A Boldogságprogram utolsó előtti témája – a MOZGÁS – még a karanténos időszakra esett, ezért főtt is a fejem amiatt, hogy hogyan fogom megvalósítani.
Bevezetésként megkérdeztem a gyerkőcöktől, hogy milyen sportokat tudnak otthon csinálni és megkönnyebbülésemre egyből érkezett is két videó, ahogy „szánkóznak” a testvérek a homok dombon! 😊
Töltöttem fel nekik mozgásos színezőket, valamint a munkafüzetben található feladatokat.
Elolvastam Bezzeg Andrea: A lusta király mesét és elküldtem Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie dalát.
Videómban játékra invitáltam őket. Az Amerikából jöttem játék módosított változata volt, ahol nem munkát, hanem sportokat kellett kitalálni. Én bemutattam nekik, ők meg küldték a jobbnál-jobb válaszokat.
Végezetül elküldtem egyik kedvenc (az oviba sokszor játszott) mozgásos dalunkat is (Előre a jobb kezedet, utána hátra…), természetesen beleraktam sok vicces elemet pl: előre a nagy hasadat, előre mindkét szemedet….
Azt gondolom, hogy ebben az időszakban nehéz az ovis gyerekekre is figyelni, hisz ott vannak a sulisok, akiknek több segítség kell, de a szülők jelzései, képei, videói alapján a mozgás végig ott volt a gyerkőcök életében!
Testmozgás
Kecskemét Belvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola Városföldi Általános Iskolája
Egészségmanókat rajzoltak otthon a gyerekek. Legtöbben zöldségeket, gyümölcsöket személyesítettek meg.
A gyerekeknek a témával kapcsolatban kellett tesztet tölteni vagy rajzot készíteni. Az órára keresztrejtvénnyel hangolódtunk rá.
Május hónapban az egészséges életmóddal: ezen belül is a sporttal foglalkoztunk a gyerekekkel.
Otthoni sporttevékenységekről készültek képek, majd plakát.
Nagyon élvezték a feladatot a gyerekek: hiszen újra láthatták egymást, és én is őket, ha csak képeken is.
A képeken kívül egy új technikával is megpróbálkoztak: wordart- ban is készültek alkotások.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A májusi Boldogságórát is a Mókuskák 1.osztállyal rendhagyó módon online térben valósítottuk meg, melynek témája A testmozgás gyakorlása volt.
Mivel most is digitálisan folyik az oktatás, ezért nincs lehetőségük közvetlenül részt venni a mindennapos testnevelés óráin, ezért az otthoni mozgás méginkább nélkülözhetetlen számukra. Hatással van az egész életükre, növekedésükre, semmi mással nem helyettesíthető és nem pótolható a testi és lelki fejlődésük során. Fontos, hogy a napi rendszeres testmozgást csempésszék be a mindennapjaikba, mellyel hozzájárulnak lelki egészségük színvonalának javulásához, jó közérzetük megteremtéséhez. A napi minimum 30 perces testedzés, sport jótékony hatásai a következők lehetnek számukra:
• csökkenti számos betegség kialakulásának veszélyét
• oldja a szorongást
• enyhíti, levezeti a stresszt
• emeli a hangulatot
• növeli az önbizalmat
• javítja a tanulási képességet, a memóriát, koncentrációt
• megnöveli a munkakedvet
• elősegíti a jobb alvást
Tehát a mozgás nemcsak az egészségük kulcsfontosságú záloga, hanem a hangulatukra, boldogságszintükre is hatással van. Ebben a hónapban az alábbi feladatok közül választhattak egyet, vagy akár mindegyiket:
1. Egészségmanók
Kik azok az Egészségmanók? Vajon mi lehet a dolguk, miben tudnak nekünk, embereknek segíteni? Találjátok ki és egy bármilyen általatok választott eszközzel (gyurma, rajz, dal, mese stb.) mutassátok be őket nekem!
2. Kedvenc mozgásformám otthon
Mindenki beszéljen családtagjaival a kedvenc otthoni mozgásformájáról! Mondja el, hogy mi tetszik neki benne, hogy mi az, amit egyedül, testvérrel vagy szülővel együtt szeret végezni. Van-e olyan mozgásforma, amit szívesen kipróbálna még rajtuk kívül?
Készítsetek rajzot is róla : Én és a mozgás címmel! Rajzold le egy rajzlapra azokat a mozgásformákat, amelyeket otthon is rendszeresen végzel a szép zöld környezetben, a friss levegőn ( futás, kerékpározás, labdajátékok, tánc, foci…)!
3. Mutasd meg!
Küldj egy fotót arról, hogy te hogyan vigyázol az egészségedre! Mit teszel az egészséged megőrzése érdekében (mozgás, táplálkozás…)?
4. Jöhetnek a törülközők!
Tudtátok, hogy sok szállodában és apartmanban a személyzet állatokat formáz meg törülközőkből és azokat a bevetett ágyon hagyják? Bizony, nem kis meglepetésére a vendégeknek. Ti is készítsetek hajtogatással állatokat különböző színű és méretű törülközőkből!
Mivel a gyerekekhez közel állt ez a téma, ezért aktívak voltak. Remek munkák, fotók születtek.
Nagyboldogasszony Egyházi Alapiskola és Óvoda
Zümikéim ebben az időszakban méginkább tudatosították, mennyire fontos az egészség! Sokat mozognak, játszanak, próbálják megőrizni testi és lelki jólétüket. Fantáziajukban ill. rajzaikban az Egészségmanó sokat segít nekik: gyümölcsöt, zöldséget oszt, jótanácsokkal látja el a gyerekeket, kipukkasztja a vírusokat… 😊
Arra kértem az osztályom tanulóit, írják meg nekem milyen szabadidős tevékenységeket végeznek a karantén ideje alatt. Néhányan képet is küldtek. A sportolók minden nap edzenek valamilyen formában, van aki szüleivel biciklizik, sétál vagy túráznak a közelben.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
A választható feladatok közül a gyerekek az Egészségmanót készítették el.Az egészséges életmód már több tantárgy kapcsán előkerült régebben is, így nem volt nehéz dolguk.
A fejezetnyitó kép ( sportos nyuszi) nagy sikert aratott. Akinek volt eszköze, kinyomtatta, kiszínezte otthon. Megbeszéltük, hogy most különösen fontos szerep jut a mozgásnak, hiszen sokat ülnek a számítógépek előtt.Mindenki elkészítette a heti tervezőt, hogyan élhet egészségesen. S ígérték, igyekszenek betartani azt. Többen futnak, sétálnak, görkoriznak, fociznak , tollasoznak otthon rendszeresen. Reggel tanulás előtt pedig meghallgatjuk Bagdi Bella dalát, így lendületesen indul a napunk.
Május – Testmozgás
A mozgás nagymértékben hozzájárul a személyiség fejlesztéséhez. A gyermek a mozgás cselekvésén, a játékon keresztül tapasztalja meg önmagát, társait és az őt körülvevő világot. A mozgás élménye segíti énképének formálódását. Fejleszti a gyermekek természetes mozgását, és olyan testi képességeket, mint az erő, ügyesség, gyorsaság, állóképesség. Kedvezően befolyásolják a szervezet növekedését, teherbíró képességét . Fontos szerepük van az egészség megőrzésében Segítik a térben való tájékozódást, a helyzetfelismerést, valamint a személyiség akarati tényezőinek alakulását. A tornát, játékos mozgást teremben és szabad levegőn, eszközökkel és eszközök nélkül, spontán vagy szervezett formában biztosítjuk a tanulóknak. A testnevelésórán lehetőség nyílik a fizikai és érzelmi biztonság megteremtésre, megtanulni az ön-és társértékelést. A játékos mozgás közben elsajátítják a stresszes helyzetek könnyebb elviselését, segíti őket az önbizalom fejlesztésében is.
A tanítási folyamatban integráljuk a mozgást az egyes tantárgyakon belül. Napi szinten beszélgetünk róla pl. olvasás órán a közmondások, szólások feldolgozásánál- Ép testben, ép lélek stb.
A kis kópék jelen időszakban is mozognak, rendszeresen folyik az otthoni testedzés., mint a biciklizés, görkorcsolyázás, futkározás a kutyával, séta a természetben stb .Elmondásuk alapján már nagyon hiányoznak a közös mozgásformák a társakkal és a tanító nénivel.
Néhány gondolat a gyerekektől:
– Szerintem az egészség másik fele a víz. Tartsd magad tisztán, élj tisztaságban!
Találós kérdés : Az illatát szeretem,de ha a szemembe megy nem szeretem. -szappan
– Az egészségmegőrzés alapja a mozgás, a sport. A szabadban, a szobában, az a fontos, hogy ne üljünk folyton a számítógép előtt és ne legyen mindig a kezünkben a telefon. Tudom, ha mozgok jobban megy a tanulás is!
Találós kérdés : Kicsi, kerek és sok barátja van. –labda
– Együtt a testvéreimmel , kinn az udvaron olyan jókat játsszunk, nem is tudom elmondani. Lufi lyukasztó versenyt is rendeztünk , ahol a lufiban víz volt. A testvéremtől hallottam ezt a találós kérdést :
Nagy hidegben jég leszek, nagy melegben pára. szárazságban rálocsolnak, fűre meg a fára. – víz
Egészségmanók is készültek, egyik ötletesebb, mint a másik és a mozgásra , az egészséges táplálkozásra hívják fel a figyelmet.
Tegyünk többet önmagunkért és egymásért! Mozogjunk együtt!