Az utolsó előtti foglalkozásunk témája a testmozgás volt. A téma aktuális volt, hiszen ebben a hónapban sokat mozogtunk és sok időt töltöttünk a szabad levegőn: sétáltunk, az udvaron játszottunk, illetve készültünk a ballagásra, évzáróra.
A mostani boldogságórát is bemelegítő relaxációval kezdtük, majd mozogtunk egyet Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie dalára. A mese előtt beszélgettünk a mozgásról, a sportról: mi jut eszükbe arról, hogy mozgás (tánc, tornaterem, labda, bukfenc, játék, kiütő, fogócska, foci…), illetve miért fontos mozogni, sportolni (egészségesek legyünk, ne hízzunk el…). „Gondoltam egy sportra” játékkal és egy-egy sportág elmutogatásával folytattuk az órát (aki kitalálta, ő mutatta a következőt). A gyerekek utána meghallgatták A lusta király című mesét. Ezután elénekeltük és eltáncoltuk közösen a ballagáson előadott „Gyermek volt minden óriás” dalt, majd lerajzolták a gyerekek a kedvenc sportágjukat (közben újra meghallgattuk Bagdi Bella:Jól érzem magam dalát). A foglalkozás végén odaadtam nekik a Boldogságóra gyermeknapi színezőjét, amit hazavittek.
Testmozgás
Nagy lelekesedéssel végeztük a havi testmozgáshoz kapcsolódó feladatainkat. A hónap elején Fonyódon vettünk rész egy rendezvényen. Nehéz akadálypályát teljesítve ügyesen szerepeltek diákjaink. Beneveztünk a Kihívás napjára is, ahol pörgős zenére együtt aerobikoztak iskolánk tanulói. Végül a hónap utolsó, de annál nagyobb szabású programja volt a gyermeknap. Ezen az eseményen is sok érdekes, mozgásos feladatban vettek részt a gyerekek. Egymást segítve, összetartó csapatként dolgoztak!
Látogatóban a Miskolci Állatsegítő Alapítványnál
Iskolánk, a Kossuth Lajos Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Technikuma 11D osztálya, 2025 május 29.-én ellátogatott a Miskolci Állatsegítő Alapítvány (MÁSA) menhelyére.
A Miskolci Állatsegítő Alapítvány huszonnégy éve nyújt segítséget a rászoruló állatoknak Miskolcon és Borsod-Abaúj-Zemplén megye területén. Kelet-Magyarország egyik legnagyobb menhelyét üzemelteti, állatmentő szolgálatot tart fent. Elsődleges céljuk a sérült, balesetet szenvedett, magára hagyott kutyák befogása, gyógyítása és örökbe adása, de minden bajba jutott állaton igyekeznek segíteni. Az állatok túlnyomó többsége sikeres örökbe adás révén távozhat. Jelenleg több, mint 200 kutyus és macska él a telephelyen. Az állatok gondozása hatalmas feladatot ró a telephelyen dolgozó 6-7 kollégára, minden segítség nagyon sokat jelent a menhely számára. Ezért is döntöttünk úgy, hogy az egészséges mozgás jegyében egy kihelyezett Boldogórát tartunk a menhelyen. Felvettük a kapcsolatot a menhely vezetőjével, feltérképeztük mi az, amire az állatok gondozásához szükségük van. Így célirányosan gyűjtöttük a legszükségesebb adományokat, pokróc, használt ruha, májkrém (ami segít a gyógyszerek beadásában). Osztályunk diákönkormányzati tagjai járták körbe személyesen a középiskola, és az általános iskola osztályait, gyűjtötték az adományokat.
Az adományokat személyesen juttattuk el a menhelyre, ahol egy órát elidőztek a diákok. A menhely vezetője, Horváth Rita, 3-5 fős csapatokra bontotta a diákokat, és minden csapat 20 percig sétáltathatott egy-egy kutyát. Majd újabb kutyusok kaptak 20 percnyi szabadságot a ketreceken kívül. Az egészséges mozgást így egy karitatív tevékenységgel kötöttük össze. Már a telephelyről szóló bemutatófilm megtekintése is könnyeket csalt sokunk szemébe, de a telephely megtekintése, bejárása volt igazán szívszorító élmény. Nagyon örülünk, ha csak egy órára is, de szabadságot, örömöt csempészhettünk a telephely lakóinak életébe. Szomorú élmény volt az, hogy van olyan kiskutya, aki még a sétáltatás kedvéért se bátorkodott elhagyni a számára biztonságot, menedéket nyújtó 200 fős menhelyet.
Először egy tájékoztatást hallhattunk Horváth Ritától, a telephely vezetőjétől.
Majd megnéztük a kezelő helységet, ahol az éppen lábadozó ebeket gyógyítják.
Végigvezettek bennünket a telephelyen, ahol jelenleg több. mint 200 kutyus gazdásodna.
A telephely megtekintése után, csapatokat alokttunk, és minden csapat egy kutyát kapott. 20-20 percet foglalkoztunk egy -egy kutyussal, majd újabb kutyákkal indultunk egy kis szaadságra.
A kutyusok nagyon hálásak, boldogan játszottak, könnyen megbarátkoztak velünk.
Végül átadtuk az adományokat, hogy segíthessük a menhely lakóinak életét.
Májusban nevezetes napokhoz kötöttük a boldogság órákat. Minden gyerek szeret játszani. Nincs hely, amit jobban kedvelnének a gyerekek, mint a játszóteret, ráadásul az ott található játékok fejlesztő hatása minden életszakaszban fontos készségek elsajátításához járul hozzá. A játszótéren való játék nem csak a fizikai fejlődésre van jótékony hatással, hanem a lelki fejlődésre, az önbizalomra és a személyiségfejlődésre is pozitívan hat. A mozgás napjához kapcsolódott Miskolcon a Népkerti játszótér felfedezése. A Fagylalt napon joghurtból és eperből fagyit készítettünk, melyet jóízűen fogyasztottak el a gyerekek.Madarak és fák napja alkalmából regisztráltam, csatlakoztunk az Énekelj az erdőben programhoz. A szivarfánál elénekeltük a Tavaszi szél vizet áraszt című dalt, illetve gyógynövényekkel ismerkedtünk, azokból készült teát kóstoltunk. A Nemzetközi Csirketánc Napról is megemlékeztünk, meghívtuk azokat az osztályokat is, akik részt vesznek a Boldogiskola programban.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A májusi boldogságórákon A testmozgás és az egészséges életmód fontosságáról beszélgettünk a gyerekekkel. Megállapítottuk, hogy a rendszeres testmozgás nélkülözhetetlen tevékenység , mely a mindennapjaink részét kell képeznie. Jótékony hatásai: oldja a szorongást, levezeti a stresszt, segíti a szociális beilleszkedést, önbizalmat növel, javítja a koncentrációt, tanulást, alvást, fokozza a boldogságunkat, növeli a munkakedvet és az egészségünkre is jótékony hatással van. Kedvenc sportólókat, sportágakat soroltak. Különböző sportokban is kipróbálták már többen magukat: boksz, futball, karate, úszás. Egészséges napirendet is összeállítottunk, melynek az egészséges ételek is részesei voltak. A hónap nevezetes eseményeibe is bekapcsolódtunk:
• 05.08. Fagylalt nap (Rumini Tükörszigeten musical Fagylaltdalát is meghallgattuk)
• 05.14. Nemzetközi csirketánc nap (Kacsatáncot jártunk közösen)
• 05.17. Európai elhízás elleni nap (egészséges-egészségtelen ételek, italok szétválogatása)
• 05.22. A magyar természet napja (A természet varázsa c. mese elolvasása, megbeszélése)
• 05.25. Gyermeknap (iskolai gyermek és fordított napi programokon való részvétel 05.23.)
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Sziklaforrás csoport
A Kihívás napjára intézményi programot szerveztünk. A Mozogj velünk SZÍVESEN zenés, táncos mókánkra kis szívecskékkel, színes szalagokkal érkeztek az iskola udvarára a gyerekek. A tenyérnyi szívecske a mi Boldogság programos szimbólumunk közvetítette a részvételi szándékukat, a közös jelképet. Kicsik, nagyok, felnőttek, segítséggel, vagy önállóan, de megmutattuk, hogy mi is sportos közösség vagyunk!
Mindenki a maga képessége szerint vett részt a mozgásban, örömmel.
Egymás vállát fogva vonatoztunk körbe, a szívecskék a magasba repültek, majd a végén örömmel vitték magukkal azt, ami hozzájuk repült.
Úgy vélem, hogy az egészséges mozgás mellett a lelkes mosolygós gyermekarcok a legnagyobb eredménye a Kihívás napi programnak.
Iskolánk nagy udvara kiváló lehetőséget ad arra,hogy a szabadban is mozoghassanak a gyerekek.Van focipálya,kosárpálya,mászókák,hinta,mérleghinta ,aszfaltra festett ugróiskola,homokos ugrógödör és hatalmas füves területek.A képek az iskola udvarán készültek.
Segítsünk a lusta királynak!
A Boldogságóra könyvből többször elolvastam és meghallgattuk A lusta király meséjét. Többszöri hallgatás után úgy döntöttünk mi is segítünk a királynak elérni célját. Ahhoz, hogy meggyógyuljon, útra keltünk, hogy segíteni tudjunk neki. Azokból vált igazi „gyógyító”, akik példát tudtak mutatni a királynak. Megbeszéltük, hogy mi is szeretünk néha lustálkodni, akár a király a mesében. Példákat hoztunk a gyerekekkel arra, milyen tevékenységek sorolhatók a lustasághoz, mit jelent a semmittevés. A gyerekek ide kapcsolták a sokáig alvást, az egész napos mesenézést. De tudjuk, hogy nem uralkodhat el rajtunk ez az állapot, hiszen akkor ugyanolyan kedvetlenné és szomorúvá fogunk válni, mint maga a király. A mozgás jótékony hatását magunkon érezzük, hiszen azonnal a gyerekek eszébe jutott milyen jó biciklizni, rollerezni, sétálni, táncolni. Valóban mennyire feldobja a mindennapjainkat a mozgás. Párhuzamot vontunk az óvodába járás és a mozgás megkezdése között. Néha pont olyan nehéz reggel óvodába indulni, mint elkezdeni mozogni a lustaság állapotából. Majd, ha már ott vagyunk és csináljuk, mégis jól érezzük magunkat. Utána örömmel nézünk vissza az adott napra. A mesében haladva, végigjártuk a legény útját, mígnem mozgásos, ügyességi játékokon keresztül tudtunk a palotába jutni.
A gyerekek közben gyakorolták az együttműködést, az eszközök használatával az egymásra való odafigyelést, alkalmazkodást. Fejlődött mozgáskoordinációjuk és egyensúlyérzékük. Alakítottuk a mozgáshoz kapcsolódó pozitív érzéseiket, a mesés kerettel motiváltuk és figyelmüket fenntartottuk. A mese és mozgás összekapcsolása során a gyerekek koncentrációja és szándékos figyelme fokozott volt, ahogy figyelemmegosztásuk és reakcióidejük is alakult. Motiváló eszközök voltak számukra, a kalapok és koronák.
A mozgás után levezetésképpen a gyermekek, a morgós királyból boldog királyt varázsoltak színezéssel és ragasztással. A lányok kedvéért a mesét egy királykisasszonnyal is kibővítettük.
A hónap témája a testmozgás. Úgy döntöttem ennek a hónapnak a tematikája a méhek világnapja köré csoportosul.
Méz-mese (Hétvári Andrea)
Miért fontosak a méhek? Megnéztünk egy rövid videót.
https://www.youtube.com/watch?v=hmr47dBdYvg
Mit olvastunk a méhek mozgásáról? Mit fejeznek ki ezek a mozgások? Utánozzuk őket!
Készítsünk egy saját kis „kaptárat”!
Májusban több tematikához is tudtam kapcsolni a Boldogság órát, a madarak- fák napja alkalmából az Erősség programból a Házfoglalás játékot illesztettem be.A házak színes babzsákok voltak, amit el tudtak fogkalni a gyerekek. Érdekes volt a mondóka, a Babot főztem…, szándékosan nem énekeltük, mert ismerünk egy hasonló dalt, nem szerettem volna, ha keverik a gyerekek.
Mivel már nagyon vágynak a szabadba, és egyre hangosabbak,így a lelkesedés- játékkal gyakoroltuk a hangerő levételét. Megbeszéltük a jelzéseket, így a későbbikeben már automatizálódik majd a hangerő beállítása.
A Yorknak volt egy hercege versikét is megtanultuk, egyre gyorsabb tempóban gyakoroltuk, utána megvizsgáltuk a szívdobbanásunkat, mennyivel gyosrabban ver, ha intenzív mozgást végzünk. A vidámság itt nem ért véget, a Kacsatáncra többször is táncoltunk, a mozgáson kívül még jó kis csapatépítő jűték is, hogy nem csak a barátokkal járjuk a táncot.
Óvodánk is bekapcsolódik a városi mozgásos programokba, nem csak a gyerekekkel, hanem a dolgozókkal is részt vettünk a Kihívás napján, ezzel is példát mutatva a felnövekvő nemzedéknek.