyújtása. Kondicionáló és koordinációs képességük alakítása. Figyelmük felhívása a szabályok betartásának fontosságára a balesetek megelőzéséért. Versenyszellem, csapatszellem formálása. A közös mozgás örömének és egészségmegőrző szerepének hangsúlyozása. Kudarctűrő képesség gyakorlása.
Kiemelt fejlesztési terület: Figyelem fejlesztése a balesetek elkerülésével. Szem- láb koordináció, térpercepció erősítése az ügyességi feladatok alkalmával. Feladattartás és kudarctűrő képesség fejlesztése. Együttműködés és szabályokhoz való viszonyformálása.
Módszerek: motiváció, beszélgetés, magyarázat, bemutatás, szemléltetés, utánzás, megfigyelés, játékos tevékenykedtetés, differenciálás, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés.
Eszközök: tornaszerek, lufik.
A májusi Boldogságóra foglalkozásunkon két fontos dologgal foglalkoztunk: az egészséges ételekkel és a mozgással.
Arról beszélgettünk, ki hogyan viszonyul a testmozgáshoz és a sporthoz. A terem közepére álltam, és a gyerekeknek mindig választaniuk kellett, hogy a jobb vagy a bal oldalra állnak attól függően, mit gondolnak az adott állításról.
Ezután egy vidám dalt tanultunk meg: a „Kacsatánc / Csibetánc” címűt. Táncoltunk is hozzá, és nagyon jó hangulat kerekedett. Mindenki mosolygott és lelkesen mozgott.
Ezután megnéztünk sokféle ételt és italt. Megbeszéltük, melyek azok, amik segítenek egészségesnek maradni – például a zöldségek, gyümölcsök, hal, tojás, víz, zabkása. Ezeket naponta érdemes enni, mert energiát adnak és segítenek a fejlődésben.
Azt is megbeszéltük, hogy vannak olyan ételek (mint a hamburger, pizza, üdítő, fánk, cukorka), amik nagyon finomak, de csak ritkán szabad őket enni, mert túl sok cukrot vagy zsírt tartalmaznak.
A 10.A osztállyal májusban a testmozgás fontosságáról, a vitalitásról és a bátorságról beszélgettünk. A csoportbon korábban hárman is sportoltak versenyszerűen, de jelenleg már senki sem. A tanulók azt mondták, hogy kevés a lehetőség, és nehéz hosszú távon kitartani egy egy sport mellett. Azzal mindenki egyetértett, hogy a mozgás jót tesz a lelkünknek is, a kettő egymás nélkül nem létezhet. A sport türelemre, kitartásra, motivációra, együttműködésre tanít, amiket a mindennapi életben is tudnak használni.
Én és a mozgás feladatnál rendszeresen sportoló nem volt. A tanulók szerint minden korosztálynak való a sport, bárki, bármikor elkezdheti. A sportot nem szeretik nézni, viszont sportolni, ténylegesen részt venni benne igen. Úszni nem szeretnek az osztály tanulói, többségük nem is tud úszni. A táncot szeretik, szerintük ugyanolyan fárasztó és nehéz, mint bármely más sport. A futásnál megoszlottak a vélemények: a fiúk kedvelik, a lányok nem. Extrém sportokat szívesen kipróbálnának: ejtőernyőzés, búvárkodás, vadvízi evezés.
Megnéztük a bátor kapcsolódásokhoz tartozó filmet, mely után röviden beszélgettünk a témáról. A tanulók szerint nagyon nehéz kezdeményezni, és inkább a másiktól várják mindezt. Sokszor még akkor sem kezdeményeznek, amikor az már nagyon kínos, vagy fontos lenne. A kapcsolat elején leginkább a pozitív, jó oldalukat mutatják meg, csak később engednek mélyebb betekintést a személyiségükbe.
Emberi kapcsolatokban bátornak lenni: kihívás, magabiztosság, őszinteség, boldogság.
Foglalkozás témája: Testmozgás
Foglalkozás feladatai:
– mentális egészség fejlesztése
– önbizalom növelése
– tanulási képességek fejlesztése
– önértékelés pozitív befolyásolása
– társas kapcsolatok fejlesztése
I. Foglalkozást kezdő relaxáció
Bagdy Emőke: ” Napimádás” relaxációs gyakorlata
II. Személyiségfejlsztő gyermekdal éneklése
Bagdi Bella: Jól érzem magam című dala
III. A téma feldolgozása:
Holleanyó
IV. A foglalkozás lezárása:
– Kis mókusok kia házból!
– A testmozgás jelének felragasztása